Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Oddajmy Świnoujście Niemcom! Oni tylko na to czekają.
Wysłane przez plato w 22-08-2013 [12:42]
Na "konkurencyjnym" portalu "Wpolityce", wczoraj, ukazał się artykuł Pana Kostrzewy - Zorbasa na temat problemów komunikacyjnych Świnoujścia. Trochę byłem zdumiony tym, że ten znany specjalista od spraw międzynarodowych poświęca swoją uwagę tak "mało istotnemu" problemowi jak most przez rzekę Świna. Bo w końcu kogo obchodzi jakaś zapadła dziura na północnym-zachodzie Polski? Oczywiście tak nie myślę, ale stosunek władzy do Świnoujścia i Szczecina tak właśnie można określić. Dodam, każdej władzy po 1945 roku. To niechciany i zapomniany skrawek Polski o strategicznym znaczeniu. Główny ciężar odpowiedzialności za morskość naszego kraju spoczywa ( choć raczej świadomie złożono) na Gdańsku i Gdyni. Kiedyś konkurencyjne, dzisiaj uzupełniające swoje funkcje miasta.
Szczecin i Świnoujście mogą jedynie pozazdrościć potencjału i wagi jaką przykłada się w Warszawie do Gdańska i Gdyni. Ten stereotyp jest obecny w świadomości mieszkańców Pomorza Zachodniego. Jest on usprawiedliwieniem dla ogólnej niemożności, niechęci do działania i świadomej stagnacji. Czasami powstają inicjatywy, które są wyjątkowe, wykraczają poza wąski minimalistyczny sposób widzenia tylko mojego podwórka. Tak też jest w przypadku Grobli przez Zalew Szczeciński. Jej propagatorzy Stowarzyszenia Projekt Gryf ze Szczecina i Wspólnota Gryfa ze Świnoujścia chcą wybudowania stałej przeprawy - estakady - przez Zalew Szczeciński. Miałaby on połączyć Świnoujście z kontynentalną Polską i z najbliższym dużym miastem - Szczecinem. O zaletach tego połączenia powiem tylko tyle, że skróci przejazd ze Szczecina do Świnoujścia ze 110 km obecnie do jedynie 50- 60 km. Czas przejazdu z prawie dwóch godzin ( nie licząc czasu w oczekiwaniu na prom) do 30 - 40 minut!
Dużo więcej jest na stronie stowarzyszeń www.groblaprzezzalew.pl lub www.projektgryf.pl . Zachęcam szczególnie do przeczytania artykułu link zamieszczam: http://groblaprzezzalew.pl/art....
Ogólnie, jest to najtańszy, najszybszy i tworzący nową jakość dla regionu sposób stałej komunikacji między Świnoujściem a Szczecinem.
Wracając do Pana dr Kostrzewy - Zorbasa, to w swoim tekście pisze dużo o moście i tunelu, straconych pieniądzach z Unii na budowę mostu przez Świnę. Jednak ani słowem nie zająknął się nawet na temat Grobli przez Zalew?! Nie wiem czy to jedynie niedbałość w podejściu do tematu czy też świadome działanie mające pominąć to co szybko i tanio może stać się czymś realnym? Nie będę badał intencji. Jednak nie mogę pozostawić tak tego tematu. Okazuje się, że autorytety, od zupełnie innych spraw, angażowane są do niepełnych i raczej o określonej perspektywie inicjatyw, lub raczej w taki ułomny sposób je przedstawiają. Może ten zupełnie oderwany od zainteresowań Pana Kostrzewy - Zorbasa artykuł musiał zaistnieć z jednego powodu. Obecnie w Świnoujściu zbierane są podpisy pod petycją do Sejmu w sprawie wpisania Grobli przez Zalew ( chodzi o stałe połączenie Świnoujścia i Szczecina estakadą) na listę strategicznych inwestycji Polskiego rządu. Może... Jakkolwiek nie jest ważne żeby temat naświetlić całościowo i obiektywnie. Nie można z uporem godnym lepszej sprawy udawać, że wybudowanie mostu ( jego wysokość miałaby mieć ponad 80 m) będzie tańsze, lepsze i bardziej funkcjonalne od drogi przez Zalew Szczeciński, który w planowanym miejscu ma w większość miej niż 2 m głębokości.
Dlatego ten wpis ma uzupełnić lukę w szczególnie mało obiektywnym spojrzeniu na problem Świnoujścia i Szczecina Pana Grzegorza Kostrzewy - Zorbasa.
Zachęcam do odwiedzenia strony www.groblaprzezzalew.pl i wpisania sie na listę pod petycją.
YouTube:
Komentarze
22-08-2013 [16:39] - dogard | Link: to od razu zwroc sie
do WIKINGOW...