Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Dla Aliny, która liczyć nie potrafi.

mjk1, 13.08.2025

Skoro wołasz „Licz!”, to liczę — na konkretnych założeniach i z podaniem źródeł.

Założenia (z oficjalnych źródeł)

  • Skala PIT: 12% do 120 000 zł i 32% powyżej; „kwota zmniejszająca podatek” = 3 600 zł (tj. 12% z obecnej kwoty wolnej 30 000 zł). Źr.: PwC Tax Summaries (PL). Podatki Świata
  • Liczba podatników (orientacyjnie): ~24–25 mln zeznań PIT za 2024 r. (MF). Biznes InteriaTVN24Bankier.pl
  • Dzieci 0–17 lat: ok. 6,8 mln na koniec 2024 r. (GUS – omówienia). www.money.pl

Scenariusz 1 (rodzina 2+2, oboje rodzice po 80 000 zł rocznie)

Dziś (kwota wolna 30 000 zł):
Podatek jednego rodzica: 12% × 80 000 − 3 600 = 6 000 zł → razem 12 000 zł.
800+ na 2 dzieci = 19 200 zł gotówką (osobno).

Po Twojej propozycji (60 000 zł dla dorosłego + 50% na dziecko = 30 000 na każde):
Podatek jednego rodzica: 12% × 80 000 − 7 200 = 2 400 zł.
Dwoje rodziców: 4 800 zł.
Ulga „dziecięca” (od podstawy) daje efekt podatkowy 3 600 zł × 2 dzieci = 7 200 zł (przy stawce 12%).
Efekt: 4 800 − 7 200 = 0 zł PIT (nie ma zwrotu ujemnego, po prostu PIT spada do zera).
Różnica vs dziś: rodzina przestaje płacić 12 000 zł PIT, a 800+ zostaje (19 200 zł).

Wniosek: przy przeciętnych dochodach Twoje rozwiązanie zeruje PIT w rodzinie 2+2, a 800+ – jeśli nienaruszone – dalej kosztuje budżet.

Scenariusz 2 (rodzina 2+2, oboje rodzice po 150 000 zł rocznie)

Dziś:
Podatek jednego rodzica: 10 800 + 32% × (150 000 − 120 000) = 20 400 zł → razem 40 800 zł. Podatki Świata

Po Twojej propozycji (60 000 + 2×30 000 na dzieci):
Nowa „kwota zmniejszająca” dla dorosłego: 7 200 zł (12% × 60 000).
Podatek jednego rodzica: 7 200 + 32% × 30 000 = 16 800 zł → razem 33 600 zł.
Efekt „dzieci”: 2 × 30 000 × 12% = 7 200 zł mniej podatku w rodzinie.
Suma po zmianie: 33 600 − 7 200 = 26 400 zł.
Różnica vs dziś: −14 400 zł PIT (mniej do budżetu), 800+ nadal 19 200 zł transferu.

Wniosek: przy wyższych dochodach PIT nie spada do zera, ale i tak ubywa ~14,4 tys. zł rocznie na jedną rodzinę 2+2.

Proste przeliczniki „na serwetce” (makro)

To są czyste arytmetyki, żeby zobaczyć skalę — wrażliwe na założenia, ale pokazują porządek wielkości:

  • Podwojenie kwoty wolnej dorosłego z 30k do 60k → dodatkowa „kwota zmniejszająca” 3 600 zł/os.
    Dla każdego 1 mln podatników, którzy w pełni korzystają: ~3,6 mld zł ubytku dochodów z PIT.
    Jeśli 10 mln podatników skorzysta w pełni → ~36 mld zł mniej z PIT.
  • „Kwota wolna dziecka” 50% dorosłego (30k) → efekt podatkowy 3 600 zł na dziecko (przy 12%).
    Jeśli 5 mln dzieci w rodzinach z dochodem pozwalającym wykorzystać ulgę → ~18 mld zł mniej z PIT.
    Jeśli 6,8 mln dzieci miałoby pełne wykorzystanie → ~24,5 mld zł (górny pułap; realnie mniej, bo nie wszyscy w pełni wykorzystają). www.money.pl
  • 800+ (osobny transfer gotówkowy) – koszt rzędu ~70 mld zł rocznie po podwyżce do 800 zł. (to już pokazywałem wcześniej ze źródłami).

Łącznie (bardzo ostrożny rząd wielkości): jeżeli utrzymujesz 800+ i podwajasz kwotę wolną i wprowadzasz „kwoty wolne dzieci” – mówimy o dziesiątkach miliardów mniej z PIT plus ~70 mld zł na transfer, co w obecnym systemie finansów publicznych jest po prostu nierealne bez: dużych cięć gdzie indziej / nowych podatków / wzrostu długu.

Dlaczego używam 12% do efektu ulgi na dziecko?

Bo według obecnej skali PIT większość podatników rozlicza się w pierwszym progu (12%), a jedynie ~8% wpadło w próg 32% (2024 r., MF). To uzasadnia szacunek „3 600 zł na dziecko” jako typowy efekt podatkowy tej ulgi. Business Insider Polska

Jeśli jakiegoś wyliczenia nie rozumiesz? Pytaj, powolutku w szczegółach wyjaśnię.

Ponoć masz swoje wyliczenia, więc je przedstaw a ja Ci wyjaśnię gdzie popełniasz błąd.

Możesz wybrać, co dla Ciebie będzie wygodniejsze.

I rada na koniec: Brunatnego o to nie pytaj, on się nie zna.

I to jest naprawdę dobra rada.

Brunatnego, to najlepiej w ogóle nie słuchaj.

I to jest najlepsza rada.

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 160
Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

13.08.2025 17:04

Ja takiej propozycji nie składałam: 

Po Twojej propozycji (60 000 + 2×30 000 na dzieci) 

U mnie było 48 000 wolne od podatku dla dorosłego i 24 000 na dziecko, więc całe Twoje obliczenia są o kdp. Ale tak to jest jak się ma jakąś ideę fix i koniecznie chce komuś udowodnić głupotę obnażając przy okazji własną, a jeśli nie głupotę to bardzo brzydki, czyli wredny charakter i fakt, że się nie ma nikogo innego pod ręką, żeby się na nim wyładować. Biedne NB.

mjk1

mjk1

13.08.2025 19:11

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na Ja takiej propozycji nie…

Rozumiem, że łatwiej jest próbować mnie zdyskredytować personalnie niż odnieść się do meritum, ale liczby są bezlitosne — niezależnie od tego, czy weźmiemy Twój wariant (48 000 + 24 000) czy mój przykład (60 000 + 2×30 000).

W obu przypadkach mechanizm jest taki sam:

  • znaczące zwiększenie kwoty wolnej od podatku automatycznie zmniejsza wpływy z PIT,
  • utrzymanie 800+ to w obecnym systemie kolejny gigantyczny wydatek,
  • suma tych dwóch elementów w warunkach budżetu obciążonego rosnącymi kosztami obsługi długu i dodatkowymi zobowiązaniami (KPO, wydatki wojenne, ETS) powoduje, że propozycja jest nierealna bez gigantycznego zwiększenia deficytu.

Różnica między 48 000 a 60 000 w kwocie wolnej nie zmienia faktu, że w obecnym systemie mamy ten sam problem: matematyka się nie spina.

I to jest clou sprawy — niezależnie od tego, jak się nazwie rozmówcę. Bo od wyzwisk jeszcze nigdy nie przybyło pieniędzy w budżecie.

Chcesz, żebym Ci policzył to dokładnie dla Twojej wersji (48 000 + 24 000)? Wtedy już nie będzie można zbyć tematu „ideą fix”.

Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

13.08.2025 20:04

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Rozumiem, że łatwiej jest…

Nie chcę. Porównaj te zapomogi dla polskich dzieci z wydatkami budżetowymi na Ukraińców od 2022 i wydatkami na "pomoc Ukrainie".

mjk1

mjk1

13.08.2025 20:15

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na Nie chcę. Porównaj te…

Wiedziałem, że nie będziesz chciała, bo się na tym nie znasz i wersji 48+24 nigdy nie miałaś.

Policzmy więc razem krok po kroku dla wariantu: 48 000 zł kwoty wolnej od podatku dla dorosłego + 24 000 zł kwoty wolnej od podatku na dziecko.

1. Założenia:

  • Dorosłych w Polsce: ok. 27 mln (dane GUS 2024)
  • Dzieci (0–17 lat): ok. 6,7 mln (dane GUS 2024)
  • Stawka PIT w pierwszym progu: 12% (pomijamy 32% — uproszczenie, które i tak zaniża koszt)

2. Zwolnienie dla dorosłych:

48 000 zł × 12% = 5 760 zł podatku mniej na osobę.
27 mln × 5 760 zł = 155,52 mld zł mniej wpływów z PIT.

3. Zwolnienie dla dzieci:

24 000 zł × 12% = 2 880 zł podatku mniej na dziecko (odliczane przez rodziców).
6,7 mln × 2 880 zł = 19,3 mld zł mniej wpływów z PIT.

4. Łączny spadek wpływów:

155,52 mld zł + 19,3 mld zł = 174,82 mld zł mniej rocznie.

5. Plus koszt utrzymania 800+:

800 zł × 12 miesięcy × 6,7 mln dzieci = 64,32 mld zł rocznie.

6. Suma obciążenia budżetu:

174,82 mld zł (mniej PIT) + 64,32 mld zł (koszt 800+)
= 239,14 mld zł rocznie.

Wniosek:
Nawet bez mojego przykładu z „60 000 + 2×30 000” mamy w Twojej wersji prawie 240 mld zł rocznego ubytku w budżecie. Dla porównania cały planowany deficyt budżetowy na 2024 r. to ~184 mld zł.
Czyli ta propozycja w obecnym systemie jest absolutnie nierealna — różnimy się tylko co do skali katastrofy, nie co do jej istnienia.

Pozwolisz, że znowu powtórzę: jeżeli czegoś nie rozumiesz, pytaj, znowu wyjaśnię.

Pozdrawiam słodziutko.

mjk1

mjk1

13.08.2025 20:31

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na Nie chcę. Porównaj te…

Rozumiem Alinko, że chcesz porównywać, ale jak już porównujemy, to przynajmniej jabłka z jabłkami, a nie jabłka z dronami.

Fakty, nie opowieści z łańcuszków na Messengerze, czy przemówień Brunatnego:

  • 800+ = ~70 mld zł rocznie, co roku, bez końca.
  • Pomoc dla Ukrainy (wojna, uchodźcy, wsparcie militarne, humanitarne, edukacyjne) – od 2022 do dziś ok. 35–40 mld zł, z czego część już wróciła do budżetu w postaci podatków i składek (ok. +12 mld zł rocznie według BGK).
  • Źródła: Gazeta Prawna, PAP, BBN.

Różnica kluczowa: 800+ to permanentny koszt socjalny, który finansujemy z bieżących wpływów. Wydatki na Ukrainę są jednorazowe i częściowo się zwracają.

Więc jeśli Twoja teza brzmi „zamiast pomagać Ukrainie dajmy więcej polskim dzieciom”, to finansowo jest to tak samo logiczne, jak stwierdzenie: „nie kupujmy w tym roku światełek na choinkę, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczmy na emerytury przez kolejne 20 lat”.

mjk1
Zawód:
mjk1

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 151
Liczba wyświetleń: 245,980
Liczba komentarzy: 2,573

Ostatnie wpisy blogera

  • Kapitalizm, którego nikt nie projektował. I dlaczego dziś musi nauczyć się liczyć.
  • Dlaczego Chińczyk jest bogatszy u siebie niż Polak we własnym kraju
  • Plan, który przestraszył Bieruta, a zachwyciłby Denga

Moje ostatnie komentarze

  • Masz absolutną rację, jeśli strategiczne aktywa są sprzedawane w imię szybkiego zysku lub wygody, każdy mechanizm bilansowy czy stymulujący popyt wewnętrzny napotka fundamentalną barierę. Tak długo,…
  • Masz rację, konkurencja walutowa istnieje i działa na poziomie międzynarodowym - firmy wybierają waluty, rezerwy są dywersyfikowane, kursy reagują na rynek. To prawda. Jednak obserwując realną…
  • Dzięki za rozbudowaną odpowiedź, ale ja nie prowadzę tu sporów o idealne modele, które nigdzie na świecie nie zostały wdrożone nawet w mikroskali. Konkurencja walutowa w czystej formie istnieje…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Wotum zaufania
  • Jakiego Państwa tak naprawdę chcemy?
  • Czy za rządzenie odpowiedzialny jest rząd?

Ostatnio komentowane

  • Grzegorz GPS Świderski, Waluty konkurują ze sobą globalnie — i to właśnie podważa Twoją tezę. Konkurencja walutowa jest faktem empirycznym, bo kapitał codziennie głosuje nogami: ucieka od walut źle zarządzanych, a premiuje…
  • mjk1, Masz absolutną rację, jeśli strategiczne aktywa są sprzedawane w imię szybkiego zysku lub wygody, każdy mechanizm bilansowy czy stymulujący popyt wewnętrzny napotka fundamentalną barierę. Tak długo,…
  • mjk1, Masz rację, konkurencja walutowa istnieje i działa na poziomie międzynarodowym - firmy wybierają waluty, rezerwy są dywersyfikowane, kursy reagują na rynek. To prawda. Jednak obserwując realną…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności