Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Jest porozumienie z Rosją w sprawie przewozów towarowych

Zbigniew Kuźmiuk, 02.04.2016
1. Wczoraj w Gdańsku po długich negocjacjach podpisano porozumienie pomiędzy rosyjskim i polskim rządem dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe obowiązujące do końca tego roku.
Porozumienie podpisali ze strony polskiej wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, a ze strony rosyjskiej wiceminister transportu Nikołaj Asauł i jest ono kontynuacją uzgodnień z lutego tego roku w zakresie przewozów towarowych, które obowiązują tylko do 15 kwietnia.
W lutym (na dwa miesiące) strony przyznały sobie nawzajem po 20 tysięcy pozwoleń na samochodowe przewozy towarowe przy czym strona polska tak jak oczekiwała otrzymała 10 tysięcy pozwoleń tzw. ogólnych i 10 tysięcy pozwoleń z/do krajów trzecich, natomiast strona rosyjska 19,5 tysiąca pozwoleń ogólnych i 0,5 tysiąca pozwoleń na przewozy z/do krajów trzecich.
Przez ostatnie kilka tygodni Rosja dokonała zmian w swoim prawie dotyczącym przewozów towarowych, likwidując rozwiązania o charakterze dyskryminacyjnym wobec polskich przewoźników.
Chodzi między innymi o zmiany w przepisach kwalifikujące jako przewozy dwustronne przewozy towarów wyprodukowanych w Polsce, ale fakturowanych z centrali w Paryżu czy Berlinie, co do tej pory strona rosyjska kwalifikowała jako przewozy z krajów trzecich.
Do końca roku Polska uzyskała 170 tysięcy pozwoleń w tym 30 tysięcy pozwoleń z/do krajów trzecich, Rosja dla swojego transportu także 170 tysięcy pozwoleń w tym 10 tysięcy z/do krajów trzecich.
2. Przypomnijmy tylko, że spory pomiędzy Rosją i Polską w sprawie przewozów towarowych w ostatnich kilku latach miały miejsce regularnie na przełomie stycznia i lutego każdego roku ale teraz w 2016 roku rosyjska blokada polskiego transportu samochodowego wynikała ze zmiany przepisów wykonawczych jakie Rosjanie wprowadzili do umowy międzyrządowej z Polską z 1996 roku.
Na blokadę polskiego transportu przez Rosjan, Polska zareagowała stanowczo blokadą rosyjskiego transportu przez nasz kraj, wspomogła nas także Ukraina blokując przejazd Rosjan i w ten sposób chcąc przewozić towary na Zachód musieli oni przewozić je na Litwę, a stamtąd drogą morską do portów niemieckich.
Polska stanowczość w tej sprawie podziałała trzeźwiąco na Rosjan i po dwóch tygodniach sporów podpisali czasowe porozumienie, co więcej do 15 kwietnia zobowiązali się także zmienić rosyjskie prawo.
3. Przypomnijmy także, że usługi transportowe są ważną częścią polskiej gospodarki (Polska samochodowa flota transportowa jest obecnie pierwszą flotą w Europie) i dlatego trudno było przejść do porządku dziennego nad decyzjami politycznymi w tym przypadku rosyjskimi, które godziły w ten sektor.
W przypadku polskich przewoźników samochodowych aż około 1000 z nich (czyli blisko 1/3 wszystkich firm przewozowych) działało na rosyjskim rynku, a po wprowadzeniu rosyjskiego embarga w połowie 2014 roku nie tylko nie wozili naszych towarów rolnych na rosyjski rynek ale także mieli poważne problemy z przewozem tranzytowym przez Rosję, a nawet z przewozem do Rosji towarów z krajów trzecich nie objętych embargiem.
Straty polskich przewoźników z tego tytułu wyniosły przynajmniej kilkaset milionów euro, co więcej sukcesywne rozszerzanie różnego rodzaju ograniczeń nakładanych na nich przez Rosję, tylko te straty powiększało.
4. Stanowczość nowego polskiego rządu w sprawie transportu samochodowego towarów i zareagowanie blokadą przewozów rosyjskich jak widać po kilku miesiącach „siłowania”, przyniosło pozytywne rezultaty.
Rosjanie nie tylko zgodzili się na udzielenie Polsce podobnej liczby pozwoleń na przewóz towarów jak w roku poprzednim ale także bardzo szybko jak na ich praktykę administracyjną, zmienili przepisy prawne usuwając z nich przepisy dyskryminacyjne dla polskiego transportu.
Stanowczość w stosunkach z Rosją jak się okazuje przynosi pozytywne rezultaty.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1258
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

02.04.2016 09:27

Tania ropa skłania Rosję do ustępstw ;-)
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 854
Liczba wyświetleń: 10,385,550
Liczba komentarzy: 15,577

Ostatnie wpisy blogera

  • Żurek, który z apetytem niedawno zajadał premier Tusk, teraz odbija się mu czkawką
  • Bodnar i Żurek tak sparaliżowali resort, że 500 mln zł nie trafi do ofiar przestępstw
  • Dwa megaskandale resortu Żurka prezentami pod choinkę dla koalicji 13 grudnia

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • mada, No i co?Lud miast i wsi popiera Tuska.Strajkujący w Kopalni  Silesja na wybory ogłoszą przerwe w strajku, wyjadą na powierzchnie żeby zagłosować na PO.
  • JzL, "A dzisiaj idziemy na Ryżego!" - Polska piosenka Patriotyczna https://youtu.be/4lxAKOjGbhU
  • NASZ_HENRY, ... --- ... / ... --- ... / ... --- ... / / --- .-. .--. / -. -... / - --- -. .. . / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- /

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności