Z połączenia Orlenu z Lotosem, a także PGNiG powstanie duży multienergetyczny koncern
1. Wczoraj na konferencji prasowej w Warszawie prezes Daniel Obajtek poinformował, że Komisja Europejska wyraziła warunkową zgodę na przejęcie PKN Orlen S.A. z Grupą Lotos S.A.
Jednocześnie na tej samej konferencji minister Aktywów Państwowych Jacek Sasin poinformował, że Skarb Państwa będący większościowym udziałowcem PGNiG podpisał list intencyjny z PKN Orlen w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej nad największą polską spółką gazowniczą.
W ten sposób w naszym kraju powstanie ogromny nawet jak na warunki europejskie multienergetyczny koncern, zdolny do kolejnych przejęć na rynku światowym, a także do realizacji dużych inwestycji w tym sektorze, w tym także w energię odnawialną.
2. Zgoda KE na przejęcie przez PKN Orlen Grupy Lotos jest warunkowa, nowy właściciel musi między innymi sprzedać 30% udziałów rafinerii Lotos, a także 80% stacji benzynowych tej grupy (389 stacji).
Oprócz sprzedaży 30% udziałów rafinerii Lotos, nowy ich właściciel będzie miał prawo do blisko połowy produkcji rafinerii ropy naftowej i benzyny, a także dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej, KE chodzi bowiem o to aby na polskim rynku powstał kolejny duży podmiot zajmujący się produkcja i dystrybucją paliw silnikowych.
Prezes Obajtek poinformował, że PKN Orlen spełni te warunki ale drogą wymiany aktywów z firmą paliwową pochodzącą z innej części Europy, a negocjacje w tej sprawie już trwają.
3. Jak podano w komunikacie połączenie PKN Orlen z Grupa Lotos znacząco wzmocni pozycję koncernu w negocjacjach cenowych z kontrahentami z USA, krajów Bliskiego Wschodu czy Rosji.
Transakcja ta będzie miała szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa paliwowo-energetycznego Polski oraz krajów Europy Środkowo-Wschodniej, ponieważ PKN Orlen już w tej chwili jest właścicielem rafinerii na Litwie i Czechach.
Jak zapewnia PKN Orlen, optymalizacja zakupu surowców energetycznych i dystrybucji gotowych produktów połączonych firm, przełoży się na stabilność cen produktów ropopochodnych dla klientów.
4. Konsolidacja Orlenu i Lotosu, a w przyszłości także PGNiG oznacza powstanie zdecydowanie większych niż do tej pory możliwości finansowych, co pozwoli na realizację dużych, wymagają wielomiliardowych nakładów, projektów inwestycyjnych korzystnych dla polskiej gospodarki oraz środowiska.
Chodzi między innymi o budowę morskich farm wiatrowych wspieranych przez europejską politykę klimatyczną (Strategię Zielonego Ładu) ale także wejście obydwu firm w nowe obszary działalności.
Niezwykle ważne jest także, że mimo fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos i wiodącej pozycji tej pierwszej firmy, Lotos zachowa odrębność podatkową co oznacza, że zarówno do budżetu Gdańska jaki budżetu samorządu województwa pomorskiego będą wpływały podatki od Lotosu na tych samych zasadach co do tej pory.
Należy w szczególny sposób podkreślić tę kwestię ponieważ politycy Platformy rozpętali kampanię dezinformacji w regionie pomorskim, chcąc wywołać sprzeciw społeczny jego mieszkańców.
5. Zjednoczona Prawica jednak w zasadniczy sposób różni się od rządów PO-PSL, bo nie sprzedaje sreber rodowych (rząd Donalda Tuska był bliski sprzedaży spółki Lotos Rosjanom i dopiero uchwalenie obywatelskiego projektu ustawy taką możliwość zablokowało), a na ich bazie buduje koncerny dorównujące potencjałem tym europejskim.
Uzyskanie zgody KE na tę fuzję jest dużym osiągnięciem polskiego rządu, negocjacje w tej sprawie trwały blisko rok ale ostatecznie udało się przekonać Brukselę, że to rozwiązanie będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na rynek paliwowy nie tylko w Polsce ale także w całej Europie Środkowo-Wschodniej.
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
- Odsłony: 1892
Pozbędziemy się części własności w czasach kryzysu w imię cudzej fałszywej idei.
To się nazywa dobra zamiana ☺
Poseł Bosak krytykuje
"za „wpuszczenie niewiadomych dotąd graczy zagranicznych na nasz rynek i przekazanie im zmodernizowanych ogromnym wysiłkiem inwestycyjnym Lotosu, najatrakcyjniejszych aktywów”."
Również za brak analizy rządowej.
W gruncie rzeczy analizować nie ma co szczegółów jak oszustwo finansowe i atak na infrastruktury strategiczne widać gołym okiem.
Celem jest "tworzyć multienergetyczny koncern, który będzie narzędziem do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu"
https://biznesalert.pl/p…
To fałszywe przesłanki do decyzji. Zielony ład jest w interesie unijnego totalnego marksizmu i wbrew suwerenności energetycznej Polski i wbrew interesom finansowym.
Do tego te wymogi - m.in.:
"sprzedaż wynoszącego 50 procent udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;" źródlo j.w.
"Polska spółka - jak wynika z komunikatu KE - zobowiązała się też do budowy nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - ma zostać przekazany nowemu, niezależnemu operatorowi."
https://www.sadyogrody.p…
Mówi wam to coś?