Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Gdyby przed wojną była obecna „totalna opozycja”...

Zbigniew Kuźmiuk, 12.05.2018
Gdyby przed wojną była obecna „totalna opozycja”, sprzeciwiłaby się nawet budowie COP


1. W czwartek późnym wieczorem Sejm przegłosował tzw. specustawę dotyczącą budowy w Baranowie (gmina Grodzisk Mazowiecki) Centralnego Portu Komunikacyjnego ”Solidarność” (CPK).
Zarówno posłowie Platformy jak i Nowoczesnej głosowali przeciwko realizacji tej inwestycji, a w dyskusji nad tym projektem używali sformułowań, że CPK to „gigantomania oparta o specjalną ustawę” (Andrzej Halicki-PO), czy „budowa socjalistycznej Nowej Huty” (Michał Jaros - Nowoczesna).

Tego rodzaju argumenty szczególnie w ustach posłów Platformy, brzmią co najmniej zastanawiająco, w sytuacji, kiedy to właśnie w czasie rządów PO-PSL zlecono za miliony złotych przygotowanie wielu ekspertyz, których konkluzjami była konieczność budowy nowego portu lotniczego w sytuacji całkowitego zapchania się „Okęcia” pod koniec 2020 roku.

Z tych planów zrezygnowano dopiero wtedy, kiedy „LOT” znalazł się na granicy upadłości, a premier Donald Tusk publicznie powiedział, że nie będzie tego przedsiębiorstwa ratował, tylko, dlatego, że jest określany jako narodowy przewoźnik (dopiero teraz po wielu miesiącach przesłuchań przed komisją śledczą ds. Amber Gold, dowiadujemy się o przyczynach doprowadzenia „LOT-u” prawie do bankructwa).

2. Przypomnijmy, że razem z CPK, przyjęto jednocześnie koncepcje modernizacji sieci kolejowej, która pozwoli na dotarcie do nowego lotniska z każdego regionu naszego kraju, a także odpowiednią modernizację sieci drogowej (przebudowę autostrady A-2 oraz budowę autostradowej obwodnicy Warszawy).

Wcześniej, bo w połowie września poprzedniego roku rząd podjął decyzję, że CPK zostanie zlokalizowany w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego (ok. 40 km od Warszawy), gdzie przebiega autostrada A-2, a także linia kolejowa z Warszawy do Żyrardowa.

Nowy port lotniczy będzie budowany na obszarze ok. 3 tys. hektarów, do końca roku 2019 będą trwać prace przygotowawcze, a sama realizacja inwestycji ma trwać 8 lat, a więc powinien być otwarty w 2027 roku.

3. Jak zapowiedział przy tej okazji pełnomocnik rządu ds. realizacji CPK Mikołaj Wild, to wręcz ostateczny moment, żeby taką decyzję podjąć, ponieważ obecny Port Lotniczy w Warszawie, w błyskawicznym tempie wykorzystuje swoje możliwości, a przyrost liczby pasażerów w ujęciu rok do roku jest dosłownie oszałamiający.

Dość powiedzieć, że w roku 2016, stołeczny port lotniczy obsłużył 12,8 mln pasażerów, w 2017 roku blisko 16 mln, a w I kwartale 2018 roku już ponad 5 mln, co oznacza, że bardzo prawdopodobne, że w tym roku „Okęcie” może zbliżyć się do 20 mln obsłużonych pasażerów.

A ponieważ przepustowość Lotniska Chopina w Warszawie jest szacowana maksymalnie na 20 mln pasażerów rocznie, to może się okazać, że już w latach 2019-2020, przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze będzie musiało podjąć decyzje o przeniesieniu lotów czarterowych i nisko kosztowych poza Warszawę.

4. Już parę miesięcy wcześniej, kiedy pojawiły się pierwsze informacje o tym, że rząd zamierza podjąć decyzję o budowie CPK, pojawiły się w naszym kraju głosy zarówno polityków opozycji jak i wspierających ich mediów, że ta inwestycja będzie zupełnie nieopłacalna.

Politycy opozycji sugerowali, że podjęcie przez rząd decyzji o budowie CPK, będzie absolutnie nieodpowiedzialne, ponieważ narazi Polskę na poniesienie ogromnych kosztów, bez nadziei, że kiedykolwiek się one zwrócą.

Ba odezwał się w tej sprawie nawet prezes niemieckich linii lotniczych „Lufthansa”, który jak można się domyślać, nie tylko skrytykował ten pomysł, ale także próbował wykazać jego nieopłacalność.

5. Bardzo zdecydowanie za budową CPK opowiedział się prezes PLL „LOT S.A.” Rafał Milczarski, który stwierdził, że nowy port przesiadkowy w Polsce, to projekt, który może być gigantycznym skokiem gospodarczym dla naszego kraju.

Zdaniem Milczarskiego „po raz pierwszy w Polsce rząd, chce podjąć faktyczny i ogromny wysiłek, wzięcia na siebie ciężaru strategicznej decyzji o absolutnie długoterminowym znaczeniu”.

Według prezesa LOT-u, dzięki nowemu lotnisku, które będzie swoistym hubem w Centralnej i Wschodniej Europie, będzie on biznesowym przewoźnikiem, który zintegruje potrzeby przewozowe bardzo wielu narodowości na tym obszarze.

6. Oszacowano koszt realizacji pierwszej fazy CPK na 31 do 35 mln zł, co pozwoli między innymi na zbudowanie terminalu do obsługi 50 mln pasażerów rocznie (docelowo ma obsługiwać 100 mln pasażerów w ciągu roku), a także połączeń drogowych i kolejowych.

Uchwalona ustawa przewiduje w zakresie finansowania tego przedsięwzięcia daleko idącą elastyczność, a pełnomocnik spodziewa się poważnych ofert zewnętrznych zaangażowania finansowego, przy czym inwestycja musi zachować charakter publiczny.

Szkoda, więc, że „totalna opozycja” tak zapędziła się w krytykowaniu wszystkiego, co proponuje rząd Zjednoczonej Prawicy, że nawet tak strategiczne przedsięwzięcie dla przyszłości naszego kraju jest w stanie kontestować.

Można wręcz podejrzewać, że gdyby taka opozycja istniała w II Rzeczpospolitej, kwestionowałaby zarówno propozycję budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego jak i portu i miasta Gdyni.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1385
Marek1taki

Anonymous

12.05.2018 11:16

Inwestycje są potrzebne, ale nie jako cel sam w sobie. COP i Gdynia nie obroniły suwerenności. Nie zastąpiły marnotrawstwa politycznego.
Jednocześnie strategiczne inwestycje centralne są konieczne z braku kapitału indywidualnego. W interesie państwa jest by decyzje kapitału prywatnego zastępowały decyzje administracyjne w gospodarce. Zatem skoro inwestycje centralne są z podatków to podatnicy powinni kumulować zainwestowany centralnie kapitał. Obecnie styk państwa i prywatności prowadzi do redystrybucji podatków od państwa do kapitału prywatnego drogą korupcji.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 854
Liczba wyświetleń: 10,386,174
Liczba komentarzy: 15,578

Ostatnie wpisy blogera

  • Żurek, który z apetytem niedawno zajadał premier Tusk, teraz odbija się mu czkawką
  • Bodnar i Żurek tak sparaliżowali resort, że 500 mln zł nie trafi do ofiar przestępstw
  • Dwa megaskandale resortu Żurka prezentami pod choinkę dla koalicji 13 grudnia

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • u2, "zagłosować na PO" Przecież nie ma już PO. Jest KO. Ponoć :)
  • mada, No i co?Lud miast i wsi popiera Tuska.Strajkujący w Kopalni  Silesja na wybory ogłoszą przerwe w strajku, wyjadą na powierzchnie żeby zagłosować na PO.
  • JzL, "A dzisiaj idziemy na Ryżego!" - Polska piosenka Patriotyczna https://youtu.be/4lxAKOjGbhU

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności