Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Wsparcie dla branży transportowej w związku z pandemią

Zbigniew Kuźmiuk, 08.05.2020
Dodatkowe wsparcie dla branży transportowej w związku z pandemią COVID-19
 
1. W ostatnią środę w ramach tarczy antykryzysowej rząd uruchomił dodatkową pomoc finansową dla branży transportowej w postaci dwóch nowych instrumentów: leasingowego i pożyczkowego.
Koordynatorem tych dwóch nowych instrumentów pomocowych jest Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), w tym w szczególności instrumentu leasingowego ARP Leasing, a wartość tej pomocy jest szacowana na ok.1,7 mld zł.
Przedsiębiorstwa branży transportowej mogą oczywiście korzystać z rozwiązań zawartych w Tarczy antykryzysowej i w Tarczy finansowej ale ze względu na specyfikę tej branży, rząd zdecydował się na uruchomienie dodatkowego wsparcia.
2. Przypomnijmy, że polska branża transportowa została stworzona w zasadzie od podstaw przez ostatnie 30 lat i tworzy ją ponad 150 tysięcy podmiotów małych, średnich i dużych zatrudniających blisko 800 tysięcy pracowników.
Jej najważniejszą częścią składową jest transport ciężarowy, będący drugim co wielkości przewozów w Unii Europejskiej i ilości floty samochodowej (drugi po Niemczech), odpowiada także za tworzenie blisko 6% polskiego PKB.
Ale bardzo duża część środków transportowych posiadana przez firmy, to sprzęt leasingowany, a w sytuacji znacznego zmniejszenia przychodów tych przedsiębiorstw, pojawiają się poważne kłopoty z obsługą rat leasingowych.
W tzw. leasingu operacyjnym kwota rat leasingowych przejętych przez Agencję do finansowania może sięgać 5 mln zł, a okres tego finansowania może trwać nawet sześć lat, karencja rat leasingowych może wynieść nawet 12 miesięcy.     
Jak policzono w przypadku leasingu standardowego ciągnika siodłowego z naczepą, taki sposób wsparcia ze strony Agencji może wzmocnić bieżącą płynność spółki, która go posiada kwotą około 110 tys. zł rocznie.
Drugim instrumentem wsparcia zaadresowanym do branży transportowej w szczególności firm małych i średnich są kredyty obrotowe na wypłatę wynagrodzeń pracowników, pożyczki te mogą pokrywać wynagrodzenia netto w tych firmach przez okres nawet 2 lat, przy czym wynagrodzenia te będą przekazywane bezpośrednio na rachunki bankowe pracowników.  
3. Od ponad miesiąca trwa już także wsparcie dla firm ze wszystkich sektorów dotkniętych skutkami pandemii zarówno z Tarczy antykryzysowej z kolejnymi uzupełnieniami i z Tarczy Finansowej, którą uruchomiono na początku maja.
Do tej pory przedsiębiorcy złożyli już ponad 3 mln wniosków o pomoc w ramach Tarczy antykryzysowej między innymi o zwolnienia ze składek ZUS, dopłaty do wynagrodzeń, a także 5 tysięczne pożyczki.
Ponad 70% wszystkich tych wniosków dotyczy 3 miesięcznych zwolnień ze składek ZUS, sumarycznie oznacza to, że w kieszeniach przedsiębiorców z tytułu tych zwolnień, zostanie kwota przynajmniej kilkunastu miliardów złotych.
W ramach pozostałych form pomocy przewidzianych w Tarczy antykryzysowej przedsiębiorcom zostało już wypłaconych ponad 4 mld zł, a te formy wsparcia są realizowane praktycznie na bieżąco zaraz po wpłynięciu wniosków.
Z kolei mimo zaledwie kilku dni funkcjonowania Tarczy finansowej, zaakceptowane zostały wnioski około 40 tysięcy firm, a na ich rachunki przekazano do tej pory już ponad 8 mld zł.
Przypomnijmy, że wsparcie przyznawane w ramach Tarczy finansowej ma wprawdzie charakter pożyczkowy ale jeżeli firma utrzyma dotychczasowe zatrudnienie, będą one umarzane aż w 75%.
4. Jak widać polski rząd nie tylko bardzo szybko realizuje wsparcie dla przedsiębiorstw przewidziane w Tarczy antykryzysowej i Tarczy finansowej ale także cały czas wprowadza nowe instrumenty pomocowe dla branż, które w wyjątkowy sposób zostały dotknięte skutkami pandemii CONVID-19.
Taką branżą dotkniętą najmocniej kryzysem jest szeroko rozumiana branża transportowa, która zatrudnia około 800 tysięcy pracowników i odpowiada za tworzenie blisko 6% polskiego PKB.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 640
Marek1taki

Anonymous

08.05.2020 07:36

Przestańcie wspierać. Narobiliście gnoju razem z PO.
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 850
Liczba wyświetleń: 10,384,598
Liczba komentarzy: 15,574

Ostatnie wpisy blogera

  • Minister rządu Tuska o obniżce cen energii w sytuacji kiedy one po raz kolejny wzrosną
  • Ataki koalicji13grudnia na prezydenta Nawrockiego mają odwracać uwagę od problemów Polaków
  • Tusk zaproszony do Berlina „na pogaszenie świateł” i do Helsinek zamiast do Warszawy

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • NASZ_HENRY, ... --- ... / ... --- ... / ... --- ... / / -. .- ... --.. . -... .-.. --- --. .. / - --- -. .- / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- / -- .- -.-- -.. .- -.-- ;-)
  • u2, "koalicja 13 grudnia urządziła w Sejmie wręcz spektakl nienawiści" Można by wielkodusznie wybaczyć nieudolność koalicji 13 grudnia w rządzeniu, gdyby potrafiła przyznać się do popełnionych…
  • sake2020, Towarzysz Czarzasty wziął na swoje barki obowiązek ataku na prezydenta Nawrockiego metodą ,,obrony zwierząt''. Ale towarzysz Czarzasty zapomniał,że troska o zwierzeta to nie uwalnianie z łańcuchów .…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności