Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

In statu nascendi

Izabela Brodacka Falzmann, 16.10.2021

Historycy nieustannie zastanawiają się w jaki sposób w XX wieku, wieku rozwoju nauki i technologii powstały dwa wielkie zbrodnicze totalitaryzmy. W żaden sposób nie tłumaczą tego patologiczne osobowości ich przywódców. Wręcz przeciwnie, tym bardziej zdumiewające jest, że Niemcy, naród który wydał Bacha Beethovena i Kanta podporządkował się odrażającemu karłowatemu zboczeńcowi skrupulatnie realizując jego zbrodnicze rojenia. Dlaczego go poparli, dlaczego  nikt nie przeciwstawił się złu?

Trochę łatwiej zrozumieć uwielbienie jakim obdarzany był i nadal przez niektórych obdarzany jest batiuszka Stalin ze względu na specyficzną rosyjską mentalność narodową. Obecna pandemia (jak niektórzy trafnie nazywają plandemia) daje częściową odpowiedź na to pytanie. Decydentom udało się podzielić społeczeństwo na zwolenników i przeciwników szczepień, na tych którzy święcie wierzą w pandemię i tych którzy widza w niej groźną próbę wielkiego resetu, próbę wprowadzenia nowego światowego ładu to znaczy ogólnoświatowego, medycznego tym razem, totalitaryzmu. Historia przyzna kiedyś rację jednej ze stron tego sporu. Różnica poglądów jest normalną rzeczą i nie byłoby w niej nic dziwnego ani niepokojącego gdyby nie dyskryminowanie niezaszczepionych przypominające jako żywo stygmatyzowanie Żydów przed wprowadzeniem w życie niemieckiego planu ich ostatecznej zagłady.

Zachowanie zwykłych szarych ludzi, awantury jakie wybuchają w sklepach i tramwajach pomiędzy zamaskowanymi i niezamaskowanymi, daje częściową odpowiedź na pytanie dlaczego w zbrodnicze plany Hitlera dali się wciągnąć właśnie zwykli szarzy ludzie, dlaczego mieszczuchy francuskie pomiędzy niedzielną mszą i rodzinnym obiadem gorliwie pędziły z donosami na sąsiadów Żydów do merostwa, dlaczego ludzie nie stawiali przynajmniej biernego oporu złu. Otóż zwykli szarzy ludzie bardzo łatwo identyfikują się ze złem, szczególnie z tym w którym brali udział. Na przykład osoby które poddały się aborcji. Gdyba taka osoba powiedziała: „zrobiłam to co musiałam ale nie jestem z tego dumna” nawet dla przeciwników aborcji sprawa byłaby zakończona. Najczęściej taka osoba wdaje się jednak w dowodzenie, że aborcja to niezbywalne prawo kobiet, że nie ma w niej nic złego, że w czasie aborcji usuwa się tylko zlepek komórek a nie morduje dziecko.

Słynne doświadczenie Milligrama dowodzące, że zwykli, losowo wybrani ludzie są gotowi razić bliźniego prądem o wzrastającym napięciu tylko dlatego, że jak sądzą uczestniczą w naukowym eksperymencie dowiodło przy okazji czegoś bardzo znamiennego. To nie tylko autorytet naukowy prowadzących eksperyment oraz ślepe posłuszeństwo skłaniało tych ludzi do tak sadystycznych zachowań. Katujący  bliźnich prądem uważali, że taka jest ich rola, takie jest ich zdanie, taka jest po prostu ich  praca. That’s my job - to nadużywane w filmach amerykańskich powiedzonko uważane jest przez większość ludzi za wystarczające uzasadnienie uczestnictwa w czymś złym. Rzeźnik nie może przecież rozczulać się nad losem zabijanych zwierząt, kat nie powinien roztkliwiać się nad skazańcem, nauczyciel odmawiający promocji nie zastanawia się że być może rujnuje w ten sposób uczniowi życie. Podobnie funkcjonariusz SB który zabijał więźnia strzałem w tył głowy wykonywał w swoim mniemaniu po prostu swoją pracę. Gdyby nie on zrobiłby to ktoś inny.

Dokładnie na tej zasadzie wiele osób uczestniczy w okradaniu bliźnich godząc się bez najmniejszych skrupułów na rolę naganiacza oszustów. Są to choćby telemarketerzy i organizatorzy pokazów, którzy namawiają starsze osoby do zakupienia na raty uzdrawiającego materaca za 12 tysięcy czy kompletu garnków za 10 tysięcy. Mają oni pełną świadomość że uczestniczą  w oszustwie, bo wartość sprzedawanych przedmiotów jest skandalicznie zawyżana, a wpędzenie starszej osoby w pułapkę kredytową może służyć przejęciu jej  mieszkania. Podobnie komornicy i straż miejska bez skrupułów uczestniczyli w eksmitowaniu na bruk lokatorów ze zrabowanych mieszkań i kamienic choć sprawa złodziejskiej rzekomej prywatyzacji była powszechnie znana. Często osoby wykonujące „tylko swoją pracę” nie czerpią z oszustwa dodatkowych korzyści. Ich bierny udział sprowadza się do nie przeciwstawiania się złu.

Kiedy za czasów stalinowskich w zakładach pracy „rozrabiano” niewygodnego pracownika osądzając go publicznie i zmuszając do upokarzającej samokrytyki rzadko kto miał odwagę  tej praktyce się przeciwstawić. W czasach stalinowskich ludzie mieli prawo bać się aresztowania i  utraty pracy. Jednak kiedy w 1967 roku  z liceum  im. Narcyzy Żmichowskiej wyrzucano przed samą maturą Ludwika Stommę i Andrzeja Friedmana za zbieranie podpisów popierających agresję Izraela moje szanowne koleżanki zgodziły się na to jak jeden mąż choć zbieranie tych podpisów miało wyłącznie charakter antypaństwowego dowcipu. Jak pamiętamy lud pracujący miast i wsi  zganiany był wówczas na specjalne zebrania w zakładach pracy i zmuszany do potępiania tej agresji. Jak to sformułował Jedlicki- w łonie własnej partii chamy rozprawiały się z Żydami.

Nie byłam na tej sesji, bo na wszelki wypadek nie zostałam o niej powiadomiona, nie zaproszono również polonistki, z którą potem wpisałyśmy stosowny protest do protokołu. Nie przypisuję sobie żadnej zasługi, nie miałam wówczas dzieci i rodziny, a na tej pracy nie bardzo mi prawdę mówiąc zależało. Polonistka  miała jednak rodzinę, a  Ludwik Stomma był jej za wsparcie bardzo wdzięczny choć nie miało ono dla niego praktycznego znaczenia, bo jeżeli dobrze pamiętam kolejną szkołę załatwił mu dość szybko pan Ireneusz Gugulski. To już tylko historia pokazuje jednak dowodnie, że żadna (z wyjątkiem polonistki) z przyzwoitych przecież i uczciwych nauczycielek nie zdobyła się wówczas na skuteczne przeciwstawienie się partyjnemu dyrektorowi. Obecnie jest jeszcze gorzej. Wydaje mi się, że organizatorów pokazów i telemarketerów zupełnie nie obchodzi, że ich praca związana jest z oszukiwaniem ludzi. I tak ktoś to musi robić-argumentują. Tak się rodzi zło.
 
 
 
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 5584
Pani Anna

Pani Anna

16.10.2021 01:57

Z Niemcami jest jeszcze inny problem, jest to naród dość tępy i niezwykle posłuszny.  Oni zrobią/wykonają/ dosłownie, ale to dosłownie wszystko co im się odgórnie każe.  Są przy tym niezwykle dumni ze swojej "dyscypliny ", która w ich mniemaniu odróżnia ich od narodów słowiańskich - niesłusznie,  bo nawet w Polsce zamordyzm, zastraszanie i koniunkturalizm zrobiły swoje.
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

16.10.2021 20:34

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Z Niemcami jest jeszcze inny

Czym innym jest jednak posłuszeństwo na które powołują się i powoływali hitlerowcy oprawcy a czym innym fascynacja zwykłych ludzi tym odrażającym kurduplem ( mówię o Hitlerze) który w chwilach samozachwytu łapał się za krocze jak jakiś debilny piosenkarz rockowy. Podczas parad witały go tłumy zwykłych ludzi w ekstazie. Przecież wiedzieli co się dzieje w podbitych krajach, wiedzieli,że przejdą do historii jako naród morderców .
Pani Anna

Pani Anna

16.10.2021 23:05

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Czym innym jest jednak

Na Niemcach fakt, że są narodem psychopatów i morderców nie robi wrażenia,  jak to zwykle na psychopacie. Ich nie można mierzyć miarą "zwykłego " wrażliwego człowieka.  Oni rozumieja tylko mowę siły,  takiej, która wyzwala w nich narodowe cechy  uwarunkowane genetycznie,  na co dzień ukrywane pod pozorem cywilizacji, a obecnie również modnej "tolerancji" ( ta tolerancja to też odgórny prikaz, ale wystarczy jedno słowo, żeby pozory prysły).
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

18.10.2021 09:25

Dodane przez Pani Anna w odpowiedzi na Na Niemcach fakt, że są

@Pani Anna
Dokładnie ttak. Niemcy to jednak inna cywilizacja i naszą miarą nie da się ich pojąć. Za Churchillem- Niemców ma się u gardła albo pod stopami. 
Nieraz się przekonałem, że trzeba ich porządnie op... a robią się malutcy i ulegli. Jak czują siłę tło mają respekt. Pzdr
u2

u2

16.10.2021 08:47

"Podobnie komornicy i straż miejska bez skrupułów uczestniczyli w eksmitowaniu na bruk lokatorów ze zrabowanych mieszkań i kamienic choć sprawa złodziejskiej rzekomej prywatyzacji była powszechnie znana."
A w jaki sposób mogli nie wykonać nakazu sądowego ?
Sądy do dzisiaj by zwracały kamienice dla handlarzy roszczeń, gdyby nie zmiana w prawie. Sama wiedza, że to przekręt nie wystarcza do zmiany wyroku sądu.
Wina leży nie po stronie komorników i straży miejskiej tylko po stronie "wolnych sądów".
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

16.10.2021 14:37

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "Podobnie komornicy i straż

Komornicy mają duża dowolność w wykonywaniu nakazów sądowych. Widziałam na własne oczy jak  z kamienicy na rogu Hożej w Warszawie .wyniesiono obłożnie chora staruszkę i pozostawiono w deszczu na chodniku. Po wielu godzinach zabrało ją pogotowie. Potem okazało się że kamienica została ukradziona.W takiej sytuacji komornik może odstąpić od egzekucji,ma prawo.Oczywiście że wina jest po stronie sądów które wydawały kamienice złodziejom ale chodziło mi o gotowość i gorliwość przy uczestniczeniu w czymś co jest złe. . Kapo w Oświęcimiu też tylko wykonywali rozkazy.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

16.10.2021 11:02

Polecam: Ucieczka od wolności –  Ericha Fromma!
Bezpieczeństwo za wolność. Szczepienie za paszport ☺ ☻
u2

u2

16.10.2021 12:08

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Polecam: Ucieczka od wolności

"Ucieczka od wolności –  Ericha Fromma"
Ja posiadam w swojej biblioteczce "Mieć czy być" tegoż zautora. Ale jak wiele innych książek jeszcze jej nie przeczytałem. Może dlatego, że to wersja angielska ?
https://pl.wikipedia.org…
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

16.10.2021 14:38

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Polecam: Ucieczka od wolności

Fromma wszyscy znają ale nic z tego nie wynika.
u2

u2

16.10.2021 16:35

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Fromma wszyscy znają ale nic

"Fromma wszyscy znają ale nic z tego nie wynika."
Słyszałem o nim już w czasach PRL, ale nie przeczytałem nawet jego książki "To have or to be", ktorą również kupiłem w czasach PRL i nadal ją mam. Czyli w tym przypadku lepiej mieć niż przeczytać. To tak jak z ciastkiem, nie można go mieć i go jeść jednocześnie :-)
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

16.10.2021 20:40

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "Fromma wszyscy znają ale nic

Są takie książki,które wolę mieć niż czytać , należy do nich Ulisses. Fromm to łatwizna, to lektura dla ludzi z aspiracjami ale bez możliwości intelektualnych. Tak, że Pana decyzje są słuszne. Pewien student na egzaminie na socjologię zapytany : " mieć czy być?" odpowiedział: " żeby być trzeba mieć" ale szanowna profesura nie była zadowolona..
u2

u2

16.10.2021 21:28

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Są takie książki,które wolę

Są takie książki,które wolę mieć niż czytać , należy do nich Ulisses.
Akurat ta książka jest dostępna w formacie epub - ebook
https://www.gutenberg.or…
Można ją trochę pokatować, aby podszkolić jeżyk angielski.
Albo przeczytać streszczenie po polsku :
https://pl.wikipedia.org…
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

16.10.2021 18:02

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Fromma wszyscy znają ale nic

Bo Fromma trzeba przecałkować przez części ☺☻
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

16.10.2021 20:01

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Bo Fromma trzeba przecałkować

Chyba lepiej przez podstawienie.
Kazimierz Koziorowski

Kazimierz Koziorowski

17.10.2021 04:25

Jezeli do wieku XXII przetrwaja historycy to beda sie zastanawiac jak w wiodacych demokracjach mogo dojsc do powstania globalnego totalitaryzmu pod koniec drugiego dziesieciolecia XXI wieku, w owych czasach strzelania we wlasna stope niewiele osob publicznych zachowalo sie jak trzeba
izabela

Izabela Brodacka Falzmann

17.10.2021 09:48

Dodane przez Kazimierz Kozi… w odpowiedzi na Jezeli do wieku XXII

Zgadzam się z Panem całkowicie, uważam, że historia opisze "plandemię" jako trzeci wielki totalitaryzm, tym razem globalny. Chyba, że nie przetrwają historycy albo nie przetrwa w ogóle cywilizacja.
Pani Anna

Pani Anna

17.10.2021 13:14

Dodane przez izabela w odpowiedzi na Zgadzam się z Panem

Izabela,
Historia opisze te lata nie tylko jako wielki totalitaryzm, ale również jako niebywaly ciemnogród. Wiarę w cudowne właściwości maseczki, a wcześniej plastikowej przylbicy porównałabym do wsadzania na 3 zdrowaśki do pieca,  z tym, że takie praktyki nie były jednak ani powszechne, ani obowiązkowe.
Pani Anna

Pani Anna

17.10.2021 12:59

Dodane przez Kazimierz Kozi… w odpowiedzi na Jezeli do wieku XXII

Kazimierz K.
Niewiele? Proszę mi wymienić chociaż ze 3, oprócz może  Pospieszalskiego.
EsaurGappa

EsaurGappa

17.10.2021 10:08

Niezależnie od miejsca czasu i okoliczności zło wciąga w swoje szpony ludzi którzy nie mają oczywistego wyboru pomiędzy Bogiem a  szatanem,którzy wolą zyskać przychylność stada i rządzących stadem "pasterzy"aniżeli zawalczyć o prawdę i godność człowieka.Prawo ludzkie a prawo boskie, jeżeli osoba która posiada władzę i instrumenty umożliwiające mu kreowanie tego pierwszego,choćby najbardziej podłego i nikczemnego,nie zawha się przed niczym by dopiąć swoich celów.Proregatywa takich jednostek czyni ich jakoby sumieniem mas, które widząc taki obraz swego  "pana" pokornie egzekwują prawo silniejszego wobec słabszego.
 Niestety byłem też wielokrotnie świadkiem takiej sytuacji pośród ludzi którzy rzekomo reprezentowali Boga, kościół katolicki,wspólnotę chrześcijańską. Dopuszczały się one haniebnych czynów tłumacząc się właśnie "dobrem wspólnym" dyscypliną i pokornym wykonywaniem poleceń z góry.Podam taki jeden z przykładów z mojego życia.Kilkanaście lat temu będąc we wspólnocie Cenacolo,zaprotestowałem i dałem odpór odpowiedzialnemu za dom im Jana Pawła 2 w Jastrzębiu Zdroju Slavenowi.S.Ten mizernej postury(168 cm wzrostu,61 kg wagi)sprytny i zaradny Chorwat wymyślił sobie że ogoli na łyso wszystkich chłopaków którzy są we wspólnocie najkrócej tj około tuzina głów,chciał zabłysnąć kreatywnością przed założycielkią wspólnoty włoską zakonnicą siostrą Elivirą i jej "prawą ręką" księdzem Ivanem,chorwackim gangsterem który się nawrócił do Boga.Do strzyżenia "baranów" koniec końców nie doszło,ale takich czy innych upadlających młodych ludzi pomysłów ten kandydat (teraz już ksiądz)na księdza miał wiele.Ktoś musiał twardo zarządzać tymi kilkudziesięcioma młodymi,niesfornymi męźczyznami wybrano do tego człowieka który swym ostrym krzykliwym głosem,butą i arogancją wzbudzał postrach.Oczywiście nie działał sam miał i swoich pomagierów  klakierów i naganiaczy,którzy dumnie realizowali rozkazy"szefa".
 Dzisiaj z przerażeniem patrzę że ludzie tanio sprzedają swą wolność,dają się pokornie oszukiwać,a żeby zagłuszyć ich prawdziwe sumienie używa się do tego socjotechnicznych sztuczek.Żałosne przedstawienie trwa a smutna rzeczywistość w takich krajach jak Chiny a dalej Australii pokazuje jak nas kochają ci którzy służą "dobru wspólnemu",politycy,lekarze,źołnierze,policjanci,urzędnicy,kapłani,artyści...tylko dzieci żal na oczach których umiera ludzka godność i prawo do samostanowienia,gdzie rządzą nami  potwory bez serca,gdzie powstaje nowy człowiek dla którego Bóg i wiara stanowi zagrożenie dla nowego porządku świata .
Izabela Brodacka Falzmann
Nazwa bloga:
Blog autorski

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 035
Liczba wyświetleń: 7,668,016
Liczba komentarzy: 20,764

Ostatnie wpisy blogera

  • Kto i w jakim celu propaguje pogańskie zwyczaje Halloween?
  • Rude Prawo
  • Skąd się biorą politycy?

Moje ostatnie komentarze

  • @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • @ LalaWarto tu przypomnieć osoby wybitne, które wyjechały do Izraela i tam tworzyły kulturę . Czy ktoś dziś pamięta taką postać jak Rachmiel Brandwajn. Wspaniałego znawcę literatury francuskiej. Na…
  • @ LalaJak to nie było? A emigranci po 68 roku? Czy zaprzecza Pani, że tworzyli kulturę?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Upadek edukacji. Tym razem piszę jako fachowiec.
  • Historia pewnej kamienicy
  • Śpioszki rozmiaru XXXL

Ostatnio komentowane

  • Marcin Niewalda, Szanowna Pani IzabeloJestem na tropie genealogi Małyszczyckich i Płaskowickich z Widybora i okolic. Był tam Konstanty Płakowskicki - zesłany na Sybir za udział w Powstaniu Styczniowym. Czy Pani…
  • Izabela Brodacka Falzmann, @ Lala To Pani też nie uważa ich za Polaków? Oj nieładnie. Oni uważali się sami za Polaków pochodzenia żydowskiego a nie za Żydów przypadkiem osiadłych w Polsce. Brandwajn choć przyjechał na…
  • lala, pięknie, że Pani pamięta o tych, których wygnano i pozbawiono obywatelstwa - jednak całkowicie nie zrozumiała Pani tego, co napisałam;moja uwaga dotyczyła faktu banalnego - to nie Polacy…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności