Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Mrożek nie nadaje się do Panteonu Narodowego
Wysłane przez Thomaschek75 w 22-08-2013 [13:27]
Slawomir Mrozek. Postac niewatpliwie wybitna i zasluzona dla polskiej literatury. Zgadzam sie.
Nie zgadzam sie jednak na to by jego prochy spoczely w tzw. Panteonie Narodowym. Pomijajac fakt jaki ten "Panteon" nie jest, to po latach nikt nie bedzie pamietal, ze to taka „Para-Skalka”. Po wielu latach mowic sie bedzie o nim jedynie jako miejscu spoczynku wielkich Polakow.
Powtarzam, nie zamierzam podwazac dorobku artystycznego Slawomira Mrozka. Ale na jego zyciorysie jest straszna czarna plama. Slawomir Mrozek w 1953 roku podpisal sie mianowicie pod tzw. "apelem krakowskim" wyrazajacym poparcie dla wladzy sowieckiej w Polsce, za skazanie m.in. na kare smierci polskich duchownych w sfingowanym procesie pokazowym.
Slawomir Mrozek byl jednym z wielu sygnatariuszy tego poparacia dla wladz PRLu. Podpisali go takze miedzy innymi Wislawa Szymborska czy Bruno Miecugow.
Nawet jesli ktos staral sie pozniej swoim zachowaniem w jakis sposob naprawic swoja glupote, to moim zdaniem postac Slawomira Mrozka nie zasluguje na pochowanie go w Panteonie Narodowym. Jego pogrzeb powinien sie odbyc na zwyklym cmentarzu z odpowiednimi honorami dla osoby zasluzonej dla polskiej literatury.
Powinien byc to jasny znak sprzeciwu polskiego spoleczenstwa, tak aby przyszle pokolenia wiedzialy, ze chociaz ktos byl postacia wybitna, to za naganna postawe moralna polskie spoleczenstwo wyciagnelo chocby taka symboliczna konsekwencje.
Komentarze
22-08-2013 [13:42] - NASZ_HENRY | Link: Nie chciałbym
Gdy skazani ksieża oczekiwali na mord sądowy, Śp. Sławomir podpisywał się pod tekstem, który miał uzasadnić te morderstwa.
„W ostatnich dniach toczył się w Krakowie proces grupy szpiegów amerykańskich powiązanych z krakowską Kurią Metropolitarną. My, zebrani w dniu 8 lutego 1953 członkowie krakowskiego Oddziału Związku Literatów Polskich, wyrażamy bezwzględne potępienie zdrajców Ojczyzny, którzy wykorzystując swe duchowne stanowiska i wpływ na część młodzieży skupionej w KSM, działali wrogo wobec narodu i państwa ludowego, uprawiali – za amerykańskie pieniądze – szpiegostwo i dywersję. Potępiamy tych dostojników z wyższej hierarchii kościelnej, którzy sprzyjali knowaniom antypolskim i okazywali zdrajcom pomoc oraz niszczyli cenne zabytki kulturalne. Wobec tych faktów zobowiązujemy się w twórczości swojej jeszcze bardziej bojowo i wnikliwiej niż dotychczas podejmować aktualne problemy walki o socjalizm i ostrzej piętnować wrogów narodu – dla dobra Polski silnej i sprawiedliwej” – pod tym listem podpisali się m.in. Sławomir Mrożek, Wisława Szymborska, Brunon Miecugow, Adam Włodek, Kornel Filipowicz, Hanna Mortkowicz-Olczakowa, Władysław Machejek, Maciej Słomczyński, Jan Błoński, Karol Szpalski, Tadeusz Kwiatkowski.
A tak pozatym nie chciałbym być pochowany obok Mrożka ;-)
22-08-2013 [15:20] - TomUSAAplus | Link: Nie chę być drobiazgowym,
ale ileż na w/w liście jest naszych "starszych w wierze" braci? A jakżesz polsko brzmiące nazwiska niektórzy z nich tu mają.
22-08-2013 [13:56] - gorylisko | Link: przybij pan czwórkę z gorylem
ma pan rację...panteon jest dla ludzi nieskazitelnych...
jednym z moich ulibionych pisarzy jest śp. Karol Bunsch, niestety jego podpis widnieje w tym liście hańby polskiej...
nawet mistrz Łysiak Go cenił...
22-08-2013 [15:39] - Thomaschek75 | Link: @Gorylisko
Przybijam :)
22-08-2013 [14:02] - Temu Misiu | Link: Zapewnwne podajesz fakty i w słusznym gniewie
Ale Mrożek ma status swego rodzaju "świadka koronnego". Mrożek nie był twórcą w gatunku "teatr absurdu" - on bardzo dokładnie, szczegółowo, a delikatnie opisywał rzeczywistość - i dokładnie tak, jak koronkowe były rozpracowania i intrygi, naciski i szantaże prowadzone przez SB-cję.
Trzeba tylko przeczytać jego sztuki z rozwagą, albo lepiej, posłuchać w dobrym wykonaniu - wtedy usłyszy się prawdę.
Moim skromnym zdaniem właśnie to dobrowolne "złożenie i wieloletnie, konsekwentne podtrzymywanie zeznań" spowodowało, że Kościół, znający doskonale historię narodu i indywidualne przypadki, wybaczył pisarzowi.
22-08-2013 [15:52] - Thomaschek75 | Link: @Temu Misiu
Na nikogo sie nie gniewam. Ale dla tych co przyjda po nas musimy zostawic slad po tym, ze potrafilismy myslec i rzetelnie oceniac rzeczywistosc. Nie chce umniejszac panu Mrozkowi jego zaslug dla literatury bo sam uwielbialem jego opowiadania czy tez sztuki teatralne, ale musimy pozostawic znak dla przyszlych pokolen tak by kiedys, za 50 czy 100 lat, mogly one przeczytac gdzies np. na Wikipedii notatke: "Wybitny polski artysta, pisarz ...Ze wzgledu na to, iz podpisal haniebny "apel krakowski" w 1953 roku Narod Polski nie zgodzil sie aby jego szczatki zostaly pochowane w Panteonie Narodowym"...i tylko tyle. Chodzi mi o to by biale nazywac bialym a czarne czarnym. To czy Kosciol mu to wybaczyl to inna kwestia. Nie wiem czy Mrozek byl katolikiem, ale jesli byl to przebaczenie Kosciola dla niego wyrazi sie tym, ze bedzie mial katolicki pochowek. Tego mu nie odmawiam, nie odmawiam mu tez salwy honorowej...odmawiam mu jedynie Panteonu Narodowego...Kazdy moze sie gdzies kiedys zagubic, ale w Panteonie musza byc ludzie nieskazitelni. A tykich mamy w historii, szczegolnie tej najnowszej. W Panteonie Narodowym powinien byc pochowany Rotmistrz Witold Pilecki i inni Jemu podobni bohaterowie Narodu.
Takie jest moje zdanie na ten temat.
Dzieki za komentarz. Pozdrawiam.
23-08-2013 [09:44] - Temu Misiu | Link: Ale, zeby tak z grubej rury, ciężką pałą ?...
Wszak ja nie bronię uczynku niecnego, nawet nie obstaję za pochówkiem uroczystym. Moje osobiste zdanie dotyczyło domniemanej relacji Św.Paweł&św.Piotr - a zewłok śp.Mrożka.
A Ty mi tu czarną sadzą, tłustą czcionką po oczach...
23-08-2013 [17:59] - Thomaschek75 | Link: @Temu Misiu
Sorry, czcionka to przypadek...niezamierzone
24-08-2013 [12:22] - Temu Misiu | Link: A poza tym dziękuję
Bo z powodu twojej oceny zasadności pochówku na Panteonie zadałem sobie trudu, poczytałem inne opinie na ten temat, a także zyskałem wiedzę o udziale kard.Dziwisza w niekonwencjonalnym traktowaniu dusz Polaków zasłużonych dla Ojczyzny.
W sprawie pochówku sp.Mrożka masz rację. Nawet jeśli miał zamiar (bo jego zejście było ponoć nieoczekiwane) pokajać się, to i tak zwlekał zbyt długo - a prawdopodobnie najzwyczajniej "niczego w życiu nie żałował".
Pozdro
22-08-2013 [14:18] - wandaherbert | Link: gdyby
mial trochę przyzwoitości, to by w testamencie zaznaczył ,że ta plama pozbawia go miejsca, po śmierci, na tzw.Panteonie Narodowym.Widocznie jej nie posiadał
22-08-2013 [16:38] - dogard | Link: kumpel machuj.a z listy milujacych
komuszych mordercow , skazujacych polskich patriotow na KARE SMIERCI, CO NAJWYZEJ WINIEN LEZEC POD PLOTEM, z trupami kacapskich bolszewikow i tyle...Nigdy nie przeprosil.
22-08-2013 [16:53] - licho | Link: Ma Pan racje.
Te same zastrzezenia byly co do Milosza, a jednak pochowano go na Skalce i to bardzo zle sie stalo.
Zastanawia mnie - dlaczego Kosciol godzi sie na takie rzeczy, czy jest do tego zmuszany?
Pamietam, ze w tym miejscu mial byc pochowany sp.Janusz Kurtyka. Dzien przed pogrzebem decyzje zmieniono i Pan Kurtyka zostal pochowany na Rakowicach.
Podobno byly rektor UJ Franciszek Ziejka strasznie protestowal i to on doprowadzil do zmiany decyzji
22-08-2013 [17:59] - Poznan | Link: autorzy apelu
Zadziwia obecność wśród autorów haniebnego apelu - nazwisko Tadeusza Kwiatkowskiego, przyjaciela Karola Wojtyły, męża Haliny Kwiatkowskiej (z d. Królikiewicz), aktorki z Teatru Rapsodycznego. Często pisze się o Tadeuszu Kwiatkowskim , jako o agencie SB, wikipedia nic o tym nie wspomina...
22-08-2013 [20:55] - kris przybysz | Link: prawda
Po prostu na to nie zasługuje.