Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Konteksty redaktora Lisa

Seaman, 07.06.2011
Ponieważ redaktor Tomasz Lis niedawno przyznał Polakom prawo do indywidualnej pamięci, to ja chciałem pochwalić się swoją, żeby nie przepadła w mrokach niepamięci pokoleń. Podejrzewam bowiem, że po prawdopodobnym upadku OFE i ZUS w niedalekiej przyszłości nasi następcy będą mieli co innego na głowie niż pamiętać, kto z kim trzymał, co powiedział, czego nie dopowiedział i dlaczego.

Ja na ten przykład pamiętam dyskusję w radiotokefemie sprzed dwóch lat, w której żywy udział wziął właśnie redaktor Lis. Rozmowa była wręcz podręcznikowo pluralistyczna ze względu na dobór uczestników, w której oprócz postępowego red. Lisa głos zabierali: red. Wołek – postępowa prawica; red. Żakowski – postępowa lewica; prof. Władyka – postępowa historia.

W trakcie rozprawy z pracą magisterską świeżo upieczonego magistra Pawła Zyzaka wymieniano różne postępowe argumenty i usilnie doszukiwano się mocodawców młodego historyka. Dla wszystkich obecnych było bowiem oczywiste, że żaden młody historyk nie mógł samodzielnie wpaść na pomysł, żeby napisać kilkaset stron na temat Lecha Wałęsy. Według zgromadzonych w studio musiał to być jakiś stary historyk, a nawet ktoś jeszcze potężniejszy.

I kiedy już wydawało się, że pat jest nieunikniony, że trop urwie się na prof. Andrzeju Nowaku, promotorze tej pracy, a co najwyżej prezesie Januszu Kurtyce z IPN, wtedy w pełnej krasie ukazał się talent red. Lisa. On to wykazał niezawodny instynkt tropiciela, zajrzał bowiem do listy członków komitetu poparcia Lecha Kaczyńskiego w wyborach prezydenckich 2005.

I od razu trafienie – na liście był prof. Nowak! Redaktor Lis nie zakrzyknął co prawda Eureka!, ale dobitnie wskazał, że to jest „istotny kontekst” całej sprawy magistra Zyzaka. Dalej już tylko prosty ciąg przyczynowo – skutkowy: Kaczyński – Komitet Poparcia – prof. Nowak – młody historyk Zyzak. Gdzieś po drodze jeszcze pewnie prezes Kurtyka. Genialnie proste, prawda?

Właśnie umiłowanie istotnego kontekstu przez red. Lisa zwróciło moją uwagę w jego artykule („Odpaństwowić pamięć!”), w którym uzasadnia on sens postulowanej przez siebie likwidacji IPN. Na samym początku bowiem red. Lis wprowadza nas w kontekst tej likwidacji, którym według niego jest fakt, że kandydat na nowego prezesa przez lata współpracował z byłym prezesem. Oto jest kandydat na nowego szefa. To Łukasz Kamiński, przez lata współpracownik Janusza Kurtyki - argument ten musi być bardzo istotny dla Lisa skoro stanowi motyw przewodni całego artykułu.

Zastanowiło mnie to nadzwyczajne przywiązanie Lisa do kontekstów i pomyślałem sobie, że on sam przecież też człowiek i jak każdemu, zdarzało mu się zaistnieć w nie zawsze jasnych kontekstach.

Ale najistotniejszym kontekstem dotyczącym postulatu likwidacji Instytutu Pamięci Narodowej, jest oczywiście zawartość archiwum Instytutu. Tomasz Lis po prostu nie może tego nie wiedzieć lub choćby wyczuwać, że każda osoba w sile wieku domagająca się likwidacji tej placówki, siłą rzeczy wchodzi w bardzo – ale to bardzo – istotny kontekst własnej przeszłości. Lis tropił kontekst politycznej biografii Lecha Wałęsy tak skrupulatnie, że od pracy magisterskiej młodego historyka doszedł do głowy państwa polskiego. Obecność promotora w komitecie poparcia na kilka lat przed wydaniem pracy uznał za istotny kontekst jej treści.

Idąc za przykładem Lisa można się grzebać w kontekstach do woli, to jest uprawnienie wynikające z prostej analogii, do której on sam dał mimowolnie każdemu prawo. Od razu narzuca na przykład kwestia, jak ocenić żądanie likwidacji IPN w kontekście treści esbeckich archiwów, które są w posiadaniu tej instytucji? To jest przecież niezwykle istotny kontekst.

http://www.wprost.pl/ar/…



  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 5578
Domyślny avatar

Sobiepan

07.06.2011 20:25

A mentorem uczynic Lisa? W kontekscie jego kontaktow z poprawnymi? Dlugo jeszcze musi sie ten redaktorek uczyc, by zrozumiec, co to warsztat naukowy, indeks, przypisy, etc. Gdzie jest granica przyzwoitosci, a gdzie juz nie ma zadnych barier? Kontekstowy to on byl i jest! Zalosna postac. Nie zaskakuje, jedynie prowokuje. Widac, musi wykonac polecenia spisanych w aktach ubekow, a czas sie im konczy! "Charytatywne" dzialania za dodatkowa kase? Niezbadane sa intencje Lisa. Na razie.
Seaman

Seaman

07.06.2011 20:46

Dodane przez Sobiepan w odpowiedzi na To niby arkana naukowych badan w rece "szkiel kontaktowych"?

"To niby arkana naukowych badan w rece "szkiel kontaktowych"?"
Ileż to roboty? Nada się  im rangę Instytutu Szkła Kontaktowego i zatrudnią redaktora  z kontekstem. W ten sposób stanie się naukowcem. a potem już z górki, doktoraty się posypią...
Pozdrawiam:)
Domyślny avatar

Nadzieja2010

07.06.2011 22:00

To cytat z naszego wieszcza Adama,dedykuję go wszystkim zakłamanym "przekaziorom" w prl-bis! Dziennikarstwo jest obecnie na żałosnym poziomie/z wyjątkami/,poprostu nie da się słuchać ich zmanipulowanych, fałszywych "opowiastek".Szkoda tylko,że tak wielu nabiera się na te ich "perfidne sztuczki". P.Lisa i reszty z "zagrody" nie toleruje mój organizm. "Polityka została wymyślona po to,aby kłamstwo brzmiało jak prawda" G.Orwell Pozdrawiam autora tekstu!
Seaman

Seaman

08.06.2011 07:42

Dodane przez Nadzieja2010 w odpowiedzi na "Ach szelmy,łotry,ach łajdaki!żeby ich piorun trzasł"

""Ach szelmy,łotry,ach łajdaki!żeby ich piorun trzasł"
To rzadki przypadek, kiedy do komentarza nie można nic dodać ani ująć.
Pozdrawiam serdecznie:)
Domyślny avatar

Jermar

07.06.2011 22:12

Nie znam się na dziennikarstwie, ale to co pokazał "postępowiec" było rażąco niedziennikarskie, manipulanckie, wazeliniarskie ale warto było obejrzeć, aby zobaczyć jak należy partaczyć robotę. Wazeliniarskie wobec "profesora" Bartoszewskiego, którego co chwila komplementował tym nieprzysługującym mu tytułem. Wielokrotnie podsuwał przed kamerę nowe "dzieło" gościa. Dawał pytania umożliwiające atak na PiS. Dyplomatołek jednak zaplątał się lub zapędził niezręcznie i powtórzył teorię, że Polska to brzydka panna bez posagu. Było to inaczej powiedziane, ale sens taki sam. Chodziło o gazociąg północny blokujący drogę do portu w Świnoujsciu. I co na to krzykliwy ramol? Stwierdził, że Polska jest mała, nie jest mocarstwem, ma zbyt mało mieszkańców w stosunku do Niemiec, więc powinna siedzieć cicho i nie podskakiwać. Szkodliwa dla Polski postawa tego dyplomatoła nie odbiła się żadnym echem w dzisiejszych mediach, chociaż dokładnie śledziłem TV i internet. A to jest zdanie doradcy rządowego, skandaliczne! Jawne kondominium.
Seaman

Seaman

08.06.2011 07:45

Dodane przez Jermar w odpowiedzi na Wczoraj był Lisi pokaz z cyklu "TL na żywo"

"I co na to krzykliwy ramol? Stwierdził, że Polska jest mała, nie jest mocarstwem, ma zbyt mało mieszkańców w stosunku do Niemiec, więc powinna siedzieć cicho i nie podskakiwać. "
Bo oni służalczość mają we krwi. W praktyce to oznacza, że nie posiadają krzty samodzielności i zawsze patrzą za jakimś dobrym wujkiem, któremu można się przypodobać i na nim oprzeć.
Pozdrawiam
Domyślny avatar

starsza dama

07.06.2011 22:54

I pomysleć, że ten typ marzył o karierze w żyrandolowym pałacu!
Seaman

Seaman

08.06.2011 07:48

Dodane przez starsza dama w odpowiedzi na Obrzydliwiec..........

"I pomysleć, że ten typ marzył o karierze w żyrandolowym pałacu!"
W gronie postępowych salonowców nie jest żadnym wyjątkiem pod tym względem. Oni wszyscy to jedno maja na myśli - karierę. To jest całe ich życie - dążenie do osobistej korzyści przesłania im wszystko.
Pozdrawiam
Domyślny avatar

miwi

08.06.2011 06:51

Jaki ja ładny, jaki ja mądry, jak ja mogę PiS-owi dokopać. Przestałem ten program oglądać, bo z dziennikarstwem nie ma nic wspólnego. Zaprasza do programu męty z obozu POpaprańców i ma tylko jeden cel - dokopać PiS owi. Jest zwyczajną wynaturzoną kreaturą. Myślę, żeby zbojkotować jego program i nie brać udziału w tym pełnym nienawiści spektaklu. Jeżeli chcecie poznać jego prawdziwe oblicze wejdzcie "gafy Tomasza Lisa" na google
Seaman

Seaman

08.06.2011 07:50

Dodane przez miwi w odpowiedzi na Narcyz

Skalę degrengolady polskiego dziennikarstwa wyznacza właśnie jego pozycja w mediach, laureata licznych nagród i wyróżnień. Dno!
Pozdrawiam
Domyślny avatar

hera

08.06.2011 07:23

Sto procent tych, ktorych uwiera IPN, ma osobiste powody! Jesli nie oni to rodzinka! Pamietajmy, ze czerwony bandyta mial pol wieku na to, by przysposobic Polske do lajdactwa! Biologia tez sprawy predko nie rozwiaze, bo to sie przeciez multiplikuje, plodzi i rozpelza! Ale jest tez optymizm, chociazby w tych słowach Marka Hłaski: "No, i ch..j im w dupe!" Potega pogardy i dobrego smaku to tez jest cos! I w dodatku duzo ladniesze! Serdecznie pozdrawiam!
Seaman

Seaman

08.06.2011 07:52

Dodane przez hera w odpowiedzi na Bo to proste jak budowa cepa:

"Sto procent tych, ktorych uwiera IPN, ma osobiste powody! Jesli nie oni to rodzinka! "
Zgadzam się całkowicie. Dodałbym tylko do rodzinki środowisko, jak w przypadku michnikowszczyzny...
Pozdrawiam
Domyślny avatar

leda

08.06.2011 19:46

Dodane przez Seaman w odpowiedzi na hera

Lisa na dokladke uwiera jeszcze "Nocna Zmiana" taki tam mlody taki "sliczny" i taki zestrachany "....co z nami bedzie.." zapytuje. Lubie ten film,bo obsada wciaz aktualna. leda
Domyślny avatar

ksena

08.06.2011 09:43

tym samym zyska Pan przychylność innych postępowców,a nawet wejście do postępowego salonu .Warunek jeden:skuteczne opluwanie ,,wrogów''postępu w rytm dyrektyw i wskazań obozu postępu.Wiem ,ze to niełatwe,ale postęp zawsze rodził się w bólach.a obóz postępu zaczyna wykazywać postępową paranoję.Osobiście wolę postępujące oszołomstwo,bo przynajmniej wiem ,że znajduję się w normalnym świecie i w zacnym towarzystwie.
Seaman

Seaman

08.06.2011 18:31

Dodane przez ksena w odpowiedzi na nie stać Pana na postępowy blog ?

Chyba mnie nie stać. Piszę chyba, bo bo nie czyniłem wysiłków w tym kierunku. Jakoś tak mam, że postępuję nie z zadekretowanym postępem, ale według własnego widzimisię. Może ja jakiś anarchista jestem?!
Pozdrawiam
Domyślny avatar

Gillan3

08.06.2011 12:22

niedawno o środowisku dziennikarskim.Poruszono kwestię Wojewódzkiego,Figurskiego i właśnie Lisa.Było czrno na białym skąd tacy ludzie się biorą no i jaką mają wymówkę na swoje postępowanie(że to niby naciski szefów):"No wiesz stary ,kredyty ,kredyty i takie tam ,no wiesz".....Ja wogóle nie kapuję jak taki np Lis a ogólnie rzecz ujmując,postępowa elyta funkcjonuje w społeczeństwie w przekonaniu że to społeczeństwo składa się z ludzi niedorozwiniętych,bezmózgowców i zwykłych ścierw co myślą tak jak oni
Seaman

Seaman

08.06.2011 18:34

Dodane przez Gillan3 w odpowiedzi na KTOŚ TU NA BLOGU MOŻE WŁAŚNIE SEAMAN PISAŁ

"Ja wogóle nie kapuję jak taki np Lis a ogólnie rzecz ujmując,postępowa elyta funkcjonuje w społeczeństwie w przekonaniu że to społeczeństwo składa się z ludzi niedorozwiniętych"
No cóż, jeśli wziąć pod uwagę posłuch jaki ma "postępowa elyta", nakłady ich gazet, oglądalność i słuchalność ich programów, wybieralność w wyborach -= to co myśleć? Hę?
Pozdrawiam
Domyślny avatar

lego

08.06.2011 13:11

Tomasz Lis to typowy funkcjonariusz ( bardzo dobrze opłacany i lansowany ) bo jaki z niego dziennikarz – ma bardzo silną alergie na słowo lustracja .Czy dlatego ,że jemu za to płacą a może gdzieś w zakątkach rodzinnych są legitymacje Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego UB, SB a może nieopacznie podpisał lojalkę która otworzyła jemu drogę nie tylko do kariery – no a teraz spłaca dług wdzięczności swoim opiekunom . Tomasz Lis i jego wypowiedzi na temat IPN –u i cenzury (W tym samym telewizyjnym dzienniku dzień wcześniej równie młody i rozpalony jakimś rewolucyjnym, infantylnym żarem redaktor tłumaczył mi, że obcięcie budżetu IPN-owi jest zamachem na wolność badań naukowych, a nawet wolność słowa. Niezupełnie się z tym zgadzam, a dokładniej, kompletnie się z tym nie zgadzam, bo ja bym ów IPN skasował całkowicie. ) (Jak wychowywać nasze dzieci, gdy każdego można opluć, wziąć pod obcasy, skopać, upokorzyć, zgnoić? Czy zasługujemy na szacunek, jeśli sami siebie nie potrafimy szanować? Instytut Podjudzania Narodowego ( chodzi Lisowi o IPN) powinien przestać istnieć. Obcięcie jego budżetu to niezasłużenie niska kara. ) T. Lis na temat wolności słowa: (Jestem zwolennikiem cenzury, jeśli miałaby ona zablokować dostęp do internetu swołoczy, która opluwa wielkiego Polaka, ( chodzi o Bronisława Geremka – ani wielki ani Polak bo po kim u tego człowieka takowa przypadłość – miał tylko obywatelstwo polskie ) który dopiero co zginął w wypadku samochodowym. ) Najgorszą rzeczą, jaka może spotkać dziennikarza to zaszufladkowanie są dziennikarze, którzy sami jednoznacznie określili swoje preferencje polityczne i do tego grona należy między innymi Tomasz Lisa, Monika Olejnik, Andrzej Mrozowski, Tomasz Sakielski Jacek Żakowski i to jest ich błąd, który z wyrafinowaniem wkalkulowali w swoje kariery zawodowe, wiedzą doskonale, że ich być to tylko w służbie mocodawcy to oni będą w przyszłości i to niedalekiej tłumaczyć społeczeństwu nową politykę internacjonalistyczną, jaką zgotuje nam Parlament Europejski ( wiedzą, po co i za ile sprzedają swoje twarze) Tylko, że każda historia to zbieg zaplanowanych zdarzeń i przypadków, które mogą lub nie je zniweczyć, – ale oni weszli do rzeki bez powrotu, czyli Mają bilet w jedna stronę - to ich wybór. Druga grupa dziennikarzy to ludzie przedstawiający Polski punkt widzenia,( narodowo patriotyczny) jest im bardzo trudno przebić się do opinii publicznej w wiodących mediach typu TVN, POLSAT, TVP, ponieważ z góry okrzyknięci są, jako szowiniści, ciemnogród, PiS-owcy itd. •i tak na przykład Stanisław Michalkiewicz, prof. Iwo Cyprian Pogonowski, ks. prof. Waldemar. Chrostowski prof. dr hab. Jerzy Robert Nowak, historyk (profesor wyższej uczelni) i publicysta, autor ponad 40 książek, prof. dr hab. Bogusław Wolniewicz istnieją, ale w drugim obiegu, to już przerabialiśmy za czasów PRL czyli dalej obowiązują zasady z owego okresu i ten proces pogłębia się, wolność słowa i wypowiedzi będzie społeczeństwu reglamentowana co znamy z czasów poprzednich jako cenzura a cenzura jest tylko utajona ,bo ile informacji istotnych dla społeczeństwa polskiego nie jest podawana , a podawane są zinterpretowane .przez punkt widzenia właściciela stacji RTV i ich mocodawców .
Seaman

Seaman

08.06.2011 18:42

Dodane przez lego w odpowiedzi na T. Lis zwolennik cenzury !

"T. Lis zwolennik cenzury !"
Oczywiście, że tak, jeśli nie można w inny sposób objąć całkowitego panowania nad duszami i umysłami, to oni chętnie wprowadzą cenzurę. To jest dziedzictwo po komunizmie - komuna nie może istnieć nawet trzech miesięcy bez cenzury. Cenzura to jest warunek sine qua non wszelkiego totalniactwa. A oni przecież dążą, żeby wszyscy wyznawali wyłącznie jedyne słuszne poglądy. Wkrótce zaczną się pojawiać w mainstreamowych mediach uzasadnienia dla cenzury - początkowo nieśmiełe, ale w miarę upływu czasu coraz wyraźniejsze. Bo Unia Europejska w tym kształcie, formie i postaci nie może na dłuższą metę bez cenzury przetrwać. Podobnie jak Związek Sowiecki, III Rzesza hitlerowska i wszelka inna totalniacka hołota. Dlatego przewiduję, że zaczną się próby reaktywacji demokracji socjalistycznej, jaką ćwiczyliśmy przez dziesięciolecia za komuny. A pierwszym zwiastunem będzie właśnie cenzura...
Pozdrawiam
Domyślny avatar

cogito

08.06.2011 15:01

"Oto jest kandydat na nowego szefa. To Łukasz Kamiński, przez lata współpracownik Janusza Kurtyki" (T.Lis) No to jak z tą postępowością Lisa jest? Postępowością Dzierżyńskiego póki co mi tu pachnie. Tak jakoś się porobiło,że za etatowe "sumienia narodowe" robią u nas ludzie bez sumień.
Seaman

Seaman

08.06.2011 18:44

Dodane przez cogito w odpowiedzi na Najlepsze wzorce.

"Tak jakoś się porobiło,że za etatowe "sumienia narodowe" robią u nas ludzie bez sumień."
Raczej ludzie, którzy  mają dużo na sumieniu.
Pozdrawiam
Seaman
Nazwa bloga:
Liga Nadmorska i Postkolonialna
Miasto:
Gdynia

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 364
Liczba wyświetleń: 1,558,221
Liczba komentarzy: 4,592

Ostatnie wpisy blogera

  • Tusk z powyłamywanymi nogami
  • Ostał mu się ino Ostachowicz
  • Ciszej nad moim rządem!

Moje ostatnie komentarze

  • W tym masz rację - on cieknie...
  • "Kto zamienił zwłoki? A-Sowiecki bałagan,B-Bo szczątki były małe i brudne,C-Wina pilotów. Smsy z prawidłowymi odpowiedziami prosimy kierować do klubu PO." Jakiś dęte audiotele wymyśliłeś, bo w tych…
  • "utajone pod rudą farbą" No, już tak nie narzekaj na rudych, znałem jedną rudą....

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Smoleńsk - racjonalna teoria spiskowa
  • Dlaczego premier Tusk brał ślub kościelny?
  • Gibała być zdrajca, Kali nie być zdrajca

Ostatnio komentowane

  • , Tak to prawda ale na to pierwszy wpadł geniusz śledczy Seremet a że zajęło to 2 lata pracy a tobie chwilę no to trudno nagrody rozdano.Pozdrawiam.
  • Seaman, W tym masz rację - on cieknie...
  • Seaman, "Kto zamienił zwłoki? A-Sowiecki bałagan,B-Bo szczątki były małe i brudne,C-Wina pilotów. Smsy z prawidłowymi odpowiedziami prosimy kierować do klubu PO." Jakiś dęte audiotele wymyśliłeś, bo w tych…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności