Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Sto dwa lata później, w Rosji bez zmian
Wysłane przez Tadeusz Hatalski w 25-02-2022 [21:05]
Człowiek rodzi się wolnym … *. Ponieważ jednak urodził się wolnym, to te łańcuchy stara się zerwać. I prędzej czy później je zrywa. Dotyczy to zarówno poszczególnych ludzi jak i całych narodów. Nam Polakom, udało się zrzucić łańcuchy niewoli ponad sto lat temu. Jednak w 1920r., sto dwa lata temu i zaledwie dwa lata po odzyskaniu niepodległości, runęła na nas sowiecka nawała. W tamtym czasie, Ukraina też próbowała wybić się na niepodległość. Miała jednak mniej szczęścia. A może, w tamtym czasie, mniej woli zerwania i zrzucenia łańcuchów. My się obroniliśmy ale Ukraina, z powrotem została włączona do Rosji. Z tym, że już nie carskiej, ale sowieckiej. Jednak po latach Ukraina też się wybiła na niepodległość. I też, tak jak my, została najechana przez Rosję.
Putin w swoim wystąpieniu w przeddzień agresji na Ukrainę powiedział, że Ukraina to "nieodłączna część" historii Rosji i jej przestrzeni kulturowej. Być może Putin, jest o tym przekonany. Ale to jego przekonanie jest błędne. Otóż ‘przestrzeń kulturowa’ którą zna i o której mówi Putin to cywilizacja turańska. W średniowieczu, narzucili ją Rusi moskiewskiej (w tamtym czasie Rosji jeszcze nie było) Tatarzy. W tamtym czasie Ruś kijowska też uległa Tatarom. Ale potem Ruś kijowska (inaczej niż Ruś moskiewska) znalazła się w granicach Wielkiego Księstwa Litewskiego a następnie stała się częścią I-szej Rzeczypospolitej. W ten sposób, cała dzisiejsza Ukraina znalazła się w kręgu cywilizacji i kultury europejskiej.
Co prawda później było trochę gorzej, bo wskutek głupoty politycznej naszych kresowych 'królewiąt' i niespełnionych ambicji Chmielnickiego (na otrzymanie stanowiska hetmana koronnego), Ukraina Zadnieprzańska dostała się pod protektorat rosyjskich carów. Niemniej zachodnia część dzisiejszej Ukrainy nadal pozostała w granicach Rzeczypospolitej, czyli w orbicie cywilizacji europejskiej.Tak też było w okresie zaborów gdy Zachodnia Ukraina (późniejsza Galicja) znalazła się w zaborze austriackim. A tylko wschodnia w zaborze rosyjskim. Reasumując, co najmniej połowa współczesnej Ukrainy nigdy nie była w ‘przestrzeni kulturowej’ Rosji. A jeżeli już to zaledwie przez 45 lat (od 1945r. do rozpadu Związku Sowieckiego w1991r.).
My odzyskaliśmy naszą wolność ponad sto lat temu. Nikt nam jej nie dał, wywalczyliśmy ją sobie sami. Dzisiaj o swoją wolność upomnieli się Ukraińcy. I też ją wywalczą choć w Rosji bez zmian. Jeżeli nawet czołgi i samoloty Putina ich teraz powstrzymają, to tylko na chwilę.
Człowiek rodzi się wolnym …
* Jean-Jacques Rousseau
Komentarze
25-02-2022 [13:24] - Czesław2 | Link: Człowiek rodzi się wolnym,
Człowiek rodzi się wolnym, następnie za przywilej niemyślenia i kilkuset euro znowu jest niewolnikiem. Patrz, Kanada, Polska.
25-02-2022 [13:34] - sake3 | Link: Dlaczego nawracamy do
Dlaczego nawracamy do historii a nie staramy się oceniać obecną geopolitykę w ty wypowiedzi ideologów rosyjskich na temat Polski? ,,My Rosjanie i Niemcy rozumujemy w pojęciach ekspansji i nigdy nie będziemy rozumować inaczej.esteśmy zainteresowani wchłonięciem Polski przez wywieranie na nią macisku Rosja nie jest zainteresowana w istnieniu niepodległego państwa polskiego.Nie jest też zaineresowana w istnieniu Ukrainy.Jeśli POlska będzie się upierać przy swojej tożsamości (katolicyzm,suwerenność) nastawi wrogo do siebie wszystkich. Są narody umiejące tworzyć cywilizację-należy do nich Rosja''. To fragment wywiadu Dugina w Akademii Dyplomatycznej w Saint Petersburgu. Nawiasem mówiąc bardzo złowrogiego wywiadu.Dlaczego o tym się nie mówi,a jedynie bazuje na historii?
25-02-2022 [13:40] - Czesław2 | Link: Pani sake3 A do kogo to pisać
Pani sake3 A do kogo to pisać i mówić? 80% ludzi na całym świecie, także w Polsce takie rzeczy nie interesują. Żyją schabowym, ośmiorniczką i piwem. Kto może to jeszcze sexem i używkami. Takie społeczeństwa są świadomie tworzone, w Polsce też. Ogląda Pani telewizję? Obojętnie jaką? Załamać się można, Izaurami Kurskiego też.
25-02-2022 [14:16] - sake3 | Link: @Czesław2.......Może jednak
@Czesław2.......Może jednak warto spróbować zacząć mówić o realiach a nie tkwić wyłacznie w historii. Ma Pan rację,że dzisiaj niewiele Polaków Polska obchodzi co wykorzystuje np,Pers umieszczając tu swoje antypolskie gadzinówki,a robiąc to często zdołał zapewne niektórych przekonać.To sami Polacy postrzegają Polskę negatywnie,z pogardą,jako coś gorszego więc tym bardziej trzeba prezentować polski punkt widzenia.Wspomniany przezemni Dugin arogancko stwierdza,,są państwa umiejące tworzyć cywilizacje i do tych państw należy Rosja''.Czy aby Rosja to cywilizacja? Własnie to widać na Ukrainie.
25-02-2022 [13:42] - Chatar Leon | Link: Jeżeli Zachód nie przejdzie
Jeżeli Zachód nie przejdzie do aktywnego działania w sprawie geopolitycznej patologii zwanej federacją rosyjską, to za parę lat możemy mieć to samo.
Czy władze polskie mają w ogóle jakiś plan działania i jakąś wizję polityczną?
25-02-2022 [13:59] - Es | Link: Tak. Tylko jak oznajmić
Tak. Tylko jak oznajmić Heldze i Hansowi, że musimy wesprzeć Ukrainę i dlatego gaz mozemy włączać tylko co drugi dzień?
25-02-2022 [14:41] - Jabe | Link: Tak, polskie władze mają plan
Tak, polskie władze mają plan, ino nie wiedzą jeszcze jaki.
25-02-2022 [16:40] - Pani Anna | Link: Jak nie wiedzą jak wiedzą.
Jak nie wiedzą jak wiedzą. Przecież chyba uchwalili "ustawę o obronie ojczyzny", w mediach Kurskiego stan wyjątkowy (aczkolwiek brakuje mi pewnych rekwizytów jak za pandemii - niezapomniane niebieskie gumowe rękawiczki - dla podniesienia dramaturgii). No i Niedzielski się spisał, bo będzie przyjmować niezaszczepionych Ukraińców w zamian pewnie za niezaszczepionych pielęgniarki i lekarzy, których chce wyrzucać z pracy. W tej sytuacji tylko nasza Ujejska stanęła na wysokości zadania z tym swoim obrzynem. No i bardzo dzielnie udało już się rozsiać taką panikę, że naród już szykuje się na wojnę, znika paliwo że stacji i płyn lugola...