CPK rozpędza się

Wbrew pohukiwaniom krytyków różnej maści, uważających projekt głównego hubu transportowego w Polsce za fantasmagorię obecnych władz, ich działania wokół realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie ustają.
Choć to inwestycja wieloletnia, która pochłonie wiele miliardów zł, wszystko wskazuje na to, że musi zostać zrealizowana. Bowiem możliwości rozbudowy obecnie największego lotniska w naszym kraju, tj. warszawskiego Okęcia (im. Fryderyka Chopina) w Warszawie, są na wyczerpaniu. Zatem, aby obsłużyć stale zwiększający się lotniczy ruch pasażerski w Polsce i naszej części Europy budowa nowego lotniska jest po prostu nieodzowna.
Tym bardziej, że CPK ma spełniać funkcje nie tylko lotniska. Ma to być m.in. hub przesiadkowy w transporcie kolejowym. Po dobudowaniu brakującego ok. 1000 kilometra torów w różnych miejscach kraju (tzw. spinaczy, lub szprych), z których (i do których) pojadą koleje dużych prędkości, CPK stanie się także centralnym dworcem kolejowym na mapie naszego kraju. Ponadto wokół całego obiektu powstanie miasto, z biurami magazynami, punktami usługowymi itd.
Nic zatem dziwnego, że już samo opracowanie kształtu architektonicznego całego CPK będzie niezwykle ambitnym i złożonym zadaniem.
Jak ostatnio poinformowała spółka CPK, po raz drugi w ostatnich miesiącach zaprosiła, wraz z ambasadą brytyjską w Warszawie, do warsztatów architektonicznych uznane biura projektowe z Wlk. Brytanii. W końcu czerwca swoje pomysły na wstępną koncepcję Portu przedstawili projektanci z pracowni: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy oraz Pascall+Watson. W tym tygodniu – projektanci z firm Woods Bagot, Populous i KPF. Wszyscy z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji.
Jak zaznaczył min. Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, do końca października spółka CPK, która jest inwestorem obiektu, będzie konsultować z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Wszystko po to, by dokonać ostatecznych uzgodnień założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników obiektu. Z kolei na początku 2020 r. spółka CPK ma zlecić master plan obiektu. Inspiracją do tego dokumentu mają stać się koncepcje architektoniczne zaproponowane podczas warsztatów. M.in. terminal w kształcie trójkąta (pracownia KPF), z bursztynowym dachem, czy zintegrowane z koleją lotnisko-miasto.
– Trójkątny kształt terminala (...)oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. (...)Trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF. Ponadto poprzez swój krótszy bok trójkątny terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź (docelowo także Poznań i Wrocław). Wnętrze terminalu CPK miałoby kształt przestronnej i pełnej światła hali z przezroczystym dachem, na którego szczycie znalazłyby się pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, przywołujące na myśl tradycyjny polski bursztyn.
Z kolei według biura Populous w Londynie, CPK miałby być „lotniskiem-miastem”. Analogicznie, jak zaprojektowane przez tych samych architektów elementy lotnisk Changi w Singapurze i De Gaulle’a w Paryżu. Ponadto powstaną przestrzenie handlowe, w których znajdą się sklepy z różnych branż, z e-witrynami i możliwością zakupów w sieci.
Inną oryginalną koncepcję CPK zaproponowali projektanci z Woods Bagot. W ich koncepcji w terminalu pojawiłyby się oryginalne sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew i przywołujące na myśl polski las. W rejonie portu miałby powstać park z ławkami, ze ścieżkami do spacerów, do jazdy na rowerze i na rolkach. Zaś szklane ściany terminala pozwoliłyby na podziwianie zielonych przestrzeni dookoła lotniska i relaks przed podróżą.
Niezależnie od pracowni architektonicznych założenia CPK opiniują także przewoźnicy lotniczy. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK powołało Komitet Konsultacyjny (Airport Consultative Committee - ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbyło się 18 lipca w Warszawie. W sierpniu spółka CPK ogłosiła pierwszy duży przetarg kolejowy: na inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych prowadzących do CPK (nazywanego już Portem Lotniczym Solidarność). W najbliższych dniach zostaną otwarte oferty, a umowa zostanie podpisana jesienią. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. Inwentaryzacje są niezbędne dla pozyskania decyzji środowiskowych, a następnie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę.
W ramach części kolejowej CPK ruszyła druga edycja Regionalnych Konsultacji Strategicznych, czyli wstępnych uzgodnienia przebiegu „szprych” z wojewodami, marszałkami i prezydentami w siedmiu stolicach województw.
Jak widać spółka inwestorska nie próżnuje, co powinno w najbliższych latach zaowocować powstaniem strategicznej inwestycji, która, według szacunków z opracowania Baker McKenzie i Polityki Insight z maja br., może przynieść Polsce od 4 do 7 proc. wzrostu PKB.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika tricolour

14-09-2019 [18:34] - tricolour | Link:

Przepraszam, a ten port to do czego on będzie służył? Do latania za pracą do Londynu?

Albo inaczej i serio: ktora gałąź transportu wymaga takiego doinwestowania?

Obrazek użytkownika Jabe

14-09-2019 [19:21] - Jabe | Link:

Będzie się czym pochwalić. To będzie port na miarę naszych możliwości.

Obrazek użytkownika tricolour

14-09-2019 [20:58] - tricolour | Link:

@Jabe

"Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi? 
Hochwander: Protokół zniszczenia... Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś tym... no? Koniaczek?

Obrazek użytkownika Tomaszek

14-09-2019 [20:39] - Tomaszek | Link:

@tricolour
A samoloty to transportują  tylko ludzi ? Cargo , pamietaj , tu jest miód . I przyjdzie sam , bez oglądania się na fochy pasażerów . Do tego baza logistyczna . A trollem w Londynie , możesz być nawet z Czarnej Dupy .

Obrazek użytkownika tricolour

14-09-2019 [21:53] - tricolour | Link:

Tomaszek, zauważyłeś, że nie jesteś w stanie napisać jednego postu bez dupy, kloaki, rżnięcia?

Wez ty chłopie dorosnij i uwolnij się wreszcie od tej koprofagii. Bo to żałosne w swoim prymitywizmie.

Obrazek użytkownika Tomaszek

15-09-2019 [13:38] - Tomaszek | Link:

@tricolour
To zupełnie jak u ciebie z całkami i nie tylko . Z tą różnicą że ja rozumiem co piszę i ogarniam twoje bzdury . A ty nawet rżnięcie głupa sprowadzasz do kosmatych myśli .
Zdrówka życzę 

Obrazek użytkownika tricolour

15-09-2019 [16:41] - tricolour | Link:

Ty nawet własnego miejsca zamieszkania nie ogarniasz więc się raczej nie przyznawaj kim jesteś do rżnięcia.

A propos: co i w ktorej ćwiartce płaszczyzny zespolonej musi leżeć, by układ ciągły byl stabilny?

Obrazek użytkownika Tomaszek

15-09-2019 [17:43] - Tomaszek | Link:

@tricolour
Mało że brzydki to jeszcze bezczelny . I jeszcze rżnie głupa . O rżnięcie głupa spytaj u chłopaków pod trzepakiem co to jest . Bo ci znów jakieś farmazony wyjdą . I  wal się od mojego adresu . Dla ciebie jestem z nikąd , czyli z internetu .

Obrazek użytkownika Kacper Głowacki

18-09-2019 [00:29] - Kacper Głowacki | Link:

Z w/w projektów ten trójkątny z bursztynowym dachem najbardziej przypadł mi do gustu, a i do samej koncepcji CPK zaczynam się przekonywać/  Jeszcze najlepiej gdyby było mnie stać na postawienie hotelu z kasynem w tym miasteczku