Szlak Odra-Łaba-Dunaj połączy transport z Bałtykiem

Minął z górą rok od reaktywacji resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej po ośmiu latach nieistnienia w czasie rządów PO-PSL. Ostatnie dni przekonują, że jego przywrócenie miało głęboki sens. Przyniosły informację o kolejnej ważnej inwestycji, która - dzięki jej podjęciu przez to na nowo istniejące ministerstwo - ma dużą szansę powodzenia. Tym razem we współpracy z odpowiednikami naszego resortu w państwach Grupy Wyszehradzkiej.
To resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej koordynuje tak istotne przedsięwzięcia o znaczeniu ponadregionalnym, jak budowa tunelu łączącego wyspy, na których leży Świnoujście, wzniesienie przekopu przez Mierzeję Wiślaną, umożliwiającego pełne wykorzystywanie portu w Elblągu, bez oglądania się na zgodę Rosji, czy konsolidację polskiego przemysłu stoczniowego, zwłaszcza obronnego, dzięki reaktywacji stoczni w Szczecinie.
W tym tygodniu, w Warszawie, ministrowie państw członkowskich z Grupy Wyszehradzkiej odpowiedzialni za żeglugę, z Markiem Gróbarczykiem, szefem polskiego resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podpisali memorandum o współpracy. Chodzi m.in. o możliwość powstania transportowego połączenia rzecznego: Odra-Łaba-Dunaj.
Czeski minister żeglugi Dan Ťok przyznał, że na czeskich rzekach trzeba zrealizować wiele istotnych projektów w celu zwiększenia żeglowności. - Jesteśmy zainteresowani połączeniem Odra-Łaba-Dunaj – mówił. – Zleciliśmy przygotowanie studium wykonalności. Dokumentacja powinna być gotowa w połowie przyszłego roku. Ze stroną polską rozmawiamy o połączeniu Ostrawa-Koźle-Odra, które otwiera nam drogę do Bałtyku.
Z kolei słowacki minister Arpád Érsek podkreślał, że Dunaj, największa rzeka środkowej Europy przepływa i przez Słowację, i przez Węgry. – Będziemy dążyć do tego, by była żeglowna przez 300 dni w roku. Powinniśmy maksymalnie wykorzystywać drogi rzeczne – dodał - oferujące najbardziej ekologiczny transport. Mówił też o planach słowackiego rządu dotyczących rozwoju portów rzecznych.
Według węgierskiego ministra László Mosóczi. – Europa musi stworzyć pełną sieć połączeń rzecznych. A Dunaj musi być w pełni wykorzystany. Dlatego musimy poprawić parametry żeglugowe na tej rzece, infrastrukturę portów. Chcemy też użeglownić inne rzeki.
W opinii ministra Gróbarczyka warszawska konferencja stanowi otwarcie współpracy przy wspólnej realizacji projektów poszerzających sieć europejskich dróg wodnych. Zdaniem polskiego ministra warto rozbudowywać transport wodny, najbardziej ekologiczny, stanowiący dopełnienie transportu kolejowego i drogowego. - Wpisujemy się w tworzenie intermodalnych sieci, na które UE przeznacza ogromne fundusze. W ramach polskiej prezydencji w Grupie Państw V4 żegludze nadaliśmy priorytetowe znaczenie - dodał.
Konferencja pokazała, że rozwojowi infrastruktury dróg wodnych towarzyszy większy popyt na usługi transportowe w sektorze transportu śródlądowego oraz na środki transportowe, a także rozwój turystyki i rekreacji, będące źródłem dochodów budżetu państw i budżetów samorządów. Co istotne, dla europejskich portów morskich transport śródlądowy może zapewnić efektywne połączenie z ich zapleczem.
Polskie ministerstwo dodatkowo przypomniało, że na naszym terytorium, znajdują się odcinki trzech głównych, europejskich szlaków wodnych, tj.:
droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie;
droga wodna E40 – łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie;
droga Wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Czesław2

04-02-2017 [08:01] - Czesław2 | Link:

Przypominam, że nie została dokończona kaskada górnej Wisły. Od Oświęcimia do Krakowa straszy pusty kanał dla wędkarzy z kilkoma śluzami.