Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Przemysł stoczniowy wciąż jednak istnieje w Polsce
Wysłane przez elig w 17-01-2016 [02:04]
Mimo prób pozbycia się go, podjętych przez PO i Donalda Tuska. Pierwszą notką, jaką w życiu napisałam [prawie sześć i pół roku temu] był tekst "Serial o stoczni szczecińskiej" {TUTAJ}. Zakończyłam go słowami: "Zaczynam myśleć, że cała ta historia z Katarem jest jednym wielkim humbugiem wymyślonym przez pijarowcow PO". Tak rzeczywiście było, Stocznia Szczecńska upadła i została zaorana, a niedługo potem jej los podzieliła Stocznia Gdańska.
Była to jedna z największych afer PO. Wszyscy przyzwyczailiśmy się do myśli, że Tusk i jego szajka ostatecznie zniszczyli przemysł stoczniowy w Polsce. A tymczasem.... Wczoraj w portalu Wpolityce.pl {TUTAJ} ukazał się artykuł zatytułowany : "Polskie stocznie odzyskują formę? Przemysł okrętowy zwiększył sprzedaż i ma pełny portfel zamówień". Dowiedzieliśmy sie z niego, iż:
"Polskie stocznie i dostawcy związani z przemysłem okrętowym sprzedali w ub. roku produkty i usługi warte ponad 11 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 5-10 proc. - szacuje Forum Okrętowe, skupiające pracodawców z tej branży. Stocznie mają pełny portfel zamówień na najbliższe dwa lata.
Szacuję, że ubiegły rok zamknęliśmy liczbą ponad 20 w pełni wyposażonych jednostek (statków i pływających obiektów specjalistycznych - PAP), a w zamówieniach mamy ok. 50 kolejnych; to oznacza, że portfel zamówień jest wypełniony do końca 2017 r.
— powiedział w sobotę PAP dyrektor Forum Okrętowego Jerzy Czuczman, uczestniczący w wyjazdowej sesji Forum Gospodarki Morskiej w Szczyrku (Śląskie). (...)
Ok. 90 proc. sprzedaży sektora wypracowują firmy prywatne; pozostała część przypada na spółki pozostające w rękach państwa. Według dyrektora, zapowiadane przez rząd wsparcie, służące aktywizacji przemysłu okrętowego, może dotyczyć przede wszystkim segmentu zależnego od Skarbu Państwa.
Sektor prywatny doskonale radzi sobie na światowym rynku bez potrzeby publicznego wsparcia
— zaznaczył. (...)
Projekt założeń do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej zgłoszony już został do wykazu prac rządu. Proponowane rozwiązania mają nie tylko przyczyniać się do rozwoju tej branży, ale także stymulować rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych opracowujących nowe, innowacyjne typy statków.".
Wszystko to brzmi dobrze i napawa optymizmem. Widać, że szkody poczynione w ciągu 8 lat rządów PO nie muszą być nieodwracalne.
Komentarze
17-01-2016 [09:15] - NASZ_HENRY | Link: Tusk zatopił stocznie,
Tusk zatopił stocznie, umiejętność niesPOtykana na świecie ;-)
17-01-2016 [10:49] - wangust | Link: Nie znam się na przemyśle
Nie znam się na przemyśle stoczniowym i wielu jeszcze innych rzeczach, wiec po przeczytaniu tego tekstu, nic tylko się cieszyć. 90% prywatnych firm w przemyśle stoczniowym, do których nie trzeba dokładać. Z państwowymi 10%, jakoś damy radę. Są jeszcze takie branże "niestrategiczne", jak handel, banki, media i wiele innych, które mają podobną, lub tylko nieco gorszą strukturę. Im mniej państwa, tym lepiej- tylko nie wiem dla kogo. W każdym razie, wielki biznes światowy, bardzo nas dotychczas chwalił. Tylko pytanie: a co z tego ma państwo? Proszę nie mylić, z państwowym aparatem, od łowienia ryb w mętnej wodzie. Gdzieś czytałem, że azjatyckie tygrysy gospodarcze, jak Japonia, czy Korea Płd., nigdy nie dopuszczały do przejęcia więcej, niż 51%, w ważnych działach gospodarki. Ciekawe, czy niemieckie i francuskie stocznie, też mają taką strukturę własnościową?
17-01-2016 [12:58] - gorylisko | Link: toteż własnie, państwo
toteż własnie, państwo opodatkowuje prywatne firmy należące do niemieckiego kapitału...stąd ten krzyk w obronie "demokracji" czy to az takie trudne do zrozumienia... widzi pan lidl ma sie niezle w UK choć musi płacić podatki ale dlaczego wrzeszczy kiedy rząd polski, powtarzam rząd polski a nie polskojezyczny wprowadza podatek jak w UK ?
w Polsce nikt nic niema do obcego kapitału pod warunkiem płacenia podatków na równych prawach... to tyle i aż tyle...albo proste jak konstrukcja cepa
17-01-2016 [19:00] - wangust | Link: Bo widzi Pan, ja też nie mam
Bo widzi Pan, ja też nie mam nic do obcego kapitału. Tylko, że ja pytałem o polski kapitał i kto kontroluje polską gospodarkę. Kto ma te 10% i kto 90%. A jeżeli te 90% ktoś zechce zwinąć, przenieść za granicę i zwolnić ludzi - bo chcą niepokornym dać pstryczka w nos - to pokażemy im środkowy palec? By ktoś chciał się godzić na równe prawa, to trzeba gadać, jak równy z równym.
17-01-2016 [11:36] - Jabe | Link: Czyli jest dobrze i trzeba
Czyli jest dobrze i trzeba coś z tym zrobić.
17-01-2016 [14:43] - Sceptyk | Link: No proszę - PiS rządzi ledwie
No proszę - PiS rządzi ledwie 2 miesiące, a tu już przemysł stoczniowy się odrodził. Cuda, pani elig... cuda...
A może to jest tak, że padły kompletnie nierentowne zakłady, a na ich miejsce powstało coś normalnego? I to wszystko nie zaczęło nagle działać w ciągu miesiąca, dwóch czy nawet roku. To tak nie działa. Aby uzyskać portfel zamówień aż do końca 2017 trzeba było przez dobrych kilka lat się wykazywać.
Więc może warto podejść do tego uczciwie? Znaleźć dane dotyczące sprzedaży nie w ostatnim roku, ale w 10 latach. I przeanalizować to sine ira et studio.
17-01-2016 [16:51] - cassiodorus | Link: Tam jest mowa o zeszlym roku,
Tam jest mowa o zeszlym roku, nie odkad rzadzi pis. Najpierw czytamy, potem ewentualnie sprowadzamy glupich pisowcow i m8herow do wlsciwego poziomu, nie odwrotnie.
Prosze tak nie trzasc gaciami, mikke moze i socjalistycznych pismenow nie powywiesza, ale swetru to powazny facet, s9rywatyzuje nie tylko zoodziejske g8rnictwo i przemysl stoczniowy, ale 9artie polityczne i wszystko co przejawia jakies nieliberalistyczne ciagotki
17-01-2016 [17:18] - ba.a | Link: Ten tekst drogi panie nie
Ten tekst drogi panie nie mówi o tym,że w ciągu 2 miesięcy podniósł sie przemysł stoczniowy.Tu jest napisane,że przemysł,którego podstawy burzył,ciął palnikami i równał spycharami Tusk,/mówiąc,że nie ma zapotrzebowania i zamówień nie będzie/,działa i zamówienia są.Co oznacza jedno.Łgarz i zdrajca przyobiecał ten przemysł,chcąc go w Polsce zlikwidować na tyle,aby nie był w stanie budować jednostek,jakie budują Niemcy.Ludzie prywatnie ratując siebie i swoje rodziny ratowali co się da.I uratowali na tyle,że wkrótce odrodzi się z nową siłą.Ale dorosłemu człowiekowi nie powinno się tego tłumaczyć.
17-01-2016 [17:52] - Jabe | Link: Bo politycy niezmiennie
Bo politycy niezmiennie wiedzą lepiej.
17-01-2016 [18:15] - Sceptyk | Link: Przepraszam, ale piszesz
Przepraszam, ale piszesz kompletne bzdury. Pokaż jakikolwiek link do tego, co według ciebie mówił Tusk. Dowolny, jakikolwiek.
I nie pisz też, że on się "wkrótce odrodzi". On od kilku lat pracuje na pełnych obrotach - właśnie dlatego, że zlikwidowano kompletnie nierentowne zakłady pełne roszczeniowych związkowców i na ich miejscu powstało coś, co miało sens.
A swoją drogą - wiesz może gdzie się podziały miliony ojca Tadeusza, który zbierał świadectwa udziałowe emerytów, które miały być przeznaczone na ratowanie stoczni?
Inwektywami typu "łgarz i zdrajca" bardzo łatwo rzucać, szczególnie anonimowo. Za monitorem każdy jest wielki, wspaniały i twardy. Ale mu dołożyłeś... no mocarz prawdziwy jesteś. I patriota polski oczywiście. A dowody? Eee, po co dowody, skoro ktoś tam to samo napisał już.
Ech, jakie to żałosne.
18-01-2016 [22:09] - Teresa Bochwic | Link: W akcjach ESPEBEPE, których
W akcjach ESPEBEPE, których zakup doradzili Rydzykowi "zyczliwi doradcy", i które jako jedyne na gieldzie spadły z dość wysokiego poziomu (nie pamiętam) do 2 zł za sztukę. A część wyslano do Stoczni, żeby ją ratować.
19-01-2016 [10:15] - Stoczniowiec | Link: Te wspomniane 90% sketora w
Te wspomniane 90% sketora w rękach prywatnych to jakaś tam część potencjału który mieliśmy 10 lat temu...
Ze strony gałęzi projektowania stoczniowego - tak, praktycznie 100% biur jest prywatnych - zatrudniają od kilku do kilkunastu osób. 95% "produkcji" na zachód (niemcy, holadnia, norwegia, także francja i usa). W całym Szczecinie udało się w ten sposób zagospodarować i uratować jakiejś części stoczniowego Biura Projektowego, ale tylko części. Reszta siedzi latami za granicą, część się przebranżowiła, emeryturki...
Dużo gorzej jeżeli chodzi o produkcję - tu pewnie z 80% pracowników robi na "zachodzie" (piszę o rynku szczecińskim).
Zlikwidowanie Stoczni Szczecińskiej dało "zachodowi" potężny zastrzyk kapitału ludzkiego, z doświadczenia wiem że bardziej wydajnego i doświadczonego od "tubylców". Można też spokojnie powiedzieć, że teraz "zachodni" przemysł stoczniowy nie jest po prostu w stanie funkcjonować bez Polaków. Kolega pracujący w Lurssenie szacuje że połowa produkcji to "nasi", a jeżeli chodzi o spawaczy to 80%. Jeżeliby nas jakimś cudem "wyrzucili" z UE i zakazali pracować to ich stocznie upadną w ciągu miesiąca, nie będąc w stanie wypełnić żadnego kontraktu.