Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Potwierdza się, że nie będzie, ani CPK, ani elektrowni....

Zbigniew Kuźmiuk, 21.07.2024
 Potwierdza się, że nie będzie, ani CPK, ani elektrowni atomowych, ani inwestycji na Odrze

1. Minęło 8 miesięcy rządów koalicji 13 grudnia i mamy coraz więcej konkretnych informacji, że inwestycje strategiczne rozpoczęte przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, nie będą realizowane. Chodzi przede wszystkim  o te inwestycje strategiczne w Polsce, które ze względów konkurencyjnych  jak Centralny Port Komunikacyjny, czy też zapewnienie żeglowności Odry i rozbudowa portu kontenerowego w Świnoujściu, albo ze względu na zagrożenia bezpieczeństwa  jak elektrownie atomowe, są wyraźnie nie na rękę Niemcom. Wprawdzie ze względu na presję społeczną, stanowisko rządu Tuska w sprawie budowy CPK, przynajmniej werbalnie uległo zmianie, ale przedstawiona przez ministra Laska  nowa koncepcja, wygląda na klasyczne „mydlenie oczu”.
 
2. Bowiem skoro zapowiedziano rozbudowę Okęcia, a także Modlina, które ciągle jest lotniskiem jednej linii, do której do końca poprzedniego roku, sowicie dopłacał samorząd województwa mazowieckiego, to nie będzie „głowy i pieniędzy” na jakiś nowy duży hub lotniczy w Baranowie. Koncepcja aż trzech portów lotniczych w centrum Polski, przedstawiona przez Tuska i Laska, kompletnie się nie spina, bo rozbudowa Okęcia za kilka miliardów złotych, ma spowodować, że to lotnisko będzie obsługiwać ok 30 mln pasażerów ok. 2030 roku, natomiast już w 2032 roku powinno być zlikwidowane, bo wtedy ma zacząć działać CPK. Podobnie z lotniskiem w Modlinie, przeznaczanie dużych publicznych pieniędzy na jego rozbudowę, w sytuacji kiedy operująca tam jedyna linia lotnicza do końca poprzedniego roku płaciła za każdego odprawionego pasażera mniej, niż koszty ponoszone przez lotniskową spółkę jest ogromnie ryzykowne. Wprawdzie od tego roku te opłaty podniesiono, ale ta decyzja na tyle nie podobała się liniom lotniczym Ryanair, że ukarała lotnisko w Modlinie likwidacją aż 15 tras, a to z kolei spowodowało znaczny spadek liczby odprawianych pasażerów w kwietniu aż o 27%, a maju o 16% w stosunku do tych samych miesięcy roku ubiegłego. Przeznaczanie publicznych pieniędzy przez polskie państwo na rozwój lotniska, którego właściciele są karani przez jedyną operująca na nim linię lotniczą, za to że podwyższyli opłaty, tak aby lotnisko wreszcie po latach mogło osiągnąć zyski, jest w tej sytuacji decyzją wręcz skandaliczną.
 
3. Z kolei oddanie pierwszego bloku energetycznego elektrowni atomowej w gminie Choczewo w województwie pomorskim, jak poinformowała nowa minister przemysłu Marzena Czarnecka, rząd przesuwa z roku 2034 na rok 2040, a więc tak naprawdę  „na wieczne nigdy”. Z kolei budowy drugiej elektrowni z udziałem ZEPAK, firm koreańskich i PGE, która miała być oddana do użytku w 2035 roku, właściwie zaniechano, ponieważ polska spółka Skarbu Państwa, mająca wiodący udział w tym przedsięwzięciu, się z niego wycofała. W tych dniach dowiedzieliśmy się, że koreańska firma, która miała budować elektrownie atomową w Polsce, wygrała przetarg za ok. 9 mld USD na budowę 2 nowych bloków w istniejącej już elektrowni atomowej Dukovany w Czechach.
 
4. Z kolei rozpoczęte przez rząd Prawa i Sprawiedliwości inwestycje mające zapewnić żeglowność Odry, zablokowano przygotowaniami do utworzenia Parku Narodowego Dolnej Odry. Ministerstwo infrastruktury chce zmienić tzw. specustawę odrzańską i usunąć z niej wielkie inwestycje hydrotechniczne zaplanowane  na Odrze przez rząd Prawa i Sprawiedliwości i zaproponować w to miejsce katalog działań służących renaturalizacji tej rzeki. Będzie to oznaczało zahamowanie rozwoju zespołu portów Szczecin – Świnoujście, ale także zablokowanie rozbudowy portu kontenerowego w Świnoujściu, za co ostatnio z wielką energią zabrała się nowo wybrana prezydent tego miasta.
 
5. Wszystko to co dzieje się wokół tych polskich inwestycji strategicznych, jest konsekwencją tego, że Niemcy nie chcą polskiej konkurencji dla swoich portów lotniczych i morskich, nie chcą tracić wpływów z ceł i podatków od towarów odprawianych do Polski na ich lotniskach i w ich portach, więc robią wszystko aby tego rodzaju inwestycji nie były realizowane. Z kolei po zamknięciu w ciągu ostatnich paru lat elektrowni atomowych na swoim terytorium, Niemcy posługując się zagrożeniem swojego bezpieczeństwa, robią wszystko aby zablokować ich budowę w Polsce. Zablokowanie inwestycji w żeglowność Odry, to z kolei osłabienie tempa rozwoju zespołu portów Szczecin-Świnoujście, a tym samym ograniczenie konkurencji dla coraz słabiej sobie radzących portów niemieckich. Rząd Tuska idealnie wpisuje się w te niemieckie oczekiwania i robi wszystko aby je zaspokoić, przy okazji mydląc oczy polskiej opinii publicznej, że  ciągle trwającymi audytami i kontrolami, chce tylko zracjonalizować wydatki publiczne.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 908
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

21.07.2024 08:19

Ciemno będzie w kraju gdy łotry na świeczniku 😉
u2

u2

21.07.2024 08:27

***w 2032 roku powinno być zlikwidowane, bo wtedy ma zacząć działać CPK***
A to oznacza utratę znaczenia Warszawy i okolic, które żyją m.in. z ruchu lotnicznego na Okęciu. Nic dziwnego że zapierają się nogami i rękami przed likwidacją Okęcia. To są proste sprawy.
r102

r102

21.07.2024 10:22

Dodane przez u2 w odpowiedzi na ***w 2032 roku powinno być

Zdaje się U2 nie zauważył - że lotnisko Okęcie jest już otoczone blokami wielkiego miasta - co przewidziano zresztą  50 lat temu planując wtedy jego docelową likwidację i nowe lotnisko mniej więcej w tym samym Baranowie co i teraz
Lotnisko Okęcie - to tak jakby np w Krakowie dalej działało lotnisko poaustriackie Rakowice  założone na łąkach 5 kilometrów za miastem  a obecnie otoczone blokami :-)
a na temat:
6. Piniendzy nie ma i nie bendzie - to i za co ma się budować ???
u2

u2

21.07.2024 10:32

Dodane przez r102 w odpowiedzi na Zdaje się U2 nie zauważył -

***Okęcie jest już otoczone blokami wielkiego miasta***
Bicepsowi to nie przeszkadza. Przyzwyczaił się. A woli mieć 15 minut do lotniska taksówką  niż 1 godzinkę. To co ktoś kiedyś i teraz planował i planuje to jedna wielka lipa. Ludzie przyzwyczaili sie do wygód i niewygód życia w większym mieście Warszafka i stoją okoniem. Każdy by stał, jeśli by żył w większej metropoliii i czerpał z tego profity.
PS. Biceps to nie folksdojcz Tusk. Biceps to ten od wyciskania redaktora Wosia w okularkach. Czasami występował w #Piachem w tryby Tuska :-)
PS2. Fiumicino i Ciampino są oddalone od Rzymu w rozsądnej odległości. Podobnie Szeremietiewo i inne lotniska wokół Moskwy. Ale w Warszafce wszystko musi być na ścisk i tłoczno. Wtedy biznesy kwitną. Taksówki wcale nie są tańsze niż w Moskwie. W Rzymie jest b.wygodna kolejka podmiejska do Fiumicino. Bilet tylko 10 ojro.
Ijontichy

Ijontichy

21.07.2024 08:42

"Niczego nie bendzie"---koniec cytatu.
Autor? A znajdzcie se sami,co ja mam za was pracować? Ja mam wakacje!! :-)))
smieciu

smieciu

21.07.2024 11:24

Muszę podziękować Morawieckiemu za jedno! Że obok CPK nie przyszło mu do głowy zbudować Portu Kosmicznego.
Wyobraźmy sobie ile dziesiątków tekstów byśmy już na NB przeczytali pt. „Tusk mówi nie dla Portu Kosmicznego!” A przecież Musk mógłby wysyłać rakiety z Polski! Po co Europejska Agencja Kosmiczna miałby targać rakiety gdzieś przez Atlantyk do Gujany. Można by z Polski! Odebralibyśmy Niemcom samoloty i przewoźników a Francuzom rakiety! Polska stałaby się wielka!
Na (nie)szczęście Morawiecki na to nie wpadł.
Wpadł za to na pomysł Fabryki samochodów elektrycznych (od samego początku wiedział - Zielony Ład przyszłością Europy). Ale nie wybudował. Podobnie jak dosłownie nic innego.
Bo czy ktoś zna jakąś inwestycję pisowską? Bez udziału UE. Działającą?
A może ja o czymś nie wiem? Przecież budżet Polski za PiS wielki był! Dziury VATowe połatane. Powstały z pewnością nowe szpitale, szkoły. Pensje dla nauczycieli czy policjantów zostały podwyższone i wielkie inwestycje z myślą o Polsce.
Tylko że ja jeden żyję w niewiedzy. I jakoś nie kojarzę.
I tylko wiem że CPK miało jeszcze powstać. I Elektrownia Atomowa. I po Odrze miały pływać statki znów, jak w średniowieczu. I port kontenerowy miał powstać. A my tam wszędzie dojeżdżać elektrykami Made in Poland!
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 843
Liczba wyświetleń: 10,382,859
Liczba komentarzy: 15,560

Ostatnie wpisy blogera

  • Domański to,że jesteśmy 20. gospodarką świata jest odczuwalne w portfelach, tylko pytanie czyich?
  • Zgoda KE na pomoc publiczną dla elektrowni atomowej, ale opóźnienie w jej budowie ciągle rośnie
  • Na wyciągniętą rękę prezydenta Nawrockiego premier Tusk odpowiada zaciśniętą pięścią

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Ijontichy, Panie Kuźmiuk! PiS zawsze swoich wyborców uważał za idiotów i tak ich traktował.Pańskie felietony na NB to potwerdzają,"tylko ja jestem mądry,reszta to debile"."Róbcie tak dalej,ostro główkujcie…
  • Zbychbor, .--. .- - .-. --.. / .- -... -.-- ...-... / --- -.. / ... .-- --- .--- . .--- / -- .-.- -.. .-. --- ...-... -.-. .. / -. .. . / --.. --. .-..- ..-. .--. .. .- .-..-
  • spike, Panie Pośle, istotna jest jedna informacja, w Polsacie padła informacja, że prąd z tej elektrowni będzie miał charakter tylko uzupełniający, czyli jak będzie brakowało energii z wiatraków, czy innych…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności