Gierkówka przeszła definitywnie do historii

11 maja autostrada A1, łącząca Trójmiasto na północy z granicą z Czechami na południu,  licząca ponad 560 km długości, została oficjalnie otwarta. Tym samym dołączyła do już funkcjonujących autostrad A2 i A4, a także kilku dróg ekspresowych, w tym S3 (wcześniej projektowanej jako autostrada A3), łączącej wzdłuż granicy z Niemcami port Szczecin-Świnoujście z granicą polsko-czeską.
To także dzień symboliczny w tym sensie, że w ten sposób dawna, pierwsza tego typu zbudowana w PRL, trasa szybkiego ruchu Warszawa-Katowice, tzw. gierkówka, o długości ok. 280 km, po niemal pół wieku istnienia przeszła ostatecznie do historii.
W kontekście tej ostatniej inwestycji warto zresztą przypomnieć, że - jak to często w PRL bywało – mimo, że w 1976 r. towarzysz Gierek oficjalnie dokonał jej otwarcia, tak naprawdę otworzył tylko część drogi: z Warszawy do Będzina. Brakujący odcinek z Będzina do Katowic otwarto dopiero za Jaruzelskiego, w 1984 r.
To już jednak historia. Otwierając oficjalnie A1 po zakończeniu prac na jej ostatnim, dotąd nie w pełni skończonym odcinku (pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem) premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że: - trasę od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach można teraz przejechać w 4,5-5 godzin, razem z odpoczynkiem, jadąc zgodnie z przepisami – o co bardzo gorąco apeluję.
Według premiera: – Budujemy autostrady dla ludzi, drogi ekspresowe dostępne dla ludzi. Ta droga, z północy na południe, była dla mieszkańców po prostu koszmarem. Przez lata podróżowało się tutaj fatalnie, było bardzo dużo wypadków, bardzo dużo wypadków śmiertelnych i żaden rząd przed nami nie mógł w odpowiednim czasie dokończyć tych wszystkich odcinków A1. Takie zadanie postawiłem przed Ministrem Infrastruktury i chciałem pogratulować i podziękować za jego wykonanie.
- Można już płynnie przejechać autostradą od Morza Bałtyckiego aż do granic z Czechami z dopuszczalną prędkością 140 km/h – dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Na istotne znaczenie dla transportu międzynarodowego przebiegu południkowego oddanej do użytku trasy A1, zwrócił uwagę w wywiadzie dla portalu filarybiznesu.pl Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich: - Trasy o przebiegu południkowym mają na pewno duże znaczenie, bo łączą porty morskie z ważnymi rynkami zbytu i pochodzenia surowców, a więc z południowymi obszarami kraju, Śląskiem, który charakteryzuje się m.in. dużą koncentracją ludności, podmiotów gospodarczych i przemysłu. Zatem takie połączenie komunikacyjne jest jak najbardziej istotne. W końcu spójna sieć transportowa nie może funkcjonować bez połączeń północy z południem.
Autostrada A1 stanowi część międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk, ważnego nie tylko dla rozwoju gospodarczego Polski. A1 łączy się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8. 
Rzecz jasna oddanie do użytku autostrady A1 nie kończy realizacji inwestycji w nowoczesne połączenia drogowe w naszym kraju. Według informacji z Kancelarii Premiera od 2015 r., w ramach Programów Budowy Dróg Krajowych oddaliśmy do ruchu 2.054 km dróg o wartości 75 mld zł. Co istotne w realizacji znajduje się obecnie kolejnych 1.204 km dróg o wartości 63,6 mld zł; w przetargu jest 262 km dróg o wartości 19,8 mld zł; zaś na przetarg oczekuje 98 zadań o długości 2817,5 km i o wartości 195 mld zł.
Interesujące statystyki na temat tego typu inwestycji podaje również Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Otóż obecnie długość dróg krajowych (autostrad, dróg ekspresowych i innych dróg o znaczeniu krajowym) w Polsce wynosi łącznie 19.393 km; w tym w zarządzie GDDKiA pozostaje 17.782 km. Z tego dróg szybkiego ruchu (tj. autostrad i dróg ekspresowych) 4.888,9 km. W tym dróg ekspresowych 3.089,2 km, zaś autostrad 1.799,7 km (w tym odcinków koncesyjnych autostrad 465 km).
Dodajmy, że w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 (i poza RPBDK) w realizacji pozostaje 91 zadań o długości 1.226,1 km; w przetargu - 17 zadań o długości 263,2 km, zaś w przygotowaniu - 98 zadań o długości 2.817,5 km.
Z kolei w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w użytkowaniu
znajdują się 2 zadania o długości 10,3 km; w realizacji - 13 zadań o długości 105,3 km. Ponadto w przetargu na realizację pozostają 3 zadania o długości 21,9 km, zaś w przygotowaniu - 82 zadania o długości 740,3 km.
Jak widać tempo inwestycji w najnowocześniejsze drogi nie maleje i życzmy sobie, aby równie dobrze przebiegała realizacja sieci nowoczesnych połączeń kolejowych, w tym trasy Rail Baltica i Kolei Dużych Prędkości  - przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika u2

12-05-2023 [23:50] - u2 | Link:

Można już płynnie przejechać autostradą od Morza Bałtyckiego aż do granic z Czechami z dopuszczalną prędkością 140 km/h – dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Czyli 560 km można spokojnie przejechać w 4,5 - 5 godzin, z krótką przerwą. Tak jak mówił PMM podczas otwarcia.

PS. Przejazd samochodem osobowym kosztuje 30 pln bez 10 groszy. Czyli znacznie taniej niż po kulczykówce (168 pln w obie strony).