Przemytnicy i cinkciarze vs agent Miami

 
Wczoraj w TVP, w programie "Minęła 20", wybijający się anchorman TV, Michał Rachoń, przeprowadził wywiad z Jarosławem Pieczonką – agentem służb wojskowych "Miami", który się ujawnił. [1]
W pewnym czasie rozpracowywał on trójmiejski półświatek, co m.in. zawarte zostało w ostatniej książce Patryka Vegi.
"Rozpracowywał" to może za dużo powiedziane, bo wykonywał on głównie polecenia, jako agent niższego szczebla, związane, jak sam to powiedział, z określeniem lokali kontaktowych, miejsc spotkań i kto brał udział w tej gdyńskiej mafii.
Michał Rachoń się ekscytował, bo to przecież Gdynianin, lecz urodził się dobre dwadzieścia lat za późno, by osobiście zetknąć się z prawdziwym półświatkiem. Nie mógł więc balować w orłowskim Maximie, gdzie na bramce stał Nikodem Skotarczak, zanim został on ojcem chrzestnym wszystkich polskich mafii i znany był, jako Nikoś. Zginął od strzału w głowę, w lokalu odległym kilometr od mego domu.
Agent Miami pocił się strasznie w czasie wywiadu. Pocił się, żeby za dużo nie chlapnąć, co mogłoby go sporo kosztować i pocił się także, bo nie miał odpowiedzi na pytania Rachonia. Po prostu był za małą rybką.
 
Jako marynarz nieustannie ocierałem się o ten półświatek, który później przepoczwarzył się w pełną, soczystą mafię.
Lecz, że to była całkowicie operacja służb specjalnych, w pełni przez nich kontrolowana, dowiedziałem się dopiero parę lat temu, gdy zacząłem interesować się operacją "Żelazo" [2]. Zbieram materiały, bo z wieloma osobami zetknąłem się osobiście, a kariery ich, teraz wydają się bardzo interesujące.
 
Dwa lata temu, zanim ktokolwiek zaczął się interesować Trójmiastem, nawet sam Cezary Gmyz, napisałem tekst wspomnieniowy. Napisałem tez więcej. Lecz to dalsza opowieść i może przyszła książka.
 
**********
 
Gdynia na tle szarej i ponurej komunistycznej rzeczywistości była miastem innym, niemalże egzotycznym. Było tu bardziej kolorowo, spotykało się więcej cudzoziemców i można też było kupic towary, których, może poza Warszawą, w innych miastach i regionach Polski były nieosiągalne.
*
 
Gdy jedziesz samochodem, albo kolejką SKMu z Sopotu do Gdyni, to na wysokości skrzyżowania z ulicą Wielkopolską w Orłowie, wzdłuż rzeczki Kaczej i w cieniu zalesionej Kepy Redłowskiej, stoi osiedle pudełkowych domków jednorodzinnych. To jest tak zwane przez tubylców Zegarkowo. Skąd ta nazwa? Ano dlatego, że jest to osiedle marynarskie, jak podaje miejscowa legenda, wybudowane za pieniądze uzyskane z przemytu zegarków Atlantic, najtańszych, ale bądź co bądź szwajcarskich.
Zegarki te w latach 50-tych i 60-tych cieszyły się w naszym kraju niesłychaną popularnością. Szwajcarzy nie nadążali z ich produkcją, a marynarze z ich przemytem do Polski.
Bo wtedy tak było, że prawie wszystko, co marynarz przywiózł, to był przemyt. Praktycznie niczego nie można było przywieść legalnie.
Ale o tym będzie dalej.
*
 
Najpierw zajmiemy się cinkciarzami.
Otóż proszę państwa, obecnie jesteśmy znacznie łagodniejsi. Mówimy o różnych przekrętach, niepłaceniu podatków, zatrudniani na lewo – szara strefa. Komuna była znacznie bardziej pryncypialnie drastyczna. Mówiło się czarny rynek i już. A jak rynek, to musiały istnieć czarne banki. I to właśnie byli cinkciarze – mobilne, nielegalne kantory wymiany walut.
Ich rozkwit działalności rozpoczął się już w latach 50-tych ub. wieku, a szczyt przypadł na lata 80-te, kiedy już prawie w każdym mieście powstały sklepy, gdzie można było nabywać towary za walutę – Pewexy.
Można by grubą książkę napisać o czarnym rynku walutowym za komuny, a przekonany jestem, że nawet pracę doktorską.
 
Podam taki króciutki przykład:
 
[...Przykładowo z samego Zakopanego w 1971 r. wyruszyło po złote runo (do USA – przyp. mój)1370 osób. Po rocznej pracy za granicą, jak podaje dr Jerzy Kochanowski, góralka przywoziła średnio 3,5 tys. dol. a góral 5 tys. Te 5 tys. wymienione na czarno dawały około 600 tys. zł. Były to duże pieniądze, gdy zważymy, że w 1971 r. średnia płaca wynosiła 2358 zł miesięcznie, a na przykład fiaty 126 produkowane od 1973 r. kosztowały 69 tys. Sprzedawano je tylko na talony, przyznawane osobom uprzywilejowanym. Za dolary jednak - cena wynosiła 1,1 tys. dol. - malucha można było nabyć bez kłopotów. W warszawskiej Victorii zaś, jednym z droższych polskich hoteli, dwudaniowy obiad dla dwóch osób (plus po kieliszku wódki) kosztował równowartość około 3 dol. ]
[http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/dolarze-czy-ci-nie-zal (link is external) ]
 
Acha, jeszcze dodam, że w sklepach Pewexu, a potem i Baltony, litr Żytniej, albo Wyborowej kosztował właśnie jednego dolara. Więc nasza wódka była też pewnego rodzaju walutą (a spróbowałbyś zdobyć Żytnią, czy Wyborową poza Pewexami – to był produkt luksusowy)
 
Gdy państwo, bodajże w 1957 ustaliło oficjalny kurs dolara na 4 zł, to na czarnym rynku wynosił on około złotych 40-tu. Potem, jak państwo nieco podniosło,to czarny rynek przyjął kurs wymiany 210 zł za dolara.
To oczywiście płynne i chwilowe kursy, bo bywały momenty i sytuacje, że kurs czarnorynkowy był nawet stukrotnie wyższy.
Warto dodać, że jeszcze w 1989 roku, czteroosobowa rodzina mogła świetnie egzystować, za 200 dolarów miesięcznie.
 
Długo by tak można wspominać, lecz konkluzja była jedna, kto miał dostęp do dolarów to był panisko (przypominam, w latach siedemdziesiątych średnia pensja ok 2000 zł, to równowartość 10 – 12 czarnorynkowych dolarów), a kto ich nie miał, to niestety żył z pensji.
 
Czarny rynek istniał dlatego, gdyż dolary obywatele mogli posiadać, ale nie mogli nimi handlować. To znaczy mogli je sprzedać w NBP za te cztery złote (ha, ha).
 
Tak więc cinkciarze stali się niezbędnym elementem idiotyzmów tak zwanej ekonomii socjalizmu, którą obowiązkowo i z uporem maniaka usiłowano wpoić wszystkim studentom, nawet Akademii Wychowania Fizycznego i Szkoły Cyrkowej w Julinku. Niestety, każdy student wiedział swoje, a o tej ekonomii z księżyca natychmiast zapominał po zdaniu egzaminu. Chyba, że był studentem SGPiS, albo licznych WUMLów.
 
Gdzie było najwięcej cinkciarzy? Oczywiście, tam, gdzie były dolary. Więc w Warszawie, gdzie zawsze było sporo cudzoziemców i różnego szemranego towarzystwa, no i oczywiście w Gdyni – gdzie byli marynarze (zaraz oburzą się również koledzy ze Szczecina, ale dla jasności, pomińmy to miasto).
Dopowiem tylko, dlaczego ja tylko o tych dolarach. Bo dolar był niekwestionowanym królem. To były "twarde" – twarda waluta. Oczywiście cinkciarze dysponowali innymi walutami, markami, koronami funtami. Ale to był tylko margines.
 
*
 
 
No dobrze, lecz co ci marynarze, dzielni pracownicy socjalistycznej ojczyzny mieli do czynienia z dolarami i cinkciarzami? Ano mieli. I to bardzo dużo. Można nawet powiedzieć, że w Gdyni, jedni bez drugich nie mogli żyć.
 
W latach 70-tych i później w 80-tych, marynarz też zarabiał te liche średnie dwa tysiące, a na dodatek nie było go miesiącami w domu, żył tylko listami, a z żoną rozmawiał 5 minut, dwa razy w miesiącu. Kto by do takiej pracy poszedł? Dziwne, ale wszyscy, którzy tylko mogli to sobie jakoś załatwić.
Bo pensja marynarza wówczas proszę państwa to był nędzny dodatek na napiwki w portowych barach. Marynarz, czy to kapitan, czy najniższy kucharz "jarzynowy", żył dobrze, bo..."handlował", jak się to powszechnie mówiło. Unikało się takich brzydkich słów, jak kontrabanda, przemyt, czy szmugiel, chociaż dokładnie właśnie to się robiło.
Jeżeli marynarz nie pił i się nie łajdaczył, co jak wiadomo było raczej rzadkością, to mógł się dorobić sporego majątku. Tak właśnie jak to orłowskie osiedle wybudowane za zegarki marki Atlantic.
Choć to raczej pospólstwo. Królowie niegdysiejszego marynarskiego przemytu mają domy w Gdyni, na Kamiennej Górze, gdzie posiadłości przekraczają sporo wartość milona dolarów.
 
No tak, ale wracajmy na ziemię... Jak to wszystko z tym przemytem i cinkciarzami się kręciło?
 
Na początek, trzeba było mieć trochę pieniędzy na start. Tak, żeby chociaż zacząć od 100 dolarów (pamiętajmy – wówczas to prawie dziesięć pensji).
Armator płacił marynarzom pewną kwotę w dolarach, tzw. dodatek dewizowy. Jak to w komunie, istniał skomplikowany system stref pływania, przeliczeń itd. O ile dobrze pamiętam, dzienna stawka wynosiła 2,5 dolara dziennie. Więc jeżeli marynarz był miesiąc poza krajem, nie wydał ani grosza na zachodnie cuda, jak Coca Cola, Big Maca, czy taksówkę do miasta, to mógł zgromadzić 75 dolarów. To był ten pierwszy krok do powstania "fortuny".
Byłby jednak frajerem, gdyby tylko gromadził, dane mu od państwa dolary. Marynarz musiał nimi obracać, aby je pomnażać.
Weźmy tylko takie dwa przykłady:
Za zgromadzone 75 dolarów, kupował w Hamburgu, Antwerpii, czy Rotterdamie 15 par jeansów. Informacja dla młodzieży – za komuny jeansów kompletnie nie było w sklepach! To był towar nieosiągalny i pożądany. Po przyjeździe do kraju musiał oczywiście te spodnie dobrze ukryć na statku, żeby mu celnicy natychmiast nie zarekwirowali, albo obłożyli niebotyczną opłatą celną. A potem, podczas postoju, wynosił codziennie, po jednej lub dwóch parach spodni do domu. Gdy już miał wszystko bezpieczne, zanosił to do znajomego handlarza i sprzedawał mu to ze 100% zyskiem. Płacono oczywiście w złotówkach, więc musiał się skontaktować ze znajomym cinkciarzem i z powrotem zamienić walutę na dolary, czyli twarde. Tak oto gromadzona przez miesiąc uczciwie waluta, dzięki czarnemu rynkowi wzrastała do 150 dolarów.
Inny przykład – zarobione 75$ marynarz inwestował w zakup 75 butelek wódki w Peweksie lub Baltonie. Sobie tylko znanym sposobem przewoził to przez bramy portowe na statek i tam w specjalnej kryjówce ukrywał. Pamiętajmy – 75 butelek, to prawie 13 kartonów wódki, po 6 litrów w pudle. I jeśli 40 członków na burcie miało ten sam pomysł, to nagle na statku trzeba było ukryć 520 kartonów wódki lub około 3200 litrowych butelek. Wierzcie mi, to potężna logistyczna operacja. I wielce ryzykowna. Kontrabanda nie mogła być odkryta przez celników w Polsce przed wyjściem statku w morze, jak też przez celników w kraju docelowym, na przykład w Finlandii. No i na koniec, trzeba było jeszcze to tam wszystko sprzedać. A to był najbardziej ryzykowny fragment procederu, bo oczywiście nie było tam hurtowników, którzy za jednym razem zakupiliby ponad 500 kartonów wódki. Ponieważ o tym będzie w innej opowieści, zostawmy to w spokoju i załóżmy, że udało się nam wszystko sprzedać – całe 75 butelek (Cholerna praca!). Przebicie, np. w Skandynawii było świetne. Za jedną butelkę płacili równowartość 10 dolarów!
UWAGA! To są tylko rozważania teoretyczne. Gdybym miał ścieżkę, pozwalającą dostarczyć w Polsce na statek chociażby 10 kartonów wódki, następnie gdybym miał na statku dziuplę pozwalającą tą wódkę ukryć, a na koniec skandynawskiego odbiorcę towaru, to dzisiaj pewnie siedziałbym na Seszelach, a nie przed kompem, albo byłbym Kulczykiem-bis.
Mam jednak pewne podejrzenia, że paru takich specjalistów było...
 
Więc widzicie, za komuny, marynarz, czytaj przemytnik, całe swoje pracowite życie poświęcał przerzucaniu towarów przez granice, walce z socjalistycznym system ekonomii, organizowaniem zabezpieczaniem i pomnażaniem dochodu. Praca zawodowa była tylko koniecznym dodatkiem.
 
Warto tutaj wspomnieć, że dla przeważającej części pływającej braci nie było tak różowo. Bo statki pływały po całym świecie. Co miał naprzykład dorobić sobie marynarz, który płynął do Wietnamu i stał tam 6 miesięcy w delcie Mekongu? Choć zawsze coś tam się kombinowało.
Jednakże najlepsze były linie europejskie. Szybko, sprawnie i duży obrót. To była ta arystokracja i to teraz są te milionowe domy na Kamiennej Górze. Zachód natychmiast odpowiadał na zapotrzebowanie marynarzy i w Hamburgu, Rotterdamie, czy Antwerpii powstawały sklepy dla marynarzy. Tak zwani żydzi. U żyda kupowało się wszystko to, na co aktualnie był zbyt w Polsce. Nawet, gdy nie wiedziałeś, to oni ci podpowiedzieli, że na przykład najlepiej teraz idą swetry szetlandy, albo rajstopy kabaretki. Albo nawet mleko dla niemowlaków Milupa.
 
Inne dalekie linie też miały swoją przemytniczą specyfikę. Na przykład na Wielkie Jeziora amerykańskie, głównie do Chicago, woziło się suszone grzyby. Wyobrażacie to sobie? Grzyby! Ale też lisy, najlepiej srebrne pieśce. A do Brazylii prawdziwy ruski kawior w pół kilowych puszkach, Z kolei na Afrykę wszystko – od kremów Nivea, po tranzystorowe radyjka i resztę AGD.
Znam przypadki przemycania instrumentów muzycznych, nawet pianin do Meksyku. Kamieni szlachetnych i pół-szlachetnych z Zatoki Perskiej i Indii do Europy. Był okres, że Polska była zawalona takim jednym "piaskiem pustyni". Przemyt kości słoniowej, przemyt drewna tropikalnego, złotych monet i wiele, wiele innych.
Co przemycano i w co się wdał gang na jednym polskim statku, że w tajemniczych okolicznościach, jeden po drugim, zginęło trzech kapitanów. Zwłoki ostatniego wyłowiono na wschód od Gdańska w Górkach Zachodnich, z przymocowaną do ciała dużą gaśnicą.
Jest tego bardzo dużo i wiele z tego będzie tematem następnych opowieści.
 
*
 
Tutaj tylko chciałem naszkicować, żeby sobie romantycy i ci, co śpiewają szanty, uzmysłowili sobie, że za komuny życie marynarza to była ciężka przemytnicza praca. Niebezpieczna i ryzykowna. Można było stracić cały majątek, a nawet życie.
Wszystko to powodował komunizm. Stała ekonomia niedoboru. Idiotyczne przepisy, gnębienie obywateli, powodowały, że człowiek szukał obejścia, jakiegoś rozwiązania, by dało się żyć nieco lepiej.
 
Tak właśnie, na tak zwanym komunistycznym czarnym rynku, samoistnie powstał system, składający się z marynarzy, cinkciarzy i handlarzy, który sprawnie zaopatrywał kraj w najbardziej pożądane dobra. Przez władze oficjalnie był tępiony, ale nieoficjalnie niejeden komendant komisariatu, czy naczelnik Izby Skarbowej składał zamówienie na kupon krempliny, paskudnego, syntetycznego materiału, który w pewnym momencie stał się hitem przemytu.
*
 
Komunizm upadł, choć według mnie tylko się przepoczwarzył.
Nie ma już cinkciarzy? Bo po co? Najsilniejsi i najsprytniejsi z nich są teraz właścicielami kantorów. Można nawet powiedzieć, że mali, byli przestępcy wspierają teraz w obrocie finansowym, dużych gangsterów, czyli banki. Oczywiście całkiem legalnie i zgodnie z prawem.
A warto tu dodać, że spora część ówczesnych cinkciarzy, to była czysta ubecja, trzymająca swą ciężką łapę nad wszystkimi dziedzinami życia i gospodarki, więc oczywiste jest, że także nad czarnym rynkiem. Teraz są poważnymi finansistami konkurującymi z bankami w wymianie walut, stosujący te same tricki, spready, ceny zakupu i sprzedaży, private banking i tak dalej.
 
Marynarze przestali przemycać, jak ręką uciął. Niektórzy już po transformacji ciągle mieli jeszcze te szmuglerskie ciągoty, ale zostali szybko wyeliminowani, lub jak znajomy kapitan, odsiadują 10 lat za przemyt w potwornym więzieniu w Arabii Saudyjskiej.
Przemyt przestał się opłacać, bo praktycznie wszystko już w kraju można kupić. Oraz teraz marynarze zarabiają przecież "twarde". I bardzo sobie cenią. Do tego stopnia, że stali się wzorowymi członkami międzynarodowego morskiego społeczeństwa, wspaniale pracującymi, nie nadużywającymi alkoholu, zdyscyplinowanymi i godnymi zaufania.
Historie o kontrabandach opowiada się teraz, jak legendy.
 
Ponadto, oprócz marynarzy, już 3 miliony Polaków jeździ po świecie i zarabia pieniądze właśnie w "twardych".
"Z najnowszych danych NBP wynika, że w ubiegłym roku Polacy pracujący za granicą przysłali do kraju 17,4 mld zł (4,2 mld euro). To środki porównywalne z tymi, które inwestują u nas zagraniczne firmy.
Według wstępnych szacunków prof. Krystyny Iglickiej, rektor Uczelni Łazarskiego, w ubiegłym roku wyjechało z Polski około 140 tys. osób.
- To są niezwykle duże pieniądze przesłane legalnymi kanałami. Do nich trzeba dodać trzykrotnie większą kwotę przywiezioną z zagranicy w kieszeniach i walizkach rodaków - komentuje dla "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha. "
[ http://www.hotmoney.pl/Ile-emigranci-przywoza-do-Polski-To-duze-pieniadz... (link is external) ] .
 
I tutaj ciekawostka – mimo, że marynarze porzucili ostatecznie szmuglerski proceder, przynależny do ich profesji, inni polscy obywatele przejęli system kontrabandy.
Stałem statkiem badawczym dość długo w Haugesund, w Norwegii, przed mobilizacją i rozpoczęciem naukowego projektu i powoli zaczęły mi się kończyć papierosy. W Norwegii to masakra, paczka byle jakich papierosów kosztuje bagatelka – 16 dolarów, czyli prawie 50 zł!!! [ http://www.cigaretteprices.net/ (link is external) ] . Znajomy Norweg doradził: - nie bądź głupi, idź do Polaków, pracujących w stoczni i bedziesz mógł kupić dużo taniej. I poszedłem. Trafiłem do dobrze zaopatrzonego kantoru, gdzie mozna było dostać polską wódkę, piwo, no i rożne papierosy. Kupiłem marlborasy, jako rodak, a nie skalniak (Norweg) promocyjnie, po 8 dolarów za paczkę.
To i tak 100% zarobek.
No, no, no... zawsze byliśmy obrotnym narodem. I nadal jesteśmy.

.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
___________________
 
[1]    http://vod.tvp.pl/24969793/10052016
 
[2]   http://niezalezna.pl/13823-operacja-zelazo-zboje-w-sluzbie-prl
 
 
.



Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika jazgdyni

11-05-2016 [06:50] - jazgdyni | Link:

Kiedy opublikowałem na początku 2014 ten tekst i jeszcze parę w trójmiejskich klimatach, zaczęły się pogróżki. Dawano mi dobre rady.
Również w internecie rozpoczęła się nagonka. Hejt całą parą do dwóch pokoleń wstecz. Biedacy nie pojęli tylko, że w ten sposób się zdekonspirowali. Paru było z Trójmiasta, robiących w blogosferze za zasłużonych działaczy opozycji, a kilku z całej Polski, nawet spod samych Tatr.
Czyli Michał Rachoń ma czuja - temat jest ciągle gorący.

Obrazek użytkownika Andy51

11-05-2016 [08:23] - Andy51 | Link:

Orłowo a wiesz , że się w nim wychowałem, było budowane oprócz zegarków, na płaszczach włoskich, koszulach non-iron, długopisach czterokolorowych, itp.Co do Maiami , to raczej troglodyta niż agent, który jak mi opowiadał znajomy nie błyszczał inteligencją. Co do Maxima , to warto wspomnieć o nijakim Antoniszynie, który był właścicielem czy dzierżawił tę knajpę, mroczna postać i ponoć człowiek służb. Warto przypomnieć , że zanim Maxim stał się Maximem nazywał się Zorba , gdzie balowali bojki ( dla niewtajemniczonych , tak nazywano marynarzy z obcych państw) głównie z Grecji.

Pozdrawiam

Obrazek użytkownika jazgdyni

11-05-2016 [12:39] - jazgdyni | Link:

Przywołujesz Andrzeju mroczną przeszłość, a naszą młodość.
I nazwisko Antoniszyn, które jeszcze dzisiaj powoduje, że ludzie nagle milczą. A ja chciałbym wiedzieć coś więcej. Tajemniczy adwokat, który rządzi wszystkim.
Zorbę awansowano do Maxima, jak powstał bogaty półświatek. I dla bojków Zorbę zastąpiła funkcjonująca do dzisiaj Bodega (świetnie znana w Norwegii, choć ze względu na remonty statków w Remontowej w Gdańsku, bardziej popularne stały się kluby nocne Nowego Portu i samego Gdańska)

To dla nas opowieści przy długiej wódce.

Serdeczności

Obrazek użytkownika Freiherr

11-05-2016 [08:43] - Freiherr | Link:

Ha,ha, sam miałem taki zegarek, który trafił na moją rękę po skończeniu 18 roku życia od ojca, któremu ten zegarek sprezentował wuj-kapitan jeszcze na początku lat 50-tych. Służył mi długo. Temat świetnie opisany, sam byłem pracownikiem gospodarki morskiej a i w rodzinie paru marynarzy. Można by dużo opwiadać ale to temat na spotkanie przy dobrym whiskaczu a nie na publiczne forum.

Obrazek użytkownika Andy51

11-05-2016 [12:22] - Andy51 | Link:

Chodziły wówczas zegarki Atlantic i Delbana.

Obrazek użytkownika jazgdyni

11-05-2016 [12:41] - jazgdyni | Link:

Kurcze tych prawdziwych opowieści z czasów komuny nie ma tak wiele. Szczegóły umykają, nazwiska się zacierają.

I fakt - to temat na nocną nasiadówę.

Serdeczności

Obrazek użytkownika BlondiFromEriwan

11-05-2016 [09:40] - BlondiFromEriwan | Link:

Ciekawostka do przemyślenia

" a na przykład fiaty 126 produkowane od 1973 r. kosztowały 69 tys. Sprzedawano je tylko na talony, przyznawane osobom uprzywilejowanym"

i najwidoczniej uprzywilejowanym "kloszardom"

Parę cytatów pewnego blogera :

"W ponurych czasach epoki wschodzącego Gierka, mimo że na uczelni zarabiałem tyle, co paryski kloszard,"

"W Nowy Rok 1974 zjechałem z kolegami z Hali Goryczkowej,"

"tu muszę zaznaczyć, że wtenczas jeździłem rzężącym maluchem"

http://naszeblogi.pl/35267-bry...

I dla kontrastu jeszcze raz:

" a na przykład fiaty 126 produkowane od 1973 r. kosztowały 69 tys. Sprzedawano je tylko na talony, przyznawane osobom uprzywilejowanym"

Obrazek użytkownika jazgdyni

11-05-2016 [12:48] - jazgdyni | Link:

Mam, wydaje mi się, do czynienia z młodym człowiekiem. Bo stary nie widziałby sprzeczności.
Polacy sobie radzili w każdej sytuacji. I radzą sobie nadal.
Dyrektor znanej mi firmy dostawał rokrocznie talon na malucha. Odbierał nowy samochód, a stary puszczał w obieg. Fiatów 126p wyprodukowano w Polsce od 1972 ponad trzy miliony. Więc było czym handlować, bo eksport był niespecjalny.

Pozdrawiam

Obrazek użytkownika BlondiFromEriwan

11-05-2016 [13:18] - BlondiFromEriwan | Link:

"Fiatów 126p wyprodukowano w Polsce od 1972"

Fiat126 był produkowany we Włoszech w latach 1972–1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973

Tym samym najstarsze miały w Nowy Rok 1974 ok siedem miesięcy.

"dostawał rokrocznie talon na malucha. Odbierał nowy samochód, a stary puszczał w obieg"

Taniej niż kupił? 69tys z Talonem już nie chodziło piechota ,

"Przedmiot westchnień

Produkcja „maluchów” zaczęła się w czerwcu 1973 roku. Pierwsze egzemplarze kosztowały na giełdzie 110 tys. zł."

http://magazyn.7dni.pl/235486,...

I dla kontrastu

"W ponurych czasach epoki wschodzącego Gierka, mimo że na uczelni zarabiałem tyle, co paryski kloszard,"

Pozdrawiam cieplutko

Obrazek użytkownika jazgdyni

11-05-2016 [13:35] - jazgdyni | Link:

Ma pan rację. Polską produkcję rozpoczęto w 1973. Lecz już w 1972 były 126 w obiegu, bo sporą partie sprowadzono z Włoch. Te na giełdzie były jeszcze droższe.

"...mimo że na uczelni zarabiałem tyle, co paryski kloszard..."
Powiem panu dokładnie - ja świeżo po studiach na uczelni zarabiałem ok 1500 zł. Czyli prawie 5 lat odkładania na mały samochód.
Faktycznie nowe na rynku osiągały 100 tyś zł (zwykle 90 tyś). Ale już trzylatek 30 - 25 tyś.

To tylko co ja po 40 latach pamiętam, a nie szukam w sieci.

Obrazek użytkownika BlondiFromEriwan

11-05-2016 [14:09] - BlondiFromEriwan | Link:

Ps: "ma Pani racje" :-)

"Ale już trzylatek 30 - 25 tyś."
Najpewniej tak było,
Jednak swiat ujrzał malucha po raz pierwszy na wystawie w Torino we wrześniu 1972r
"la Fiat 126 venne presentata al Salone dell'automobile di Torino del 1972"

tym samym w Nowy Rok 1974 nie było w obiegu trzylatków bo najstarszy nawet pierwszy z produkcji
był praktycznie roczny .

Ok 1500 miesięcznie do tego narty i ukochana Jastarnia ( a mieszkać i jeść tez trzeba)
No chyba ze w totka się wygra :-)

Pozdrawiam cieplutko

Ach, żeby nie zapomnieć o co biega

Parę cytatów pewnego blogera :

"W ponurych czasach epoki wschodzącego Gierka, mimo że na uczelni zarabiałem tyle, co paryski kloszard,"

"W Nowy Rok 1974 zjechałem z kolegami z Hali Goryczkowej,"

"tu muszę zaznaczyć, że wtenczas jeździłem rzężącym maluchem"

Obrazek użytkownika wilniuk

11-05-2016 [17:26] - wilniuk | Link:

W imię czego (lub kogo) Pan(i?) tak natrętnie czepia się tak rzetelnego blogera ? Zdecydowanie potwierdzam fakty, zdarzenia i ówczesne możliwości gdyż sam w nich uczestniczyłem. W omawianym czasie zarabiałem przysłowiowe 2000 zł (czy się stoi, czy się leży...) ale w Jastarni, w Helu byłem latem wielokrotnie (pod namiotem) ale ! W Zakopanem, Krynicy, w Wiśle na nartach z Funduszu Wczasów Pracowniczych za 400 zł za turnus 2 tygodniowy także. Więc po co te szydercze : "Ok 1500 miesięcznie do tego narty i ukochana Jastarnia ( a mieszkać i jeść tez trzeba)". Skoro tamtych lat się nie sięga z powodu wieku, to po co ten sarkazm ?
A dla Pana Janusza wielki szacunek jak zawsze, tym bardziej, że wspaniale wspomniał te lata 60-70-te dotyczące spraw marynarskich - byłem R/O na statkach dalekomorskiej żeglugi rybackiej i potwierdzam wszystko co napisane w blogu i wiele jeszcze mógłbym dodać. 73 Panie Januszu !

Obrazek użytkownika BlondiFromEriwan

11-05-2016 [18:07] - BlondiFromEriwan | Link:

Pan Janusz jest spoko gość.

"A dla Pana Janusza wielki szacunek jak zawsze, tym bardziej, że wspaniale wspomniał te lata 60-70-te"

3xTak

Pan Wilniuk sie nie wczytał

Pozdrawiam cieplutko

Obrazek użytkownika wilniuk

11-05-2016 [18:34] - wilniuk | Link:

Jeśli zrozumiałem inaczej, to bardzo przepraszam i wzajemnie gorąco pozdrawiam

Obrazek użytkownika harakiri

11-05-2016 [10:20] - harakiri | Link:

Też ogladałem wczoraj ten program. Nie mam prawie nic wspólnego z wybrzeżem ani nidy nie miałem nic wspólnego z milicją tak jak ów Miami ale za to sporo miałem do czynienia z PRL-owskimi dużymi fabrykami. Istniało tam coś co śmiało można nazwać dwuwładza. To znaczy były dwie hierarchie: oficjalna, czyli majster, kierownik, dyrektor itp. oraz jakaś szemrana, nieformalna, złożona z kapusiów którzy słuchali nie wiadomo kogo. Wyobrażam sobie że ów Miami był właśnie kimś takim, tyle że w milicji, żadna sensacja. Zawsze zastanawialem się po co była ta kapusiowa hierarchia. Właściwie za moich czasów to oni nie byli już do niczego potrzebni. Z tego co zauważyłem to zajmowali się plotami typu kto z kim i dlaczego. To by pasowało do owego Miami który wykrył jeden z takich damsko-męskich układów, chociaż coś na rzeczy mogło tam być.
Poza tym dziwiłem sie panu Rachoniowi że tak bardzo drążył komu ów Miami służył. Służył jakimś tajnym służbom a w takich podział na wywiad i kontrwywiad jest mocno zamazany. Kiedyś słyszałem jak pan Rachoń mówił że miał dziadka w konspiracji to powinien o tym wiedzieć. To chyba Gehlen pisał że tajne służby jakiegoś państwa nigdy nie mogą być przejrzyście zorganizowane bo inaczej szybko zostaną rozpracowane.

Obrazek użytkownika jazgdyni

11-05-2016 [12:55] - jazgdyni | Link:

Pierwszy powojenny kapitan Batorego(śp) przekazał informację (a on wiedział na pewno), że miał w załodze 60% kapusi. Jeden go podkablował, kapitana wywalono z roboty, odebrano mieszkanie i z Gdyni przeprowadzono w Bieszczady.

A Michał Rachoń drążył, bo jest tajemnicą poliszynela, że nadal działają nieformalne struktury BYŁYCH funkcjonariuszy komunistycznych służb oraz WSI. I MR chciał wiedzieć, komu Miami składał meldunki - tym oficjalnym, państwowym, czy tym z cienia.

Pozdrawiam