Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Prawie 1,4 mld zł od dawnej firmy Kulczyków do budżetu

Maciej Pawlak, 26.10.2019
Choć czwartkowy wyrok Sądu Unii Europejskiej nakazujący zwrócić spółce Autostrada Wielkopolska SA do polskiego budżetu prawie 1,4 mld zł - kwotę zakwalifikowaną jako niedozwolona pomoc publiczna - pozostaje nieprawomocny, najprawdopodobniej w razie wniesienia przez AWSA odwołania do Trybunału Sprawiedliwości UE instytucja ta podzieli stanowisko unijnego Sądu pierwszej instancji.
Jego czwartkowe orzeczenie stanowi rozstrzygnięcie skargi AWSA, w której spółka ta, która wybudowała na początku obecnego wieku łącznie 240 km odcinek autostrady A2: Świecko-Nowy Tomyśl-Konin i nią zarządza, wystąpiła o stwierdzenia nieważności decyzji Komisji Europejskiej. Orzeczenie to nakazywało Polsce odzyskanie od AWSA 894 mln zł wraz z odsetkami, „w związku z niezgodną ze wspólnym rynkiem pomocą publiczną”. Co istotne kwota ta na dzień wniesienia skargi (28.11.2017 r.) wynosiła 1,367 mld zł. Według ministerstwa infrastruktury, w razie uprawomocnienia się wyroku Sądu UE odzyskane od AWSA środki „zasilą konto Krajowego Funduszu Drogowego i zostaną przeznaczone na realizację inwestycji drogowych”.
Jednym z dwóch głównych udziałowców AWSA jest założona przez Jana Kulczyka i kierowana obecnie przez jego córkę, Dominikę, KI One SA (dawniej Kulczyk Holding SA), posiadająca w AWSA, wraz z zarejestrowaną w Luksemburgu Meridiam Infrastructure A2 SA, większość udziałów. Tymczasem umowa koncesyjna, podpisana w 1997 r. przez. przez ministra transportu w rządzie SLD, Bogusława Liberadzkiego, na mocy której operatorem odcinka A2 jest AWSA i z tego powodu ma prawo pobierać od kierowców opłaty za przejazd, obowiązuje aż do 2038 r.
Od wybudowania odcinka Świecko-Nowy Tomyśl-Konin, jak przypomina resort infrastruktury, w latach 2005-2011, na mocy zawartego aneksu do umowy koncesyjnej z AWSA, firma ta miała zagwarantowane wypłacanie rekompensat z tytułu utraconego przychodu z opłat (za przejazd nie płaciły wówczas samochody ciężarowe). Rekompensaty były wypłacane do lipca 2011 r., tj. do momentu, gdy na autostradach obwiązywały płatne winiety. Jednak z tą chwilą nastąpiła weryfikacja zasad ustalonych do wyliczenia rekompensat. Wykazała ona, że dane przedstawione przez AWSA i wykorzystane do wyliczenia rekompensat były nieprawidłowe. Skarb Państwa zażądał wówczas od operatora zwrot nadpłat kwot pobranych nieprawidłowo. Ponieważ do tego zwrotu przez AWSA nie doszło, Polska wystąpiła w tej sprawie do Komisji Europejskiej, która wszczęła odpowiednie postępowanie.
W sierpniu 2017 r. KE w wydanej decyzji potwierdziła stanowisko Polski i nakazała odzyskanie od AWSA nadmiernie wypłaconych kwot rekompensat (łącznie z odsetkami 1,38 mld zł). Nastąpiło to w marcu ub. roku. AWSA nie dała jednak za wygraną i zaskarżyła tę decyzję do Sądu UE. Z kolei Polska przystąpiła wówczas do postępowania po stronie KE.
W wyroku z 24 października br. sąd uznał, że Komisja nie popełniła zarzucanych jej przez AWSA uchybień przy wydawaniu zaskarżonej decyzji i oddalił skargę.
Ministerstwo infrastruktury przypomina, że czwartkowy wyrok Sądu UE może jeszcze zostać zaskarżony do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednak potwierdza ustalenia KE oraz argumenty prezentowane w imieniu Polski przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Już obecnie można chyba przyznać, że dopiero obecnym rządom udało się - i to z poparciem unijnego wymiaru sprawiedliwości - wyegzekwować kwoty od spółki niegdyś w całości kontrolowanej przez rodzinę Kulczyków, zakwalifikowane jako niesłuszna w świetle unijnych zasad „pomoc publiczna” i tym samym powiększyć dochody budżetowe.
Mam nadzieję, że takie zachowanie władz stanowi też gwarancję, że nie będzie już więcej mowy o zawieraniu przez przyszłe rządy z prywatnymi spółkami tak dla nich atrakcyjnych i wieloletnich umów – jak to miało miejsce za rządów lewicowych.
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1074
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,940
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności