Stowarzyszenie TakDlaCPK złożyło w Sejmie projekt ustawy...

Stowarzyszenie TakDlaCPK złożyło w Sejmie projekt ustawy i 200 tys. podpisów w tej sprawie

1. Wczoraj członkowie stowarzyszenia TakDlaCPK złożyli u marszałka Sejmu ponad 193 tysiące podpisów pod obywatelskim projektem ustawy dotyczący realizacji  Centralnego Portu Komunikacyjnego. To imponująca ilość podpisów zebrana w zaledwie 3 miesiące pod przedsięwzięciem, którego realizację rozpoczął jeszcze rząd Prawa i Sprawiedliwości, a rząd Donalda Tuska zablokował, ostentacyjnie powołując na pełnomocnika ds. jej realizacji jej głównego przeciwnika posła Macieja Laska, który sprzeciw wobec tej inwestycji uczynił główną osią swojej kampanii wyborczej latem i jesienią poprzedniego roku. Moje biuro poselskie dołożyło do tej inicjatywy także swoją małą „cegiełkę” w postaci prawie 500 podpisów, w nadziei że tego obywatelskiego projektu większość rządząca zdecyduje się jednak nie odrzucić.
 
2. Projekt ustawy przewiduje nie tylko wybudowanie samego hubu lotniskowego, ale także blisko 2 tys kilometrów nowych linii kolejowych, które zresztą były zaplanowane w projekcie rządowym.  W ustawie znajduje się zobowiązanie rządu i wszystkich jego organów oraz samej spółki CPK do zrealizowania lotniska do końca 2030 roku, w podobnym terminie ma być zrealizowana inwestycja kolejowa na trasie Warszawa-Łódź, razem z węzłem CPK. Znajdują się w niej także zapisy dotyczące zapewnienia koniecznego finansowania tej inwestycji, spełniania przez kadrę zarządzającą i nadzorującą CPK wymogu profesjonalnego doświadczenia           przy realizacji inwestycji wielkich rozmiarów, a także ustalenia z góry określonego składu Rady Nadzorczej wybieranej na stały okres trzech lat. W ustawie zawarto także dodatkowe zapisy dotyczące zakazu inwestycji na lotnisku Chopina, przeniesienia całego ruchu cywilnego z tego lotniska do CPK do czerwca 2031 roku oraz zakaz dofinansowywania przez władze publiczne linii lotniczych przez umowy marketingowe i inne tego typu mechanizmy.
 
3. Decyzja Stowarzyszenia TakDlaCPK o zbieraniu podpisów pod obywatelskim projektem ustawy była reakcją na decyzję rządu Tuska o kontynuowaniu projektu CPK, tyle tylko, że stanowisko to wygląda na klasyczne „mydlenie oczu”. Bo jednocześnie zapowiedziano rozbudowę Okęcia, a także Modlina, które ciągle jest lotniskiem jednej linii, do której do końca poprzedniego roku, sowicie dopłacał samorząd województwa mazowieckiego, co oznacza, że nie będzie „głowy i pieniędzy” na jakieś CPK. Ponadto koncepcja przedstawiona przez Tuska i Laska, kompletnie się nie spina, bo rozbudowa Okęcia za kilka miliardów złotych, ma spowodować, że to lotnisko będzie obsługiwać ok 30 mln pasażerów ok. 2030 roku, natomiast już w 2032 roku powinno być zlikwidowane, bo wtedy ma zacząć działać CPK.
 
4. Podobnie z lotniskiem w Modlinie, przeznaczanie dużych publicznych pieniędzy na jego rozbudowę, w sytuacji kiedy operująca tam jedyna linia lotnicza do końca poprzedniego roku płaciła za każdego odprawionego pasażera mniej, niż koszty ponoszone przez lotniskową spółkę jest ogromnie ryzykowne. Wprawdzie od tego roku te opłaty podniesiono, ale ta decyzja na tyle nie podobała się liniom lotniczym Ryanair, że ukarała lotnisko w Modlinie likwidacją aż 15 tras, a to z kolei spowodowało znaczny spadek liczby odprawianych pasażerów w kwietniu aż o 27%, a maju o 16% w stosunku do tych samych miesięcy roku ubiegłego. Inwestycja publicznych pieniędzy w rozwój lotniska, którego właściciele są karani przez jedyną operująca na nim linię lotniczą, za to że podwyższyli opłaty, tak aby lotnisko wreszcie po latach mogło osiągnąć zyski, jest więc decyzją co najmniej zastanawiającą.
 
5. Ponadto wokół zaprezentowanej przez Tuska i Laska koncepcji jest znacznie więcej wątpliwości, ich CPK ma już nie pełnić roli swoistego hubu przesiadkowego, nie ma w niej mowy o  towarowym charakterze lotniska, oraz jego znaczeniu militarnym. Odrzucono także budowę szprych kolejowych zawartych w projekcie CPK, szybkiego koleje mają prowadzić tylko do dużych miast, wiele tych mniejszych, które były leżały  na trasie wspomnianych szprych,  zostało ostentacyjnie pominięte. Ba w nowej koncepcji CPK, kolejową  białą plamą, stała się Polska Wschodnia, pomięto bowiem linie kolejowe do Rzeszowa czy Lublina, co jest powrotem do słynnego zawołania jednego z czołowych polityków Platformy, podczas poprzednich rządów tej partii (ch... z tą Polską Wschodnią).
 
6. Wszystko więc wskazywało na to, że decyzja o rozbudowie Okęcia i Modlina oznacza, że żadnego CPK nie będzie, bo od 9 miesięcy rządzi Polską ekipa, która podejmuje decyzje o charakterze antyrozwojowym. Przygotowanie obywatelskiego projektu ustawy przez Stowarzyszenie TakDlaCPK z zapisami wyżej opisanymi i  popartego podpisami przez blisko 200 tysięcy Polaków, przychodzi we właściwym momencie, będzie presją na rząd Tuska, aby projekt został zrealizowany w zakresie i czasie przewidzianym w wersji realizowanej do końca poprzedniego roku.



Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika u2

19-09-2024 [10:31] - u2 | Link:

***decyzja o rozbudowie Okęcia i Modlina oznacza, że żadnego CPK nie będzie***

Ale gdyby powstało CPK, to Okęcie zostałoby zmarginalizowane, wiec naturalna jest reakcja Warszawy na akcję budowy CPK. To dzięki przede wszystkim warszawiakom powstała koalicja 15.10 do Yumy, która na sztandarach ma zastopowanie wszelkich inicjatyw strategicznych, zwłaszcza że PiS nazwał je PIS, czyli Państwowe Inwestycje Strategiczne. To są proste sprawy. :-)

Obrazek użytkownika Alina@Warszawa

19-09-2024 [19:31] - Alina@Warszawa | Link:

Większość ludzi latających np. za ocean przyjeżdża do W-wy z Polski. Im jest ciężko dojechać na Okęcie, a na pewno jest wszystko jedno, czy ich samolot startuje z Okęcia, czy z CPK, gdzie będą mogli dojechać szybką koleją, albo samochodem, zamiast stać w warszawskich korkach i płacić krocie za parking na lotnisku.
Podejrzewam, że samo Okęcie też będzie skomunikowane szybką koleją z CPK, więc i stąd będzie można dojechać na dalekie loty do CPK szybciej niż na Pragę.

Oczywiście lotnisko w W-wie powinno być czynne 24 h/d chociażby jako lotnisko unijne i lokalne polskie dla małych samolotów (ekologicznych), że o strategicznym i wojskowym znaczeniu nie wspomnę, co chyba jest oczywiste. Tu przy okazji trzeba uważać na kolejną "postępową" agenturę, która chce Okęcie zlikwidować. 

Obrazek użytkownika u2

19-09-2024 [19:38] - u2 | Link:

***z Okęcia, czy z CPK, gdzie będą mogli dojechać szybką koleją, albo samochodem***

Ale, ale to jest właśnie gigantyczny biznes, na którym zarabiają warszawiacy. Nikt o zdrowych zmysłach nie bedzie podcinał gałęzi, na której siedzi. A że Warszawa to zabójcze miasto dla płuc to się już dawno przekonałem kiedy tam studiowałem w schyłkowym PRL-u.  W Warszawie nie ma czym oddychać. Ruch jak na Marszałkowskiej, smog jak w Tokio lub Pekinie. Ale ludzie dadzą się zabić, byle tylko mogli zarobić :-)

Obrazek użytkownika cognitos

19-09-2024 [15:25] - cognitos | Link:

"bo od 9 miesięcy rządzi Polską ekipa, która podejmuje decyzje o charakterze antyrozwojowym" - PiS rządził ostatnie 8 lat i jakoś nawet nie zaczął stawiać CPK

Obrazek użytkownika Alina@Warszawa

19-09-2024 [19:19] - Alina@Warszawa | Link:

No właśnie PiS zaczął - bo zaczyna się od koncepcji, od terenów, od DOKUMENTACJI - wymyślone, skoordynowane, policzone, uzgodnione, to każdy głupi potrafi zbudować - ale nie Tusk, bo to głupi zdrajca na niemieckich usługach i robi wszystko co szkodzi Polsce i Polakom

Obrazek użytkownika sake3

19-09-2024 [19:36] - sake3 | Link:

@cognitos.......Od projektów, planów, przygotowania terenów pod budowę i umów z wykonawcami droga jeszcze długa dla każdej inwestycji nie tylko CPK. Tu nie ma butelki z dżinem który po uwolnieniu wypełni w minutę każde życzenie.

Obrazek użytkownika u2

19-09-2024 [19:44] - u2 | Link:

***nawet nie zaczął stawiać CPK***

Uzyskanie zgód środowiskowych i budowlanych to podstawa. Znalezienie sponsorów to również podstawa. Trwa to dłużej niż wbicie pierwszej łopaty i zakończenie budowy. Tyle że komercyjny sponsor już się wycofał i inwestuje na Węgrzech. Tam rządzi żyd Orban, który jest jednak patriotą węgierskim, a nie niemieckim jak Kaszub T. aus Zoppott :-)

PS. Pisałem wiele razy, że PiS rozjuszył Niemców nie tylko gigantycznymi reperacjami 80 lat po wojnie, nie tylko portem kontenerowym u granicy z Niemcami, ale przede wszystkim CPK, który miał być w kontrze do Niemiec. Zły pijar PiS spowodował wściekły atak agentury niemieckiej, mocno rozbudowanej w Bolanda :-)