Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
My name is Galt, John Galt. Nie zmieszany, lecz wstrząśnięty
Wysłane przez Obserwator_3 w 31-10-2021 [08:30]
Szanowni.
Zapadła klamka jeżeli chodzi o ustawy podatkowe "Polskiego Ładu", tak więc Polska została jednak w interesie wielkich korporacji skierowana w stronę trwałego przekształcenia się w tłumione "szklanym sufitem" kłębowisko uczestników "wyścigu szczurów 2,0".
Tak, zmiany są potrzebne, ba, zmiany są KONIECZNE, układ stworzony w "czeciejerpe" w dalszym ciągu trwa w najlepsze (a właściwie: "najgorsze"), prezes Kaczyński ma rację opisując problemy i wskazując na ich źródła. Pytanie tylko, dlaczego proponowane są recepty, które sytuacji tych, którym się najbardziej chce, nie tylko nie polepszą, ale wręcz grożą jej pogorszeniem. Dlaczego całe społeczeństwo ma się zrzucać na to, by duże firmy za te same pieniądze miały lepiej opłacanych pracowników, podczas gdy mikro- i mali przedsiębiorcy są stawiani przed potężną z ich perspektywy zwyżką kosztów stałych?
Pisałem już o tym wielokrotnie i nie będę się ponownie rozpisywał o szczegółach, szczególnie w tej chwili nie ma to już większego znaczenia. W przyszłym roku i tak każdy będzie miał okazję doświadczyć stręczonych dobrodziejstw osobiście lub przez obserwację skutków w otoczeniu (chyba że Prezydent zawetuje całość przyjętej dziś przez Sejm ustawy podatkowej "Polskiego Ładu", co daj Panie Boże), ale największa zmiana polega na tym, że tak jak do tej pory większość ludzi była niewolnikami własnych pragnień, tak teraz staną się niewolnikami własnych zdolności i posiadanego ewentualnie majątku.
Co mam na myśli? To, że pragnienia, szczególnie przyziemne i do tej pory trudne do realizacji, będą teraz stosunkowo łatwe do zaspokojenia. Młodzi ludzie na etacie, nawet na medianie, nie mówiąc o średniej krajowej, będą mogli sobie postawić domek na kredyt i spokojnie, bez szaleństw, egzystować, spłacając go i oszczędzając na wakacje, ba, mogą nawet awansować i zarabiać więcej, byle tylko nie przekroczyć pewnej miary. Ta akurat jest konkretna, związana z górnym pułapem dochodów przewidzianych dla polskiej "klasy średniej" i wynosi ok. 11 tysięcy miesięcznie, czyli 2.400 EUR - za chwilę będzie to jak w sam raz minimalna płaca w Niemczech, a więc łatwo zapamiętać jak na tle Europy dolną granicę dochodów sytuujących w "klasie wyższej" przewidzianej dla Polaków rozumieją "pryszczaci" z PIE i MinFin.
Oczywiście "coś za coś", w tym akurat wypadku tym "cosiem" po stronie kosztów jest ścisła, choć trudna do dostrzeżenia, kontrola działania każdego człowieka, stopniowo przekształcająca się w zabójcze narzędzie opresji, tym silniejsze, im bardziej pracowity człowiek. Sam fakt posiadania np. samochodu, domu (nawet tego "do 70 m.kw"), już teraz generuje potężne koszty stałe, jak do tego doliczyć luksus bycia w małżeństwie i wychowywania dzieci bez pomocy opieki socjalnej (czyli poza systemem), to z miejsca mamy do czynienia z podejrzeniem "lewych" dochodów, co uruchamia mało przyjemną procedurę żądania przez Urząd Skarbowy udowodnienia "każdej złotówki" (mało kto wie, że w postępowaniu skarbowym ciężar udowodnienia niewinności spoczywa na delikwencie, tak mówi Kodeks Skarbowy) lub też z podejrzeniem nadmiernego ubóstwa i nieproszonymi wizytami pomocy społecznej (nie radzę próbować pogonienia towarzystwa, szczególnie jak się ma małe dzieci).
Dlatego też fundowany jest nam los niewolników własnych zdolności i własnego majątku, wykorzystujący fakt, że w każdym uzdolnionym człowieku tkwi naturalny pęd do wykorzystywania swoich talentów. Nie jest to kwestia działalności czysto zarobkowej, choć oczywiście każdy chętniej odda samochód w ręce urodzonego mechanika, który ze znawstwem i z sercem zrobi z nim co trzeba, niż powierzy gościowi, który przyszedł do roboty jak za karę i choć nawet wie co należy czynić, to mu się po prostu nie chce, a za tym oczywiście idzie i to, że ten pierwszy zarabia więcej niż drugi.
To znaczy, tak było do teraz.
Co się zmieniło? Aaa, bardzo dużo, polecam poczytać. I zapoznać się, szczególnie z tymi przepisami, których w tej znowelizowanej ustawie nie ma, a które na skutek jej wejścia w życie nabiorą innego smaczku. Wiecie że jak szef zaprosi w grudniu pracowników na świąteczną imprezę integracyjną, to taki np. sprzedawca czy programista może 1 maja następnego roku stać się przestępcą podatkowym, winnym czynu zagrożonego karą więzienia? Szczególnie jak mieszka u rodziców, pomógł sąsiadowi-emerytowi wymienić pękniętą rurę w świąteczny weekend i kolega podwozi go do pracy? Wiedzieliście? Po prostu jak suma dochodów przekroczy 133 tysiące rocznie, to trzeba będzie zwrócić "ulgę dla klasy średniej" (te 13 tysięcy coś), a do dochodów dla zeznania podatkowego dolicza się m.in. udział w kosztach imprezy firmowej (nawet jak się na niej nie było), korzyści wynikające z oszczędności pomiędzy kosztami korzystania z lokalu a "ceną rynkową" wynajęcia oraz możliwe do uzyskania przychody ze świadczenia usług, nawet jeżeli były świadczone nieodpłatnie. I teraz to zeznanie podatkowe musi być spójne z deklaracjami ZUS, które za takiego pracownika składa co prawda firma, ale jedynie w zakresie wynagrodzenia, natomiast od tych "dodatkowych dochodów" no to trzeba już samemu, żeby obliczyć i zapłacić te 9% "składki zdrowotnej", bo gdy pomiędzy PIT a DRA jest różnica, to z automatu wyskakuje "podejrzenie uszczupleń". A jeżeli się tych "dodatkowych dochodów" nie uwzględni w PIT, no to jest się potencjalnie jak na patelni, bo prędzej czy później możemy dostać pytanie, czy pamiętamy jak osiem lat temu firma fundowała nam przez dwa upalne miesiące smakową wodę gazowaną, podczas gdy zgodnie z ustawą przysługuje woda zwykła, niegazowana, więc różnica ceny jest naszym dochodem który powinien być zgłoszony do opodatkowania i oZUSowania "zdrowotną", a ponadto trzy razy korzystaliśmy do celów prywatnych z samochodu służbowego szefa, co zostało odnotowane w książce przebiegu pojazdu, a koszty czego również stanowią nasz przychód (w dodatku "koszty" nie w sensie paliwa i amortyzacji, ale w sensie kosztów wynajmu samochodu tej samej klasy na wolnym rynku).
Tak, po ośmiu latach, a nawet po dwunastu, bo w ramach procedury kontroli zmierzającej do ustalenia nieujawnionych dochodów, Urząd Kontroli Skarbowej nie ma ograniczeń czasowych. Już teraz zresztą...
I w ten sposób staniemy się niewolnikami własnych marzeń, tych wyrastających nad przeciętność oraz własnych zdolności, tych wyróżniających nas w tłumie. Zamiast tworzyć wynalazki i dzieła, zarówno wielkie jak i małe, zamiast chłonąć wiedzę o świecie i dążyć do jego przekształcania aby stał się lepszym miejscem do życia, będziemy musieli czujnie węszyć dookoła, czy przypadkiem to co akurat robimy nie jest czasem "dochodem", od którego należy się haracz i czy przypadkiem nie wpadniemy w wyższą skalę podatkową, skoro kolegom dziecka z klasy wyjaśniliśmy drugą zasadę termodynamiki, kiedy wpadli do niego poduczyć się przed klasówką. Tak, owszem, są to korepetycje, jak najbardziej. A że za darmo? No cóż, ze swoimi pieniędzmi możemy robić co nam się podoba, to wolny kraj, ale najpierw trzeba zapłacić podatki. No i te 9% "zdrowotnego", oczywiście.
Receptę na dzisiejsze czasy opisał niejaki Diogenes Laertios w swoich "Żywotach filozofów" (księga VI "Cynicy", rozdział 2 "Diogenes"): "...Platon widząc, jak Diogenes płucze jarzyny, podszedł do niego i spokojnie powiedział: „Gdybyś był dworzaninem Dionizjosa, nie płukałbyś jarzyn". Na co równie spokojnie odparł Diogenes: „A ty, gdybyś płukał jarzyny, nie musiałbyś być dworzaninem Dionizjosa...", więc uprzejmie informuję wszystkich szanownych biurokratów, wyobrażających sobie, że będą mi robili "tor przeszkód", że niniejszym ogłaszam bezterminowy strajk, do którego innych nie tylko nie zachęcam, ale nawet odradzam (i w obydwu wypadkach wiem co robię).
Tak, strajk. Skoro mam być karany jeszcze bardziej niż teraz za ten rodzaj aktywności który jest najbardziej ludzki, bo związany z tą cechą człowieka, która wyróżnia go ze świata zwierząt, a więc rozumnością, to się od niej po prostu powstrzymam. To jest jedyna rzecz, której mi nikt odebrać nie może - moja wolność wyboru i moja wolna decyzja o zaprzestaniu twórczego działania. Można zmusić człowieka do pracy fizycznej, ale nie sposób zmusić go do pracy twórczej.
Można zagonić artystę do kopania rowów i fizyka kwantowego do wożenia taczką ziemi, ale nie można zmusić do tworzenia i do twórczego myślenia, to są akty wolne wolnych ludzi i dla realizacji wymagające wolności. A właśnie nam ją zabieracie.
Nie będę waszym niewolnikiem, bo nie mam potrzeb. Zwolniliście z kwitologii 30 tysięcy rocznie? OK, będzie musiało mi tyle wystarczyć na przeżycie. Razem z żoną będziemy mieli sześćdziesiąt tysięcy, ostatecznie to minimalne wynagrodzenie za jakąkolwiek pracę na pełnym etacie, co nam spokojnie wystarczy, jeszcze razem z wynajęciem mieszkania.
W dodatku - wynagrodzenie bezpieczne. Wiecie dlaczego? Bo nawet jeżeli wlepią mandat za cichy chód po ulicy, brak maseczki, niezłożenie jakiejś deklaracji, o której nie słyszeliście i nie chcecie słyszeć, albo macie stwierdzone sądownie, choćby nieistniejące długi, to tych pieniędzy żaden komornik ruszyć nie może.
Wyjście z systemu, to wyjście z sytuacji, na szczęście udało mi się przez ostatni tydzień doprowadzić do odrzucenia mojej, nieopatrznie złożonej obietnicy pracy twórczej, więc zaraz po zakończeniu głosowania w Sejmie wysłałem aplikację na wyszukane wcześniej stanowisko (wcale nie było łatwe znalezienie takiej pracy na pełen etat za minimalnym wynagrodzeniem, w której będzie się jedynie parą samobieżnych rąk, zazwyczaj chcą płacić więcej, ale niestety oczekując "samodzielności", "kreatywności" oraz "zdolności szybkiego podejmowania decyzji") i jestem w trakcie informowania partnerów o moim zamiarze wycofania się do końca roku ze wszystkich projektów ze względu na "podjęcie pracy etatowej". Mała strata, bo to akurat taka działalność, gdzie wkładem własnym jest własna praca, zaś jakiekolwiek zyski są realizowane na koniec (no bo rozwiązanie musi mieć co najmniej 6 stopień dojrzałości technicznej, żeby pchać sprawy dalej), a tego końca dla mnie już nie będzie, pogonimy przez grudzień sprawy tak, że dalej dadzą już sobie radę sami.
Uczcie wszystkich segregować śmieci, tresujcie w oddychaniu co drugi raz, wprowadzajcie kartki na zużycie tlenu, zachęcajcie do ............... (potrzebne wstawić) i zostawiajcie potem na lodzie, zmieniajcie przepisy podatkowe ex nunc nawet gdy sprawa jest w toku i o tych zmianach nikt ówcześnie nie wiedział, oduczajcie krowy pierdzieć i dalej słuchajcie Komisji Europejskiej oraz komisarza Timmermansa (choć od strony retoryki, nie powiem, bardzo patriotycznie i bardzo bojowo) - ale już beze mnie. Sorki, już mi wystarczy.
Od razu oświadczam, że nie jestem tzw. "randystą", czyli wyznawcą Ayn Rand i jej "etyki egoizmu", zresztą przy tworzeniu swoich koncepcji popełniła potężny błąd metafizyczny, gdy wychodząc z pozycji realizmu arystotelejskiego i jego kryterium prawdy związanego z obiektywnie istniejącą rzeczywistością (na którą to rzeczywistość zresztą się powołuje), wskutek nieuprawnionej redukcji tejże rzeczywistości do aspektu czysto materialnego, przeniosła to kryterium na człowieka jako podmiot poznający świat zmysłowo, co jest oczywiście czystym materializmem, a więc poglądem idealistycznym, czyli zupełnym przeciwieństwem tego, na czym próbowała oprzeć swoją filozofię, a czego nie raczyła już zauważyć. Jako zadeklarowany zwolennik Cywilizacji Łacińskiej, będącej przecież wytworem wspólnoty, nie mogę zresztą akceptować pomysłów Rand, poza tym są one wewnętrznie sprzeczne (choć oczywiście jeżeli istniałaby gdzieś wspólnota ludzi pięknych, młodych, mądrych i zdrowych, w dodatku żyjących wiecznie, to jak najbardziej można by się im przyjrzeć, ale - o ile wiem - w Raju te sprawy są już od zarania dziejów poukładane najlepiej jak tylko można, więc i tak niczego się nie poprawi).
Niemniej, jako wspomniany zadeklarowany zwolennik Cywilizacji Łacińskiej, nie mogę nie wskazać na istotny aspekt konstytutywny tej cywilizacji - jest to sposób życia zbiorowego właściwy dla wspólnoty ludzi wolnych.
Wolnych, a nie zmuszanych do czujnego tłumaczenia się z tego, że się żyje, czym się pali w piecu, gdzie się zarabia, ile i w jaki sposób, czym, dokąd, z kim i za co się jeździ po własnym kraju etc., etc., etc.
Ayn Rand napisała m.in. kapitalną książkę "Atlas zbuntowany", kiedy czytałem ją po raz pierwszy coś z dziesięć lat temu trochę z przymrużeniem oka (zresztą sytuowałbym ją w gatunku political fiction), byłem przemile zaskoczony spójnością jej wizji świata przełomu wieków, stworzoną przecież pod koniec lat czterdziestych (zaczęła ją pisać chyba w 1945 roku), ale muszę przyznać, że prezentowana w niej perspektywa upadku głodującej i zamarzającej z braku opału Socjalistycznej Europy Zachodniej, budziła wtedy we mnie nieco inne odczucia, niż pod koniec października Anno Domini 2021...
Książkę polecam (lecz z uwagą na wspomniany błąd metafizyczny, bo inaczej można wpaść w pułapkę mentalną, w której znalazło się bardzo wielu bardzo inteligentnych młodych ludzi, a wyjście z niej jest trudne, o ile w ogóle możliwe), ale szczególnie chciałem zwrócić uwagę na postać głównego bohatera, Henry'ego Reardena, znakomitego wynalazcy, stuprocentowego mężczyzny, własną pracą, wysiłkiem, twórczością i zdolnościami przechodzącego od pracownika fizycznego w kopalni do właściciela stworzonego przez siebie koncernu stalowego, który wskutek bardzo socjalistycznych w treści kolejnych ustaw, orientuje się nagle, że nie jest właścicielem swojego dzieła, pracującym za obopólną, wolną zgodą na rzecz potrzebujących jego produktów ludzi, lecz państwowym niewolnikiem, mającym na własny koszt zaspokajać wskazywane mu potrzeby innych, przy czym bilans tego działania jest wyłącznie jego problemem.
Jak każdy rozsądny człowiek, początkowo próbuje się jakoś odnajdować w narastającej opresji, niemniej przychodzi moment, gdy nie ma już żadnej możliwości wolnego działania. Konstatacja tego faktu powoduje różne reperkusje (odsyłam do książki, może być bardzo pouczająca), ale pojawia się osoba Johna Galta, też wynalazcy, dzięki któremu Rearden może wreszcie zerknąć za kulisy tego teatru w którym obydwaj działają. Co ciekawe, Rearden pomimo swojego majątku i zdolności, jest dokładnie w takiej samej sytuacji jak Galt, który dobrowolnie wycofał się z jakiejkolwiek aktywności twórczej i zarabia na życie pracując jako szeregowy robotnik torowy, tyle że trochę lepiej od niego mieszka, jada i jeździ, ale dla odmiany nie wie po co mu to wszystko.
John Galt "zatrzymał silnik świata", powstrzymując się od jakiejkolwiek właściwej ludziom aktywności twórczej, nie zgadzając się na zgotowaną mu pozycję niewolnika, zarządzanego przez żerujących na nim biurokratów. Od strony czysto fizycznej, ludzkie potrzeby nie są wygórowane, zapewniam z wieloletniej praktyki, że jak jest co jeść, na kwaterze jest ciepło i na łeb nie kapie, to da się dociągnąć nawet do nieuchronnego momentu ostatecznej rezygnacji z PITów, ZUSów itd., szczególnie jak dzieci już odchowane, ale warunkiem sine qua non jest nie posiadanie niczego, czego groźba odebrania mogłaby być narzędziem szantażu.
Dlatego też do tego strajku nie tylko nie zachęcam, ale nawet go odradzam, bo paradoksem jest, że ludzie którym zaufałem doprowadzili do tego, że aby być człowiekiem naprawdę wolnym, trzeba pozbyć się wszystkiego i ograniczyć potrzeby do minimum. Miał rację Arystoteles, mówiąc, że prawdziwie bogaty nie jest ten kto ma wszystko (bo takich przecież nie ma), ale ten kto niczego nie potrzebuje. Pytanie tylko, czy naprawdę o to nam chodziło? O zafundowanie sobie "szklanego sufitu", znad którego szyderczo będą na nas patrzeć potomkowie postkomunistów i wszelkiej maści cwaniaków, którzy zdążyli się już wyrwać z tego bagna i uzyskać status rentierów, a którym zapewniono właśnie brak depczącej po piętach konkurencji. Bo przecież ta piękna Polska, oglądana przez szyby limuzyn, te małe i większe zakłady produkcyjne, hale warsztatowe i składy, domy, ślicznie utrzymane działki, dobre samochody - to wszystko w większości jest albo cudze, albo na kredyt.
"My name is Galt, John Galt"...
Komentarze
30-10-2021 [14:23] - u2 | Link: Dlaczego całe społeczeństwo
Dlaczego całe społeczeństwo ma się zrzucać na to, by duże firmy za te same pieniądze miały lepiej opłacanych pracowników, podczas gdy mikro- i mali przedsiębiorcy są stawiani przed potężną z ich perspektywy zwyżką kosztów stałych?
No ściema. 90% społeczeństwa zyska na Polskim ładzie, 10% niewiele straci, bo progi choć progresywne nie są zabójcze jak w Szwecji. Ale do Szwecji wszyscy nielegalni imigranci chcą się dostać, tam jest dla nich raj.
Po prostu klin podatkowy będzie sprawiedliwszy. Bogacze nie stracą wiele, ale nie bedą unikać opodatkowania. Obecnie społeczeństwo zrzuca się na bogaczy, nie odwrotnie.
Po prostu jak suma dochodów przekroczy 133 tysiące rocznie, to trzeba będzie zwrócić "ulgę dla klasy średniej" (te 13 tysięcy coś)
Tak to nie działa. Jak podatnik przekroczy drugi próg podatkowy to płaci większy podatek od kwoty ponad 2 próg, a nie od całości.
30-10-2021 [15:31] - Jabe | Link: Bez socjalistycznej demagogii
Bez socjalistycznej demagogii, Panie Lewaku Kochany. Nie bogacze, a klasa średnia.
30-10-2021 [17:25] - tricolour | Link: Widać, że dla niego 13
Widać, że dla niego 13 tysięcy złotych miesięcznie, to bogactwo.
A najlepsze, ze 90% zyska. No cóż, z biedakiem nie pogadasz, ze nie zyskają, a stracą, a te 10%, co mialo stracić - zyskają właśnie oni.
No na tym to właśnie polega, że biadak myśli, że sklep to miejsce, gdzie się tanio kupuje. Tymczasem sklep, to miejsce, gdzie się sprzedaje komukolwiek.
30-10-2021 [17:59] - u2 | Link: Nie bogacze, a klasa średnia.
Nie bogacze, a klasa średnia.
Toż to czysty marksizm - leninizm. Dzielenie ludzi na klasy :-)
30-10-2021 [21:01] - Jabe | Link: Tak, nieszczęśliwe określenie
Tak, nieszczęśliwe określenie. Lepsze jednak, niż demagogiczne etykietkowanie jako bogacze.
30-10-2021 [23:41] - u2 | Link: demagogiczne etykietkowanie
demagogiczne etykietkowanie jako bogacze
To żadna demagogia, tylko stwierdzenie faktu. Skoro 90% nie łapie się na drugi próg podatkowy, to te 10% są bogaczami. Oczywiście w skali krajowej a nie miedzynarodowej.
Totalniacy są najwyraźniej oderwani od polskiej rzeczywistości i swoje apanaże liczą tylko w ojro :-)
30-10-2021 [23:57] - Jabe | Link: A więc co dziesiąty
A więc co dziesiąty mieszkaniec Polski został właśnie bogaczem. Dobra zmiana!
30-10-2021 [17:44] - Obserwator_3 | Link: @u21. Związek przyczynowo
@u2
1. Związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy moim wpisem (że się społeczeństwo zrzuca na to, by tym samym kosztem korporacje miały lepiej opłacanych pracowników) a Twoim (że 90% społeczeństwa zyska na "Polskim Ładzie") owszem, istnieje. Mianowicie 90% społeczeństwa pracuje u kogoś na etacie, z czego oczywiście część w dużych firmach i rzeczywiście te osoby na swoim wynagrodzeniu zyskają, konkretnie coś od 100 do chyba 1.500 PLN rocznie (już nie pamiętam, ale nie są to w każdym razie jakieś znaczące kwoty, zresztą szczegóły można znaleźć w sieci), natomiast pracodawcy nic to nie będzie kosztowało, bo cały ten zysk 90% społeczeństwa wynika ze zmniejszenia obciążeń podatkowych pensji pracownika.
Tak więc prawdą jest że duże firmy za te same pieniądze będą miały lepiej opłacanych pracowników.
A dlaczego kosztem całego społeczeństwa? No bo trzeba będzie w innych formach obciążeń już to podatkowych, już to parapodatkowych, ubytek spowodowany tą ulgą uzupełnić, a jeżeli z uzupełniania zrezygnować, to znaczy że w bilansie rocznym po stronie przychodów Skarb Państwa będzie miał przychody mniejsze.
Nie bardzo wiem natomiast, z czego próbujesz robić zarzut, to znaczy co w tym co piszę jest, jak to nazwałeś, "ściemą"?
2. muszę Cię zmartwić, ale nie masz racji, wystarczy przeczytać projekt tej ustawy podatkowej o "Polskim Ładzie", żeby nie mieć wątpliwości.
Na wszelki wypadek wskazuję gdzie jest to napisane: na str. 38 projektu (jest to pkt 40 w art. 1 proponowanej nowelizacji, który odnosi się do art. 26 u.p.d.o.f., zaś interesujący nas fragment znajduje się we wprowadzanym nowelizacją do tegoż art. 26 nowego ust. 4b, mówiącego wprost, że: "...4b. Kwota ulgi dla pracowników lub podatników osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości określonej w ust. 4a jest stosowana, jeżeli suma uzyskanych w roku podatkowym przychodów obliczona zgodnie z ust. 4a wynosi co najmniej 68 412 zł i nie przekracza kwoty 133 692 zł...".
Oznacza to, że jeżeli suma uzyskanych w roku podatkowym przychodów przekroczy 133.692 PLN, to ulga (jako taka) nie przysługuje, więc nie można jej liczyć, a jeżeli w roku podatkowym czy to pracodawca czy podatnik, uwzględniał ją we wpłacanych zaliczkach, to musi ją zwrócić.
Nawet jeżeli przekroczy "magiczną granicę" 133.692 PLN o jedną cholerną złotówkę. Po prostu tak działa prawo podatkowe.
Tak więc rozumiejąc intencje, prosiłbym jednak o komentowanie w oparciu o fakty a nie "Fakty", "Wiadomości" czy też szczere przekonania...
30-10-2021 [17:58] - u2 | Link: wystarczy przeczytać projekt
wystarczy przeczytać projekt tej ustawy podatkowej o "Polskim Ładzie"(link is external), żeby nie mieć wątpliwości.
https://orka.sejm.gov.pl/opini...$file/1532_u.pdf
No ja akurat mam, bo to jest ustawa o zmianie ustawy. Poproszę tekst jednolity już po uwzględnieniu zmian. Tak to jest typowe bicie piany przed wprowadzeniem zmian :-)
30-10-2021 [18:25] - Obserwator_3 | Link: @u2
@u2
To się zwróć do Sejmu albo biura Prezydenta, oni akurat powinni dostać jednolity tekst z przyjętymi poprawkami Senatu, ale trzeba trafu, że poprawka nr 8, odnosząca się do tego właśnie zapisu (zresztą odrzucona przez Sejm, więc ma to znaczenie wyłącznie historyczne), ten właśnie fragment ust. 4b zostawiła w starej formie, czyli cytowanej przeze mnie powyżej - jak widać Senatowi też to nie przeszkadzało.
Tak więc nic z tego, zmian już nie będzie, klamka zapadła...
Zadowolony?
30-10-2021 [18:42] - u2 | Link: Zadowolony?
Zadowolony?
Oczywiście. Zmiany w systemie podatkowym są niezbędne. Totalniacy w Polsce chcieliby wprowadzić model rosyjski, czyli liniowy. Tak tworzy się oligarchów i całą resztę biedaków, którzy zaiwaniają na oligarchów wiadomego pochodzenia :-)
30-10-2021 [18:56] - tricolour | Link: @u2 A ile zyskasz?
@u2
A ile zyskasz?
30-10-2021 [19:04] - Obserwator_3 | Link: @2
@2
To pytanie ("Zadowolony?") dotyczyło co prawda mojej odpowiedzi na Twoje oczekiwanie co do jednolitego tekstu, ale niechcący nieźle wyszło - zdziwisz się, bo w pełni popieram Twoje zdanie: "...zmiany w systemie podatkowym są niezbędne. Totalniacy w Polsce chcieliby wprowadzić model rosyjski, czyli liniowy. Tak tworzy się oligarchów i całą resztę biedaków, którzy zaiwaniają na oligarchów...".
Tak, też na to czekam od sześciu lat. Tak, owszem, bezskutecznie.
30-10-2021 [20:31] - u2 | Link: Tak, też na to czekam od
Tak, też na to czekam od sześciu lat.
No i będzie w przyszłym roku. Kukiz się dołączył, więc totalniacy dostali szału, pomimo, że rozwiązania dobre i dla nich, ale może nie dla ich mocodawców :-)
30-10-2021 [17:29] - paparazzi | Link: @"ale nie można zmusić do
@"ale nie można zmusić do tworzenia i do twórczego myślenia," można , można i to jak. Patrz CCCR i Korea Północna.
30-10-2021 [17:43] - Obserwator_3 | Link: Kwestia osobistej tolerancji
@paparazzi
To kwestia osobistej i osobniczej tolerancji i podatności, używając języka z książki "Cybernetyka i charakter" prof. Mazura (polecam, ale jako uzupełnienie do Konecznego).
Tamte społeczeństwa składają się z jednostek podatnych, być może nawet gotowych na twórczą pracę pod groźbą kija, bo - również być może - w drodze doboru naturalnego tylko tacy mogli przekazywać geny i wzorce potomstwu, nie wiem.
Ale u nas ten numer generalnie nie przechodził, a u mnie na pewno nie przejdzie, swoje za komuny wczesnej i późnej już przeszedłem, więc wiem co mówię.
Albo jesteśmy niewolnikami własnych talentów i własnych pragnień, godząc się na różne kompromisy aby móc działać, albo zachowajmy wolność do czynienia tego, co czynić należy, licząc się z ceną, jaką przychodzi za to zapłacić. Trudno.
I tyle...
31-10-2021 [15:00] - paparazzi | Link: Pan stwierdza fakty dotyczące
Pan stwierdza fakty dotyczące naszego podwórka Tak to można rozumieć. Bardzo trudno zrozumiec motywacje ludzi twórczych. Mój ojciec doznał upadku materialnego ze względu na odmowę akceptowania rzeczywistości i systemu politycznego. Ojciec wykształcony z pięcioma językami, biegle, z dyrektora KGHM z laski partii do rangi nauczyciela. Zylismy w nędzy ze wspólną ubikacja na półpiętrze. Mama i Ojciec poswiecil sie dla idealow nota bene francuskiej wersji socjalizmu,wychowując nas w lumpenproletariackich warunkach. Scigany za publikacje za granica, IPN. Dlaczego to pan się chyba domyśla. I co my dzieci mieliśmy z tego? Ja wyemigrowałem do USA i tu nie było politycznej segregacji do teraz. Sprzedawałem swoja wiedze, umiejętności bez problemów politycznych. Ha, do teraz ;-). W Polsce mentalność niewolnika pozwala na dumę do określonego przedmiotu, domu, samochodu itd. Czy by Pan poswiecil standart Rodziny za poglady i prawde? Trzeba mieć dumę bycia Polakiem , po pierwsze. Po drugie co jest nierozłączne, świadomość niepodległościowa. A to kosztuje. Na tym powinna się władza pracować. Te wzorce co teraz widzimy to potomstwo bolszewikow. Pan wie o czym mowie.
01-11-2021 [11:39] - Obserwator_3 | Link: @paparazzi
@paparazzi
"...Czy by Pan poświecił standard Rodziny za poglądy i prawdę?..." - robię to od matury, w ramach niezgody na wszelkiej maści skundlenia, rozumiane właśnie jako poświęcanie poglądów i prawdy dla wyższego standardu życia.
Tylko żal, że ci "nasi", ci którzy rządzą od tych sześciu lat, też oczekują skundlenia w zamian za jakieś ochłapy, przykładów jest mnóstwo, mam też i swoje doświadczenia.
Rok Mackiewicza, "Tylko prawda jest ciekawa", owszem, ale ta obiektywna, a nie "prawda czasu, prawda ekranu" jak na "Misiu"...
30-10-2021 [21:32] - paparazzi | Link: Ciekawe, ja pamiętam lata 50
Ciekawe, ja pamiętam lata 50 i 60 te. To naprawdę była nędza jak nie należałeś do czerwonej zatoki świń. A podsłuchiwałem rozmowy ojca z decydentami, artystami, "po co ci to, chodź z nami" co by to miało znaczyć, wiadomo. Niestety, kosztowało nas to kiblem na półpiętrze. I zupki na obiad. Oczywiście uznanie wśród swoich sąsiadów, robotników, kierowców i dzień dobry panie profesorze.A i w nocy pukanie smutnych panów z odprawa Ojca, "bo zadzwonię na milicje" i szepty UBekow z mlicja.:-). Tak tez robił. Ech te rozterki Pasternaka. A ponure jest to ze to nie byla ideologia jako taka a czerwona mafia.
30-10-2021 [21:49] - u2 | Link: "A ponure jest to ze to nie
"A ponure jest to ze to nie byla ideologia jako taka a czerwona mafia."
Warto zauważyć że główni mafiozi z KC PZPR dostali się ze wspólnej listy z lberałami-aferałami do PE w Brukseli. Moim skromnym zdaniem to świadczy raczej o ich agenturalności, a nie "ideologii".
30-10-2021 [20:24] - Jan1797 | Link: Można tak postawić pytanie?
Można tak postawić pytanie?
-Dlaczego całe dziewięćdziesiąt kilka procent ma się zrzucać na to, by kilka procent reprezentantów
gospodarki w postaci małych firm miało przewagę w postaci niższych kosztów stałych?
1. Dofinansowanie płacy pracownika
2. Wprowadzenie prawa do świadczenia postojowego
3. Możliwość odroczenia i rozłożenia na raty składek na ZUS
4. Czasowe zwolnienie ze składek ZUS małych firm zatrudniających do 9 osób w szczególności
samozatrudnieni i mikro przedsiębiorcy.
5. Możliwość wstecznego rozliczenia strat
6. Pożyczka 5 tys. zł dla mikro firm o oprocentowaniu stałym w skali roku 0,05 proc
7. Możliwość odroczenia płatności podatków PIT, CIT, VAT
8. Wakacje kredytowe
9. Przesunięcia płatności za media
Skutki epidemii dotknęły wszystkie przedsiębiorstwa, lecz w ramach przyjętej przez Sejm specustawą
„tarczy antykryzysowej” niezbędne wsparcie otrzymały jedynie małe i mikro przedsiębiorstwa.
Jesteśmy za czy obowiązkowo?
30-10-2021 [20:36] - Obserwator_3 | Link: @Jan1797
@Jan1797
Przykro mi, ale w rzeczywistości te "tarcze" dla mikro- i małych to był "pic na wodę, fotomontaż", szkoda że nie zasięgnąłeś opinii kogoś, kto doświadczył tej "tarczy" osobiście, a w dodatku jeszcze przeszedł kontrolę z ZUS pod kątem "prawidłowości zatrudnienia".
Naprawdę uważasz, że 5 tys. PLN uratowało komuś firmę? Albo "dofinansowanie płacy" polegające na zwolnieniu płacy z ZUS od minimalnego wynagrodzenia? Przecież w całym tym programie nie chodziło o żadne ratowanie firm, ale o to, żeby kosztem przedsiębiorcy zawieszonego przedsiębiorstwa uchronić budżet przed falą bezrobocia i koniecznością dodatkowo wypłaty zasiłków, mówiono to zupełnie jawnie, polecam moje wpisy z marca - września 2020 r.
A już teksty o "możliwości odroczenia i rozłożenia na raty składek ZUS" świadczą o jednym - po prostu nie wiesz o czym piszesz, bo ani tych przepisów nie czytałeś, ani nie wiesz jak działały.
Mówię o mikro- i małych, czyli tych najbardziej dotkniętych przez pandemię.
30-10-2021 [20:50] - Jan1797 | Link: A już teksty o "możliwości
"A już teksty o "możliwości odroczenia i rozłożenia na raty składek ZUS" świadczą o jednym
- po prostu nie wiesz o czym piszesz, bo ani tych przepisów nie czytałeś, ani nie wiesz jak działały."
Naprawdę mam napisać co myślę o takiej bucie i arogancji?
https://www.gov.pl/web/tarczaa...
Mam to w domu
30-10-2021 [21:43] - Obserwator_3 | Link: Czy z faktu że masz je w domu
Czy z faktu że masz je w domu, wynika że je czytałeś i wiesz jak działały? To może objaśnij jak mikrofirma miała uzyskać zwolnienie ze składek na ZUS, jeżeli przepisy odnośnie ich zawieszenia ukazywały się po terminie obowiązkowej płatności, a żeby skorzystać z tego zwolnienia nie można było mieć zaległości? A rzecz dotyczy np. kwietnia 2020 i składek za marzec, gdy lockdown był od połowy miesiąca.
Zresztą, nie bardzo wiem co chcesz wykazać? Bo kompletnie nie widzę związku pomiędzy przepisami podatkowymi odnośnie "Polskiego Ładu" a zeszłorocznymi "tarczami".
30-10-2021 [22:03] - Jan1797 | Link: Komentowanie nie
Komentowanie nie przeczytanych komentarzy jest tu objawem wirusowym; https://www.rp.pl/prawo-w-firm...
"Skutki epidemii dotknęły wszystkie przedsiębiorstwa, lecz w ramach przyjętej przez Sejm specustawą
„tarczy antykryzysowej” niezbędne wsparcie otrzymały jedynie małe i mikro przedsiębiorstwa.
Jesteśmy za czy obowiązkowo?"
Jaki odsetek tych którzy otrzymali wsparcie podwyższył pensje swym pracownikom po pandemii - 5%?
https://www.gov.pl/web/tarczaa...
30-10-2021 [22:06] - Obserwator_3 | Link: ???
@Jan1797
???
30-10-2021 [22:36] - Jan1797 | Link: Nie jest to takie trudne. W
Nie jest to takie trudne. W założeniu wzrostu dochodów pizzerie mają niewielkie znaczenie.
01-11-2021 [11:44] - Obserwator_3 | Link: Chyba że akurat tę pizzernię
Chyba że akurat tę pizzernię otworzyli jacyś młodzi ludzie, na kredyt, w wynajętym lokalu.
Nigdy się nie zgodzę na twierdzenie, że "Jednostka zerem, jednostka bzdurą" i że "Lepiej jest dla was, aby jeden człowiek umarł za lud, niżby miał zginąć cały naród." (J 11, 50).
Chciałbyś się znaleźć w gronie tych "pechowców, których nam nie trzeba"? I klaskać tym, którzy taką decyzję podejmują?
01-11-2021 [17:55] - u2 | Link: Nigdy się nie zgodzę na
Nigdy się nie zgodzę na twierdzenie, że "Jednostka zerem, jednostka bzdurą"
Jan1797 już odpowiedział, że jako jednostkowy mikroprzedsiębiorca zyskuje na Polskim Ładzie. A pan chcesz, aby korzystała tylko wąska grupa oszustów.
01-11-2021 [18:00] - Obserwator_3 | Link: @u2
@u2
1. ciekawe gdzie Jan1797 stwierdził w odpowiedzi do mnie, że on jako przedsiębiorca zyskuje na "Polskim Ładzie", możesz wskazać?
2. nie życzę sobie przypisywania mi jakichś bzdurnych chęci, które nie mają ze mną nic wspólnego, jest to m.in. czysto komuszy zwyczaj aby w braku argumentów wymyślać ewidentne bzdury, twierdzić że to zdanie drugiej strony i w to walić, elementarna szkoła TVNu - chyba że możesz wskazać, gdzie coś takiego piszę, gdzie to niby stwierdzam, że chciałbym "aby korzystała wąska grupka oszustów"? I niby na czym?
Już pokazałeś że przesłanych Prezydentowi przepisów nie znasz, teraz o @Janie1797 twierdzisz, że jest mikroprzedsiębiorcą zyskującym na Polskim Ładzie, zaś mi przypisujesz jakieś bzdety swojego autorstwa. Masz coś rzetelnego do powiedzenia, nawet jak się merytorycznie nie zgadzasz, to proszę, ale daruj sobie informowanie mnie o swoich wyobrażeniach o moich poglądach wraz z próbami ich szufladkowania metodami rodem z topornej propagandy, naprawdę jestem na to odporny.
01-11-2021 [20:19] - u2 | Link: No przecież to waść zarzucił
No przecież to waść zarzucił Janowi1797 nierzetelność i nieznajomość przepisów odnośnie odroczenia i rozłożenia na raty składek ZUS, co Jan1797 ładnie skontrował i wykazał że to waśc się mylisz.
Dlatego biorąc na logikę to waść nie chcesz, aby mikroprzedsiębiorcom ułatwiać życie, tylko jak dotychczas, oligarchom, którzy nie czarujmy się, są zwykle zwykłymi oszustami.
01-11-2021 [21:13] - Obserwator_3 | Link: Jedyna odpowiedź Jana1797 w
Jedyna odpowiedź Jana1797 w ogóle odnosząca się do czegoś konkretnego to:
"...30-10-2021 [20:50] - Jan1797 | Link: A już teksty o "możliwości
"A już teksty o "możliwości odroczenia i rozłożenia na raty składek ZUS" świadczą o jednym
- po prostu nie wiesz o czym piszesz, bo ani tych przepisów nie czytałeś, ani nie wiesz jak działały."
Naprawdę mam napisać co myślę o takiej bucie i arogancji?
https://www.gov.pl/web/tarczaa...(link is external)
Mam to w domu..."
Możesz wskazać w powyższym "... co Jan1797 ładnie skontrował i wykazał..."? I niby w czym się mylę?
Bardzo proszę, zostaw logikę w spokoju, to poważna dyscyplina naukowa.
A jeżeli za "ułatwianie" uważasz to, że ciężko pracującym ludziom na podatku liniowym podnosi się stawkę podatku z 19% do 25% (dokładnie: do 24,9%) przy pomocy tzw. "składki zdrowotnej", jeżeli kasuje się możliwość wchodzenia i przechodzenia na kartę podatkową, jeżeli wprowadza się przepisy dotyczące comiesięcznego przekazywania drogą elektroniczną ewidencji środków trwałych, faktur etc., jeżeli zmusza się ludzi do wyboru pomiędzy zasadami ogólnymi (poczytaj sobie wreszcie tę ustawę o p.d.o.f wraz z nowelizacjami, będziesz miał pojęcie o czym mowa) a spółką prawa handlowego (gdzie pułapki tkwią zupełnie gdzie indziej, już abstrahując od zupełnie innej strony formalnej), jako remedium proponując ryczałt ewidencjonowany, który się jednocześnie komplikuje sprawozdawczością, w dodatku pod względem podstawy obciążenia "zdrowotną" przyjmuje dla wszystkich te same obroty jako takie, choć przecież dla różnych branż są różne stawki ryczałtu, co jest logiczne, bo inna jest marża w handlu, inna w usługach i obroty które dla usług są dość wysokim pułapem, dla handlu już niekoniecznie, to zacytuję Pyrrusa: "Jeszcze jedno takie zwycięstwo, a będziemy straceni".
A bardzo bym nie chciał, żeby doszła do władzy opozycja spod znaku lewicy czy EURO.
I tyle. Moje pytania i deklaracje oczekiwania odpowiedzi, potraktuj retorycznie, nie widzę sensu dalszej rozmowy.
01-11-2021 [21:36] - Jan1797 | Link: Uważam jedynie co napisałem i
Uważam jedynie co napisałem i dopowiem. Właściciel pizzerii z roszczeniem do złotego
mercedesa nie jest wskazaniem do rozwoju uposażeń pracowników ani kraju. Do jutra.
02-11-2021 [10:28] - Obserwator_3 | Link: Naprawdę sądzisz że motywacją
Naprawdę sądzisz że motywacją większości ludzi decydujących się na podjęcie ryzyka samodzielnej działalności gospodarczej, jest zapewnienie płacy pracownikom i dobro kraju?
Raczej stawiałłbyym na chęć godziwego zarobku, ale zgadzam się, że pragnienie przykładowego "złotego Mercedesa" jest w pewnym sensie naganne, ale nie ze względu na chęć, nie dlatego że złoty i że Mercedes, ale dlatego że nie polski.
No ale polskich Mercedesów niestety nie ma, czego bardzo żałuję. Nie tylko Mercedesów zresztą, a żal...
02-11-2021 [15:46] - Jan1797 | Link: Oczywiście, że nie. Ogromna
Oczywiście, że nie. Ogromna większość z pyskatym rodowodem unika powyższych wartości jak
święconej wody przez lata, akceptując łatwe zdobycie pierwszego miliona na „złotego Mercedesa".
02-11-2021 [16:00] - Jabe | Link: Utopią jest oczekiwanie, że
Utopią jest oczekiwanie, że ludzie będą pracować nie dla siebie, ale dla dobra kraju. Tylko pomyleniec oczekuje, że natura ludzka się zmieni. Dlatego państwo należy ułożyć, biorąc to pod uwagę. W szczególności należy całą gospodarkę oprzeć na własności prywatnej i znieść pozwolenia, by politykom pieniądze się do łap nie kleiły.
01-11-2021 [18:14] - wielkopolskizdzichu | Link: "Jan1797 już odpowiedział, że
"Jan1797 już odpowiedział, że jako jednostkowy mikroprzedsiębiorca zyskuje na Polskim Ładzie."
1. Jak można zarabiać na czymś co jest dopiero w planach uzależnionych od funduszy, których jeszcze nie ma i nie wiadomo czy się pojawią.
2. Jan sobie nie zdaje sprawy że Polski Ład opiera się na humbuku polegającym na dopłatach i obniżaniu podatków z jednej strony, a z drugiej na podwyższaniu akcyz i opłat za wszelkiego rodzaju nośniki energii.
3. Jan prawdopodobne też nie wie, że program "Polski Ład" zakłada przejmowanie budżetów samorządów z jednoczesnym powiększaniem ich obowiązków, w rezultacie Jan bedzie więcej płacić za jakiekolwiek usługi komunalne.
Polski Ład jest takim samym kitem jak milion elektrycznych samochodów, milion nowych mieszkań i zmiana trendu demograficznego za pomocą +pińcet, oraz podreperowanie wizerunku Polski poprzez działania cwaniaków z NFP.
Janów w Polsce są miliony, lubią być robieni w bambuko.
01-11-2021 [21:42] - Jan1797 | Link: Zdzichu, jeszcze polskich
Zdzichu, jeszcze polskich elektrycznych samochodów nie ma, a już się boisz konkurencji.
01-11-2021 [23:46] - wielkopolskizdzichu | Link: Niech będą, ale rzecz w tym
Niech będą, ale rzecz w tym by zarabiały na siebie, czyli producenta w tym przypadku Polskę.
Tak się składa, że mają być dowodem na sprawczość propagandy władzy a nie źródłem dochodu do polskiego PKB.
02-11-2021 [15:48] - Jan1797 | Link: @wielkopolskizdzichu "Niech
@wielkopolskizdzichu
"Niech będą, ale rzecz w tym by zarabiały na siebie, czyli producenta w tym przypadku Polskę."
Oczywiście zarabiają, gdy ich nie ma:-)
01-11-2021 [17:59] - Jabe | Link: @Jan Lot dostał kilka
@Jan Lot dostał kilka miliardów, o ile pamiętam.
01-11-2021 [21:43] - Jan1797 | Link: Jesteś przeciw?
Jesteś przeciwny?
01-11-2021 [22:49] - Obserwator_3 | Link: Sądzę, że to jedynie
@Jan1797
"Jesteś przeciwny?"
Sądzę, że to jedynie falsyfikacja Twojej tezy, że: "...Skutki epidemii dotknęły wszystkie przedsiębiorstwa, lecz w ramach przyjętej przez Sejm specustawą „tarczy antykryzysowej” niezbędne wsparcie otrzymały jedynie małe i mikro przedsiębiorstwa...".
Po pierwsze trudno LOT nazwać "mikro-" lub "małym" przedsiębiorstwem, po drugie trudno uznać "tarcze" za "niezbędne wsparcie" - dla jednych było zbyteczne, dla innych niewystarczające, ale co do zasady, nie miały na celu wsparcia mikro- i małych przedsiębiorców w przetrwaniu, ale w zmniejszeniu obciążeń podatkowo-administracyjnych, zwłaszcza za pracowników.
Można oczywiście niedorzynanie nazwać "pomocą", to kwestia czysto słownikowa, ale w większość te kwoty z "tarcz" dla mikro- i małych (co to "sto miliardów w sto dni"), to była właśnie taka pomoc - powstrzymanie się Państwa od ściągania ZUSów...
Ale średni i koncerny zagraniczne, a zwłaszcza motoryzacyjne, rzeczywiście nie mogą się nachwalić...
01-11-2021 [23:03] - Jabe | Link: Lotu oczywiście należy się
Lotu oczywiście należy się pozbyć, by do niego nie dopłacać, podobnie jak innych przedsiębiorstw państwowych. Nawet gdyby przynosiły zyski, i to przy uczciwej konkurencji, wciąż są korupcjogenne. To dlatego istnieją gangi polityczne wpychające swoich na lukratywne synekury. Koryto należy koniecznie zlikwidować! Bez tego państwa naprawić się nie da.
No ale ludzie są wychowani trochę po bolszewicku: sami do niczego nie doszli, więc miło im, że istnieje jakaś chluba narodowa, powód do dumy, ułuda. No a by się móc chlubić, warto sypnąć groszem, najlepiej wspólnym. No i tak to się kręci.
02-11-2021 [19:37] - Jan1797 | Link: "Lotu oczywiście należy się
"Lotu oczywiście należy się pozbyć, by do niego nie dopłacać, podobnie jak innych przedsiębiorstw państwowych."
Cieszę się Jabe: „nawet gdyby przynosiły zyski” Problem polega na tym, że te 30% przeciętnych bardziej
boi się wolności niż niewolnictwa. Jak parobeki z wyłącznością na skapki, korytko i; lustereczko powiedz
przecie, że liberałem jesteś nie socjalistą?
02-11-2021 [17:36] - Jabe | Link: Przeciętni boją się zmian. To
Przeciętni boją się zmian. To generalnie zdrowe. Socjalistom łatwiej było przekonać łatwowiernych intelektualistów (czy jak ich wówczas nazywano), niż robotników. Z czasem jednak przywyknięto, a nam do tego po komunie pozostały miliony zakotwiczonych mentalnie w czasach Gierka.
Sam zaś Lot jest schedą po modzie na faszyzm sprzed wieku. Powstał metodą stłamszenia i przejęcia prywatnych przedsiębiorstw. Choćby z tego powodu należy go zlikwidować. To taki symbol jak Pałac im. Stalina, tylko więcej kosztuje.
02-11-2021 [21:00] - Jan1797 | Link: Sam zaś Lot jest schedą po
"Sam zaś Lot jest schedą po modzie na faszyzm sprzed wieku."
Tak w ogóle, powinno coś polskiego pozostać?
Ten przykładowy pałac Stalina, jeżeli dobrze pamiętam, może
według ciebie pozostać, choć kosztuje, bo jako symbol powstał?
02-11-2021 [21:33] - Jabe | Link: Nie jesteśmy na ty i proszę
Nie jesteśmy na ty i proszę sobie darować fałszywe wspomnienia.
Władza właśnie zabrała się za rozkułaczanie prywaciarzy. Oni powinni pozostać.
02-11-2021 [21:02] - Jan1797 | Link: Kończąc, bekę mam :-))),
Kończąc, bekę mam :-))), gorzej z parą bo na "symbole" pracować trzeba.
Dobranoc