Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

LOT już nie będzie polski, a być może w ogóle go nie będzie

Zbigniew Kuźmiuk, 03.04.2013
1. Wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy znoszący konieczność utrzymywania przez Skarb Państwa w spółce PLL LOT S.A. większościowego pakietu akcji (co najmniej 51%). Projekt trafi teraz do Parlamentu ale ponieważ koalicja dysponuje większością w Sejmie i w Senacie to zapewne zostanie on uchwalony w kształcie jakiego sobie życzy rząd.
Tym samym potwierdziły się wcześniejsze informacje, że premiera Tuska nie interesuje już utrzymanie narodowego charakteru przewoźnika ale jak najszybsza sprzedaż akcji tej spółki jakiemukolwiek inwestorowi i to bez żadnych ograniczeń ilościowych.
Niestety za rządów tego premiera, specjalnością jego ministrów, a także zarządów i rad nadzorczych, które oni powołują, jest doprowadzanie nadzorowanych firm do tak dramatycznej sytuacji finansowej, że ich prywatyzacja na jakichkolwiek warunkach, staje się jedynym sposobem na ratowanie.
2. Przypomnę tylko, że zaledwie dwa tygodnie temu po wielu przepychankach na Konwencie Seniorów, udało się klubowi Prawa i Sprawiedliwości umieścić w porządku obrad Sejmu informację rządu na temat sytuacji w PLL LOT S.A i przyszłości tej firmy.
Wprawdzie minister skarbu, który w imieniu premiera przedstawiał sytuację w tej firmie za wiele informacji posłom nie dostarczył ale przynajmniej potwierdził przekazanie spółce 400 mln zł w formie pomocy publicznej (do tej pory nie ma zgody Komisji Europejskiej na takie rozwiązanie).
Poinformował także, że nominowany przez niego nowy prezes spółki (zresztą przeforsowany przez ministra na komisji konkursowej wbrew woli większości jej członków), ma zamiar zwolnić około 700 osób z ponad 2000 tysięcznej załogi czyli zredukować zatrudnienie o ponad 1/3.
Jak wynika jednak z informacji samego ministra Budzanowskiego, koszty zatrudnienia w PLL LOT, stanowią niewiele ponad 10% całości kosztów firmy i trudno w związku z tym uwierzyć, że taka redukcja załogi przyczyni się do uzdrowienia finansów firmy.
Szef resortu skarbu uznał jednak ten sposób zmniejszania kosztów działalności spółki za główny składnik jej procesu naprawczego i program w takim kształcie trafi teraz do Komisji Europejskiej.
3.Minister Budzanowski niestety nie wyjaśnił także poważnych rozbieżności w informacjach przedstawianych w ciągu II półrocza 2012 roku przez organy spółki (radę nadzorczą i zarząd) i nadzór właścicielski czyli ministerstwo.
Otóż minister konsekwentnie podtrzymuje informację, że o trudnej sytuacji spółki dowiedział się dopiero w grudniu 2012 roku, miesiąc po „słynnej”, transmitowanej przez wszystkie stacje 24-godzinne, uroczystości powitania w  Warszawie pierwszego Dreamlinera.
Natomiast przewodniczący rady nadzorczej i prezes spółki (oczywiście ten poprzedni) twierdzą, że takie informacje były dostarczane do resortu systematycznie co miesiąc w II połowie 2012 roku.
4.Teraz zresztą już rzadko kto zwraca uwagę na takie szczegóły czy minister wiedział o sytuacji LOT-u i ukrywał szczegóły by tylko sprowadzenie po paru latach czekania pierwszego Dreamlinera, można było pokazać w zaprzyjaźnionych telewizjach jako kolejny „sukces” premiera Donalda Tuska, czy też o tym nie wiedział ?       
Mnie ta sprawa uroczystego przywitania Dreamlinera i transmisja tego wydarzenia we wszystkich telewizjach 24-godzinnych, wryła się w pamięć także dlatego, że byłem zaproszony do jednego z programów publicystycznych w jednej z tych telewizji i słyszałem na własne uszy jak wydawca mętnie się tłumaczył dlaczego tego programu jednak nie będzie, bo musi być transmisja.
5. Niezależnie jednak od tego wszystkiego, wyraźnie widać, że obecna ekipa po doprowadzeniu LOT-u do tragicznej sytuacji finansowej, teraz jak najszybciej chciałaby się go pozbyć na każdych warunkach jakie postawi potencjalny inwestor.
Stąd właśnie zniesienie ograniczenia w postaci konieczności zagwarantowania Skarbowi Państwa 51% akcji w spółce, stąd pośpieszne udzielenie pomocy publicznej bez wcześniejszego choćby wysondowania stanowiska KE w tej sprawie, stąd rozpaczliwe próby poszukiwania inwestora.
Raz już przecież w roku 1999, LOT prywatyzowano z udziałem właściciela szwajcarskich linii lotniczych Swissair ale dwa lata później szwajcarska spółka upadła i Skarb państwa odkupił sprzedane wcześniej 30% akcji od syndyka (w 2011 roku prokuratura dokonała spektakularnych aresztowań w związku z tą prywatyzacją, zatrzymani zostali między innymi były szef UOP, a także wiceminister infrastruktury z okresu prywatyzacji LOT-u, prokuratura twierdzi, że ma dowody na przyjęcie przez te osoby około 1 mln USD łapówek w związku z tą prywatyzacją).
Oby się tylko za jakiś czas nie okazało, że tym nowym kupującym będzie „katarski inwestor”, a PLL LOT S.A ,skończy tak jak stocznie w Gdyni i Szczecinie. Bo jak LOT zniknie, to nie ma większych szans na przetrwanie kolejne przedsiębiorstwo państwowe Porty Lotnicze , ponieważ LOT zapewnia mu około 50% całości jego przychodów.  
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3161
Domyślny avatar

Rybak

03.04.2013 09:38

"Zrównoważona zdałoby się kobieta straciła nagle panowanie na sobą i wrzasnęła emocjonalnie: „O czym wy tu gadacie... Przecież Polski już nie ma... NIE MA!!! Dotarło to do was wreszcie?! Popatrzcie na wyniki wyborów...” Tak podobno zawołała pewna kobieta. To co Pan tu opisuje, jest jednym z elementów realizacji tego, co wykrzyczała owa kobieta. Przyjmujcie to do wiadomości Polacy! Ojczyzna nieodwracalnie ginie na własne życzenie Polaków! Polaków niegodnych ofiary krwi ich przodków.
Marek1taki

Anonymous

03.04.2013 10:49

Przecież to realizacja typowego scenariusza: prywatyzacja przez zadłużenie i upadłość. Zakup Dreamlinerów był kołkiem osikowym. A lotnisko w Modlinie? O co tam chodzi, bo z mediów tradycyjnie żadnych szczegółów nie można się dowiedzieć i trudno ocenić co jest głupotą, co propagandą a co sabotażem.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 835
Liczba wyświetleń: 10,380,662
Liczba komentarzy: 15,527

Ostatnie wpisy blogera

  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł
  • Plan inwestycyjny do pożyczek z SAFE już w Brukseli, ale czy zostanie zaakceptowany przez KE?
  • W 2026 roku drastyczne oszczędności na pacjentach na ponad 10 mld zł

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, KKP składa wniosek w sanepidzie o kontroli transportu zboża: https://www.youtube.com/shorts/MmdEOnZAjpc 
  • Jabe, Deficyt może się po prostu brać z rolowania długu poupychanego po rozmaitych funduszach.
  • Alina@Warszawa, Czyżby wszystkie największe afery finansowe na świecie zbiegały się w jednym małym państewku? Czy tylko te "polskie". Nasz obecny deficyt budżetowy też? 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności