Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Rząd kończy z budowaniem dróg

Zbigniew Kuźmiuk, 10.05.2011
Przyspieszenie budowy autostrad i dróg ekspresowych było jedną z wielu obietnic wyborczych Platformy. Donald Tusk w swoim expose mówił o tym kilkakrotnie i mógł to deklarować, bo poprzedni rząd przygotował oprzyrządowanie prawne i finansowanie wielkiego programu inwestycji drogowych z wykorzystaniem środków europejskich, głównie z Funduszu Spójności.

I rzeczywiście nakłady na budowę dróg corocznie rosły. W roku 2008 wyniosły około 14 mld zł, w 2009 roku ponad 18 mld zł, w 2010 roku 20,5 mld zł, w roku 2011 29,5 mld zł, by w roku 2012 zmaleć do 21,5 mld zł a w 2013 tylko 7 mld zł.

Powiedzmy sobie wprost, inwestycje drogowe będą trwały do momentu rozpoczęcia w Polsce Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r., a najdalej do końca roku 2012. W roku 2013 ich finansowanie wraca do poziomu niższego niż było przed naszym członkostwem w Unii Europejskiej.

Finansowanie inwestycji drogowych wyglądało jeszcze nieźle na jesieni 2010 r. przed wyborami samorządowymi. Wtedy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ogłaszał drogowe programy inwestycyjne do 2015 r. i zapewniał, że nie będzie problemu z ich finansowaniem.

Ale już w grudniu po przejęciu przez PO władzy we wszystkich samorządach województw, a także w większości dużych miast, minister zweryfikował programy inwestycyjne, zmniejszając ilość budowanych dróg o ok. 1000 km. Zrezygnował także z budowania blisko 50 obwodnic w ciągu ważnych dróg krajowych.

Poskutkowało to unieważnieniem tylko w roku 2011 przetargów na budowę dróg o wartości blisko 10 mld zł i oznacza wyraźne zmniejszenie finansowania dróg już w roku 2012, a w roku 2013 wręcz jego załamanie.

Konsekwencje takich decyzji dla firm realizujących inwestycje drogowe szczególnie tych średnich i małych , które najczęściej występują w roli podwykonawców, nietrudno sobie wyobrazić.

Wprawdzie pojawiają się ministerialne zapewnienia, że w roku 2015 finansowanie inwestycji drogowych znowu wzrośnie, bo wtedy rozpocznie się realizacja kolejnej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Tak naprawdę to jest to palcem na wodzie pisane, bo nie bardzo wiadomo, jak ten nowy wieloletni budżet UE będzie wyglądał, a szczególnie, jakie środki przypadną w nim naszemu krajowi.

Sytuacja ta wskazuje na to, że bez pieniędzy europejskich, 40-milionowy kraj położony w środku Europy i 5-6. pod względem potencjału gospodarczego w Unii Europejskiej nie jest w stanie budować odpowiedniej ilości dróg umożliwiających jego normalne funkcjonowanie.

Jeżeli w wydatkach budżetowych, które w 2012 r. wyniosą ponad 320 mld zł, nie jesteśmy w stanie wygospodarować samodzielnie kilkunastu miliardów złotych na budowę dróg, będących przecież swoistym krwioobiegiem każdego państwa, to trzeba postawić pytanie o sensowność takiej struktury wydatków budżetowych.

Jak w takiej sytuacji można budować jakiekolwiek strategie rozwoju, jeżeli o własnych siłach nie jesteśmy w stanie wygospodarować w budżecie państwa środków na jej realizację?

Dopiero pieniądze pochodzące z budżetu UE mobilizują nas do znalezienia wkładu własnego do przedsięwzięć inwestycyjnych na poziomie 15-20 proc. ich kosztów, zresztą najczęściej te pieniądze na wkład własny to pieniądze pożyczone. 

Mimo tego, że na drogi w ostatnich latach przeznaczyliśmy znaczące nakłady inwestycyjne, to w zasadzie nie ma takiego ciągu drogowego w Polsce o standardzie autostrady albo drogi ekspresowej, którą można by przejechać nieprzerwanie z zachodu na wschód albo z północy na południe. Potrzebne jest więc kontynuowanie wysiłku finansowego przynajmniej na poziomie 20-30 mld zł rocznie.

Rząd Tuska zdecydował jednak inaczej i od roku 2013 na 3 lata przerywa budowanie dróg, bo nie będzie na ten cel pieniędzy europejskich. Widać, że ekipa Donalda Tuska mimo tego, że przygotowała strategie rozwojowe do roku 2030, nie jest w stanie funkcjonować w dłuższym horyzoncie czasowym niż 3-4 lata; sytuacja w budowie dróg to potwierdza.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2700
Domyślny avatar

pionek

10.05.2011 11:01

że za rządów Tuska drogi się "poprawiły", jest lepiej mamy o 2/3 dziur na drogach mniej, a nawet więcej niż 2/3, taka jest prawda, bo tam gdzie były 3 małe dziury albo więcej niż 3 dziury powstała teraz jedna wielka dziura!!!
Domyślny avatar

ksena

10.05.2011 12:55

że wystarczy dobra propaganda i przypochlebne media i nic nie trzeba więcej robić.Po co nam drogi,pozamykać szpitale i stadiony.Społeczeństwo przekonane o przejsciu sucha noga przez kryzys ,dowartosciowane porównaniem do zielonej wyspy,dumne z premiera poklepywanego po plecach nawet nie pyta jak jest naprawdę.Zresztą gdzie ma się pytać,gdzie się ma co dowiedzieć .Przecież nie z mediów.
Domyślny avatar

LB-NY

10.05.2011 18:52

Wiadomo nie od dzisiaj, że polityka gospodarcza i zagraniczna to najslabsze ogniwa działalności donkey's teamu. Prezentacja we wszystkich dostępnych opozycji mediach żenującej nieudolności w tych dziedzinach powinna byc naglośnana ciągle i zawsze. A co można przeczytać? Rozważania na tak istotne zagadnienie jak bijatyka lumpów, troche ckliwych rozważań typu wishfull thinking i tylko Pańskie wpisy uderzają w największa słabiznę donkey'ów. To jest jednak zbyt mało. Zajmijmy sie najważniejszymi konkretami a komentarze do wyreżyserowanych bekowisk darujmy sobie. Jeszce raz podkreślam to co widać z zewnatrz. PO jest najsłabsza w gospodarce i w polityce zagranicznej. I trzeba się naprawdę tym zająć.
Domyślny avatar

Andrzej Dębski

10.05.2011 19:34

Aby później znowu je budować. To nawyk przeniesiony z poprzedniego systemu bolszewickiego. Pracy nie zabraknie.
Domyślny avatar

Andrzej Dębski

10.05.2011 19:39

A interes się kręci. Kontynuacja bolszewizmu.
Domyślny avatar

WN

15.05.2011 16:10

Zapomniał Pan wspomnieć, że koszt 1 km jest największy w Europie a jakość najgorsza co spowoduje że niedługo będziemy budować od nowa.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 852
Liczba wyświetleń: 10,385,172
Liczba komentarzy: 15,576

Ostatnie wpisy blogera

  • Dwa megaskandale resortu Żurka prezentami pod choinkę dla koalicji 13 grudnia
  • Premier Tusk skompromitował się po pytaniach dziennikarzy Polsat News i TVN24
  • Minister rządu Tuska o obniżce cen energii w sytuacji kiedy one po raz kolejny wzrosną

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • JzL, "A dzisiaj idziemy na Ryżego!" - Polska piosenka Patriotyczna https://youtu.be/4lxAKOjGbhU
  • NASZ_HENRY, ... --- ... / ... --- ... / ... --- ... / / --- .-. .--. / -. -... / - --- -. .. . / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- /
  • NASZ_HENRY, ... --- ... / ... --- ... / ... --- ... / / -. .- ... --.. . -... .-.. --- --. .. / - --- -. .- / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- ;-)

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności