Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Pendolino dla PKP tym, czym Dreamlinery dla LOT-u

Zbigniew Kuźmiuk, 13.08.2013
1.Wczoraj wszystkie telewizje informacyjne przeprowadziły bezpośrednie transmisje z przyjazdu do Wrocławia pierwszego pociągu Pendolino, a na uroczystość przybył sam minister Sławomir Nowak z wieloma innymi oficjelami.
Jakiś czas temu resort transportu jeszcze pod kierownictwem obecnego wicemarszałka Sejmu Cezarego Grabarczyka zdecydował się na zakup 20 składów Pendolino. Suma kontraktu wyniosła około 665 mln euro, przy czym same pociągi kosztowały około 400 mln euro, a reszta została wydana na tzw. bazę serwisową w Warszawie na Grochowie.
Ponieważ Komisja Europejska zdecydowała się wesprzeć projekt na poziomie około 20% (około 130 mln euro), pozostałą część środków nabywca, czyli PKP Intercity musiał pożyczyć, a największym pożyczkodawcą został Europejski Bank Inwestycyjny, który pożyczył około 340 mln euro.
PKP Intercity zaciągnął więc kredyt w wysokości 1,5 mld zł i to w walucie obcej, choć sama spółka od paru lat przynosi straty (w tym roku mają one sięgnąć kwoty 100 mln zł), w związku z tym gwarantem dużej jego części został, a jakże, Skarb Państwa.
2. Tylko te ogólne dane pokazują, że projekt zakupu 20 pociągów dla PKP Intercity przez wyraźnie deficytową spółkę, do złudzenia przypomina zakup samolotów Dreamliner przez PLL LOT S.A.
W listopadzie poprzedniego roku telewizje 24-godzinne także przeprowadziły bezpośrednią transmisję z przylotu do Warszawy pierwszego Dreamlinera, a uroczystość na lotnisku zgromadziła blisko 1000 gości, a pierwszą , która weszła na pokład samolotu była żona prezydenta Bronisława Komorowskiego.
Od tego momentu upłynęło zaledwie 2 tygodnie i zarządzający LOT-em ogłosili, że bez natychmiastowej pożyczki od Skarbu Państwa w wysokości przynajmniej 400 mln zł, spółka będzie musiała ogłosić upadłość.
Pożyczki Skarb Państwa udzielił, minister powołał nowy zarząd spółki, ale jak się wydaje bez kolejnej transzy pożyczki przynajmniej w wysokości 400 mln zł, spółka nie ma szans na wyjście z kłopotów.
Nie wypada już nawet wspominać, że zaraz po przylocie rozpoczęły się kłopoty z Dreamlinerami, parę miesięcy nie latały, ponieważ ich loty zostały zablokowane przez producenta, ale odszkodowań za ten okres jak nie było tak nie ma.
3. Znawcy problematyki kolejowej podnoszą coraz więcej wątpliwości co do celowości zakupu Pendolino. Przede wszystkim twierdzą, że w Polsce jeszcze przez wiele lat nie będzie warunków do pełnego wykorzystania możliwości nowego pociągu.
Będzie on jeździł z maksymalną szybkością około 160 km/godz. (jego możliwości to około 250 km/godz) i to najwcześniej za 1,5 roku, bo dopiero wtedy mają się zakończyć remonty linii kolejowych pomiędzy Warszawą, Gdańskiem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem, które będą pozwalały na osiągnięcie takiej prędkości.
Co więcej eksperci twierdzą, że akurat pociągi budowane we Włoszech nie są przystosowane do funkcjonowania zimą, a szczególnie przy temperaturach poniżej 20 stopni Celsjusza, a w naszym kraju takie temperatury zimą to przecież norma.
4. Pojawiły się nawet opinie, że rząd za ogromne pieniądze zafundował Polakom Ferrari, a póki co, ma ono jeździć po polnych drogach.  
Zapytany o to wczoraj wieczorem w jednej ze stacji telewizyjnych wiceprezes PKP Intercity, w zasadzie tę opinię potwierdził, zwracając się do zdumionego dziennikarza tekstem „od czegoś trzeba było przecież zacząć”.
Niestety wszystko wskazuje na to, że z pociągami Pendolino w PKP może być bardzo podobnie jak z Dreamlinerami w LOT. Kupiła je za pożyczone pieniądze już i tak zadłużona firma, jeżeli teraz się jeszcze okaże, że mogą one wozić pasażerów tylko przez część roku, to PKP Intercity nigdy tego wynoszącego 1,5 mld zł kredytu nie spłaci.
W niedalekiej przyszłości syndyk może oferować całkiem nowe egzemplarze Pendolino za naprawdę nieduże pieniądze.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2841
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

13.08.2013 11:57

jest do nabycia dla marynarki lotniskowiec ;-)
Domyślny avatar

fritz

13.08.2013 12:02

Pendolino w PKP może być bardzo podobnie jak z Dreamlinerami w LOT. *** Sorry, ale to jest wrecz totalny nonsens. Dreamlinery nie lataja z winy producenta, natomiast rynek i mozliwosc sa ogromne. Gdyby LOT byl zarzadzony przez polskich managerow a nie szalbierzy i graczy w trzy karty z pod mostu Poniatowskiego, to LOT dostalby odszkodowanie. Dla Pendolina nie ma torow, nie ma infrastruktury, a wiec jedzic nie moga. Zakup Pendolina jest totalnym nonsensem, zwlaszcza dla tego, ze pociagi o podobnej jakosci mozna bylo w Polsce u polskiego producenta kupic. CBA z cala pewnoscia potrafiloby wyjasnic tajemnice zakupu Pendolina. Czesciowo Bareja z Misiem.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

13.08.2013 14:31

Dodane przez fritz w odpowiedzi na Cytat: Niestety wszystko wskazuje na to, że z pociągami

Obie inwestycje dokonują państwowe firmy za kredyt gwarantowany przez Rząd Tuska. Kredyt do niespłacenia. Zapłaci POdatnik. Ciekawe czy ktoś POsiedzi ;-)
Domyślny avatar

fritz

13.08.2013 14:46

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Bez nonsensu @fritz

Dreamliner dzieki swojemu zasiegowi i nowym techonologiom z cala pewnoscia jest dochodowa maszyna. Oczywiscie o ile w Okeciu dochody nie zostrana rozkradzione. Dreamline pobil wszystkie rekordy zamowienia na "pniu", wlasnie dlatego, ze byl swojego rodzajem gwarantem dochodow tak bardzo obnizal koszta eksploatacji z jednej strony a z drugiej mial olbrzymi zasieg. Pendolino gwarantuje katastrofe.. i na tym polega roznica.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 839
Liczba wyświetleń: 10,381,644
Liczba komentarzy: 15,542

Ostatnie wpisy blogera

  • Tusk nagrywa infantylne filmiki, a o naszym bezpieczeństwie mają decydować Marcon, Merz i Starmerr
  • Premier Tusk powinien unikać ministra Boguckiego, ten dwa razy rozjechał go walcem
  • Koalicja 13 grudnia przyjęła budżet, w którym na każdy wydatek, trzeba pożyczyć aż 1/3 pieniędzy

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Ijontichy, Pieprzysz pan panie Kuźmiuk! 1.Polaków w Londynie nie chce Żełenski! 2.Polski przy stole w Londynie nie chce Trump! Wystarczy? PS.O ile można Tuska nazwać Polakiem...
  • NASZ_HENRY, ,.,.....,. Jeden mem więcej wart niż 1000 słów ,,,😉 https://niepoprawni.pl/s… 😎
  • Marek Michalski, Zaorać Tuska to "rozrywka zdrowa i tania" jak Krzyżówka z kociakiem w Przekroju.Pan Bogucki - de facto wiceprezydent - ma do tego nawet moralne prawo, bo myli się rzadziej.Nie na wszystkich polach…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności