100 lat Szkoły Morskiej w Gdyni


Dzisiaj szkoła morska w Gdyni ma już inną nazwę - Uniwersytet Morski. Ale wtedy, 17-go czerwca 1920r., gdy minister spraw wojskowych gen. Józef Leśniewski podpisywał akt jej utworzenia, nazywała się właśnie Szkoła Morska. I pod taką oryginalną nazwą, po prostu jako Szkoła Morska nadal funkcjonuje w świadomości jej absolwentów i ludzi morza.
Co więcej Szkoła Morska powstała w Tczewie a nie w Gdyni. Stało się tak z prostego powodu. W 1920r. portu i miasta w Gdyni jeszcze nie było. A sama Gdynia była małą wioską rybacką. I nie było w niej żadnego budynku, który by się nadawał na siedzibę tej szkoły. Szkoła Morska przeniosła się do Gdyni dopiero wtedy, gdy taki budynek został zbudowany. I to zbudowany z rozmachem. Kompleks budynków, który wówczas powstał dla Szkoły Morskiej, imponuje do dziś dnia.
Nie tylko budynek. Jeżeli popatrzymy na daty związane z przywracaniem obecności Polski na morzu a w tym powstaniem Szkoły Morskiej, to tempo podejmowanych działań też było imponujące. Otóż 28 listopada 1918r. czyli dwa i pół tygodnia po odzyskaniu niepodległości a półtora roku przed odzyskaniem dostępu do morza (Pomorze powróciło do Polski dopiero w 1920r.), Marszałek Piłsudski wydał rozkaz o powstaniu Marynarki Polskiej. Dziewięć miesięcy później w sierpniu 1919r. z inicjatywy admirała Kazimierza Porębskiego wyznaczona została komisja, mająca opracować statut, organizację i program nauczania szkoły kształcącej kadry dla floty handlowej. I niecały rok później wszystko było gotowe. Szkoła Morska powstała a kandydaci zdawali egzaminy wstępne.
Malkontenci wyśmiewali pomysł tworzenia takiej szkoły w sytuacji, gdy Polska nie miała jeszcze ani przedsiębiorstw żeglugowych ani statków handlowych. Ale nie mieli racji. Powstały przedsiębiorstwa żeglugowe i powstała polska flota pod polską banderą. A dzięki Szkole Morskiej byli ludzie przygotowani do pracy na morzu i pracy związanej z morzem. A wczoraj obchodziliśmy setną rocznicę istnienia tej Szkoły.
I dzisiaj szkołę morską mamy, co więcej na wysokim, uniwersyteckim poziomie. A wczoraj obchodziliśmy stulecie jej istnienia. Ale floty pod polską banderą niestety, znowu nie mamy. Tak jak wtedy, sto lat temu. Czas to zmienić. Przytoczę słowa zmarłego w ubiegłym roku prof. Jana Łopuskiego. Jeżeli państwo chce być traktowane poważnie musi mieć flotę morską pod własną banderą.
Jestem głęboko przekonany, że w dzisiejszych czasach Uniwersytet Morski przyczyni się do odbudowy polskiej floty pod polską banderą. Podobnie jak sto lat temu Szkoła Morska, przyczyniła się do jej powstania.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

18-06-2020 [16:59] - wielkopolskizdzichu | Link:

"Jestem głęboko przekonany, że w dzisiejszych czasach Uniwersytet Morski przyczyni się do odbudowy polskiej floty pod polską banderą. "
Nie przy obecnie panującej klice skupionej dookoła Prezesa. 
Flota handlowa licząca się w świecie oznacza istnienie dużej gromady ludzi niezależnie myślących, z otwartymi umysłami, oczytanych i znających świat.
Obecna władzunia takich nie potrzebuje, mogą oni stanowić wręcz zagrożenie, dla władzy.
Władzunia potrzebuje tych którzy patrzeć będą w jej oczy jak pies na właściciela.
Wyklucza to karierę osób, które sprawdzają się na morzu.
Ale z pewnością znajdą one zatrudnienie pod banderami innych państw.
 

Obrazek użytkownika angela

18-06-2020 [20:42] - angela | Link:

Taaa, a jak w oczka rudego patrzyli, i to tyle lat, i floty nie widzieli, to Zdzichu skromnie nie wspomni. 

Obrazek użytkownika paparazzi

19-06-2020 [00:58] - paparazzi | Link:

A skąd Zdzichu ma o tym wiedzieć? Trzeba docenić prace stachanowca przecie eis nie rozerwie.

Obrazek użytkownika jazgdyni

19-06-2020 [08:40] - jazgdyni | Link:

Duby smalone Zdzichu gada.

Może zapyta się Lewandowskiego (razem w PLO pracowaliśmy) jak to się stało, że jak w 1988 wyjechałem to PLO posiadało ogromny majątek, w tym około 170 nowoczesnych statków, a jak wróciłem w 1991 to mieli już tylko kilka?

.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

19-06-2020 [06:55] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ wielkoposlkizdzichu
Fascynacja Prezesem przesłania panu widzenie spraw.

Obrazek użytkownika Tomaszek

19-06-2020 [22:46] - Tomaszek | Link:

To dla tego podstołowcy od rudego tak sprawnie naszych armatorów skanalizowali ?

Obrazek użytkownika sake3

18-06-2020 [18:35] - sake3 | Link:

Po co nam Uniwersytet Morski? Przecież w Niemczech tez są takie szkoły powiedziałby Panu Trzaskowski.

Obrazek użytkownika paparazzi

19-06-2020 [01:08] - paparazzi | Link:

A mercedesy? U nas jak popatrzeć na wschodnim wybrzeżu to w miejscach gdzie zamieszkują starozakonni same BMW i mercedesy. Tak się zakochali w niemieckiej technologii. Krotka pamięć czy co? Jak jadę w środek Ameryki to same amerykańskie samochody. I to mnie jeszcze trzyma. Ta banda targowiczan się rozprzestrzenia jak wirus, czy to Polska czy USA.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

19-06-2020 [06:56] - Tadeusz Hatalski | Link:

:))) Pozdrawiam.

Obrazek użytkownika AŁTORYDET

19-06-2020 [08:30] - AŁTORYDET | Link:

@sake:
A Sikorski by zaraz dodał: po co nam Szkoła Orląt w Dęblinie, skoro możemy kształcić pilotów w Stanach?

Obrazek użytkownika Kazimierz Koziorowski

18-06-2020 [18:35] - Kazimierz Kozio... | Link:

smutny jubileusz. 100 lat temu panstwo kszlalcilo kadry dla wlasnej floty ktora wkrotce zbudowalo. dzis polscy podatnicy ksztalca kadry morskie dla biznesu poteg morskich ktore chetnie zatrudniaja polskich absolwentow ale panstwo polskie ma z tego tylko poklepywanie ze tak fajnie polskich gastarbeiterow przyuczylismy do zawodu. uniwersytet morski zeby przetrwac bedzie musial przeksztalcic sie na ksztalcenie szczurow ladowych ewentualnie utrzynujac ksztacenie marynarzy jako dzialalnosc marginalna

Obrazek użytkownika Jabe

18-06-2020 [19:09] - Jabe | Link:

Obecnie podatnik ma o tyle lżej, że nie musi utrzymywać „naszej” floty.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

19-06-2020 [06:49] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Jabe
A jeszcze lżej będzie miał, jak nie będzie polskich fabryk, polskich sklepów, polskich dróg, polskich lotnisk ... wtedy dopiero będzie miał lekko!

Obrazek użytkownika Jabe

19-06-2020 [07:14] - Jabe | Link:

Socjalizm cechuje się tym, że do rzeczy dobrych i potrzebnych się dopłaca. A obecne pomysły na „repolonizację” są właśnie tego rodzaju.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

20-06-2020 [14:04] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Jabe
O jakim dopłacaniu pan mówi? Żeby zarobić trzeba zainwestować. Jedna złotówka zainwestowana we flotę morską (pod polska banderą) przyniesie trzy złote dochodu. Gdzie indziej jest takie przebicie? A pan w kółko Macieju o dopłacaniu ...

Obrazek użytkownika Jabe

20-06-2020 [14:27] - Jabe | Link:

Jedna złotówka zainwestowana we flotę morską (pod polska banderą) przyniesie trzy złote dochodu. – Jak Pan to wyliczył?

A pan w kółko Macieju o dopłacaniu... – Wiadomo, że trzeba wydać, byśmy coś mieli („my”, czyli kto?). Natomiast niezbyt wiadomo, skąd zarobek. Tak się nie inwestuje. Zresztą motywacją ewidentnie jest chęć ujrzenia gromady statków dumnie pływających po morzach i oceanach pod polską banderą, a zdawkowe gadanie o zarobku jest jedynie na wabia. Nie o zarobek chodzi i go nie będzie, jak znam życie.

Jeśli to rzeczywiście takie intratne, proszę powołać towarzystwo akcyjne, które się z pokaźnym zyskiem zajmie budową polskiej potęgi, zamiast wydawać na ten pomysł wspólne pieniądze. Tylko kto zainwestuje dobrowolnie choć złotówkę? Pan?

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

20-06-2020 [21:57] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Jabe
Pan nnie rozumie (albo udaje, że nie rozumie) jednej rzeczy. Panstwo ustala reguły gry. I te reguły gry mogą być takie, że nic się nie opłaca albo takie że dana działalność się opłaca ... Jeżeli reguły gry będą takie, że się opłaca u nas prowadzić działalność (w tym przypadku żeglugę morską) to powołam towarzystwo akcyjne ...

Obrazek użytkownika Jabe

20-06-2020 [22:05] - Jabe | Link:

Pisał Pan o inwestowaniu.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

21-06-2020 [19:16] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Jabe
Zmiana regulacji państwa bandery to też inwestycja, jedna złotówka wydana przez państwo na ZUS, przyniesie 3 złote dochodu do budżetu. Teraz nie ma wydatków (bo nie ma floty pod polską banderą) i nie ma dochodów. Nie ma nic!

Obrazek użytkownika Jabe

21-06-2020 [19:49] - Jabe | Link:

Mniej więcej wiem, jak Pan chce wydać nasze pieniądze. Tajemnicą dla mnie jest, jak ta złota inwestycja ma się zwrócić.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

21-06-2020 [22:38] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Jabe
Pan kpi czy o drogę pyta? :) Przecież napisałem! Zainwestowana jedna złotówka zwróci się trzykrotnie.

Obrazek użytkownika Jabe

21-06-2020 [22:50] - Jabe | Link:

Każdy naciągacz tak obiecuje. Parzepraszam, ale wychodzi na to, że jest Pan jednym z nich. Zdaje Pan choć sobie sprawę, jak to wygląda? Toż to Amber Gold!

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

22-06-2020 [07:06] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Jabe - "Toż to Amber Gold"

Hurra, wszystkie państwa poniżej to Amber Gold!

Belgia - armatorzy są wyłączeni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne; marynarze są częściowo wyłączeni z obowiązku opłacania składek; składki z tytułu wypadków przy pracy są obniżone;
Finlandia - w przypadku statków zarejestrowanych w drugim fińskim rejestrze możliwy jest zwrot armatorowi płatności składek na ubezpieczenia społeczne i podatki (łącznie około 25%-30% kosztów wynagrodzenia),
Francja - składki na ubezpieczenia społeczne marynarzy podlegają refundacji armatorom pod warunkiem przeznaczenia ich na szkolenia, zatrudnienie i rozwój floty,
Grecja - armatorzy i marynarze opłacają składki na ubezpieczenie społeczne niższe niż pracodawcy i pracownicy z innych sektorów gospodarki,
Hiszpania – refundacja 90% składek na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców,
Holandia - armatorzy mają możliwość odliczenia - z wymaganego podatku od płac - 40% wynagrodzeń wypłaconych marynarzom,
Irlandia - armator otrzymuje zwrot kosztów na składki na ubezpieczenie społeczne, poniesionych w części przypadającej na pracownika,
Niemcy - armatorzy otrzymują bezpośrednie subsydia związane z obniżeniem kosztów pracy (podatki płacone od wynagrodzeń, składki na ubezpieczenia społeczne); marynarze spoza UE są wyłączeni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, za wyjątkiem ubezpieczenia wypadkowego,
Norwegia (kraj EOG) - armatorzy otrzymują pełen zwrot składek na ubezpieczenia społeczne wpłaconych w imieniu marynarzy,
Włochy - marynarze oraz armatorzy eksploatujący statki w drugim rejestrze włoskim (IIR) są zwolnieni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne; ciężar ponoszenia opłat spoczywa na państwie.

Obrazek użytkownika Jabe

22-06-2020 [07:07] - Jabe | Link:

Pytałem, w jaki sposób ta „inwestycja” ma się zwrócić.

Obrazek użytkownika Marek1taki

20-06-2020 [23:17] - Marek1taki | Link:

@Hatalski Są dwie możliwości. Albo oczekuje Pan, że państwo pozwoli Panu żyć na cudzy koszt albo nadaje się na armatora.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

21-06-2020 [19:22] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Marek1taki
Zawsze żyłem na własny koszt. Więc pozostaje tylka ta druga możliwość ... 😉

Obrazek użytkownika Marek1taki

21-06-2020 [22:22] - Marek1taki | Link:

I o to chodzi. Pozdrawiam.

Obrazek użytkownika sake3

19-06-2020 [10:16] - sake3 | Link:

@Jabe......Ale na germanizację w Polsce pewno by Pan ochoczo zgodził się dopłacać.

Obrazek użytkownika tricolour

19-06-2020 [11:15] - tricolour | Link:

@TH

Przecież nie ma polskich fabryk. Sklepów tez nie ma, bo te najważniejsze są obce. Drogi budują firmy obce...

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

19-06-2020 [14:40] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ tricolour
Były obce, ale to się zmienia ... teraz polskie też są

Obrazek użytkownika Tomaszek

19-06-2020 [22:37] - Tomaszek | Link:

Masz satysfakcję jak mój chrzesny . on mówił że we wojnę samolotem Drezno zwiedzał . 

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

20-06-2020 [14:25] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Tomaszek
Komunie proszę podziękować. Od 45-go roku na zachodzie powstawały prywatne Lidle, Tesca, Auchany i inne a u nas komuna  'uszczęśliwiała' nas pseudo spółdzielczymi sklepami Społem. Jak wreszcie komuna upadła (chodzi mi o własność państwową) to Lidle, Tesca, Auchany i inne, weszły do nas jak w masło, bo naszych prywatnych marketów po prostu nie było. Toteż pańska uszczypliwa aluzja ni przypiął ni przyłatał.

Obrazek użytkownika Tomaszek

20-06-2020 [16:13] - Tomaszek | Link:

@TH
Ona miała być uszczypliwa i nie inaczej .  Bo wcale nie chodzi tu o jakieś sklepy . A największe dzieki to post komunie .

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

21-06-2020 [19:19] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Tomaszek - 'największe dzieki to postkomunie'
No cóż wypada tylko się zgodzić.
 

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

19-06-2020 [06:59] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ Kazimierz Kozio...
Tak, jeżeli chodzi o flotę pod polska banderą, to radosny nie był ...