Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Tusk blokuje budowę CPK – Lufthansa wchodzi na polski rynek

Zbigniew Kuźmiuk, 24.08.2024
Rząd Tuska blokuje budowę CPK- Lufthansa wchodzi na polski rynek cargo


1. Niemcy nie tylko zacierają ręce w związku z blokowaniem przez rząd Tuska  strategicznych inwestycji z punktu widzenia polskich interesów, takich jak: CPK, elektrownie atomowe, rozbudowa portów morskich, czy poprawa żeglowności Odry, ale także wręcz błyskawicznie korzystają „ z wystawionej im piłki”. W sytuacji kiedy jedną z pierwszych decyzji rządu 13 grudnia, było zablokowanie realizowania Centralnego Portu Komunikacyjnego ( CPK), a po pół roku na skutek ogromnej presji społecznej, pojawiły się mgliste zapowiedzi jej realizacji, ale w znacznie ograniczonym zakresie ( między innymi bez części cargo), niemiecka Lufthansa właściwie odczytała tę decyzję.
 
2. Właśnie dyrektor Lufthansy Cargo na Europę Środkowo-Wschodnią ogłosił, że ten przewoźnik już w tzw. siatce zimowej, chce uruchomić przewóz towarów najprawdopodobniej z Frankfurtu do Katowic i z Katowic do Frankfurtu, najpierw 2-3 razy w tygodniu, a później 5-6 razy w tygodniu. Wykorzystywany będzie do tego specjalnie przygotowany Airbus 321, który jest w stanie w ramach jednej operacji przetransportować 25 ton towarów, co miesięcznie pozwalałoby na przewiezienie około 1 tys ton, a rocznie kilkanaście tysięcy ton towarów. W najlepszym dla lotniczych przewozów cargo roku 2022, polskie linie Lot Cargo, przewiozły około 60 tys ton towarów, ale wejście na polski rynek Lufthansy Cargo w znacznie większym zakresie niż do tej pory, oznacza, że ten niemiecki przewoźnik już teraz chce zwalczyć o znacznie większą część naszego rynku. Ba już ogłosił, że mimo tego iż ma tylko 4 samoloty przystosowane do przewozów cargo, jeden z nim chce skierować na polski rynek, a przecież ma także inne przewagi konkurencyjne, jak dostęp do aż 3 lotniczych hubów we Frankfurcie, Monachium i najmłodszego w Berlinie, czy potencjalnie znacznie więcej samolotów, które mogą zostać przystosowane do takich przewozów.
 
3. Przypomnijmy, że pod ogromna presją społeczną, rząd Tuska po pół roku „chocholego tańca” wokół CPK ogłosił, że będzie jednak realizował tę inwestycję, choć koncepcja którą przedstawił wygląda na klasyczne „mydlenie oczu”. Zapowiedziano bowiem rozbudowę Okęcia, a także Modlina, które ciągle jest lotniskiem jednej linii, do której do końca poprzedniego roku, sowicie dopłacał samorząd województwa mazowieckiego, co oznacza, że nie będzie „ ani głowy, ani pieniędzy” na „jakieś” CPK. Koncepcja przedstawiona w czerwcu przez premiera Tuska i  ministra Laska (zresztą zdecydowanego przeciwnika CPK), kompletnie się nie spina, bo rozbudowa Okęcia za kilka miliardów złotych, ma spowodować, że to lotnisko będzie obsługiwać ok 30 mln pasażerów ok. 2030 roku, natomiast już w 2032 roku powinno być zlikwidowane, bo wtedy ma zacząć działać CPK.
 
4. Podobnie z lotniskiem w Modlinie, przeznaczanie dużych publicznych pieniędzy na jego rozbudowę, w sytuacji kiedy operująca tam jedyna linia lotnicza do końca poprzedniego roku płaciła za każdego odprawionego pasażera mniej, niż koszty ponoszone przez lotniskową spółkę jest ogromnie ryzykowne. Wprawdzie od tego roku te opłaty podniesiono, ale ta decyzja na tyle nie podobała się liniom lotniczym Ryanair, że ukarała lotnisko w Modlinie likwidacją aż 15 tras, a to z kolei spowodowało znaczny spadek liczby odprawianych pasażerów w kwietniu aż o 27%, a maju o 16% w stosunku do tych samych miesięcy roku ubiegłego. Inwestycja publicznych pieniędzy w rozwój lotniska, którego właściciele są karani przez jedyną operująca na nim linię lotniczą, za to że podwyższyli opłaty, tak aby lotnisko wreszcie po latach mogło osiągnąć zyski jest więc decyzją co najmniej zastanawiającą.
 
5. Zresztą wokół zaprezentowanej przez Tuska i Laska koncepcji jest znacznie więcej wątpliwości, ich CPK ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym ( Niemcy jak widać zacierają ręce i  już działają). Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały  na trasie wspomnianych szprych, zostało ostentacyjnie pominięte. Zresztą przesunięcie oddania CPK na 2032 rok , w sytuacji kiedy miał być oddany do użytku 2027 roku, oznacza, że tak naprawdę oznacza to „wieczne nigdy” i trudno się dziwić, że niemiecka firma „poczuła krew” i mocno wchodzi na rynek polskich lotniczych przewozów cargo.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1637
sake3

sake2020

24.08.2024 20:17

Każdy by korzystał,nie tylko Niemcy jakby im się Polskę podawało na tacy. No ale widać,że dla Polaków to nie temat do dyskusji czy rozważenia. Protestów nie będzie. Co jeszcze Tuskowi zostało do skreślenia z listy pisowskich projektów?
u2

u2

24.08.2024 20:25

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na Każdy by korzystał,nie tylko

***nie tylko Niemcy***
Ale tylko Niemcy są tak aktywni w stopowaniu budowy CPK i innych inwestycji strategicznych w Polsce.
PS. Polska nie stopowała niemieckich inwestycji typu Nord Stream 1 i 2 i to był błąd. trzeba było ostrzej postawić tę sprawę. Z ludobójcami nie robi się interesów. Ponadto Niemcy zrezygnowały z 19 elektrowni atomowych, aby przejśc na ruski gaz. To coś niepojętego. Pomijam już kwestię milionów nielegalnych migrantów które przyjęła Angela Merkel. Dzisiaj widzę stan terroru w Niemczech, to nie jest normalne.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 837
Liczba wyświetleń: 10,381,083
Liczba komentarzy: 15,537

Ostatnie wpisy blogera

  • Koalicja 13 grudnia przyjęła budżet, w którym na każdy wydatek, trzeba pożyczyć aż 1/3 pieniędzy
  • Utajnienie obrad Sejmu i oskarżenia prezydenta, mają przykryć dramat w ochronie zdrowia
  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • mjk1, Szanowny Panie doktorze nauk ekonomicznych. Krytyka nie wystarczy. Ważniejsze jest podanie rozwiązania. Problem w tym, że nie potrafi Pan podać sposobu rozwiązania tego problemu, bo:Nie ma żadnego „…
  • Alina@Warszawa, Czy prezydent Karol Nawrocki podpisze taką ustawę budżetową? Czy musi? Czy jeśli prezydent ją podpisze, to stanie się wspólnikiem oszustów okradających Polskę i Polaków? Jeśli nie podpisze…
  • NASZ_HENRY, ,...,..... Tusk głupi a nadgorliwy do ognia dolewa oliwy 😡

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności