Transformacja ustrojowa przyniosła wzrost i rozwój gospodarczy w wielu dziedzinach gospodarki narodowej, a Polakom poprawę poziomu życia. Jednak w przypadku żeglugi i całej gospodarki morskiej doprowadziła do głębokiej zapaści. Polska flota pod polską banderą w 1990 r. liczyła 247 statków. Obecnie wszystkich polskich statków jest zaledwie 96 i większość z nich eksploatowanych jest pod obcymi banderami. Skutek jest taki, że statki będące własnością polskiego skarbu państwa przynoszą korzyści finansowe budżetom obcych państw. W Polsce, wpływów do budżetu państwa z uprawiania żeglugi, praktycznie nie ma.
Ale to nie znaczy, że żegluga nie jest istotna w gospodarce narodowej państwa.
Ostatnio opublikowany raport DNV-GL, najważniejszej instytucji klasyfikacyjnej w żegludze światowej, i Menon Economics pod znamiennym tytułem: „Wiodące Morskie Gospodarki Świata 2018”, wyróżnia cztery segmenty gospodarki morskiej i przypisuje tym segmentom następujące wagi: żegluga morska – 40%, morskie finanse & konsulting – 20%, technologie morskie – 20%, porty i logistyka – 20%. Ta systematyka odzwierciedla fakt, że to żegluga jest najważniejszym segmentem gospodarki morskiej. To od stanu żeglugi zależy, jak będą się rozwijały pozostałe działy gospodarki morskiej.
Norwegia, kraj o ludności niespełna 6 mln, posiada pod norweską banderą, flotę liczącą ponad 1900 statków. Roczny dochód żeglugi w 2016 r., wyniósł tam ponad 116 miliardów NOK (ok 16.5 mld EUR). W raporcie przedstawiającym trzydzieści wiodących gospodarek morskich świata, Norwegia jest na czwartym miejscu. Polskiej żeglugi i polskiej gospodarki morskiej w tym rankingu nie ma, pomimo że nawet Szwajcaria (bez dostępu do morza) jest ujęta.
Film wyjaśnia przyczyny upadku polskiej żeglugi pod polską banderą. Prezentuje również podstawowe założenia projektu, którego celem jest przywrócenie polskiej bandery w polskiej flocie handlowej.
Za: centrumprasowe.pap.pl
http://centrumprasowe.pa…
- Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
- Odsłony: 2503
Co pan za bzdury wygaduje żadnego wzrostu gospodarki narodowej i poprawy życia Polaków nie ma. Polskiej gospodarki prawie wcale już nie ma, bo została rozkradziona albo zniszczona a Polakom się poprawiło, jeśli wyjechali na zachód na saksy.
Udowadnia szkodliwość ubezpieczeń ZUS. Pan postrzega cały czas - i pisał już o tym, że ZUS szkodzi żegludze pod polską banderą. To fakt bezsporny. W filmie udowodniony. Istotny.
To samo dotyczy innych przejawów życia państwa. Każdego. Nie tylko Polski. Są ograniczone przez system ubezpieczeń. Tam gdzie nie ma ZUSów jest tania bandera.
Są trzy drogi.
Można zatrudnić twórcę ustawy o Vat i do ustawy o ubezpieczeniach zrobić wyjątki - jak w ustawie o Vat - dławiącej gospodarkę by później robić twórcze wyjątki. Żegluga odżyje. Inne działy gospodarki wezmą koszty na siebie i nikt nie zauważy kto stracił, aż do następnej akcji ratowania tonącego. Pan od Vat zaproponuje kolejną brzytwę.
Można kupić od Łukaszenki Grodno i ustanowić tam Flotę Niemeńską pod tanią grodzieńską banderą. Będzie to formalnie poza granicami unijnymi, a otwarte dzięki temu na świat.
Można zrobić zmiany systemowe i wszystkich odciążyć. To co dobre dla żeglugi dobre będzie dla wszystkich. Upadłość ZUSu jest faktem ukrywanym w IIIRP, ale faktem.
pojecie tania flota uzywane jest zazwyczaj przez frustratow ekonomicznych czy manipulatorow ze wiazkow zawodowych i powtarzane przez politykow ignorantow odnosnie zeglugi morskiej.
zegluga obrosla organizacjami pasozytniczymi do tego stopnia ze politykom nie miesci sie w ich glowkach ze proces powrotu pod bandery narodowe nie wychodzi w odpowiedzi na ich zachety do slawienia tychze bander na morzach i oceanach.
naiwnoscia jest sadzic ze biedne panstwo moze stworzyc od flote handlowa ktora utrzyma sie na wspolczesnym rynku bez poteznych i ciaglych dotacji budzetowcyh.
nagle zniknieci peolskiej floty po 1989 to nie jakies ekonomiczne hokus pokus balcerowicius. w gospodarce ladowej pierwszy milion trzeba bylo ukrasc. w zegludze resortowe dzieci podzielily sie kapitalem po conajmniej 100 mln na kazde. jakos do dzisiaj jest cicho sza, krag funkcjonariuszy waziutki, slady dobrze pozacierane, ruszanie tematu wciaz niebezpieczne