Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Beztroska, niekompetencja, a być może coś więcej

Zbigniew Kuźmiuk, 08.05.2013
1. W ostatnich dniach Najwyższa Izba Kontroli (NIK) opublikowała raport pokontrolny dotyczący rozstrzygania przetargów na budowę autostrad i dróg ekspresowych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i przedstawia wnioski, które powinny wywołać ogromne zainteresowanie medialne, wszak chodzi o wydawanie dziesiątków miliardów publicznych pieniędzy.
Niestety nic takiego nie miało miejsca. Oprócz krótkich tekstów na kilku niezależnych portalach internetowych (np. wPolityce.pl), nad raportem rozpostarto zasłonę milczenia, wszak jego wymowa jest jednoznacznie niekorzystna dla administracji rządowej Donalda Tuska.
2. NIK zgłasza 3 poważne zastrzeżenia do rozstrzygnięć przetargowych GDDKiA: wybieranie wykonawców tylko w oparciu o kryterium ceny (najniższej), nie interesowanie się sytuacją finansową firm wskazanych jako wykonawców miliardowych kontraktów ani przedstawianymi przez nie zabezpieczeniami finansowymi, wreszcie niezadbanie o jakiekolwiek zabezpieczenia dla podwykonawców kontraktów.
W raporcie omówiony jest kontrakt na budowę autostrady A2 najpierw przez chińską firmę Covec, a po jej zejściu z palcu budowy przez firmę DSS (Dolnośląskie Surowce Skalne).
Rzeczywiście budowa odcinka C autostrady A2 pomiędzy Strykowem, a Konotopą, to jedno wielkie pasmo „sukcesów” zarówno ministra Grabarczyka i jego następcy ministra Nowaka.
Chińczycy chcieli waloryzacji wartości kontraktu uzasadniając to głównie gwałtownym wzrostem cen materiałów budowlanych i paliwa ale GDDKiA, na to się nie zgodziła i firma Covec zeszła z placu budowy (zresztą do tej pory nie udało się GDDKiA odzyskać nawet kwot gwarancji złożonych przez Covec).
W trybie bezprzetargowym wybrano w lipcu 2011roku, kolejnego wykonawcę, konsorcjum na którego czele stanęła spółka DSS mimo tego że wszystkie firmy wchodzące w jego skład nigdy samodzielnie dróg nie budowały.
Co więcej to co Chińczycy mieli wybudować za 535 mln złotych , nowy wykonawca mógł już realizować za 756 mln zł i pod koniec maja 2012 roku, miał zapewnić tylko przejezdność swojego odcinka.
Mimo tego i DSS nie dał rady i tuż przed świętami Wielkanocy 2012 roku, zarząd tej spółki złożył w sądzie gospodarczym wniosek o upadłość. 
3. Pod koniec lutego 2012 roku kiedy w mediach pojawiły się pierwsze sygnały o kłopotach z płynnością spółki DSS, minister Nowak zapewniał, że nic złego tej firmie nie może się wydarzyć.
W jednej z komercyjnych rozgłośni radiowych mówił między innymi tak „nie ma ryzyka upadłości spółki DSS. Mój resort zna dokładnie sytuację firmy, ponieważ jest o niej na bieżąco informowany”.
Zaledwie po miesiącu od tej wypowiedzi, zarząd spółki DSS sam złożył wniosek o upadłość spółki, ponieważ wcześniej aż pięciu różnych jej wierzycieli złożyło takie wnioski.
Jak więc była monitorowana wcześniej płynność finansowa DSS i co pozwalało ministrowi Nowakowi z taką pewnością opowiadać w mediach, że spółka nie upadnie, doprawdy nie wiadomo?
Później budowę tego odcinka przejęli pozostali uczestnicy konsorcjum i na Euro 2012 udało się zapewnić przejezdność tej autostrady a tak naprawdę dzięki specjalnej ustawie przeprowadzonej błyskawicznie przez Sejm, samochody mogły jeździć po niezakończonym terenie budowy.
4. Mam nadzieję, że po opublikowaniu raportu NIK, sprawą kontraktu z wolnej ręki dla DSS za znacznie większe pieniądze niż chciano zapłacić Chińczykom, zajmie się jednak CBA, bo budowa tego odcinka autostrady A2, to pasmo „dziwnych” decyzji GDDKiA i ministerstwa transportu, które skutkowały wielomilionowymi stratami dla Skarbu Państwa.
Ponieważ spółka DSS cieszyła się niezwykłą przychylnością w resorcie skarbu państwa (zakupiła od skarbu państwa aż 2 spółki będące kopalniami surowców skalnych, płacąc za nie pieniędzmi tych spółek), a także resortu transportu (uzyskując kontrakt z wolnej ręki), a jej doradcą w tych sprawach był były premier Kazimierz Marcinkiewicz, to aż się prosi aby te dwie transakcje i kontrakt drogowy zostały dogłębnie zbadane.
Bo z raportu NIK wynika, że to nie tylko beztroska i niekompetencja urzędników, a chyba coś więcej?
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2108
Domyślny avatar

fritz

08.05.2013 10:57

Chińczycy chcieli waloryzacji wartości kontraktu uzasadniając to głównie gwałtownym wzrostem cen materiałów budowlanych i paliwa ale GDDKiA, na to się nie zgodziła i firma Covec zeszła z placu budowy (zresztą do tej pory nie udało się GDDKiA odzyskać nawet kwot gwarancji złożonych przez Covec). *** Smieszne z tymi najtanszymi cenami za ktore powstaja jedne z najdrozszych autostrad na swiecie. Paradox polski, a wlasciwie herr Tuska & Co. Chinczycy zaproponowali normalne ceny. Zgodne z rynkiem. Staneli przed frontem okradajacych Polske cementowni dyktutujacych ksiezycowe ceny. Dowcip polega na tym, ze niemieckie rzady w Polsce sprzedaly Niemcom praktycznie wszystkie cementownie, prawdopodobnie za 10% wartosci, tak jak wszystko, co w w Polsce sprzedawano. Niemcy maja monopol. Swietna rzecz do wykanczania konkurencji wlasnie przez narzuacanie astronomicznych cen. Jedno jest pewne. Polskiemu rzadowi bedzie sie oplacalo piorunem zamowic pod klucz cementowanie, blyskawicznie je postawic i przelamac monopol niemiecki. Koszta inwestycji z punktu widzenia podatnika buduajcego infrastrukture, czy tez przedsiebiorcy budujacego dom, a wiec gospodarki narodowej, zwroca sie praktycznie natychmiast. Co lepsze wydawane pieniadze na beton beda wprowadzane do polskiego obiegu gospodarczego a nie niemieckiego !
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 839
Liczba wyświetleń: 10,381,730
Liczba komentarzy: 15,542

Ostatnie wpisy blogera

  • Tusk nagrywa infantylne filmiki, a o naszym bezpieczeństwie mają decydować Marcon, Merz i Starmerr
  • Premier Tusk powinien unikać ministra Boguckiego, ten dwa razy rozjechał go walcem
  • Koalicja 13 grudnia przyjęła budżet, w którym na każdy wydatek, trzeba pożyczyć aż 1/3 pieniędzy

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Ijontichy, Pieprzysz pan panie Kuźmiuk! 1.Polaków w Londynie nie chce Żełenski! 2.Polski przy stole w Londynie nie chce Trump! Wystarczy? PS.O ile można Tuska nazwać Polakiem...
  • NASZ_HENRY, ,.,.....,. Jeden mem więcej wart niż 1000 słów ,,,😉 https://niepoprawni.pl/s… 😎
  • Marek Michalski, Zaorać Tuska to "rozrywka zdrowa i tania" jak Krzyżówka z kociakiem w Przekroju.Pan Bogucki - de facto wiceprezydent - ma do tego nawet moralne prawo, bo myli się rzadziej.Nie na wszystkich polach…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności