Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Stowarzyszenie TakDlaCPK złożyło w Sejmie projekt ustawy...

Zbigniew Kuźmiuk, 19.09.2024
Stowarzyszenie TakDlaCPK złożyło w Sejmie projekt ustawy i 200 tys. podpisów w tej sprawie


1. Wczoraj członkowie stowarzyszenia TakDlaCPK złożyli u marszałka Sejmu ponad 193 tysiące podpisów pod obywatelskim projektem ustawy dotyczący realizacji  Centralnego Portu Komunikacyjnego. To imponująca ilość podpisów zebrana w zaledwie 3 miesiące pod przedsięwzięciem, którego realizację rozpoczął jeszcze rząd Prawa i Sprawiedliwości, a rząd Donalda Tuska zablokował, ostentacyjnie powołując na pełnomocnika ds. jej realizacji jej głównego przeciwnika posła Macieja Laska, który sprzeciw wobec tej inwestycji uczynił główną osią swojej kampanii wyborczej latem i jesienią poprzedniego roku. Moje biuro poselskie dołożyło do tej inicjatywy także swoją małą „cegiełkę” w postaci prawie 500 podpisów, w nadziei że tego obywatelskiego projektu większość rządząca zdecyduje się jednak nie odrzucić.
 
2. Projekt ustawy przewiduje nie tylko wybudowanie samego hubu lotniskowego, ale także blisko 2 tys kilometrów nowych linii kolejowych, które zresztą były zaplanowane w projekcie rządowym.  W ustawie znajduje się zobowiązanie rządu i wszystkich jego organów oraz samej spółki CPK do zrealizowania lotniska do końca 2030 roku, w podobnym terminie ma być zrealizowana inwestycja kolejowa na trasie Warszawa-Łódź, razem z węzłem CPK. Znajdują się w niej także zapisy dotyczące zapewnienia koniecznego finansowania tej inwestycji, spełniania przez kadrę zarządzającą i nadzorującą CPK wymogu profesjonalnego doświadczenia           przy realizacji inwestycji wielkich rozmiarów, a także ustalenia z góry określonego składu Rady Nadzorczej wybieranej na stały okres trzech lat. W ustawie zawarto także dodatkowe zapisy dotyczące zakazu inwestycji na lotnisku Chopina, przeniesienia całego ruchu cywilnego z tego lotniska do CPK do czerwca 2031 roku oraz zakaz dofinansowywania przez władze publiczne linii lotniczych przez umowy marketingowe i inne tego typu mechanizmy.
 
3. Decyzja Stowarzyszenia TakDlaCPK o zbieraniu podpisów pod obywatelskim projektem ustawy była reakcją na decyzję rządu Tuska o kontynuowaniu projektu CPK, tyle tylko, że stanowisko to wygląda na klasyczne „mydlenie oczu”. Bo jednocześnie zapowiedziano rozbudowę Okęcia, a także Modlina, które ciągle jest lotniskiem jednej linii, do której do końca poprzedniego roku, sowicie dopłacał samorząd województwa mazowieckiego, co oznacza, że nie będzie „głowy i pieniędzy” na jakieś CPK. Ponadto koncepcja przedstawiona przez Tuska i Laska, kompletnie się nie spina, bo rozbudowa Okęcia za kilka miliardów złotych, ma spowodować, że to lotnisko będzie obsługiwać ok 30 mln pasażerów ok. 2030 roku, natomiast już w 2032 roku powinno być zlikwidowane, bo wtedy ma zacząć działać CPK.
 
4. Podobnie z lotniskiem w Modlinie, przeznaczanie dużych publicznych pieniędzy na jego rozbudowę, w sytuacji kiedy operująca tam jedyna linia lotnicza do końca poprzedniego roku płaciła za każdego odprawionego pasażera mniej, niż koszty ponoszone przez lotniskową spółkę jest ogromnie ryzykowne. Wprawdzie od tego roku te opłaty podniesiono, ale ta decyzja na tyle nie podobała się liniom lotniczym Ryanair, że ukarała lotnisko w Modlinie likwidacją aż 15 tras, a to z kolei spowodowało znaczny spadek liczby odprawianych pasażerów w kwietniu aż o 27%, a maju o 16% w stosunku do tych samych miesięcy roku ubiegłego. Inwestycja publicznych pieniędzy w rozwój lotniska, którego właściciele są karani przez jedyną operująca na nim linię lotniczą, za to że podwyższyli opłaty, tak aby lotnisko wreszcie po latach mogło osiągnąć zyski, jest więc decyzją co najmniej zastanawiającą.
 
5. Ponadto wokół zaprezentowanej przez Tuska i Laska koncepcji jest znacznie więcej wątpliwości, ich CPK ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o  towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym. Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały  na trasie wspomnianych szprych,  zostało ostentacyjnie pominięte. Ba w nowej koncepcji CPK, kolejową  białą plamą, stała się Polska Wschodnia, pomięto bowiem linie kolejowe do Rzeszowa czy Lublina, co jest powrotem do słynnego zawołania jednego z czołowych polityków Platformy, podczas poprzednich rządów tej partii (ch... z tą Polską Wschodnią).
 
6. Wszystko więc wskazywało na to, że decyzja o rozbudowie Okęcia i Modlina oznacza, że żadnego CPK nie będzie, bo od 9 miesięcy rządzi Polską ekipa, która podejmuje decyzje o charakterze antyrozwojowym. Przygotowanie obywatelskiego projektu ustawy przez Stowarzyszenie TakDlaCPK z zapisami wyżej opisanymi i  popartego podpisami przez blisko 200 tysięcy Polaków, przychodzi we właściwym momencie, będzie presją na rząd Tuska, aby projekt został zrealizowany w zakresie i czasie przewidzianym w wersji realizowanej do końca poprzedniego roku.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 882
u2

u2

19.09.2024 10:31

***decyzja o rozbudowie Okęcia i Modlina oznacza, że żadnego CPK nie będzie***
Ale gdyby powstało CPK, to Okęcie zostałoby zmarginalizowane, wiec naturalna jest reakcja Warszawy na akcję budowy CPK. To dzięki przede wszystkim warszawiakom powstała koalicja 15.10 do Yumy, która na sztandarach ma zastopowanie wszelkich inicjatyw strategicznych, zwłaszcza że PiS nazwał je PIS, czyli Państwowe Inwestycje Strategiczne. To są proste sprawy. :-)
Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

19.09.2024 19:31

Dodane przez u2 w odpowiedzi na ***decyzja o rozbudowie

Większość ludzi latających np. za ocean przyjeżdża do W-wy z Polski. Im jest ciężko dojechać na Okęcie, a na pewno jest wszystko jedno, czy ich samolot startuje z Okęcia, czy z CPK, gdzie będą mogli dojechać szybką koleją, albo samochodem, zamiast stać w warszawskich korkach i płacić krocie za parking na lotnisku.
Podejrzewam, że samo Okęcie też będzie skomunikowane szybką koleją z CPK, więc i stąd będzie można dojechać na dalekie loty do CPK szybciej niż na Pragę.
Oczywiście lotnisko w W-wie powinno być czynne 24 h/d chociażby jako lotnisko unijne i lokalne polskie dla małych samolotów (ekologicznych), że o strategicznym i wojskowym znaczeniu nie wspomnę, co chyba jest oczywiste. Tu przy okazji trzeba uważać na kolejną "postępową" agenturę, która chce Okęcie zlikwidować.
u2

u2

19.09.2024 19:38

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na Większość ludzi latających np

***z Okęcia, czy z CPK, gdzie będą mogli dojechać szybką koleją, albo samochodem***
Ale, ale to jest właśnie gigantyczny biznes, na którym zarabiają warszawiacy. Nikt o zdrowych zmysłach nie bedzie podcinał gałęzi, na której siedzi. A że Warszawa to zabójcze miasto dla płuc to się już dawno przekonałem kiedy tam studiowałem w schyłkowym PRL-u.  W Warszawie nie ma czym oddychać. Ruch jak na Marszałkowskiej, smog jak w Tokio lub Pekinie. Ale ludzie dadzą się zabić, byle tylko mogli zarobić :-)
Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

19.09.2024 20:29

Dodane przez u2 w odpowiedzi na ***z Okęcia, czy z CPK, gdzie

Przy zachowaniu ruchu mniejszych samolotów - interes będzie się kręcił. A smród zawsze był największy z autobusów, ciężarówek.
Po 1990 ilość samochodów osobowych gwałtownie wrosła i rośnie, a Trzaskowski i jego poprzedniczka bezmyślnie zabudowują wieżowcami przestrzenie przewidziane przez przedwojennych urbanistów jako kanały do przewietrzania.
Tak to jest jak się do władzy dopuszcza technicznych idiotów - potrafią i zatruć całe miasto, a jak nie zatrują, to zalewają i topią pod wodą.
Wrześniowy potop w Kotlinie Kłodzkiej to będzie na wieki pomnik technicznej i gospodarczej indolencji Platformy Obywatelskiej. No chyba, że ktoś odtajni jakieś nieznane dokumenty i okaże się, że to niemiecka agentura zainstalowana w Polsce do szkodzenia Polakom w każdej dziedzinie i przy każdej okazji.
Może się wówczas okazać, że bezczynność Tuska była celowa, żeby wywołać maksymalne szkody na terenach objętych powodzią, i żeby to wyglądało na wydarzenie losowe. 

Jest tylko jeden aspekt sprawy, który wydarzyłby się, gdyby to nie była celowa robota. Otóż każdy premier, który podjąłby takie decyzje i działania jak Tusk, widząc, że były to zupełnie bzdurne i szkodliwe decyzje, po 3 dniach podałby się do dymisji. Tymczasem mija 7 dzień od potopu, a Tusk jest zadowolony z siebie i nadal pełni funkcję premiera rządu. 
Jeśli jacyś zwolennicy Tuska jeszcze nie pojmują w czym rzecz, uprzejmie proszę o małe ćwiczenie intelektualne: jak ocenilibyście premiera Polski i jego decyzje, gdyby tę funkcję pełnił J. Kaczyński, B. Szydło, albo nawet M. Morawiecki i doprowadzili do takich skutków jakie widzimy codziennie w mediach i na filmach blogerów? 
W przyszłym tygodniu prognozowane są przymrozki w kotlinach górskich ....
Domyślny avatar

cognitos

19.09.2024 15:25

"bo od 9 miesięcy rządzi Polską ekipa, która podejmuje decyzje o charakterze antyrozwojowym" - PiS rządził ostatnie 8 lat i jakoś nawet nie zaczął stawiać CPK
Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

19.09.2024 19:19

Dodane przez cognitos w odpowiedzi na "bo od 9 miesięcy rządzi

No właśnie PiS zaczął - bo zaczyna się od koncepcji, od terenów, od DOKUMENTACJI - wymyślone, skoordynowane, policzone, uzgodnione, to każdy głupi potrafi zbudować - ale nie Tusk, bo to głupi zdrajca na niemieckich usługach i robi wszystko co szkodzi Polsce i Polakom
sake3

sake2020

19.09.2024 19:36

Dodane przez cognitos w odpowiedzi na "bo od 9 miesięcy rządzi

@cognitos.......Od projektów, planów, przygotowania terenów pod budowę i umów z wykonawcami droga jeszcze długa dla każdej inwestycji nie tylko CPK. Tu nie ma butelki z dżinem który po uwolnieniu wypełni w minutę każde życzenie.
u2

u2

19.09.2024 19:44

Dodane przez cognitos w odpowiedzi na "bo od 9 miesięcy rządzi

***nawet nie zaczął stawiać CPK***
Uzyskanie zgód środowiskowych i budowlanych to podstawa. Znalezienie sponsorów to również podstawa. Trwa to dłużej niż wbicie pierwszej łopaty i zakończenie budowy. Tyle że komercyjny sponsor już się wycofał i inwestuje na Węgrzech. Tam rządzi żyd Orban, który jest jednak patriotą węgierskim, a nie niemieckim jak Kaszub T. aus Zoppott :-)
PS. Pisałem wiele razy, że PiS rozjuszył Niemców nie tylko gigantycznymi reperacjami 80 lat po wojnie, nie tylko portem kontenerowym u granicy z Niemcami, ale przede wszystkim CPK, który miał być w kontrze do Niemiec. Zły pijar PiS spowodował wściekły atak agentury niemieckiej, mocno rozbudowanej w Bolanda :-)
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 836
Liczba wyświetleń: 10,380,753
Liczba komentarzy: 15,534

Ostatnie wpisy blogera

  • Utajnienie obrad Sejmu i oskarżenia prezydenta, mają przykryć dramat w ochronie zdrowia
  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł
  • Plan inwestycyjny do pożyczek z SAFE już w Brukseli, ale czy zostanie zaakceptowany przez KE?

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • sake2020, Każdy ,nawet najlepszy program naprawczy wypracowany w Pałacu  Prezydenckim rząd Tusk zabroni realizować.
  • Alina@Warszawa, Wszystkie media transmitują teraz spotkanie prezydenta K. Nawrockiego z medykami z pałacu prezydenckiego. Prezydent na wstępie powiedział, że ta konferencja jest po to, żeby ustalić jakiś program…
  • sake2020, Skoro wuc narzucił tak daleko posuniętą tajność to czy posłowie siedzą w maskach na sali? 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności