Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Żony niechaj będą poddane swym mężom... we wszystkim.

Zbyszek, 25.08.2024
Czytanie na XXI tydzień zwykły na niedzielę 25 sierpnia. List św. Pawła Apostoła do Efezjan Ef 5,21-32:

Bracia:

Bądźcie sobie wzajemnie poddani w bojaźni Chrystusowej. Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu, bo mąż jest głową żony, jak i Chrystus – Głową Kościoła: On – Zbawca Ciała. Lecz jak Kościół poddany jest Chrystusowi, tak i żony mężom – we wszystkim.


Nauczanie kościoła jest niezmienne i stoi w zgodzie z Pismem Świętym, a brzmi ono tak: Żony niechaj nie będą poddane swym mężom. Proste? Proste. Aha. Kościół jest tak skonstruowany, że w jego imieniu naucza kler.

Ale. Jak właściwie powinno być? Dzisiaj? Bądźmy realistami. Prawo i Sprawiedliwość wspólnie z Koalicją Obywatelską właśnie zmodyfikowało definicję gwałtu, co może istotnie zmienić, niektórzy mówią zniszczyć, relacje damsko-męskie w Polsce.

Więc... jakie jest właściwie niezmienne zdanie kościoła i jak powinno być?
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3307
Zbyszek_S

Zbyszek

26.08.2024 12:45

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Wygląda na to że nikt nie

@smieciu: Nie ma pan racji. Istotnie pouczenie Pisma Świętego składa się z dwóch części, z pouczenia nt obowiązków żony oraz części drugiej obowiązków męża.
Rzecz w tym, że przywoływanie braku przytoczenia drugiej części nie jest uzasadnione. Dlaczego?
Bo tej drugiej części NIKT NIE KWESTIONUJE. Nie jest ona w jakikolwiek sposób kontrowersyjna. O ile w odbiorze społecznym część poświęcona żonom jest nie do przyjęcia, jest obrazą wszystko, co można obrazić, to część druga jest naturalna i wszyscy się zgadzają, że mężowie powinni kochać swoje żony.
Przypisywanie mi w związku z tym manipulacji przez pana, jest błędne tak samo jak grą faul play jest przywoływanie tej drugiej części "mężowie kochajcie żony", jako ad vocem do zasadności części pierwszej "żony bądźcie poddane swoim mężom".
Ciekawie na tym tle, wygląda "niezmienność nauczania moralnego" kleru katolickiego, który nazwał i utożsamił siebie z kościołem.
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

26.08.2024 17:44

nie ma zadnej kontrowersji a intrepretacje w stylu "co autor chcial powiedziec" to prywatne poglady ktorych nikt nikomu nie zabrania posiadac. tyle ze prywatnych pogladow nie nalezy mylic ze Slowem Objawionym i podawac swoich pogladow jako wykladni do wierzenia. Biblia nie jest zbiorem przpisow jak zyc dla negacjonistow Objawienia. jest dla tych ktorzy wierza w SLOWO Objawione. reszta ludu ma swoje uregulowania prawne zgodne z madroscia etapu
Zbyszek_S

Zbyszek

26.08.2024 18:36

Dodane przez Kazimierz Kozi… w odpowiedzi na nie ma zadnej kontrowersji a

Dokładnie.
smieciu

smieciu

26.08.2024 19:28

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Dokładnie.

Ha! Co mi szkodzi...
Rzecz wydaje się być prosta ale czy naprawdę? Skądś cała teologia się wzięła... Jak nie z tego że nie wszystko jest proste i jasne.
No chyba że ktoś jest wyznawcą Islamu... Wszystko jest objawione a dyskusja zbędna.
Więc:
Bądźcie sobie wzajemnie poddani w bojaźni Chrystusowej.
To zdanie sugeruje równość. I wzajemność.
Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu, bo mąż jest głową żony, jak i Chrystus – Głową Kościoła: On – Zbawca Ciała.
Ale tu sprawa się komplikuje gdyż jest w tym zdaniu problem. O ile bowiem Chrystusa można łatwo uznać za głowę - pewną tego co należy robić. To z mężem (człowiekiem), jak łatwo się domyślić, jest kłopot. Co jeśli ta głowa działa wadliwie? Czy wtedy żona ma być poddana?
Niekoniecznie. Zdanie można bowiem zinterpretować że wtedy jest mąż głową żony gdy staje on na wysokości zadania: Tak jak Chrystus jako głowa Kościoła. Chrystus nie stał się głową Kościoła bo był zwykłym anonimem chodzącym po ziemi. W takim wypadku każdy mógłby sobie rościć to prawo. Więc... Jak dla mnie analogicznie niekoniecznie każdy może sobie rościć prawo że może być głową żony. Może sobie rościć takie prawo jeśli będzie głową na poziomie Chrystusa. Tym bardziej taka interpretacja ma sens że stoi: Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu . Wyraźnie stoi że żony mają być poddane jak Panu (Bogu). Co jeśli mąż nie jest poddany Panu? Nie jest podobny Panu (Bogu)?
Lecz jak Kościół poddany jest Chrystusowi, tak i żony mężom – we wszystkim.
Mamy tutaj właściwie powtórzenie mojej interpretacji. Mowa jest o relacji na najwyższym poziomie.
Weźmy np. nasz obecny Kościół. Czy jest on według was poddany Chrystusowi?
Przykładowo. Jeśli odrzucimy konieczność dochodzenia tego czy Kościół jest obecnie faktycznie poddany Chrystusowi, bo jest poddany z definicji, tak samo jak żona mężowi, to będziemy musieli uznać że cokolwiek zrobi Kościół - i tak jest poddany, wierny.
A zatem...
Tak samo żona. Cokolwiek zrobi trzeba będzie ją uznać za poddaną i wierną.
Ostatecznie więc, wygląda na to że owszem, Kościół jest poddany (taki był zamysł) ale w praktyce, ze względu na niedoskonałość człowieka, sami wierni często krytykują Kościół, nie widzą jakoś że faktycznie jest poddany.
Czym właściwie jest Kościół? Jest społecznością. Okazuje się że sami członkowie tej społeczności jakoś nie poddają się Chrystusowi - więc żony też nie muszą poddawać się mężom. Wyraźnie jest bowiem napisane że żony są poddane jak Kościół.
Jeśli Kościół (społeczność, wierni) ściemniają. Żony także.
Ściślej: ściemniający mężowie przyznają prawo ściemniania żonom. Gdyż jaki Kościół takie żony.
spike

spike

26.08.2024 21:18

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Ha! Co mi szkodzi...

@smieciu
"Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi."
nie wiem jakiej wiary jesteś, czy w cokolwiek wierzysz, ale twoje dywagacje są z gatunku "wszystko co nadto", więc od Złego pochodzi.
Jezus nie bez powodu na swoich uczniów wybrał ludzi ułomnych, pozwalając tym samym bredzić takim jak ty, by na koniec doświadczyli tego co czynią i wygadują.
jaki masz pomysł na wyjaśnienie faktu, że gen.Jaruzelski śmiertelny wróg Kościoła i księży, przed śmiercią wezwał księdza i się wyspowiadał, może coś zrozumiał, czegoś doświadczył ?
 thet is the question.
Zbyszek_S

Zbyszek

27.08.2024 09:28

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Ha! Co mi szkodzi...

@smieciu "Co jeśli ta głowa działa wadliwie? Czy wtedy żona ma być poddana?"
Dokładnie! Dodatkowo: Kto jest uprawniony do orzekania czy mąż działa, decyduje wadliwie? Żona! Bo przecież nie mąż. Zatem mężowie mogą podejmować tylko takie decyzje, które są zgodne z opiniami żony, bo w przeciwnym wypadku, ocena żony jest negatywna, a więc mąż działa "wadliwie". Świetnie pan to rozpracował.
Mika

Mika

27.08.2024 13:43

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na @smieciu "Co jeśli ta głowa

Wątpię czy ktoś dobrze rozpracował, a @Zbyszek_S wrzucił tekst prowokacyjnie.
Nikt, kto jest naprawdę świadomym i zaangażowanym katolikiem, nie spróbował wyjaśnić, ani pokazać kontekstu. A szkoda, chętnie bym poczytała, bo nie wiem. Nie ważne. 
@spike
Żadna ze mnie lewaczka ani feministka. Tymi osobopostaciami się brzydzę. Jestem jednak wielkim wrogiem skrajności, w każdym temacie. Niech każdy sobie spojrzy w oczy i uczciwie powie, że jest w porządku i tyle.
smieciu

smieciu

27.08.2024 15:51

Dodane przez Mika w odpowiedzi na Wątpię czy ktoś dobrze

@Mika
Nikt, kto jest naprawdę świadomym i zaangażowanym katolikiem, nie spróbował wyjaśnić, ani pokazać kontekstu. A szkoda, chętnie bym poczytała, bo nie wiem. Nie ważne. 
Właśnie. Dlaczego Islam jest taki popularny? Ponieważ w nim taki spike nie musi niczego wyjaśniać. Ani żonie. Ani nikomu innemu. Tym bardziej że zwyczajnie NIE WIE  z czym się nie zgadza. Ze mną. Wydaje mu się jednak że ktoś jest be. Więc wystarczy że przeciwnikowi zarzuci nieprawomyślność. Przez co sam staje się święty. Tak mu się przynajmniej wydaje. Tych wszystkich świętoszków w przyszłości czekają duże niespodzianki.
Wracając do tematu. Kwestia jest prosta. Zbyszek i inni twardogłowi chcą od żon tego czego nie zamierzają oddać Chrystusowi. Jest wyraźnie napisane w dalszej części tego urywka listu że mężowie mają swoje poważne obowiązki. Są te obowiązki gdyż żeby stać się głową trzeba przybliżyć się do Chrystusa. Czy tą metodą jest ubliżanie innym? Pełne pychy przekonanie o swojej wyższości? Brak najmniejszej chęci wejścia w dyskusję bazującą na argumentacji?
Najwyraźniej tak im się wydaje.
Interesujące jest że Chrystus obrał inną  metodę. Tą właśnie, według nich błędną.
Ci jeszcze ciekawsze sam Chrystus żony nie miał. Ani nie czerpał satysfakcji z poddaństwa innych. Nawet nogi mył niektórym. Dziwkami się nie brzydził.
A przecież mógł inaczej. Stanąć i powiedzieć (jak często tu ma miejsce):
Debile pieprzone. I tak nic nie zrozumiecie. Ani zdolni do zrobienia tego o czym myślę nie jesteście. Na kolana psy. Czołem walić ziemię...
Czyli zrobić jak Mahomet. Uznać że ludzie nie mają prawa do krytyki. Bo chodzi tylko o wiarę, objawienie. W związku z czym dyskusja jest bezcelowa. Bo człowiek (Kościół) nie ma prawa do oceny proroka. Nie jest w stanie więc, nie może oceniać czynów i słów proroka. Chrystusa czy Mahometa. Dokładnie tak jak żona. Nie jest jej rolą ocenianie męża.
Tylko na kolana. Rozkazy bezmyślnie wykonywać.
spike

spike

27.08.2024 20:00

Dodane przez Mika w odpowiedzi na Wątpię czy ktoś dobrze

@mika
"Żadna ze mnie lewaczka ani feministka."
To kamień spadł mi z serca :))))
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Nikt, kto jest naprawdę świadomym i zaangażowanym katolikiem, nie spróbował wyjaśnić, ani pokazać kontekstu."
Co znaczy w twoim rozumieniu pojęcie "być świadomym katolikiem" ?
Czy to znaczy, że sobie można wybrać z katolicyzmu, co mi odpowiada?
Tak postępują talmudowcy, Tore tłumaczą na swoją modę, by ich było na wierzchu.
Wystarczy postępować jak nauczał Jezus, a wszystko będzie proste, przypomnę Jego słowa:
-Nie każdy, który Mi mówi: "Panie, Panie!", wejdzie do królestwa niebieskiego, lecz ten, kto spełnia wolę mojego Ojca, który jest w niebie.
Mt 7,21-27
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Niech każdy sobie spojrzy w oczy i uczciwie powie, że jest w porządku i tyle. "
"Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem."
Tylko niewielu ludzi, a może nikt na świecie, nie spełni tego warunku.
Więc nie wymagaj od innych tego, co sama nie spełniasz.

Stronicowanie

  • Pierwsza strona
  • Poprzednia strona
  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
Zbyszek
Nazwa bloga:
W drodze
Zawód:
wolny
Miasto:
Lublin

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 602
Liczba wyświetleń: 919,146
Liczba komentarzy: 4,655

Ostatnie wpisy blogera

  • Co przetwarza człowiek
  • Straszne zagrożenie
  • Metanoia czyli przemiana #1

Moje ostatnie komentarze

  • Trzeba się skupić na piętnowaniu! Innych!
  • "Obawiam się, że ówczesna 'pańszczyzna' była dużo korzystniejsza niż współczesne podatki."Ale pani wie, czy pani nie wie tylko się obawia, ile pańszczyzny musiała odrobić dla "dworu" chłopska rodzina?
  • Czy w pisaniu tekstu posiłkował się pan i w jakim zakresie jakimś LLM czy AI?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Czy da się żyć bez Boga?
  • Prawda o nas - głupi, nieodpowiedzialni i źli
  • Pożegnanie roku 2021 i powitanie 2022 w 6 punktach

Ostatnio komentowane

  • keram, Tak, dusza Rosjanina jest przeżarta nienawiścią do Polaków !!  Jeśli ktoś z Polski jeszcze tego nie wie, jest głupcem !
  • Grzegorz GPS Świderski, Ale to wcale nie koniec naszych trosk, bo oto czai się nowe, jeszcze przeraźliwsze zagrożenie: LIBERALIZM. Tak, to nie żarty. Już za rogiem, tuż tuż, pojawi się wolność gospodarcza, pluralizm…
  • Ijontichy, Pytanie do Admina: Jak długo będzie Pan tolerował i puszczał wypociny tego trolla ze stajni Giertychalub innej....np.rosyjskiej? Przecież tam jest tylko nick ZBYSZEK a pod tym nickiem całe stado…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności