Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
10 lutego − dwie daty w naszej historii...
Wysłane przez Tadeusz Hatalski w 11-02-2022 [15:41]
Wczoraj było 10-go lutego. Ważna data i rocznica dwóch, jakże różnych wydarzeń w naszej historii. Jedno z tych dwóch było radosne, pełne nadziei i optymizmu. Drugie tragiczne i przepełnione rozpaczą. W moim życiu, te dwie daty wiążą się ze sobą w pewien szczególny sposób.
Otóż dawno temu przyjechałem do Gdyni na egzaminy do Szkoły Morskiej. Nigdy wcześniej nie byłem w Gdyni i nigdy wcześniej nie widziałem morza a cała moja wiedza o morzu pochodziła jedynie z tygodnika ‘Morze’ i książek o morzu. Wysiadłem więc z pociągu, torbę z rzeczami zostawiłem w przechowalni bagażu i zamiast do szkoły, do której przyjechałem zdawać egzaminy, poszedłem zobaczyć morze. Po wyjściu z dworca przez chwilę błądziłem, ale w końcu poszedłem we właściwym kierunku. I gdzieś na wysokości budynku Polskich Linii Oceanicznych zobaczyłem, hen daleko … morze! Perspektywę na szeroki świat!!! To był rok 1969 i paszportów wtedy w szufladzie w domu nikt nie miał.
Wymarzone morze, zobaczyłem z ulicy 10-go Lutego. Ulica otrzymała tę nazwę, właśnie na pamiątkę jednego z wydarzeń, których rocznicę dzisiaj obchodzimy. Tego, które miało miejsce w Pucku, niedaleko od Gdyni będącej w tym czasie jeszcze małą, rybacką wioską. Otóż w dniu 10-lutego 1920 r. generał Haller skierował konie swojego oddziału w morskie fale i rzucając platynowy pierścień w wody Bałtyku, dokonał symbolicznych zaślubin Polski z morzem. Te zaślubiny z morzem były wyrazem zarówno nadziei, jak i fantazji jaką wówczas mieli w sobie Polacy. Patrzyli daleko i mierzyli wysoko. Co więcej, umieli te zamierzenia realizować. Gdynia jest tego dowodem. Nowoczesny port i nowoczesne miasto. Port zaplanowany i zbudowany tak, że mógł przyjmować, wszystkie największe statki, jakie wówczas wpływały na Bałtyk.
Ale w naszej historii jest jeszcze inny 10-luty [*]. Ta data odbiła się również na życiu mojej rodziny, a w konsekwencji na moim także. Choć inaczej niż data, której pamięć przypomina nazwa ul. 10-Lutego w Gdyni, gdzie po raz pierwszy w życiu zobaczyłem morze a w oczach wyobraźni daleki świat.
Ten drugi 10-luty zdarzył się w 1940 r., zaledwie dwadzieścia lat po tym jak generał Haller z fantazją wjechał na koniu w morskie fale i dokonał morskich zaślubin. Zdarzył się daleko od Gdyni, na południowo-wschodnich kresach Polski, w miejscowości Polana, w dzisiejszych Bieszczadach. Sowieccy ‘oprycznicy’ mieli sporządzone listy, według których przychodzili po ludzi. Na liście był również miejscowy leśnik. Przyszli w nocy i otoczyli dom. Długo szukali strzelby, ale nie znaleźli. Ale i tak nad ranem kazali się spakować. Całej rodzinie z piątką małych dzieci, z których najstarsze miało 10 lat, a najmłodsze 10 miesięcy. Rodzina mogła wziąć tylko to, co się dało unieść w rękach. I kazali wsiadać do sań i popędzili konie. Dziadek, którego nie było na liście (więc jego nie zabrali) biegł trzymając się sań i błagał, aby nie zabierali syna, synowej i wnuków, tylko wzięli jego. Oprycznicy byli głusi na to wołanie rozpaczy. Bili starego człowieka kolbami karabinów po rękach i głowie aż upadł na drogę, na której został. A całą rodzinę wywieźli, na sześć lat nędzy, głodu i poniewierki. Po to, aby tam zginęli. I po to, aby rzucić strach i terror na tych co pozostali. Nie zginęli, wrócili. Nadzieja i wola życia okazała się mocniejsza niż strach i terror.
10 luty - dwie daty w historii narodu. I w historii zwykłych ludzi. Jakże różne daty!
[*] ‘Wywózka 10 II 1940 [na Syberię] objęła głównie ludność miejscową. Polacy stanowili w tym kontyngencie 70% wszystkich wywożonych, pozostałe 30% ludność białoruska i ukraińska. Wywożono przede wszystkim osadników wojskowych, średnich i niższych urzędników państwowych, służbę leśną oraz pracowników PKP. Zabierano całe rodziny bez wyjątku. Zgodnie ze ściśle tajnymi materiałami radzieckimi deportowano ok. 140 000 osób. Zesłańców rozlokowano w Komi ASRR, w północnych obwodach RFSRR: archangielskim, czelabińskim, czkałowskim, gorkowskim, irkuckim, iwanowskim, jarosławskim, kirowskim, mołotowskim, nowosybirskim, omskim, swierdłowskim i wołogodzkim, w Jakuckiej i Baszkirskiej ASRR oraz Kraju Krasnojarskim i Ałtajskim. Wysiedlony kontyngent określono mianem „spiecpieriesieliency-osadniki”. Bardzo złe warunki atmosferyczne, praca ponad siły przy wyrębie lasów, oraz osady o charakterze prawie że łagrowym i takiej dyscyplinie pracy, do których trafiła deportowana ludność, sprawiły, że śmiertelność tego kontyngentu była najwyższa’
[pl.wikipedia.org/../Represje_ZSRR_wobec_Polaków_i_obywateli_polskich_1939-1946]
Komentarze
11-02-2022 [14:48] - u2 | Link: Sowieccy ‘oprycznicy’ mieli
Sowieccy ‘oprycznicy’ mieli sporządzone listy, według których przychodzili po ludzi.
To tak jak w Obławie Augustowskiej. Rosjanie dobrze wiedzieli kogo mają szukać.
12-02-2022 [16:51] - Tadeusz Hatalski | Link: Tak, w tym przypadku 'ruski
Tak, w tym przypadku 'ruski bardak' nie przeszkodził, przygotowali się i wiedzieli po kogo idą.
12-02-2022 [11:41] - Jan1797 | Link: Otóż w dniu 10-lutego 1920 r.
Otóż w dniu 10-lutego 1920 r. generał Haller skierował konie swojego oddziału w morskie fale i rzucając złoty pierścień w wody Bałtyku, dokonał symbolicznych zaślubin Polski z morzem. ..... Oprycznicy byli głusi na to wołanie rozpaczy. Bili starego człowieka kolbami karabinów po rękach i głowie aż upadł na drogę, na której został. A całą rodzinę wywieźli, na sześć lat nędzy, głodu i poniewierki.
-----------------------------------------------
Rzeczywiście trzeba wrócić z wygnania jak Haller, by docenić, co się osiągnęło w ojczyźnie? Fakty tu opisane powinny zaistnieć w świadomości społecznej i stanowić przestrogę dla wypowiadających się dzisiaj o „złym słowie” czy prezentujących postawę o znamionach sabotażowych lub ich mentorów. To dramatyczne zestawienie przywodzi też na myśl historię prób blokady portów polskich dla przeładunków towarów mających służyć obronie w latach 1938-39 r. Najbardziej znamiennym faktem jest przypadek tych, którzy wyjechali po wojnie 1920 roku do Rosji radzieckiej w poszukiwaniu "wolności obywatelskich" i w konsekwencji swej decyzji, wylądowali na Syberii.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Polecam uwadze opracowanie senackie z czasów przed Grodzkim.
Wiosną i na jesieni 1936 roku na terenie Ukraińskiej SRR1 przeprowadzono operację „oczyszczenia” pasa przygranicznego z Polską z „polsko-niemieckiego elementu nacjonalistycznego". .............. Badacze na podstawie dostępnych materiałów szacują łączną liczbę deportowanych na około 70 000 osób, z czego z pewnością 60 000 stanowili Polacy. https://www.senat.gov.pl/gfx/s...
Dziękuję Panie Tadeuszu i pozdrawiam.
12-02-2022 [16:56] - Tadeusz Hatalski | Link: Też dziękuję, za uzupełnienie
Też dziękuję, za uzupełnienie oraz miłe słowa i również pozdrawiam serdecznie.
13-02-2022 [16:30] - Jan1797 | Link: Nawet nie myślałem o
Nawet nie myślałem o uzupełnieniu a odpowiedzi dla podważających wiarygodność statystyk zsyłek i trafił się wczoraj;
https://www.tvp.info/58098396/... Nic lepszego nie mogło się zdarzyć dwa wpisy na NB i program Krzysztofa Ziemca
„Między słowami”. Gość dziennikarza jasno określił, że zsyłano do 1950 roku.
Pozdrawiam serdecznie.
13-02-2022 [01:42] - wielkopolskizdzichu | Link: Z zupełnie innej beczki.https
Z zupełnie innej beczki.
https://www.msn.com/pl-pl/fina...
Jakiś komentarz?
13-02-2022 [11:05] - Tadeusz Hatalski | Link: @ wielkopolskizdzichu
@ wielkopolskizdzichu
Przeczytałem, przetarg został unieważniony. Może pan skomentuje. Wtedy będę wiedział jakie 'kosmate' 😉 myśli chodzą panu po głowie ...
13-02-2022 [13:10] - wielkopolskizdzichu | Link: A no takie, że kosztorys
A no takie, że kosztorys sporządzono na Nowogrodzkiej, po taniości.
Budżet na śluzę i port został już co najmniej dwukrotnie przebity, a falochron i tak się sypie. Nie sądzę aby jakakolwiek firma podjęła się pogłębienia toru i stworzenia wysp z urobku, za pieniądze przewidziane na pisowskich nasiadówkach.
PiS zostanie zmuszony do wydania pieniędzy takich jakie będą sobie życzyć wykonawcy, takie są koszty nadymania się.
Najgorsze jest to, że są to pieniądze publiczne, a nie jak to przedstawia PiS i w co wierzą jego wyborcy wysiedziane przez Prezesa.
14-02-2022 [06:48] - Tadeusz Hatalski | Link: @ wielkopolskizdzichu
@ wielkopolskizdzichu
Ok, każda inwestycja kosztuje. Przekop i tor wodny, żeby można było dopłynąć do Elbląga też. A jaką alternatywę pan proponuje? Czekać pokornie aż 'car' Putin łaskawie da zgodę na przepłynięcie przez Cieśninę Pilawską?
14-02-2022 [14:56] - wielkopolskizdzichu | Link: Trzeba budować w oparciu o
Trzeba budować w oparciu o rzetelne kosztorysy i z uzasadnioną ekonomicznie skalę.
Budowanie śluzy, przekopu, toru, portu który będzie w małym stopniu stymulował rozwój okolic jest bezsensowne, z wyjątkiem propagandowego efektu.
Nie chodzi o Putina tylko o to że jesteśmy za biedni aby zadawalać się budowanymi po taniości projektami.
Propagandowa heca na mierzei przerosła planowane koszty ponad dwukrotnie, a końca nie widać.
14-02-2022 [16:25] - Tadeusz Hatalski | Link: @ wielkopolskizdzichu -
@ wielkopolskizdzichu - 'Budowanie śluzy, przekopu, toru, portu który będzie w małym stopniu stymulował rozwój okolic jest bezsensowne'
Elbląg przez setki lat był niemiecki. I Niemcy nie uważali za bezsensowne budowanie wielokrotnie dłuższego toru wodnego, prowadzącego przez Zalew wiślany aż do Cieśniny Pilawskiej.
14-02-2022 [16:40] - wielkopolskizdzichu | Link: Owszem Elbląg był wtedy hubem
Owszem Elbląg był wtedy hubem żeglugi śródlądowej, barki chodziły aż spod Ems do Kłajpedy, ale co to ma wspólnego z przekopem?
Jestem za udrożnieniem wód śródlądowych i podwyższeniem ich kategorii.
Tylko że trzeba wprzódy policzyć wszystko, a nie zakładać, że da się po taniości.
14-02-2022 [20:07] - Jan1797 | Link: Zdzichu,
Zdzichu,
Co ty chłopie wypisujesz, popatrz, co zastaliśmy i zastanów się, jak długo jeszcze
mogła tak funkcjonować przeprawa? https://www.youtube.com/watch?...
14-02-2022 [20:29] - wielkopolskizdzichu | Link: Co żeśmy zastali?
Co żeśmy zastali?
16-02-2022 [18:16] - Jan1797 | Link: Zdzichu,
Zdzichu,
My zastaliśmy po was Polskę zwijaną, która miesiąc przed wyborami codziennie zapożyczała się kwotą ponad 600 mln złotych, bezrobocie Palikot określał powyżej 20%, a infrastruktura wyglądała jak na załączonym filmiku.
14-02-2022 [22:27] - Jabe | Link: Zwracam uwagę, że
Zwracam uwagę, że wielokrotnie dłuższy nie znaczy wielokrotnie droższy.
Tu chodzi o infantylną politykę zasmucania Włodzimierza Putina, nie o nasz żywotny interes. Gdyby zwyczajnie chciano połączyć drogą wodną Elbląg z Trójmiastem, omijając Rosję, naprawionoby kanał. W całej tej sprawie nie było dyskusji, co i czemu należy zrobić, bo cel jest oczywisty – wyłącznie polityczno-propagandowy. Tubylec zapłaci.
17-02-2022 [07:53] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe - 'Gdyby zwyczajnie
@ Jabe - 'Gdyby zwyczajnie chciano połączyć drogą wodną Elbląg z Trójmiastem, omijając Rosję, naprawionoby kanał'
To co pan pisze, to żegluga rzeczna (dla barek). Natomiast statki morskie mogły dopłynąć do Elbląga jedynie przez cieśninę Pilawską. PO II WŚ, ZSRR zamknął Cieśninę Pilawską dla morskiej żeglugi międzynarodowej. W efekcie Elbląg został odcięty od morza. W czasach współczesnych, Rosja tę niezgodną z międzynarodowym prawem politykę podtrzymuje. I w przewidywalnym czasie nie ma szans na to , aby to się zmieniło. Więc co innego możemy zrobić, niż zbudować tor wodny poza zasięgiem jurysdykcji rosyjskiej? Aby przywróć dla Elbląga dostęp do morza? Toteż, to pańskie gadanie że 'chodzi o infantylną politykę zasmucania Włodzimierza' jest INFANTYLNE. A nie powody, dla których przekop był konieczny.
17-02-2022 [09:53] - Jabe | Link: Czy ten przekop uczyni Elbląg
Czy ten przekop uczyni Elbląg portem pełnomorskim, czy może jedynie zdatnym do kabotażu?
Kwestia racjonalności tej inwestycji pozostaje. Wydaje się, że zadecydowały wyłącznie ambicje. Ich jednak nie wystarczyło, żeby przedsięwzięcie sprawnie przeprowadzić (trochę jak z komisją smoleńską). No i miało to kosztować około miliarda, a teraz?
17-02-2022 [11:12] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe
@ Jabe
Kompletnie nie rozumiem podejścia, które pan prezentuje. Chodzi o przekonanie, że decyzja o przekopie to wyłącznie decyzja polityczna. Ok, kwestie polityczne niewątpliwie też grały rolę. Ale nie w takim znaczeniu, żeby zrobić na przekór Putinowi, jak to pan pisze. Strona polityczna decyzji o przekopie polega na tym, że Rosja (a wcześniej ZSRR) nie przestrzega międzynarodowego prawa o swobodnej żegludze. Gdyby statki morskie mogły swobodnie przepływać przez Cieśninę Pilawską nikt by nie kopał przekopu na mierzei. A co do uzasadnienia ekonomicznego. Niemcy są narodem bardzo praktycznym. Gdyby port w Elblągu był nieopłacalny, to dawno by go zamknęli. A jednak nie zamknęli i do końca wojny (gdy dostęp przez Cieśninę Pilawską był swobodny) port w Elblągu funkcjonował. I konkludując, jeżeli Niemcom się opłacało, to dlaczego nam ma się nie opłacać? I bardzo proszę o sensowne argumenty a nie jakieś blubry o 'zasmucaniu' Putina.
17-02-2022 [11:39] - Jabe | Link: Chodzi o zasadność obecnie.
Chodzi o zasadność obecnie. Proszę łaskawie skończyć z dawaniem Niemiec za wzór.
Czy rów w piachu wystarczy?
Czy tor po zalewie będzie gotowy?
Czy port jest przygotowany?
Czy przygotowano transport lądowy?
Itd.
Jaki jest cel?
17-02-2022 [12:32] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe
@ Jabe
Pytania na poziomie przedszkolaka, niemniej odpowiem.
@ rów w piachu - Cieśnina Pilawska jest też rowem w piachu.,
@ tor po zalewie - od tego jest państwo, aby przygotować infrastrukturę,
@ port i transport lądowy - pan myśli pan kategoriami gospodarki nakazowo-rozdzielczej, a my mamy gospodarkę rynkową, toteż jak będzie popyt to i będzie podaż,
@ jaki jest cel - żeby ludzie mogli zarabiać pieniądze i w efekcie poprawiać swój poziom życia.
17-02-2022 [13:07] - Jabe | Link: To jest przedsięwzięcie
To jest przedsięwzięcie państwowe. Popyt albo będzie, albo nie będzie, a wiadomo tylko, że płacić trzeba. To nie ma wiele wspólnego z gospodarką rynkową. Jak się wydaje, tych kwestii nie rozważano, bo przekop jest kwestią dumy narodowej.
Proszę pohamować swe wycieczki ad hominem.
17-02-2022 [13:48] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe
@ Jabe
@ 'wycieczki ad hominem' - wkurzył mnie pan tym rowem przez piach, niemniej sorry, będę się hamował 🙂
13-02-2022 [15:36] - Tomaszek | Link: TH
TH
Zdzicho znów puścił bąka i twierdzi że coś stwierdził . Taka drobna różnica między twierdzeniem i pierdzeniem . Ale co mu tam ? Yntelektualista .
14-02-2022 [19:22] - sake3 | Link: Przypuszczam że pierwszym
Przypuszczam że pierwszym zadaniem po dojściu opozycji do władzy będzie zaprzestanie prac na Mierzei Wiślanej i doprowadzene do poprzedniego stanu.Przecież Putin mógłby się obrazić na ,,naszego człowieka w Warszawie'',no i jak miło byłoby zrobić na złość poprzedniemu rządowi''.A że ten przekop jest potrzebny? Kto z opozycji by się tym przejmował?
14-02-2022 [20:51] - Jabe | Link: Nie śpieszą się, więc pewnie
Nie śpieszą się, więc pewnie niespecjalnie potrzebny.
14-02-2022 [21:39] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe - 'Nie śpieszą się'
@ Jabe - 'Nie śpieszą się'
To czy się śpieszą czy nie to jedno, natomiast czy potrzebny to drugie. Tak się panowie natrząsacie (razem z wielkopolskimzdzichem), że tor wodny do Elbląga niepotrzebny. Więc ponownie zapytam. Dlaczego w takim razie, był potrzebny Niemcom? I do tego ponad 30 razy dłuższy niż ten, który my budujemy?
14-02-2022 [21:58] - Jabe | Link: Nie wiem, czy tor jest
Nie wiem, czy tor jest faktycznie potrzebny. Dzień po otwarciu przekopu może się okazać, że szlaku żeglugowym zapomniano. Z pewnością potrzebne jest wydawanie pieniędzy.
Ile trwało przekopanie przekopu sueskiego?
15-02-2022 [07:43] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe
@ Jabe
W tamtym czasie nie było konieczności uzyskiwania decyzji środowiskowych ...
15-02-2022 [11:19] - Jabe | Link: A ile było specustaw? Żałosne
A ile było specustaw? Żałosne.
15-02-2022 [12:28] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe
@ Jabe
Na decyzje środowiskowe nawet specustawy nie pomogą.
15-02-2022 [12:47] - Jabe | Link: Niemoc.
Niemoc.
15-02-2022 [18:13] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe
@ Jabe
To proszę pokazać, gdzie jest moc.
15-02-2022 [18:21] - Jabe | Link: Proszę się przekomarzać z
Proszę się przekomarzać z kimś innym.
16-02-2022 [08:11] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe
@ Jabe
Ja się przekomarzam? To pan udaje, że nie wie o co chodzi. To nie PiS wprowadził konieczność uzyskiwania 'decyzji środowiskowych' przy tego rodzaju inwestycjach. To nie PiS zgłosił 'pól Polski' do obszarów Natura 2000, to nie PiS 'rozdaje karty' w Brukseli gdzie biurokracja jest rozbuchana do granic absurdu. A pan gada blubry o niemocy ...
16-02-2022 [10:07] - Jabe | Link: Bracia Kaczyńscy zawsze byli
Bracia Kaczyńscy zawsze byli przeciw, a nawet za. Zresztą minęło wiele lat. Co zrobiono, żeby się dało?
16-02-2022 [17:20] - Tadeusz Hatalski | Link: @ Jabe 'byli przeciw a nawet
@ Jabe 'bracia Kaczyńscy byli przeciw a nawet za'
A co bracia Kaczyńscy mają tu do rzeczy?
14-02-2022 [22:23] - wielkopolskizdzichu | Link: Tor za czasów niemieckich jak
Tor za czasów niemieckich jak już pisałem odgrywał rolę jako linii łączącej Niemcy z ich rubieżami wschodnimi oraz z Litwą. Jaką rolę ma spełniać Elbląg połączony przekopem z morzem za pomocą portu do którego wejście przy 6 B będzie niebezpieczne dla wielu jednostek.
Tor podejściowy o głębokości 5 metrów poprowadzony jest przez obszar o izobatach 1 - 2 metrów i jest wąski. Rozumiem takie coś na Zalewie Szczecińskim i Wiślanym, ale nie na w miejscu gdzie fala z sektora N ma prawie 200 Mm rozbiegu.
Tam tor powinien być znacznie głębszy a główki falochronu podchodzić powinny do izobaty 5 metrów, a nie 1,5 do 2,0 m.
Żeby to wytłumaczyć podam przykład Jastarni, która ma tor podejściowy o głębokości podobnej jak ten do śluzy, ale Jastarnia leży w miejscu gdzie rozbieg fali nie przekroczy 25 Mm i nikt nie wciska bzdetów że zrobi z Jastarni port handlowy.
15-02-2022 [07:58] - Tadeusz Hatalski | Link: @ wielkopolskizdzichu
@ wielkopolskizdzichu
Po co nam tor wodny do Elbląga jak są już tory wodne do Hamburga, Lubeki, Ems ... Tam wszystko jest na prawidłowych izobatach, tory są szerokie, nie ma rozbiegu fali z sektora N itd. Jednym słowem najlepiej zasypać piaskiem wszystkie polskie porty oraz tory wodne i będzie po kłopocie.
15-02-2022 [07:52] - wielkopolskizdzichu | Link: To nie tor tylko, popierdułka
To nie tor tylko, popierdułka dla Prezesa, który chce chodzić w glorii otwierającego okno Polsce na świat.
15-02-2022 [08:41] - Tadeusz Hatalski | Link: @ wielkopolskizdzichu
@ wielkopolskizdzichu
Wie pan co? W Holandii, Belgii, Niemczech takich torów są setki jeżeli nie tysiące. I przez myśl panu nie przejdzie, że tamte tory to 'popierdułki'. Natomiast taki tor u nas, to popierdułka i do tego jeszcze "Prezesa'. Jakieś rozdwojenie jaźni czy co?
15-02-2022 [14:53] - wielkopolskizdzichu | Link: Białomorski też niezły.
Białomorski też niezły.
16-02-2022 [08:20] - Tadeusz Hatalski | Link: @ wielkopolskizdzichu
@ wielkopolskizdzichu
A u nas wszystko złe, izobaty złe, szerokości złe, głębokości złe ... W depresję pan popadnie jak tak dalej pójdzie.
15-02-2022 [08:51] - Pers | Link: Zdzichu
Zdzichu
Nie bądź taki wredny.
Niech i pan prezes zostawi coś dla potomnych.
Podwodne kajaki klasy stealth dadzą sobie radę.