Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Rząd chce nacjonalizować upadające firmy budowlane

Zbigniew Kuźmiuk, 05.07.2012
1. Wczoraj wicepremier Pawlak poinformował na konferencji prasowej, że rząd rozważa przejęcie upadających spółek budowlanych. Chodzi o nacjonalizację dużych spółek realizujących autostrady czy inne inwestycje finansowane ze środków publicznych takie jak np. gazoport.
Podkreślił, że w resorcie finansów trwają prace nad przygotowaniem specjalnej analizy skutków finansowych takiego przedsięwzięcia, która miałaby być zaprezentowana na posiedzeniu rządu w przyszłym tygodniu.
Zdaniem wicepremiera rząd mógłby dokonywać nacjonalizacji takich podmiotów jak np. PBG (ciągle buduje autostrady, gazoport) poprzez Agencje Rozwoju Przemysłu, która przejęłaby kontrolę nad spółką, doprowadziła do jej przebudowy, następnie dokończyła kontrakty realizowane przez spółkę i po dokonaniu restrukturyzacji sprzedała ją inwestorom na giełdzie. Przedsięwzięcia te wspierałby Bank Gospodarstwa Krajowego dostarczając przejętej spółce płynności.
2. Wygląda więc na to, że rząd Tuska przestraszył się skutków tego co dzieje się w całym sektorze budowlanym.
Wiele przedsiębiorstw tego sektora było zaangażowanych w budowę infrastruktury na Euro 2012. Największe firmy budowlane, które realizowały wielomiliardowe kontrakty związane z budową autostrad i stadionów złożyły ostatnio do sądów gospodarczych wnioski o upadłość, a ich niewypłacalność najprawdopodobniej spowoduje wręcz falę upadłości u podwykonawców.
Na lodzie zostały setki firm, które uwierzyły ministrom Grabarczykowi i Nowakowi, że wszystko co się dzieje przy budowie dróg jest pod ich kontrolą i teraz biegają z niezapłaconymi fakturami od ministerstwa transportu do GDDKiA.
Na jesieni kiedy okaże się, że mimo pośpiesznie przyjętej przez większość koalicyjną PO-PSL ustawy, która miała pokryć roszczenia podwykonawców, zaspokojone zostaną tylko firmy „kolegów i przyjaciół” Platformy, pozostali odejdą od kasy z kwitkiem.
Wtedy przez Polskę przetoczy się tsunami upadłościowe w sektorze budowlanym, a tysiące ludzi pracujących w tym sektorze, znajdzie się na bruku.
3.Tę tezę potwierdza ostatni raport Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB), którego konkluzja wprawdzie nie jest zaskakująca ale rozmiary zagrożenia dla sektora budowlanego jakie z niej wynikają, są wręcz przerażające.
Konkluzja ta brzmi następująco „zamiast wzmocnienia sektora budowlanego, dzięki inwestycjom związanym z Euro 2012, pojawiło się ryzyko upadłości wielu firm – wręcz zapaści całej branży i utraty nawet 150 tysięcy miejsc pracy w tym sektorze”.
To właśnie tego tsunami obawia się rząd Tuska i stąd ta zaskakująca propozycja przedstawiona przez wicepremiera Pawlaka, a stwierdzenie, że nad analizą sytuacji w sektorze budowlanym pracuje resort finansów, sugeruje, że ma w tej sprawie wsparcie samego ministra Rostowskiego.
4. Sytuacja ta do złudzenia przypomina powiedzenie Kisiela o socjalizmie „socjalizm to ustrój, który bohatersko pokonuje trudności, które sam stwarza”.
Rząd Tuska wydał, przez ostatnie 5 lat około 130 mld zł na budowę infrastruktury drogowej, kolejowej, stadionów, a także innych przedsięwzięć finansowanych ze środków publicznych, a przetargi na wielkie inwestycje wygrywały firmy bardzo często w ten czy inny sposób powiązane z władzą.
I mimo wydania takich pieniędzy okazuje się teraz, że firmy realizujące te kontrakty padają jak muchy.
Wystarczy przypomnieć choćby historię słynnego DSS, którą to firmę wspierał doradztwem  były premier Kazimierz Marcinkiewicz (od dłuższego już czasu związany z Platformą).
Firma ta nawet nie musiała wygrywać przetargów, zlecenia opiewające na setki milionów  złotych dostawała z wolnej ręki, ba w czasie kiedy już była niewypłacalna nabyła od Skarbu Państwa dwie wielkie kopalnie surowców skalnych i mimo tego także upadła.
Wygląda na to, że teraz wszyscy podatnicy mają się złożyć na wyciąganie tych zaprzyjaźnionych z rządzącymi firm z kłopotów finansowych.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1795
marco.kon

Marian Konarski

05.07.2012 09:59

Pieniędzy z Brukseli nie ma co się spodziewać a drogi trzeba dokończyć. Dokapitalizować prywatne firmy z kieszeni podatnika a później ponownie je sprzedać. Sobie.
Domyślny avatar

fritz

05.07.2012 13:57

Jak wiemy, na stadiony poszlo 5 mld. Ile poszlo na infrastrukture wokol stadionow.. moze 5 mld. Ile poszlo na koleja... podobno prawie nic. Wybudowano 650 km autostrad i drug expressowych, powiedzmy tylko autostrad, zeby latwiej liczyc. Powiedzmy zostaje 110 mld. Powiedzmy, ze 1 km autostrady (drogo liczac; w plaskiej jak stol i suchej Polsce, 1 km nie powienien kosztowac wiecej niz 7-8 mln zl) zostal 2 krotnie przeplacony i kosztowal 30 mln zloty. A to daje: 650 km * 30 exp 6 mln = 19500 exp 6 a wiec 20 milliardow zl. Zniknelo: 110 mld - 20 mld = 90 mld. Tak to sie robi, kochani. 90 mld zl zachachmecic, mowiac delikatnie. A autostrady i tak sie rozpadaja. PS. Kiedy pan Kozimiuk i PiS w koncu zrobia bilans strat w okresie akcesyjnym i wstapenia do Uni w wyniku unijnych regulacji (np. jednostronnne zniesienie cel przez Polske przy zachowaniu cen ochronnych przez Unie, czy tez wymuszona likwidacja polskiego przemyslu przez Niemcy)? PS. Jak olbrzymie stratry wynikaly w wyniku cel zaporowych widac natychmiast po skoku exportu do krajow Uni o okolo 35-40% w roku zniesienia cel po przystapieniu Polski do Uni.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

05.07.2012 14:46

Tylko te POlecane przez Kazia ;-)
Domyślny avatar

Daf

05.07.2012 17:07

W Polsce potrzebna jest natychmiastowa zmiana: - prawa podatkowego - przepisow, dot. zakladania i funkcjonowania przedsiebiorstw. Nikt inny, tylko PiS powinien sie ta niezwykle wazna sprawa zaqjac, adaptujac istniejace u nas, w Europie Zachodniej prawo podatkowe i te przepisy. Dziwie sie bardzo, ze dotad nikt sie tym nie zajal. Narzekanie i krytyka nic tu nie zmienia. Potrzebna jest rzetelna i celowa praca. Istniejaca obecnie w Polsce sytuacja w tym zakresie, to nic nowego, stosowane w ex-systemach kolonialnych !
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 835
Liczba wyświetleń: 10,380,661
Liczba komentarzy: 15,527

Ostatnie wpisy blogera

  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł
  • Plan inwestycyjny do pożyczek z SAFE już w Brukseli, ale czy zostanie zaakceptowany przez KE?
  • W 2026 roku drastyczne oszczędności na pacjentach na ponad 10 mld zł

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, KKP składa wniosek w sanepidzie o kontroli transportu zboża: https://www.youtube.com/shorts/MmdEOnZAjpc 
  • Jabe, Deficyt może się po prostu brać z rolowania długu poupychanego po rozmaitych funduszach.
  • Alina@Warszawa, Czyżby wszystkie największe afery finansowe na świecie zbiegały się w jednym małym państewku? Czy tylko te "polskie". Nasz obecny deficyt budżetowy też? 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności