D. Tusk wraca? Tyle, że nie na białym koniu ale na przekopie

W Holandii, na południe od Rotterdamu jest ogromny skansen starych, holenderskich wiatraków. Miejscowość nazywa się Kinderdike. Spędziłem tam kiedyś całą niedzielę. Jak ktoś będzie miał okazję być w tamtych okolicach, to polecam. Jest, co zwiedzać i oglądać. I ciekawostka. U nas w Polsce wiatraki kojarzą się z mieleniem mąki, vide przysłowie, co ma piernik do wiatraka.
W Holandii jest inaczej. Tam wiatraki służyły głównie do wypompowywania wody z polderów (dzisiaj robią to pompy napędzane elektrycznością). I dzięki wiatrakom, które napędzały pomy wodne, jeszcze w czasach, gdy elektryczność nie była znana, Holendrzy przekształcali bezużyteczne mokradła w urodzajne, uprawne pola. Co więcej dzięki wiatrakom Holendrzy mogli przekształcać w uprawne pola nie tylko mokradła, ale również płytkie rozlewiska morskie. Których tamtym rejonie było bardzo dużo. Potem jak już rozwinęła się technologia, zabierali morzu, już nie tylko płytkie, ale również i głębokie rozlewiska. W efekcie dzisiaj blisko jedna trzecia obszaru Holandii to dawne morze.
I z tego powodu przy wejściu do muzeum wiatraków w Kinderdike znajduje się dumny napis w języku flamandzkim i angielskim: God created the world but Dutch created the Netherlands (Pan Bóg stworzył świat a Holendrzy stworzyli Niderlandy). Z wydzieraniem morzu ziemi, wiąże się jeszcze coś innego, co robili (i robią nadal) Holendrzy. Budowa kanałów żeglugowych. Kanał żeglugowy prowadzący do Rotterdamu to sztucznie zbudowany kanał. Kanał żeglugowy prowadzący do Amsterdamu to sztucznie zbudowany kanał. Oprócz tych dwóch wielkich i znanych, są setki mniejszych prowadzących do większych i mniejszych portów i przystani portowych.
Kiedyś, przy innej okazji, już o tym wspominałem. Ale powiem jeszcze raz. Rotterdamski Europort w całości zbudowany jest na dawnych mokradłach, na których lęgowały niegdyś mewy. Dzisiaj tam, gdzie kiedyś były bagna i rozlewiska są place składowe ładunków masowych, węgla, rudy i innych. Instynkt trudno przezwyciężyć. I mewy nadal tam lęgują. Tyle że dzisiaj nie w szuwarach, ale na hałdach węgla. Nie zmyślam, na własne oczy widziałem.
A teraz przejdźmy do naszych polskich spraw. Od czasu jak w 2015r. PiS wygrał wybory i powołał rząd, powróciła sprawa przekopu na Mierzei Wiślanej. Którą to inwestycję blokowała przez osiem Platforma. Nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego blokowała. Bo racjonalnego uzasadnienia nie ma. Elbląg przez setki lat był morskim portem. Oczywiście ze względu na warunki wodno-lądowe był małym portem, ale był. Dopiero po II WŚ przestał tym portem być. Z jednego prostego powodu. Rosjanie, mając kontrolę nad Cieśniną Pilawską zablokowali Elblągowi swobodny dostęp do morza. I tylko z tego powodu Elbląg, jako port morski podupadł.
Oczywiście nie ma sposobu, aby zmusić Rosję do zapewnienia Elblągowi swobodnego dostępu do morza. Tak, jak to się dzieje w cywilizowanym świecie. Kanał żeglugowy do portu Antwerpii przebiega przez wody terytorialne Holandii, ale Holendrzy, mimo, że z Belgami kłócą się na przykład o stawki pilotowe, to do głowy im nie przyjdzie, aby blokować dostęp do portu w Antwerpii. My jednak mamy do czynienia z Rosją, toteż w przypadku Elbląga jedynym wyjściem jest zbudowanie przekopu. A tego przekopu potrzeba zaledwie niecałe półtora kilometra. W Holandii takich przekopów (ze względów, o których wspomniałem wcześniej) są setki kilometrów.
I po trzech latach użerania się z Komisją Europejską w sprawie uzgodnień środowiskowych, sprawa w końcu znajduje szczęśliwy koniec. Wojewoda wydał decyzję o przygotowaniu terenu do podjęcia prac. Wycięto kilkadziesiąt drzew. Dlaczego teraz? Z prostego powodu. Drzewa w lesie można wycinać tylko w zimie. Natomiast zakończenie przetargu na rozpoczęcie prac przewidziane jest w marcu albo kwietniu. Więc gdyby tych drzew nie wycięto teraz, rozpoczęcie prac przesunęłoby się o cały rok. A i tak wszystko się toczy powoli.
No, ale uderz w stół to nożyce się odezwą. No i odezwały się. Jak już wspomniałem, Platforma przez osiem lat swoich rządów blokowała przekop. Oczywiście nigdy oficjalnie tego nie powiedziała. Ale faktem jest, że przez osiem lat swoich rządów nic w tej sprawie nie zrobiła. Co więcej z tej sprawy, która jest ewidentnie gospodarcza, robiła problem polityczny. Kiedyś, to było w czasie wyborów samorządowych, D. Tusk tak wieszczył: ‘Strach pomyśleć, co będą chcieli przekopać, bieg jakiej rzeki będą chcieli zmienić, jakie morze osuszyć po to, by wygrać wybory nasi oponenci’. Ze sprawy ewidentnie gospodarczej i to nie największego kalibru, robił problem polityczny. Ale mimo wszystkich trudności i przeszkód sprawa przekopu mierzei, zdaje się w końcu zmierzać do pozytywnego rozwiązania. W porównaniu do setek kilometrów takich kanałów w Holandii, te półtora kilometra naszego przekopu do Elbląga to drobiazg.
Ale hola, hola, nie tak łatwo. Wycięto kilkadziesiąt drzew i Unia się odezwała: 'Komisja Europejska prosi o pilne spotkanie w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną'. Prezydent Europy, co tam prezydent król Europy nic o tym nie wiedział? I nic nie mógł zrobić, aby w końcu ten nieszczęsny przekop można było zbudować? A jeżeli nie wiedział to, jaki z niego prezydent a tym bardziej król Europy?
A może ten król Europy nie jest wcale taki malowany król? I to nagłe zainteresowanie Unii przekopem Mierzei jest za jego wiedzą i zgodą? A może nawet z jego inicjatywy?
No cóż, zbliżają się wybory. I każdą, najbardziej słuszną sprawę trzeba utrącić. Aby dołożyć ‘oponentom politycznym’. A król Europy przecież deklaruje powrót do krajowej polityki. Niektórym nawet się marzy, że ten powrót odbędzie się białym koniu. Jak na razie wraca na przekopie.

 

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

21-02-2019 [06:25] - wielkopolskizdzichu | Link:

"Kanał żeglugowy prowadzący do Amsterdamu to sztucznie zbudowany kanał."
Panie Bloger jesteś Marynarzem to do czegoś obliguje!!!

Jakiekolwiek porównania Noordzeekanaal do projektu pisowskiego nie powinny mieć miejsca.
Dlatego, że próba zamienienia Elbląga w port morski za sumę 1 miliarda PLN to blaga. Co najmniej tyle powinien kosztować awanport od strony zatoki, by nawet w warunkach solidnej siódemki z sektora N można było podejść do śluzy.
Znacznie lepszą i przynoszącą gwarantowany sukces finansowy koncepcją, było by dokończenie prac zaczętych w  XiX wieku czyli utworzenie drogi wodnej pozwalającej barkom dotarcie z wschodu na zachód z wykorzystaniem Elbląga jako swoistego huba.
Nie ukrywajmy, nawet przecięcie mierzei nie zmusi logistyków transportu do przesyłu towarów via Elbląg, tylko dlatego że PiS zbuduje system, tor plus śluza podlegający kaprysom pogodowym i politycznym
Oczywiście można dokładać i obniżeniem stawek doprowadzić że każdy pomysł rodzący się w gabinetach wodzowskich  wyda się sensownym.

Dla potrzeb ożywienia gospodarki Zalewu Wiślanego wystarczyło by zbudowanie solidnego pirsu ażurowego od strony zatoki i pochylni pozwalającej na przerzut jednostek o podobnych gabarytach jak na szlaku warmińskim, Do tego zaangażowanie miejscowego kapitału by zamienić  mierzeję w ośrodek konkurujący z Półwyspem Helskim, tylko że to jest poza obszarem możliwości intelektualnych rezydentów Nowogrodzkiej.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

21-02-2019 [07:53] - Tadeusz Hatalski | Link:

Pan porównuje a nie ja. Ja tylko zwróciłem uwagę, że Noordzeekanal to też sztuczny kanał żeglugowy. A Elbląga nie trzeba zamieniać w port morski, bo przez setki lat był morskim portem. Tylko mu funkcję portu morskiego przywrócić. Utracił tę funkcję od czasu jak Rosjanie zablokowali swobodny dostęp przez Cieśninę Pilawską. Napisałem o tym w notce ale powtórzę. Nie ma sposobu aby zmusić Rosję do przestrzegania europejskich (i światowych też) standardów odnośnie prawa morskiego, czyli zapewnienia prawa swobodnego przepływu ujętego w Konwencji o Prawie Morza. Więc by zapewnić ten swobodny dostęp pozostaje tylko przekop.

Obrazek użytkownika xena2012

21-02-2019 [10:54] - xena2012 | Link:

Oczywiście najłatwiej i jak zwykle uderzyć w ten sam ton o możliwościach intelektualnych PiS-u. Zapewne wszystkie możliwości intelektualne skupiły się w głowach opozycji.  

Obrazek użytkownika gorylisko

21-02-2019 [21:25] - gorylisko | Link:

towarzyszu, próżne żale...inwestycja ruszyła a pan zdaje się nie jesteś budowniczym portów jak sądzę... Elbląg był miastem portowym ładny kawałek czasu, kierownictwo stoczni gdańskiej przed drugą wojną miesciło się w Elblągu gdyby pan nie wiedział... ale wiem, że pan musi swoje odrobić... no to heil putin/merkel

Obrazek użytkownika Marek1taki

21-02-2019 [07:52] - Marek1taki | Link:

"...inwestycję blokowała przez osiem Platforma. Nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego blokowała. Bo racjonalnego uzasadnienia nie ma. Elbląg przez setki lat był morskim portem. Oczywiście ze względu na warunki wodno-lądowe był małym portem, ale był. Dopiero po II WŚ przestał tym portem być. Z jednego prostego powodu. Rosjanie, mając kontrolę nad Cieśniną Pilawską zablokowali Elblągowi swobodny dostęp do morza. I tylko z tego powodu Elbląg, jako port morski podupadł."
W kilku słowach udowodnił Pan racjonalne motywy Platformy. Działają dla idei kontynuacji paktu Ribbentrop-Mołotow.
Bruksela i Moskwa nie widzą innej metody współistnienia w Europie jak wojna.

"Dlaczego teraz? Z prostego powodu. Drzewa w lesie można wycinać tylko w zimie."
Dlaczego tylko w zimie? Oczywiście rozsądny gospodarz wytnie w zimie, ale spodziewam się, że to "tylko w zimie" to kolejny nakaz z unii, która równie dobrze może nakazać wycinek latem. Problemem jest unia, która zwalcza prawo własności. To jest druga wojna - ideologiczna - prowadzona równolegle do tej w/w gospodarczej.

Obrazek użytkownika xena2012

21-02-2019 [10:57] - xena2012 | Link:

Nie bardzo rozumiem interwencję UE choć przypuszczam że to efekt kolejnego donosu i błagań opozycji o wsparcie.Projekt przekopu nie ma być realizowany z pieniędzy unijnych tylko z budżetu państwa,wic co UE do tego?

Obrazek użytkownika Marek1taki

22-02-2019 [07:57] - Marek1taki | Link:

Szkodzi rosyjsko-unijnej kontroli ujścia Wisły.

Obrazek użytkownika Pani Anna

21-02-2019 [13:44] - Pani Anna | Link:

Nie wiem, czy to nakaz z unii, ale od 1 marca i według różnych  „ekologów”, aż do 15 października trwa okres lęgowy ptaków. tak więc z wycinką musieli zdążyć w 10 dni, bo nie daj boże ktoś by znalazł jakieś puste gniazdo wróbla zwyczajnego... I tak dzięki Bogu wszystkie dinozaury opozycja wytłukła już kamieniami, bo co by to było... Nawet ścieżki rowerowej nie można by wydeptać.

Obrazek użytkownika Marek1taki

22-02-2019 [07:59] - Marek1taki | Link:

Nasze Orle Gniazdo się nie mieści w ekologii.

Obrazek użytkownika zbieracz śmieci

21-02-2019 [12:38] - zbieracz śmieci | Link:

Słup wywieziono bo juz gnił a tam nie zatrzymano gnicia i jest problem i dla niego i dla tych co słup wystrugali bo jak gnił od środka to jeszcze można było przypudrować ale objawy gnicoa sa juz tak widoczne ,że pudrowanie nic nie da !
Może by wrócił  gdyby był pedwny ,że wygra a tu widoków nie widać aby peło było zdolne do przygotowania przedpola bo ma sama kłopoty wewnętrzne a i schetino sobie najmniej tego życzy..
PIS nadal jest mocny i żadne"afery" w które totalniacy chca PIS wrobić to barachło,Koń może wreszcie sie doigrał z powodu tłumaczki a tueja okazał sie zwykłym głupkiem na którym suchej nitki nie zostawil TSUE i czeka go dysplinareka za zawiesznie procesu i won z zawodu jak i innych co pytanie durnowate też tam kierowali.
Wszystko przeciwko powrotowi a i sam może spodziewać się zarzutów bo ma dużo za uszami .

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

21-02-2019 [13:29] - Imć Waszeć | Link:

Tusk wraca! Właśnie go widziałem na rogatkach...
https://www.youtube.com/watch?...

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

21-02-2019 [17:10] - rolnik z mazur | Link:

Kilkadziesiąt drzew wycięto-co to za Las! Albo autor nie umie liczyć albo nie zna okolic przekopu. Nic przeciwko przekopowi tylko z kim ten Elbląg będzie handlował droga wodną ? Z Rosją nielzia przecież. Pozdrawiam

Obrazek użytkownika Jabe

21-02-2019 [17:43] - Jabe | Link:

Handlował pewnie nie będzie, bo za płytko, ale za to będzie miał przekop.

Obrazek użytkownika Tadeusz Hatalski

21-02-2019 [18:43] - Tadeusz Hatalski | Link:

@ rolnik z mazur - 'z kim ten Elbląg będzie handlował droga wodną'
  A z kim handlują małe porty niemieckie, holenderskie, brytyjskie, szwedzkie, norweskie duńskie, fińskie? No, z kim?

Obrazek użytkownika Pani Anna

21-02-2019 [19:46] - Pani Anna | Link:

Jak człowiek trochę poszuka, to można się dowiedzieć ciekawych rzeczy. N.p. to, że Holendrzy, tymi swoimi „płyciznami” (w tym przez jeziora ) i statkami żeglugi przybrzeżnej, między 3 a 6 m zanurzenia, przewieźli w roku 2014 268 mln ton towarów, to jest prawie połowę z tego co „przerzucają” wszystkie porty holenderskie w całej morskiej i oceanicznej żegludze (570 mln ton). Z portów bałtyckich wywieźli 69 mln ton, a przywieźli 11 mln ton. Dla porównania transport oceaniczny wywiózł z portów Holandii do Ameryki Północnej i Środkowej zaledwie 27 mln ton, a przywiózł 39 mln ton. Największe tonażowo przewozy portów Holenderskich nie dokonują się na trasach oceanicznych lecz przybrzeżnych, obsługujących porty Morza Północnego i europejskiego wybrzeża Atlantyku. Żaden bilans na kierunkach oceanicznych nie ma takich tonaży jak tu. 
Interesujące jest również to, że przekop Mierzei przeszkadza  Rosjanom i Niemcom jednocześnie. Nie znamy planów Unii i Moskwy dotyczących Obwodu Kaliningradzkiego.
Wydaje mi się jednak, że takie plany nie dotyczą perspektywy jednego roku, czy nawet 10 lat. To są plany na pokolenia.
 

Obrazek użytkownika gorylisko

21-02-2019 [21:30] - gorylisko | Link:

Szanowna Pani kłaniam się nisko dla mnie to bardzo ciekawe i cenne co pani napisała...ale niektórzy są tutaj służbowo więc będą to ignorować ale proszę o jeszcze więcej takich kwiatków i zapraszam do szkoły nawigatorów

Obrazek użytkownika Pani Anna

21-02-2019 [23:50] - Pani Anna | Link:

Bardzo Panu dziekuję za zaproszenie i cieszę się, że tych kilka danych dotyczących portów w Holandii Pana zainteresowało. Przekop Mierzei to z wielu względów jest temat fascynujący i warto obserwować, co będzie się wokół tej inwestycji działo. Dla każdego, kto choć trochę zna historię jest oczywiste, że od tysięcy lat wszystko się kręciło wokół szlaków handlowych i walki o ich kontrolę m.in. poprzez dostęp do morza i portów handlowych. Tak powstawały i upadały potęgi od wielkich cywilizacji nad Morzem Śródziemnym, erę Wikingów aż po Wielką Brytanię. Kto potrafił i nadal potrafi kontrolować szlaki handlowe (i wcale nie zależy to tylko od swobodnego dostępu do morza - mamy przykład Hiszpanii, która swoją kontrolę utraciła ) ten ma władzę i suwerenność lub ją stracił i jestem niezmiernie ciekawa, ile tej niezależności przewidziano dla nas...

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

21-02-2019 [23:14] - rolnik z mazur | Link:

@ autor.

Mam nadzieję, ze będą handlowac z kim się da z wyjątkiem Rosji. Przepustowość portu w Elblagu zwiekszy sie trzykrotnie. Wytnie się ca 50 000 drzew tak na marginesie. Holandia jest krajem stricte morskim i swiatowym mocarstwem po Hiszpanii swego czasu. Pozdrawiam

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

22-02-2019 [00:16] - wielkopolskizdzichu | Link:

"Mam nadzieję, ze będą handlowac z kim się da z wyjątkiem Rosji."
Tylko że Rosja jest jedynym sensownym logistycznie kierunkiem dla Elbląga.
1. Porty Litwy, Estonii, Łotwy są oddalone od Gdańska o podobną / trochę mniejszą odległość / co od Elbląga.
2. Żegluga na krótkie dystanse wykorzystuje   zamówienia na transport towarów z krótkim okresem realizacji, a awanport, który ma być wybudowany nie zapewnia tego. 

Tor na zalewie może być pogłębiony do 5 metrów by zapewnić statkom o zanurzeniu 4 metry bezpieczną żeglugę w warunkach średnio zafalowania, / metrowe zafalowanie na osi W-E obniży bezpieczne zanurzenie do 3 / 3,5 metra za względu na dynamiczne nurzanie załadowanego kadłuba statku.
Ale główki awanportu mają się zaczynać już na izobacie 5 metrów i do wejścia ma prowadzić tor na Zatoce o długości 0,5 Mm po obszarze o kapryśnych kierunkach prądów.
To awanport i tor podejściowy do niego limitować będzie możliwości Elbląga, ale to nikogo nie obchodzi.
Krótko pisząc,  by ta inwestycja miała sens trzeba wydać nie około 1000000000 tylko 2 x więcej.
Obecnie, to nie jest inwestycja tylko łapówka dla biznesmenów.
 

Obrazek użytkownika rolnik z mazur

22-02-2019 [08:25] - rolnik z mazur | Link:

@wielkopolskizdzichu

I co z tego, ze kierunek logiczny. Tu logika nie ma nic do rzeczy.Wazne ,ze będzie to miś na miarę naszych czasów.A jak mis wielki to sie da przy nim wypic i zakasic
Pzdr

Obrazek użytkownika zbieracz śmieci

21-02-2019 [19:18] - zbieracz śmieci | Link:

Przekop wystarczy tylko po to abym na materacu dmuchanym mógł sobie popłynąć z Elbląga na Bałtyk bez pozwolenia kacapów i oglądnia ich pływającego złomu !

Obrazek użytkownika Jabe

21-02-2019 [21:02] - Jabe | Link:

Byłby to jakiś pożytek z tego przekopu.

Obrazek użytkownika xena2012

22-02-2019 [10:04] - xena2012 | Link:

Gdyby ten przekop byłby realizowany przez rząd Tuska uważano by go za przedsięwzięcie ze wszech miar słuszne i godne pochwały.Ale to tylko rząd PiS-u więc projekt nalezy potepić,jak wszystko co PiS robi.

Obrazek użytkownika Jabe

22-02-2019 [10:13] - Jabe | Link:

To zależy, kogo się spyta. Za poprzedniego reżimu tutejsi blogerzy potępiali wszystko, co wyszło z tamtej strony. Istotne, że użyteczność zeszła na dalszy plan, bo będzie to miś na miarę naszych czasów, jak wspomniał Rolnik. Podobnie jest z tym lotniskiem na wzór Radomia. Ale co tam, tubylec i za to zapłaci.

Obrazek użytkownika zbieracz śmieci

22-02-2019 [17:34] - zbieracz śmieci | Link:

Za poprzedniego reżimu-powtarzasz ale to dobrze ,może jeszcze coś z ciebie będzie ,dębowy patyczek gruby tak na trzy palce nijednego sprowadził ze złej drogi,musisz tylko trzymać sie mnie.
Platfusy obiecywali przekop i nico obiecywali cuda na kiju a dług ponad bilion zostawili .autostrady wymusiła unia bo nam nam kij potrzbne ale była potrzeba tez i gigantycznych kradzieży.zafundowali igrzyska w 2012 roku i złodziejstwo dalej nie rozliczone ,wejście dio unii to sobie przypisują -kazali mimo że z powodu nędzy nigdy tam nie powinniśmy się znaleść ale nędzarza też można okraśća i referendum w tej sprawie -kto liczy głosy tego racja a wprawę komuchy mieli ,wejście do NATO .USA chciało to i komuch nie mieli wyjścia bo każdy z tych  młodych jak kwach przeszli wczesniej obróbkę w stanach .Ta sama fundacja co łodych komuchów szkoliła dopiero na starość millera zaprosiła ,tak na otarcie łez.Ważne nie to co obiecywali a; to czego nie obiecywali u skrzętnie ukrywali zrobili
Tak jabuś ,tak jeszcze wiele rzy niestety ale kijek musi spotkać się z twoim czerepem ale to tylko dla twojego dobra