Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Nie damy wam legitymacji. Zbudujemy nowe państwo

mjk1, 03.08.2025
Temat tego wpisu podsunął mi jeden z interlokutorów zatroskany sytuacją społeczno-polityczną w naszym kraju. W trakcie wymiany zdań zadał pytanie, które pada coraz częściej – "Kto rozmontuje to zabetonowane państwo?"
Odpowiedziałem mu prosto: "Mamy system demokratyczny. Wystarczy im nie dać legitymacji."
Ta krótka odpowiedź rodzi lawinę kolejnych pytań. Czy rzeczywiście to takie proste? Czy wystarczy przestać chodzić na wybory, by system się zawalił? Czy to nie ucieczka? A może forma biernego oporu? I najważniejsze: co w zamian?
Dziś postaram się na to odpowiedzieć szerzej.
Zabetonowane państwo – diagnoza
Polska demokracja, jak wiele innych, przeszła głęboki proces betonowania. Niby mamy wybory, ale prawdziwego wyboru nie ma. Partie od lat się wymieniają, ale układ zostaje ten sam:
- ci sami ludzie w mediach,
- ci sami beneficjenci dotacji,
- te same instytucje, które nigdy nie ponoszą odpowiedzialności.
Zmienia się tylko fasada, kolor plakatu, hasło wyborcze. Układ władzy natomiast nie zmienia się od dekad i co gorsza, nauczył się doskonale udawać pluralizm.
To właśnie ten układ coraz więcej ludzi nazywa "zabetonowanym państwem". Układ zamknięty, odporny na głos obywatela, odporny na kontrolę społeczną, odporny nawet na afery.
Bojkot jako akt polityczny, nie jako ucieczka
W tym kontekście bojkot wyborów nie jest wycofaniem się z życia publicznego. Wręcz przeciwnie, to forma politycznego sprzeciwu wobec iluzji demokracji.
To stwierdzenie:
"Nie gram w tę grę, bo jej zasady są ustawione. Nie chcę wybierać między tymi samymi układami w nowym opakowaniu."
Ale sam bojkot, choć symbolicznie istotny, nie wystarczy. Historia pokazuje, że reżimy mogą funkcjonować nawet przy niskiej frekwencji. Aparat państwowy, raz zdobywszy władzę, nie odda jej tylko dlatego, że frekwencja spadła poniżej 40%. Przeciwnie, będzie rządził dalej, mówiąc: „kto nie głosował, ten nie ma prawa narzekać”.
Dlatego sam bojkot musi być czymś więcej niż odmową. Musi być powiązany z nową narracją z jasnym przekazem:
"Nie głosuję, bo mam coś lepszego do zaproponowania."
A co z sondażami? Zacznijmy od jutra
Dla tych, którzy pytają: „co mogę zrobić już teraz?”, odpowiedź jest prosta – zacznij od sondaży.
Kiedy zadzwoni do ciebie ankieter z pytaniem: „na którą partię oddałby/a/by Pan/Pani głos, gdyby wybory odbyły się w najbliższą niedzielę?”, masz prawo odpowiedzieć:
"Na żadną. Nie uczestniczę w tym systemie. Nie uznaję tych zasad gry."
To nie jest tylko deklaracja. To sianie ziarna nowej świadomości. Bo każda odpowiedź „nie wiem” lub „odmawiam odpowiedzi” osłabia mit, że wszystko jest pod kontrolą.
Wyobraźmy sobie, że nagle 30% respondentów zaczyna konsekwentnie odmawiać udziału w sondażach – wówczas nawet statystyka przestaje legitymizować obecny porządek.
Oni liczą na to, że masz potrzebę „uczestniczenia”. Że boisz się wypaść z układu. A Ty pokaż, że jest inna droga i że można ją wybrać już od jutra. Nawet od pierwszego telefonu z sondażowni.
Nowy program. Nowe państwo. Nowa umowa społeczna
I właśnie dlatego nie należy poprzestać na krytyce.
Rozpocząłem cykl wpisów – programowych, naprawczych, systemowych. Zamiast narzekać, zacząłem tworzyć nową wizję państwa. Krok po kroku. Temat po temacie. Nie po to, by zdobyć władzę, ale po to, by odzyskać suwerenność obywatelską.
Ten program to nie tylko lista reform. To próba napisania od nowa umowy społecznej między obywatelem a państwem z poszanowaniem wolności, z decentralizacją władzy, z odbudową wspólnoty i odpowiedzialności.
I co najważniejsze z odpowiedzią na pytanie: co zamiast obecnego systemu?
Nie my przyjdziemy na kolanach. To oni będą musieli przyjść
Bojkot w tym ujęciu nie jest końcem, lecz początkiem. Jest pierwszym krokiem do przebudowy i pierwszym testem siły wspólnoty, która się budzi.
Jeśli setki tysięcy, a potem miliony ludzi powiedzą:
"Nie chcemy waszego państwa. Chcemy własnego."
…to system może przetrwać formalnie, ale straci to, co najważniejsze: społeczne przyzwolenie.
A bez niego żadna władza, demokratyczna czy autorytarna, nie ma trwałości.
To nie my mamy przychodzić błagać o reformy. To oni będą musieli tłumaczyć się przed obywatelami, którzy się wycofali z gry i budują własną rzeczywistość.
Co dalej?
1. Publikujmy dalej – kolejne części programu naprawczego. Bo tylko konkret zmienia rzeczywistość.
2. Tłumaczmy, czym jest świadomy bojkot – nie jako rezygnacja, ale jako deklaracja przynależności do innego porządku.
3. Odrzućmy udział w sondażach – bo to również element gry, którą chcemy zakończyć.
4. Zacznijmy działać lokalnie – bo państwo nie powstaje odgórnie, tylko od dołu.
Z czego wyrasta nowe państwo?
Nowe państwo nie rodzi się z urny wyborczej. Rodzi się z nowego myślenia, z buntu przeciwko fikcji, z niezgody na udział w fałszywej grze.
Rodzi się z ludzi, którzy nie chcą już tylko „wygrać wyborów”, ale chcą zmienić logikę całego systemu.
I dlatego mówmy dziś jasno:
Nie damy wam legitymacji.
Nie chcemy już waszego państwa.
Budujemy swoje.
I zacznijmy choćby od tego, że od jutra, gdy zadzwoni sondażownia, mówimy "nie uczestniczę".
Bo właśnie od tego zaczyna się każda nowa inicjatywa – od słowa „nie”.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1022
VivaPalestina

VivaPalestina

03.08.2025 20:29

mjk1
"Na żadną. Nie uczestniczę w tym systemie. Nie uznaję tych zasad gry."
Jakbym sam napisał :)
Dwa razy byłem na wyborach. Pierwszy raz w 1985 roku (jestem usprawiedliwiony bo byłem wtedy żołnierzem i musiałem).
A drugi raz jak Andrij Dudajło startował na 2 kadencję.
Poświęciłem się i z bólem doopy oddałem głos na Trzaskowskiego.
mjk1

mjk1

03.08.2025 20:44

Dodane przez VivaPalestina w odpowiedzi na mjk1

Jak Ci pisałem Viva, że nie zawsze masz rację, to zaprzeczałeś.
Teraz sam to udowodniłeś.
Tym razem wyszło na moje.
Jak z krasnoludkami.
Tezeusz

Tezeusz

03.08.2025 21:45

Dodane przez VivaPalestina w odpowiedzi na mjk1

@Rus gówno
W twojej roSSji wybierasz  w swojej armii czerwonej swego ukochanego osranego bandytę putlera. Dlaczego uciekłeś z Polski dupa paliła czy pukali o 6.00. Starcze ?
VivaPalestina

VivaPalestina

04.08.2025 05:54

Dodane przez Tezeusz w odpowiedzi na @Rus gówno

TW Tezeusz Cwel
"Rus gówno
W twojej roSSji wybierasz  w swojej armii czerwonej swego ukochanego osranego bandytę putlera. Dlaczego uciekłeś z Polski dupa paliła czy pukali o 6.00. Starcze ?"
Przecież ty pojebany jesteś kapusiu ::) Ja pierdole... Co za debil...
sake3

sake2020

03.08.2025 20:58

@mjk1.....A czy teraz w tych wyborach - w pażdzierniku i późniejszych  prezydenckich brał pan udział pomimo tego ,że uważa je za element układu zamkniętego?
mjk1

mjk1

03.08.2025 21:17

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @mjk1.....A czy teraz w tych

Uczciwie do końca Droga Aniu. 
Zgodnie z zasadą w październikowych nie brałem udziału.
Jak zobaczyłem, co wyprawiają ci co wygrali, to w następnych, które akurat nie miały znaczenia, byłem jednym z pierwszych w lokalu wyborczym.
I oczywiście w prezydenckich też uczestniczyłem i w pierwszej turze nie głosowałem na Nawrockiego.
mjk1
Zawód:
mjk1

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 180
Liczba wyświetleń: 255,728
Liczba komentarzy: 2,955

Ostatnie wpisy blogera

  • Chłodna analiza, trafna intuicja i jeden zasadniczy błąd strategiczny.
  • Rozmowa, której nikt nie chce odbyć. O budżecie, który wszystkich przerasta.
  • Nikt nie chce wygrać. Polska polityka w czasach, gdy władza stała się problemem.

Moje ostatnie komentarze

  • Mylisz się. Obietnic nie spełnia tylko KO. PiS natomiast spełnia wszystkie obietnice z wyjątkiem tych, które obiecują Niemcom. Podać przykłady?
  • A mógłbyś podać przynajmniej adres tej farmy, może coś odpalą na ferie?O komentarz nie proszę, bo wiem, że nie dasz rady.
  • Wreszcie pojawia się komentarz, który ma sens - różnica między konsumowaniem budżetu a inwestowaniem budżetu.I rzeczywiście, nie każdy wydatek jest sobie równy.   Problem polega jednak na…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Wotum zaufania
  • Jakiego Państwa tak naprawdę chcemy?
  • Czy za rządzenie odpowiedzialny jest rząd?

Ostatnio komentowane

  • u2, "połączenie chińskiej gospodarki z rosyjskimi zasobami i niemiecką technologią"  Oglądałem kilka lat temu filmik na YT o tym jak Chińczycy zbudowali własną kolej typu Maglev. Najpierw…
  • Grzegorz GPS Świderski, Dyskutujesz z tutejszym chamstwem, tolerujesz je, a nawet naśladujesz, więc masz czego chciałeś. Nic ci to nie pomaga i to chamstwo tobie też przysrywa. Wszedłeś między wrony, kraczesz jak i one, a…
  • kra, Jeśli chodzi o transfery socjalne to problem polega na tym, że przeważnie widzi się wydatki a nie widzi dochodów jakie te transfery generują. Nie skonstruowano jeszcze systemu, w którym wszyscy byli…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2026, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności