Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Prof. Legutko jak prof. Łybacka.

Zbigniew Gajek vel Janko Walski, 17.07.2013
Za gimnazjami przemawiały istotne przesłanki! Nie będę wszystkich przytaczał, każdy może sobie sam odszukać. Wśród nich znalazła się specyfika wieku gimnazjalnego wymagająca wysoko wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej. Jej wagi nie da się pomniejszyć.

"W znakomitej większości krajów OECD definiuje się, że dziecko staje się młodzieńcem w wieku około 12 lat – to jest granica, od której można wykorzystać zupełnie inne metody wychowawcze. Myśmy na tym bazowali. " - mówi prof. Handke i trudno z tym się nie zgodzić.

Przyznaję, że nie zostały docenione przez zespół prof. Handkego, wysokiej klasy specjalistów w dziedzinie nauczania, możliwości psucia reformy przez następczynię, prof. Łybacką z SLD:

W zamierzeniach reformy roku 1999 gimnazja miały być zorientowane na szkoły pogimnazjalne, a upowszechnienie kształcenia średniego miało nastąpić w 6–letnich szkołach typu gimnazjum-liceum. Dlatego wprowadziliśmy zakaz łączenia gimnazjów w zespoły szkół ze szkołami podstawowymi, gdyż nie można nakazać ich łączenia z liceami (obowiązek szkolny). Niestety moja następczyni minister Łybacka zniosła ten zakaz, jak również wstrzymała (raczej zepsuła) reformę szkolnictwa pogimanazjalnego, a co było jej największym błędem, wstrzymała nową maturę, wprowadzając potem inną, znacznie gorszą. W obrębie szkolnictwa ponadgimnazjalnego i niestety zepsutej nowej matury należy szukać powodów gorszego (średnio!) przygotowania kandydatów na studia wyższe.

Nie docenił też oporu materii, czyli niechętnych reformie i tym samym odbierających jej sens  postaw nauczycieli, wynikających z naturalnej niechęci do zmian wzmacnianej silnie przez wrogie uzdrawiającym Polskę reformom media. Rzecz wymaga pogłębionej analizy. System nie działa zgodnie z założeniami, gdyż założenia zostały zmienione przez prof. Łybacką, ale powrót do systemu 8+4 byłby kardynalnym błędem. Tę podstawową przesłankę wychowawczą wspomnianą wyżej system kształcenia MUSI uwzględnić. W świetle dotychczasowych doświadczeń i stawianych celów, optymalny wydaje się system 6+6. Podkreślę, że był to docelowy model w reformie prof. Handkego. Apelowałbym do polityków Prawa i Sprawiedliwości, Posłów i Senatorów a także do środowisk opiniotwórczych i specjalistów o ponowne włączenie tej propozycji do dyskusji. Przemawia za nią wiele ważnych przesłanek, ale wystarczającą jest ta jedna: dostosowanie systemu kształcenia do poziomu rozwoju uczniów.

Ze zdumieniem przyjmuję głosy tak uznanych autorytetów jak prof. Legutko, który w artykule p.t. "Przegnać lewactwo ze szkół": napisał:

Reforma ta (prof. Handkego-przyp. aut. wpisu)  spowodowała między innymi drastyczne ograniczenie szkolnictwa zawodowego oraz ruinę kształcenia ogólnego. Armia młodych ludzi, dla których odpowiednim miejscem byłyby szkoły zawodowe, została tych szkół pozbawiona i skierowana do liceów. Te zaś przez trzy lata niewiele mogły nauczyć, ponieważ nie wiadomo było, czym miałyby one różnić się od gimnazjów, również trzyletnich. W rezultacie młodzież, która znalazła się w liceach przypadkowo, strasznie tam cierpiała i mimo obniżających się standardów nie dawała sobie rady. Co bogatsi rodzice musieli płacić za korepetycje. Z kolei młodzież, dla której licea były miejscem właściwym, dostawała tam, z powodu obniżającego się poziomu, tylko strzępy wykształcenia. W konsekwencji – znów bogatsi rodzice płacili za korepetycje, by nadrobić niski poziom szkół, lub, niczym za zaborów lub za komuny, nauczali sami własne dzieci, by nie uległy trawiącym polskie szkoły zjawiskom – takim jak choćby dekulturacja. Co prawda w celu podniesienia niskiego poziomu szkolnictwa wprowadzono profilowanie, czyli wczesną specjalizację, ale zapobiegło to tylko częściowo degradacji nauczania, za to zdołało całkowicie zrujnować samą ideę kształcenia ogólnego.

Tutaj prof Legutko ani na milimetr nie wychodzi poza retorykę prof. Łybackiej. Zgadzając się z opinią Profesora o konieczności przeciwstawienia się inwazji ideologicznej czcicieli złotego cielca i dogadzania sobie, nie mogę zrozumieć jak "przeganianiu lewactwa" miałoby służyć forsowanie patologicznego systemu kształcenia wprowadzonego w PRLu właśnie przez lewactwo. Mam nadzieję, że jest jeszcze czas by w tak ważnej dla Polski sprawie Prawo i Sprawiedliwość wycofało się z tej ślepej uliczki cuchnącej PRLem.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 5893
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

17.07.2013 14:06

To jest ustawienie(przez analogię z piłkarzami na boisku), które zagwarantuje e-POkowe sukcesy polskiej edukacji ;-)
Janko Walski

Zbigniew Gajek vel Janko Walski

17.07.2013 14:19

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na 4+4+4

do kpin.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

17.07.2013 15:11

Dodane przez Janko Walski w odpowiedzi na Nie wiem czy tak kluczowa sprawa dla Polski to najlepszy temat

że problem jak się będzie nazywała i ile będzie miała klas która szkoła jest kluczowy, to trudno ;-) Dla niezorientowanych; np. w USA obowiązuje system K12 Kindergarten -1 Primary School -5 Junior High -3 Senior High -4 Czyli 1+5+3+4 - ale rozumiem, że pan wie lepiej i ma być 6+6. I kto tu jest niepoważny ;-) P.S. System taki jak w Polsce funkcjonuje w Kazachstanie i na Filipinach.I jak tu być POważnym ;-)
Janko Walski

Zbigniew Gajek vel Janko Walski

17.07.2013 15:21

Dodane przez NASZ_HENRY w odpowiedzi na Jak Panu się wydaje

Bezmyślne małpowanie rozwiązań powstałych w innej kulturze, w innych uwarunkowaniach jest drogą donikąd. Oczywiście dobrze jest przyjrzeć się systemom kształcenia w innych krajach i wyciągnąć wszystko co korzystne, nie zapominając jednak o tym, że mamy także własne rozwiązania. Dodatkowo w każdym ruchu dotyczącym wielomilionowej społeczności obowiązuje zasada najmniejszego działania, chyba nie muszę wyjaśniać dlaczego. To nie jest etap akademickiej dyskusji młodych marksistów (czytaj niemających pojęcia o niczym) to nie jest giełda abstrakcyjnych pomysłów. Mamy infrastrukturę, kadrę, oczekiwania i możliwości finansowe takie jakie mamy.
Teresa Bochwic

Teresa Bochwic

18.07.2013 08:50

Dodane przez Janko Walski w odpowiedzi na Ważne są istniejące możliwości, uwarunkowania i tradycje.

Temat ważny, warto dyskutować. Nie wydaje mi się, żeby na początku był szczególny opór przed reformą szkolną, poza SLD, które rytualnie krytykowało wszystko, co robila AWS. Rzeczywistość przerosła jednak (w dół) najśmielsze oczekiwania. Przed wojną zdaje się był system 4 + 8? I wstępniak, czy też w tych 4 wstępniak. Też dorastające dzieci były rozdzielone od maluchów. W ostatniej klasie, maturalnej, do 18-latków, nauczyciele zwracali się per pan/pani. Tak opowiadali mi rodzice.
Domyślny avatar

Magdalena

17.07.2013 14:15

wszystko zlikwidować. Dopiero wtedy zacznie się pęd i pragnienie wiedzy. W likwidacji POstęp.
Domyślny avatar

bulsara

17.07.2013 18:09

Podnosi Pan bardzo ważki dla przyszłości kraju temat,wszak jak lubił mawiać hetman Zamoyski"Takie będą Rzeczpospolite,jakie ich mlodzieży chowanie". pozdrawiam bulsara
Janko Walski

Zbigniew Gajek vel Janko Walski

17.07.2013 18:42

Dodane przez bulsara w odpowiedzi na Takie...

Mam wrażenie, że o umieszczeniu 8+4 w programie Prawa i Sprawiedliwości zadecydowały nie względy merytoryczne tylko niechęć opinii publicznej do reformy prof. Handkego generowana od pierwszego dnia reformy przez media.  Uważam to za szkodliwy walkower PiSu i błąd.
Miałem nadzieję, że waga poruszonego tematu i kontrowersyjność powrotu do PRLu w planach PiSu skłoni Morusa do wyróżnienia wpisu. Marzyło mi się, że ten głos dotrze także do osób, które wypracowały ten walkower.
Domyślny avatar

fritz

17.07.2013 18:51

miałoby służyć forsowanie patologicznego systemu kształcenia wprowadzonego w PRLu właśnie przez lewactwo." *** Nieprawdpodobne. Co by wlsciwie rowniez wyjasnilo fakt, dlaczego z wielu innych rzeczy nie zdajesz sobie sprawy.
Domyślny avatar

antykrytyka

17.07.2013 19:45

Od kilkudziesięciu lat żyjemy w kraju nieustannie reformowanym. Żadnych złudzeń: brak stabilizacji to norma. Reforma Handkego miała jeden plus: pozwalała ustalić pensję nauczycieli w zależności od wysokości pensji w gospodarce. Więcej plusów nie pamiętam,, za wszystkie minusy serdecznie panu Handkemu i jego ekipie dziękuję. Reforma ta pozwoliła uczynić z nauczyciela nie samodzielnego, odważnego obywatela, ale samorządowego dziada uzależnionego od dobrej woli klik lokalnych. Pozwoliła systematycznie rozwalać stan nauczycielski. Rzeczywiście sukces to niebotyczny. Skundleni nauczyciele na pewno wychowają odważnych obywateli-co widzimy. Jeszcze wspomnę o stopniach awansu, o twórczym pisaniu programów autorskich, tytanicznym wysiłku wydawnictw pedagogicznych, by wyciągnąć solidną kasę z drukowania fantastycznych podręczników... Wspomnę tylko, że gdy ekipa AWS-u szykowała się do reform pytałem o jedno: skąd kasa na te jedynie słuszne plany? Co ze szkolnictwem zawodowym(okazało się, że miało zostać i zostało, rozgromione). Odpowiedź Mariana K. brzmiała: nie wie skąd wziąć kasę, ale wie on, że dla dobra tej, no, Polski trza owe reformy ciągnąć i to, że grożą one upadkiem rządu Buzka i powrotem postkomuny do władzy,mało Mariana K. interesowało. Handkego też. Ach, no i OFE miały zapewnić takiego kopa rozwojowi gospodarczemu Polski, że jedyną troską miało być: co z tym ogromem forsy zrobić...
Janko Walski

Zbigniew Gajek vel Janko Walski

17.07.2013 20:02

Dodane przez antykrytyka w odpowiedzi na Reforma reformy

Ci co zepsuli rozpętali potem nagonkę medialną jakie były złe.
Domyślny avatar

antykrytyka

17.07.2013 21:24

Dodane przez Janko Walski w odpowiedzi na Reformy zostały zepsute przez rząd SLD i środowiska UW.

a u was biją Murzynów... UW, to była postkompartia. A kompartia, to obłuda, łgarstwo, arogancja i buta. Owe "reformy", to były w większości pomysły kompartii. I, jak się okazuje, kompartii służą do dnia dzisiejszego. Handke był wobec niej dyspozycyjny, dlatego mam o nim złe zdanie, tacy jak on splugawili wielki ruch "Solidarności" czyniąc z niego podnóżek dla cynicznych cwaniaków.
Domyślny avatar

GAMA

17.07.2013 21:36

System kształcenia po reformie Handtkego jest identyczny z systemem kształcenia dzieci w USA. z tym jednakże zastrzeżeniem, że tak edukuje się tam młopdzież ze slamsów murzyńskich. Władzom zależy, aby młodzież utrzymywać w stanie "niby to nauki" do 18 roku życia, kiedy to można delikwenta sądzić jako dorosłego. Szkoły wypuszczają niedouczonych ludzi, którzy do nauki zawodu już się nie nadają (bo są za starzy), a o przedmiotach abstrakcyjnych nie mają zielonego pojęcia. Są bardzo dobrym materiałem na biorców zapomóg. Bardziej idiotycznego artykułu, jak powyższy, trudno znaleźć, nawet w GWyborczm!
Janko Walski

Zbigniew Gajek vel Janko Walski

17.07.2013 22:51

Dodane przez GAMA w odpowiedzi na Reforma Handtkego

Za odpowiadanie nie na temat kiedyś oblewano maturzystów.
Wpis dotyczy warunku, który musi spełniać system kształcenia bez względu na to jaki to będzie system. Warunku tego nie spełnia system 8+4, spełnia natomiast system 6+6, który był systemem docelowym reformy Handkego.  Ten system docelowy nie ma nic wspólnego z systemem amerykańskim. 
Co do niskiego poziomu nauczania w Stanach, to kolejny szeroko rozpowszechniany fałszywy mit.  Poziom jest tam zróżnicowany, dostosowany do ludzi, do indywidualnych możliwości dzieci. Szkoła kształtuje postawy, przygotowuje do pokonywana trudności, wyrabia samodzielność, uczy rozumienia świata i odporności na demagogię, dzięki czemu mimo "postępowych mediów" republikanie od czasu do czasu dochodzą do głosu. Zżymanie się z tego powodu, że istnieją środowiska opierające się nauczaniu, jest przejawem mentalności bolszewickiej, która koniecznie chce uszczęśliwiać świat. To ta chora mentalność uzurpatorów prowadzi do regulacji prawnych zmuszających np. Cyganów do posyłania swoich dzieci do szkół mimo, że tego sobie nie życzą.
Domyślny avatar

Magdalena

17.07.2013 23:04

Dodane przez Janko Walski w odpowiedzi na A może by tak przeczytać ze zrozumieniem?

Proszę Pana, wcale nie jest tak różowo. O jakim zróżnicowaniu mówimy skoro przeciętna klasa/ grupa przedmiotowa w podnowojorskim high school liczy sobie 50 osób. Nauczyciel po wytrzymaniu dłużej niż 1 rok otrzymuje niemal 200% pensji za warunki szczególne (duża ilość dilerów, zagrożenie życia). Rocznik opuszcza 2-2,5 tysiąca ludzi. Zróżnicowanie to tam jest w szkołach prywatnych, które wiodą prosto do Ivy League. W tym tyglu to nie szkoła uczy myślenia ale rodzina, kultura. Jeśli takowa jest. Jeśli nie to zamiast Czeczeni atakujemy ambasadora Czech. Tak mi jakoś wynika z obserwacji mojej rozległej amerykańskiej rodziny a także amerykańskich, przesadzonych na polski grunt uczniów. Cudowne jest jedno: brak przyzwolenia na odpisywanie.
Zbigniew Gajek vel Janko Walski
Nazwa bloga:
Dobrze działa w państwie Tuska tylko to o czym nie wiemy, że dobrze nie działa
Zawód:
Największy zawód to Mazowiecki i Michnik jesli jesteśmy przy literze "M"
Miasto:
nie jestem z miasta, jestem ze wsi

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 403
Liczba wyświetleń: 2,293,268
Liczba komentarzy: 3,396

Ostatnie wpisy blogera

  • Orędzie
  • Czy są uczciwi dziennikarze? (aktualny) wpis z 18.05.2011
  • Putin odstrzelił swoją pacynkę?

Moje ostatnie komentarze

  • Odp. na kom. 25-11-2023 [18:24] - Jabe Stoi to jak byk w tytule.  Właśnie najbardziej porażające jest to, że nie tylko wszystko co pisze prof.Legutko jest dzisiaj jeszcze bardziej…
  • Odpowiedź na kom. 25-11-2023 [19:07] - Pers Nie ilość przeglądanych źródeł jest lekarstwem na dezinformacje. Gorzej, może wzmocnić fałszywe widzenie. W dodatku 2/3 populacji czyta jedno, a…
  • 12 lat temu ten półpasiec był zlokalizowany. Dziś rozniósł się po całym organizmie naszej wspólnoty. Daje o sobie znać, gdzie się nie ruszyć.  

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Człowiek nauki jest prototypem człowieka masowego***
  • Janda i Gajos radośnie nie widzą***
  • Kraśko w pełnej krasie.

Ostatnio komentowane

  • Siberian Dog Husky, W imię Donka i Bartłomieja i Szymka Świętego, Amen https://pbs.twimg.com/media/GCswBvfXAAAfZle?format=png&name=small
  • u2, To ty homo niewiadomo szmaciak? Zrób coming out ze swojego closet szmaciak :-) :-) :-)
  • Siberian Dog Husky, I tym optymistycznym akcentem powitajmy Nowy Rok, bo czego jak czego, ale inspiracji do memów ta władza nam na pewno dostarczy wiele. https://pbs.twimg.com/media/GCs795EWMAA9rJq?format=png&name=…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności