
Po – mam nadzieję ciekawej i brzmiącej bardzo współcześnie – wycieczce w świat filozofii klasycznej, która rzuciła więcej światła na korzenie współczesnych systemów politycznych i ich zamiarów wobec Dzieci, Matek, Ojców, Braci, Żon oraz całego majątku i Wolności, powróćmy do końcowego definiowania zagadnień edukacyjnych Współczesności. Myśl konserwatywna, w odróżnieniu od – powstałego pod wpływem Sokratesa - systemu platońskiego, skłania się do takich rozwiązań prawnych i strukturalnych, które umożliwią Rodzinie - nieograniczoną interwencjonizmem państwowym - opiekę nad potomstwem, w tym także Edukację domową oraz Wolny wybór, w zakresie terminu podjęcia, kierunku i zakresu wykształcenia, a przy tym i ścieżki światopoglądowej. Ujmując powyższe jednym słowem: Konserwatyzm etyczny jest zainteresowany rozwiązaniami umożliwiającymi alternatywę dla dotychczasowej przemocy państwa w tej dziedzinie, czyli rozwiązaniami etycznymi z punktu widzenia Cywilizacji Łacińskiej, jako jedynymi umożliwiającymi Osobie ludzkiej niczym nie skrępowany Wolny wybór, gwarantujący pełnię rozwoju duchowego.
Powyższy zarys zasad kształtowania szkolnictwa, zgodnie z etyką Cywilizacji Łacińskiej, wypada niezwykle skromnie wobec ogromu zadań stojących przez Edukacją, lecz celem tego - zaledwie skrótowego - przedstawienia, jest dawanie impulsów do dalszych przemyśleń Osobom tematyką tą bardziej zainteresowanych, a zwłaszcza już kompetentnych.
Myśl konserwatywna pragnie w tym miejscu jeszcze przypomnieć, jako niezbywalny dla kształtowania systemu edukacyjnego, sposób postrzegania przeszłości przez Myślicieli w wiekach średnich, warty – zdaniem konserwatyzmu - przekazania Pokoleniom współczesnym.
Mentalność i podejście do Wiedzy wśród Osób sięgających po Naukę w Średniowieczu, wyróżniała ogromna Pokora i Szacunek wobec dorobku naukowego Przeszłości oraz poczucie własnej nicości i bezbrzeżnej niewiedzy.
Jako oczywistą konieczność rozszerzającą horyzonty myślowe Młodzieży, Myśl konserwatywna sugeruje także wprowadzenie nauczania podstaw filozofii helleńskiej, tomizmu i kreacjonizmu oraz zarysów racjonalistycznej filozofii oświeceniowej, w tym oryginalnego darwinizmu – dokładnie je objaśniając.
Oprócz przywrócenia należnego szacunku Myślicielom epok przeszłych, Myśl konserwatywna sugeruje taki wpływ na ogólne regulacje zasad funkcjonowania państwa, aby w hierarchii zrzeszeń, przywrócić należyty szacunek i poważanie zawodowi Nauczyciela, którego rolę, jako wychowawcy Młodzieży, Myśl konserwatywna, kierująca się etyką Cywilizacji Łacińskiej, ceni bardzo wysoko.
Nauczyciel, jako Osoba przekazująca Wiedzę oraz podstawowe Zasady moralne, wchodzącym w życie Pokoleniom, jest Podmiotem objętym szczególną troską Konserwatyzmu etycznego, który z obserwacji historycznej i wynikającego z niej Doświadczenia wyciąga podstawowe wnioski, iż nie jest możliwym rozwój cywilizacyjny zrzeszeń nie dbających o poziom wykształcenia Nauczycieli, ani o godziwe Wynagrodzenie za Ich poświęcenie i Pracę.
Ponieważ wysokość zarobków Nauczycieli zależeć powinna po części od Samorządów Terytorialnych, wszędzie tam, gdzie Konserwatyzm etyczny posiądzie jakikolwiek wpływ na ustalanie zasad finansowych, preferował będzie możliwie jak najwyższe stawki uposażenia dla Edukacji, a na szczeblu najwyższym, czyli na Sejmie Walnym zasugeruje wyłanianie Prawa, zwalniającego Nauczycieli wszystkich stopni – od podstawowego do akademickiego – ze wszelkich obciążeń podatkowych na rzecz Władzy ustawodawczej.
Przywracanie Godności zawodowi Nauczyciela, wraz z należytym, adekwatnym oraz Godziwym wynagrodzeniem za Jego poziom wykształcenia i odpowiedzialną Pracę, - bez ciągłej konieczności ubiegania się, o typowe dla państwa prawa objawy tresury i ingerencji w Edukację, jakimi są dodatki motywacyjne, - stanowi jeden z priorytetów Myśli konserwatywnej, kształtującej zasady wyłaniania Prawa, zgodnie z etyką Cywilizacji Łacińskiej, czyli w trosce o Rodzinę.
Na koniec tego cyklu, warto przypomnieć znamienne słowa kanclerza Jana Zamojskiego, który już dawno i słusznie przepowiedział, iż „Takie będą Rzeczypospolite jak młodzieży chowanie”.