Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Piechociński w odwrocie

Zbigniew Kuźmiuk, 21.04.2013
1. W ostatni piątek odbyła się w Sejmie  trwająca 4,5 godziny debata dotycząca sytuacji w Fiat Auto Poland oraz w polskim przemyśle motoryzacyjnym z udziałem wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego.
Wicepremier wygłosił trwające 1,5 godz przemówienie, które można streścić mniej więcej następująco „polski rząd jest wspaniały, tylko świat (Europa) się na niego uwzięły i przywlokły do naszego kraju kryzys”.
W wyniku tego kryzysu znacząco spada eksport naszego przemysłu motoryzacyjnego do krajów UE, tym samym zakłady ograniczają produkcję, stąd zwolnienia pracowników zarówno u producentów samochodów jak i u ich kooperantów.       
2. Tak właśnie stało się w spółce Fiat Auto Poland w Tychach. Na początku tego roku, opinia publiczna w Polsce została poruszona informacją, że włoski koncern Fiat, zwolni ze swojego zakładu w Tychach ponad 1500 osób czyli blisko jedną trzecią załogi.
Zakład w Tychach to przecież najnowocześniejsza i najbardziej efektywna ekonomicznie cześć włoskiego koncernu Fiata, a mimo tego kierownictwo firmy jeszcze na przełomie 2009 i 2010 roku pod naciskiem rządu Berlusconiego, zdecydowało o umieszczeniu produkcji nowego modelu Pandy w zakładzie pod Neapolem, gdzie produkcja będzie znacznie droższa.
Efektem tamtej decyzji, są teraz te ogromne zwolnienia w  zakładzie Fiata w Tychach, a za nimi zapewne pójdą zwolnienia w zakładach kooperujących (szacuje się, że z jednym miejscem pracy w fabryce samochodów związane jest od 7 do 10 miejsc pracy u kooperantów).
3. Piechociński oprócz dramatycznej diagnozy przedstawił kilka pomysłów, które mogłyby spowodować, głównie zwiększenie popytu krajowego na samochody w tym dwa rozwiązania podatkowe.
Po pierwsze wprowadzenie pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów osobowych nabywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Po drugie wprowadzenie podatku ekologicznego zamiast obwiązującej akcyzy przy czym podatek ten miałby tym wyższy wymiar im starszy samochód.
Zapowiedział także rozszerzenie niektórych stref ekonomicznych, wydłużenie okresu ich działania do 2026 roku i restrykcyjne badania techniczne samochodów używanych sprowadzanych przez Polaków z zagranicy, a także kontynuacja rządowego programu Gimbus polegająca na wsparciu samorządów w autobusy do przewozu dzieci.
Oprócz tego wiceminister pracy, zapowiedział programy osłonowe dla zwalnianych przygotowane przez właściwe Powiatowe Urzędy Pracy.
4. Zabierając głos w debacie zwróciłem uwagę, że przedstawione propozycje podatkowe może i mogłyby ożywić popyt krajowy na samochody tyle tylko, że minister Rostowski się na nie zapewne nie zgodzi, bo patrzy na dochody i wydatki budżetowe oczyma księgowego, a więc nie zaryzykuje nawet przejściowego obniżenia dochodów podatkowych po to aby później je odebrać z nawiązką.
Co więcej wicepremier Piechociński godząc się na podwyższenie jego rangi do wicepremiera, osłabił znacząco swoją pozycję w rządzie i w związku z tym trudno mu będzie przeforsować teraz swoje propozycje.
5. Ale ostatnie tygodnie przyniosły Piechocińskiemu spektakularne porażki także w sprawach energetycznych. Został wydelegowany na spotkanie z przedstawicielami państw nadbałtyckich w Sankt Petersburgu, gdzie spotkał się z szefem Gazpromu, a w tym samym czasie, Polska została „rozegrana” przez Putina w sprawie budowy Jamału II. Niedużo brakowało, a i Piechociński zostałby obciążony  skutkami tego skandalu.
Później było odwołanie ministra Budzanowskiego i znowu kompletne zaskoczenie wicepremiera, który o tym fakcie nie został poinformowany przez premiera Tuska.
Niejako przy okazji Tusk zapowiedział powołanie resortu energetyki, co oznaczałoby poważne ograniczenie kompetencji ministerstwa gospodarki ale i ta ważna decyzja nie została omówiona wcześniej z wicepremierem.
Tych niepowodzeń wicepremiera Piechocińskiego ze swoim koalicjantem  jest tyle, że posłowi Kłopotkowi w ostatniej audycji „Kawa na ławę” wyrwało się, „że z tego powodu w PSL-u wrze” i nie wiadomo jak się to skończy dla prezesa tej partii.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3216
Domyślny avatar

kris przybysz

21.04.2013 11:42

Szanowny Panie, to przecież PSL w latach 90-tych wspierał antypolski plan dewastacji polskiego przemysłu, totalnej paserskiej sprzedaży i szmalcownictwa polskich przedsiębiorstw, realizowany przez żydosektę suchockiej, bal.erowicza, bonie.o, bieleckie.o, geemka, itd. Dzisiaj nie ma polskich przedsiębiorstw. Nie ma polskiego przemysłu, banków, instytucji finansowych. Rządzi wyjątkowo podła, antypolska żydofinansjera. A reszta to już tylko pokłosie antypolskiej, antynarodowej zdrady zrealizowanej przez Pana kolegów z unii złodziei wolności, sld, platformy oszustów i psl zdrajców.
tagore

tagore

21.04.2013 13:43

Eksport przemysłu samochodowego nieźle poprawiał nasze wskaźniki,ale coraz droższy import może dac szansę naszej gospodarce . tagore
Domyślny avatar

Rybak

21.04.2013 16:45

Putin robi w Polsce co chce, bo Komorowski to jego człowiek, a Tusk przez "katastrofę smoleńską" został całkowicie przez niego ubezwłasnowolniony, bo ma na niego takiego haka, że Donek ani nie pierdnie. Obecnie Putin ma w Polsce pełną władzę i nikt mu tu nie podskoczy!
Domyślny avatar

W.J.

21.04.2013 20:37

Przypominam, że w PSL „wrze” od ZSL a straty ponosi Polska. Kiedy wreszcie się wygotuje? Pozdrawiam Pana!
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 835
Liczba wyświetleń: 10,380,661
Liczba komentarzy: 15,527

Ostatnie wpisy blogera

  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł
  • Plan inwestycyjny do pożyczek z SAFE już w Brukseli, ale czy zostanie zaakceptowany przez KE?
  • W 2026 roku drastyczne oszczędności na pacjentach na ponad 10 mld zł

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, KKP składa wniosek w sanepidzie o kontroli transportu zboża: https://www.youtube.com/shorts/MmdEOnZAjpc 
  • Jabe, Deficyt może się po prostu brać z rolowania długu poupychanego po rozmaitych funduszach.
  • Alina@Warszawa, Czyżby wszystkie największe afery finansowe na świecie zbiegały się w jednym małym państewku? Czy tylko te "polskie". Nasz obecny deficyt budżetowy też? 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności