Premier Morawiecki podpisał program „Mosty dla regionów”

1. Wczoraj premier Mateusz Morawiecki podpisał uchwałę Rady Ministrów, która uruchamia program „Mosty dla Regionów”, na podstawie którego mają powstawać przeprawy mostowe w ciągach dróg zarządzanych przez samorządy ( wojewódzkie, powiatowe, gminne). Samorządy które zdecydują się na budowę mostów mogą liczyć na wsparcie ze strony Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju do wysokości 80% wartości przedsięwzięcia, a znalazło się w nim 21 takich inwestycji rekomendowanych przez resort. Ich realizacja zależy od decyzji samorządów, choć program jest otwarty i ewentualne propozycje swoich projektów mogą zgłaszać one same. Program ma trwać do roku 2025 włącznie, a na jego realizację rząd chce przeznaczyć kwotę 2,3 mld zł.
2. Program „Mosty dla Regionów” zawiera propozycje budowy co najmniej 21 nowych przepraw mostowych zlokalizowanych w 9 województwach na 8 rzekach. Aż 11 z nich ma zostać zrealizowanych w zlewni Wisły (5 na samej Wiśle, 2 na Bugu, po jednym na Sanie, Narwi i Pilicy), kolejne 10 w zlewni Odry (4 na samej Odrze, kolejne 5 na Warcie i jeden na Noteci). Te na Wiśle to: pomiędzy gminami Czerwińsk nad Wisłą i Leoncin, na wysokości Jabłonny i Łomianek; Konstancin Jeziorna-Otwock/ Czerwińsk; Kozienice-Maciejowice; Kazimierz Dolny-Janowiec. Na Narwi pomiędzy Szelkowem, a Obryte. Na Bugu pomiędzy gminami Dąbrówka i Somianka oraz gminami Parlejewo i Jabłonna Lacka. Na Sanie na wysokości miejscowości Jarosław i na Pilicy pomiędzy gminami Aleksandrów i Ręczno. Z kolei te na Odrze to: pomiędzy gminami Sulechów i Czerwieńsk, Pęcław i Niechlów, Oborniki Śląskie i gminą Miękinia, a także gminami Rudnik i Nędza. Na Warcie z kolei: na wysokości miejscowości Przytoczna, pomiędzy Obornikami i Obrzyckiem, na wysokości Brodnicy, pomiędzy gminami Żerków i Mirosław, i pomiędzy gminami Krzymów i Kramsk, oraz na Noteci pomiędzy gminami Czarnków i Lubasz. Jak podkreślił premier Morawiecki „chcemy budować te mosty, żeby łączyć Polskę, żeby tworzyć szansę dla rozwoju mniejszych ośrodków, żeby komunikacja była łatwiejsza, bardziej dostępna dla obywateli”.
3. Przypomnijmy, że wcześniej rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję o realizacji kilku innych inwestycji o charakterze strategicznym dla naszego kraju, we wszystkich tych przypadkach trwają intensywne prace przygotowawcze, a niektóre z nich są już realizowane. Chodzi między innymi o Centralny Port Komunikacyjny, przekop Mierzei Wiślanej, podmorski tunel do Świnoujścia, gazociąg Baltic Pipe, czy też drogę ekspresową S-19 wzdłuż naszej granicy wschodniej. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma zostać zlokalizowany w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego, ma być realizowany razem z węzłem drogowym i kolejowym w ciągu najbliższych 8 lat za kwotę przynajmniej 35 mld zł. Podpisana została już umowa pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i prezydentem miasta Świnoujście o wspólnym finansowaniu budowy tunelu pod Świną, łączącego dwie części tego miasta na wyspie Wolin i wyspie Uznam. Przedsięwzięcie będzie kosztowało 912 mln zł, kwota 775 mln zł będzie pochodziła ze środków europejskich, pozostałą część ma zapewnić miasto, a podwodny tunel o długości 1,8 km ma być oddany do użytku do końca 2021 roku. Podobny strategiczny charakter ma przekop Mierzei Wiślanej, ponieważ powstały w ten sposób kanał ma zapewnić swobodną żeglugę nawet dużych statków morskich pomiędzy Zatoką Gdańską, a Zalewem Wiślanym i w ten sposób uniezależnić Polskę od Rosji w tym zakresie. Weszła już w życie specustawa dotycząca realizacji tej inwestycji, a przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2018-2022 za blisko 900 mln zł pochodzące z budżetu państwa, ponieważ rząd chce uniknąć nadmiernej ingerencji Komisji Europejskiej. Z tego przecież niepełnego zestawienia inwestycji infrastrukturalnych wynika, że rząd Zjednoczonej Prawicy, podejmuje przedsięwzięcia, które mają kapitalne znaczenie dla przyśpieszenia rozwoju wielu części naszego kraju do tej pory zapomnianych i są wyrazem realizowania przez ten rząd strategii zrównoważonego rozwoju nie w teorii, ale w praktyce.

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Zunrin

29-07-2018 [11:57] - Zunrin | Link:

Nie wiem kto opracowywał tę listę, ale wydaje mi się, że niektóre przypadki mogą być uszczęśliwianiem na siłę ludzi niezbyt potrzebnym mostem. Znaczy się most się przyda, ale są miejsca bardziej go potrzebujące. Z rodzinnych stron taki przykład widzę w odrzańskim tandemie Pęcław-Niechlów, gdzie bardziej przydałby się kolejny most w Głogowie.