Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Czego TAWSy nie powiedziały, wiecie komu

KaNo, 06.06.2012
Ukryty przez komisje MAK i KBWL TAWS #38 wzbudza coraz większe emocje. Jedni próbują zgrać trajektorię samolotu kręcącego beczkę lotkową z położeniem tego „alarmu”, inni całkowicie podważyć, a ostatnio chociaż zakwestionować wiarygodność poszczególnych zapisów.
 
Napisałem „alarmu” w cudzysłowie, bo nie jest to typowy alarm o niebezpiecznym zbliżaniu się do ziemi. TAWS #38 jest standardowym zapisem dokonywanym podczas każdego lądowania. Aktywowany jest on przez czujnik w goleni podwozia, który rejestruje zetknięcie się kół z ziemią. Dziwnym trafem osoby kwestionujące ten zapis lądowania nie chcą o tym pamiętać, z zapałem natomiast dyskutują nad dokładnością wyznaczonego z trzech GPS-ów położenia geograficznego, kierunku trajektorii (True Track), wysokości barycznej itd. Oczywiście wszystko to w odniesieniu do „biednego” i „odrzuconego” przez obie komisje TAWS #38, pozostałe alarmy poszły tymczasem w zapomnienie.
 
Tak to wygląda, gdy teoretycy, albo lepiej teoretyzujący, biorą się za analizę danych. Jak nie pasuje – to wyrzucić, jak nie leży – to przesunąć. A tutaj potrzebna jest ogromna cierpliwość i pokora, bo najczęściej myli się człowiek, więc jak nie pasuje – to jeszcze raz, jak nie leży – to w inny sposób.
 
Przejdźmy zatem do konkretów, a są nimi dwa proste wykresy. Pierwszy z nich to zapis wszystkich TAWS od ponad pięciu kilometrów przed lotniskiem. Położenie tych alarmów odniesione jest do ostatniego, czyli #38 (współrzędne 0,0). Przy każdym z nich podano – w stopniach – wartości rzeczywistego kierunku podejścia (True Track).
 

 
Widać wyraźnie, że pomiędzy alarmem #35 i #36 skorygowany został kierunek trajektorii z -94° na -93°.
Zobaczmy zatem, jak wyglądała trajektoria samolotu po tej korekcji:



Poprowadziłem prostą pomiędzy tymi punktami. Wynik jest jednoznaczny, samolot poruszał się dokładnie wzdłuż skorygowanej trajektorii (-93°), a zapisane przez TAWS położenia geograficzne z ogromną precyzją układają się wzdłuż tej prostej. Dla zainteresowanych wyjaśnienie: w tabelce na wykresie podane jest dopasowanie punktów do wyznaczonej prostej. Można też przyjąć, że nie było żadnej korekcji trajektorii i poprowadzić prostą przez wszystkie pięć TAWS-ów. Nawet przy takim założeniu okazuje się, że standardowe odchylenie położeń geograficznych od prostej wynosi tylko 4 metry. Czy jest możliwa taka precyzja wyznaczania i zapisu położenia geograficznego przez układ GPS-FMS-TAWS?
 
Dokładna procedura wyznaczania położenia jest tajemnicą producenta. W ubiegłym roku skontaktowałem się z Universal Avionics, aby dowiedzieć się, jaka jest końcowa dokładność. Okazało się, że zależy to od wersji softwaru, konkretnej konfiguracji i żeby ją uzyskać, należy podać dane klienta i numer seryjny FMS. Podałem znany z raportu numer seryjny urządzenia z TU-154M, kazano mi chwilę poczekać. Odmowa była grzeczna, ale zdecydowana.

Jedno jest jednak pewne – w dniu 10 kwietnia 2010 roku trzy GPS-y zainstalowane w TU-154M „widziały” trzynaście satelitów, a komunikowały się z jedenastoma spośród nich. W jakie zatem satelity wpatrzona była komisja Millera, skoro według jej trajektorii (co wykazałem w poprzedniej notce) samolot przeleciał minimum 14.7 metra na południe od TAWS #38?
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 19983
kano

KaNo

07.06.2012 18:39

Dodane przez you-know-who w odpowiedzi na o, szkoda!

"wg. producenta systemu TAWS, ktory gwarantuje dokladnosc w promieniu 92 m i to tylko w 95% przypadkow"
Pojedyńczego GPS, a nie systemu składającego się z trzech i metody hybrydowej,
Dokładność 92 metry, jeżeli dołożymy do tego częstość odświeżania postulowaną przez jerzyka07 1 sekunda oraz transmisję z FMS do TAWS, która może również trwać 1 sekundę, to otrzymamy dodatkowo około 100 metrów. Dokładność wyznaczania pozycji geograficznej samolotu podczas lądowania rzędu 200 metrów??
Takie próby podważenia TAWS #38, bo o to w tym wszystkim chodzi, są rozpaczliwe.
Domyślny avatar

Jerzyk07

11.06.2012 15:14

Dodane przez kano w odpowiedzi na GPS

"Takie próby podważenia TAWS #38, bo o to w tym wszystkim chodzi, są rozpaczliwe. " Panie Nowaczyk: NIKT NIE USLUJE PODWAZAC jakichkolwiek zapisow TAWS czy FMS! Ja protestuje i sprzeciwiam sie TYLKO i WYLACZNIE panskiej interpretacji, a co za tym nastepuje: podawaniu blednych hipotez i wnioskow. To sa dzialania na szkode wizerunku Polski na arenie miedzynarodowej poprzez "wystepy" Zespolu Parlamentarnego posla Macierewicza. Na szczescie, uwaga opinii miedzynarodowej totalnie ignoruje te groteskowe wystepy ZP, tylko panskie brednie traktuja pilotow, obsluge naziemna, wybranych naukowcow i inzynierow jak idiotow. I to jest i smutne, i przykre. Niech pan bedzie spokojny. Juz sie u pana nie odezwe......
Domyślny avatar

Jerzyk07

11.06.2012 15:15

Dodane przez kano w odpowiedzi na GPS

EOT
kano

KaNo

06.06.2012 19:47

Na blogu YKW i jerzyka07 ciągle podawana jest informacja, że FMS "odświeża" pozycję geograficzną co jedną sekundę i podaje ją pilotowi na ekranie, a z dodatkowym opóźnieniem do 1s przekazuje TAWS-owi.
Wynika z tego, że podczas lądowania (optymalna prędkość podejścia dla TU-154M  to 75m/s) położenie wyznaczone jest z dokładnością 75 metrów, a zapisane w TAWS nawet do 150 metrów. Płynie z tego jeszcze jeden wniosek, że ostrzeżenia TAWS o niebezpiecznym zbliżaniu się samolotu o masie 80 ton i prędkości 270 km/h do ziemi, mogą być opóźnione o 1-2 sekundy (75-150 metrów).
Ciekawy jestem jakim cudem Universal Avionics ma jeszcze jakichkolwiek klientów.
Domyślny avatar

you-know-who

07.06.2012 07:27

Dodane przez kano w odpowiedzi na Na blogu YKW i jerzyka07

Na blogu YKW i jerzyka07 ciągle podawana jest informacja, że FMS "odświeża" pozycję geograficzną co jedną sekundę i podaje ją pilotowi na ekranie, a z dodatkowym opóźnieniem do 1s przekazuje TAWS-owi. Wynika z tego, że podczas lądowania (optymalna prędkość podejścia dla TU-154M to 75m/s) położenie wyznaczone jest z dokładnością 75 metrów, a zapisane w TAWS nawet do 150 metrów. Płynie z tego jeszcze jeden wniosek, że ostrzeżenia TAWS o niebezpiecznym zbliżaniu się samolotu o masie 80 ton i prędkości 270 km/h do ziemi, mogą być opóźnione o 1-2 sekundy (75-150 metrów). drogi KaNo, to nie zupelnie tak! nie zdradze zadnego sekretu(?) UA mowiac, ok, nie mowiac a sugerujac (gdyby chcieli mnie za to scigac :-), ze stosowane sa algorytmy ekstrapolacyjne, jesli nie sa dostepne swieze dane. dlatego alarmy TAWSU moga wlaczyc sie byc moze w dowolnej chwili co 0.1 s, korzystajac z danych zbieranych co 1s, zwlaszcza ze TAWS nie korzysta wylacznie z gps-a. Wolne zbieranie i przekazywanie danych jest jednak faktem, na ktore jerzyk07 ma bardzo konkretne dowody ktore widzialem na wlasne oczy, dlatego lepiej z gory dac za wygrana i nie kwestionowac tego. pzdr ykw
kano

KaNo

07.06.2012 18:19

Dodane przez you-know-who w odpowiedzi na Na blogu YKW i jerzyka07

"Wolne zbieranie i przekazywanie danych jest jednak faktem, na ktore jerzyk07 ma bardzo konkretne dowody"
Te "dowody" są świadectwem luk w wiedzy, albo próbą wprowadzenia w błąd. FMS UNS-1D firmy Universal Avionics używa hybrydowej (GPS/IRS) metody wyznaczania pozycji geograficznej ze znacznie wyższą częstością odświeżania.zależną od wersji zainstalowanego softwaru.
Domyślny avatar

Jerzyk07

10.06.2012 14:15

Dodane przez kano w odpowiedzi na GPS

Rownie dobrze moge napisac, ze to samo dotyczy pana notek i wnioskow, jak chocby powyzsza notka czy "wyklad" na temat TAWS FAULT LOG. Ja prosze pana nigdy nie twierdzilem, ze wiem wszystko jak rowniez nie mowilem, ze jestem EKSPERTEM. Moje luki w wiedzy maja co najwyzej wplyw na wiarygodnosc mojej skromnej osoby. Natomiast pan wspomaga prace przedstawicieli polskich wladz ustawodawczych co ma wplyw juz nie tylko na pana wiarygodnosc .... Kolejny przyklad znajomosci tematu: "FMS UNS-1D firmy Universal Avionics używa hybrydowej (GPS/IRS) metody wyznaczania pozycji geograficznej ze znacznie wyższą częstością odświeżania.zależną od wersji zainstalowanego softwaru." bez komentarza ....
kano

KaNo

10.06.2012 20:27

Dodane przez Jerzyk07 w odpowiedzi na luki w wiedzy

LABEL DEFINITION FORMAT XMSN RATE
254 Hybrid GPS Latitude BNR 100 ms 
255 Hybrid GPS Longitude BNR 100 ms 
256 Hybrid GPS Fine Latitude BNR 100 ms 
257 Hybrid GPS Fine Longitude  BNR 100 ms
Bez komentarza
Domyślny avatar

Jerzyk07

10.06.2012 23:14

Dodane przez kano w odpowiedzi na UNS-1D Flight Management System Technical Manual

Jezeli to pan wie, to swiadczy jeszcze gorzej o panskich intencjach. Po pierwsze wymienia pan labels ktorych wymaga FMS UNS-1D do wspolpracy z systemami zewnetrznymi GPS/IRS. Dotyczy to zdefiniwania WEJSCIOWEGO portu ARINC jako: GPIRS Input Bus (ARINC 429 High Speed). Po pierwsze: w 101-ce oba FMSy UNS-1D nie mialy tak skonfigurowanego portu wejsciowego. Po drugie: takiego systemu GPS/IRS NIE bylo na pokladzie 101-ki. Panskie stwierdzenie, ze system trzech GPS-ow w 101-ce byl "hybrydowym" jest brakiem wiedzy lub celowym klamstwem.
kano

KaNo

11.06.2012 04:57

Dodane przez Jerzyk07 w odpowiedzi na I po co pan brnie?

Prędzej czy później dowiemy się co było podłączone do:
ARINC XMIT 1/1 PORT 0  - 429 HS
Domyślny avatar

Jerzyk07

11.06.2012 14:52

Dodane przez kano w odpowiedzi na Prędzej czy później dowiemy

Prędzej czy później dowiemy się co było podłączone do: ARINC XMIT 1/1 PORT 0 - 429 HS To tego pan JESZCZE NIE WIE ? To faktycznie nie mamy o czym rozmawiac.... Zdrowia zycze. EOT
Domyślny avatar

Jerzyk07

10.06.2012 13:47

Dodane przez kano w odpowiedzi na Na blogu YKW i jerzyka07

TAWS. W przedzialach pomiedzy odswiezaniem pozycji GPS->FMS, FMS kalkuluje nastepna pozycje w/g FP i predkosci samolotu (w uproszczeniu) i podaje nowa pozycje do TAWS co 100 mS!

Domyślny avatar

Eustachy, smok

11.06.2012 23:59

Dodane przez Jerzyk07 w odpowiedzi na zle pan zrozumial...

E gdzie w raporcie MAK takie fenomenalne działania TAWSa jest opisane?
Domyślny avatar

Jerzyk07

10.06.2012 14:27

Dodane przez kano w odpowiedzi na Na blogu YKW i jerzyka07

"Wynika z tego, że podczas lądowania (optymalna prędkość podejścia dla TU-154M to 75m/s) położenie wyznaczone jest z dokładnością 75 metrów, a zapisane w TAWS nawet do 150 metrów. Płynie z tego jeszcze jeden wniosek, że ostrzeżenia TAWS o niebezpiecznym zbliżaniu się samolotu o masie 80 ton i prędkości 270 km/h do ziemi, mogą być opóźnione o 1-2 sekundy (75-150 metrów)." Panie KaNo, TAWS alarmuje pilotow z wyprzedzeniem 30-50 sekundowym przed dojsciem do sytuacji krytycznej. To wyprzedzenie czasowe uwzglednia opoznienia reakcji pilotow, reakcji samolotu i precyzje danych. Jest pan pierwszym podwazajacym funkcjonalnosc komputerow TAWS. "Ciekawy jestem jakim cudem Universal Avionics ma jeszcze jakichkolwiek klientów." To teraz winnym bedzie UASC ?
kano

KaNo

10.06.2012 21:33

Dodane przez Jerzyk07 w odpowiedzi na bledny wniosek

"TAWS alarmuje pilotow z wyprzedzeniem 30-50 sekundowym"
Proszę zatem wytłumaczyć TAWS #36 - 500 metrów (6.7 s) do przewidywanego miejsca zderzenia z ziemią
TAWS #37 - 333 metry. (4.4 s)
PS
Wystarczyłaby chwila zastanowienia przed podaniem tego wyprzedzenia. W czasie 30-50 sekund samolot może zacząć np. szybcij się zniżać, wówczas nie tylko zderzenie nastapi szybciej, ale zmieni się też jego miejsce (przypadek TAWS #36)
Domyślny avatar

Jerzyk07

10.06.2012 23:47

Dodane przez kano w odpowiedzi na Wyprzedzenie

Zamiast tworzyc legendy, moze zapisal by sie pan na kurs TAWS do UASC? To koszt raptem kilkaset dolarow, 5 godzin wykladu, a pozostale 3 godziny przeznaczone na dyskusje i pytania. Panskie "Proszę zatem wytłumaczyć TAWS #36 ....." dokladnie swiadczy o pana znajomosci tematu. 06:40:03 TAWS 34 CAUTION -> ROC, brak reakcji 06:40:29 TAWS 35 CAUTION -> ROC, powtorka TAWS 34, brak reakcji 06:40:36 TAWS 36 WARNING -> wzmocnienie ROC 06:40:43 TAWS 37 WARNING -> zamiana na TERRAIN IMPACT WARNING . . 06:41:02 -> cisza... I wszystko trwalo 59 sekund ! Slady odejscia na ktore wskazuje TAWS FAULT LOG byly po prostu za pozno!
kano

KaNo

11.06.2012 03:58

Dodane przez Jerzyk07 w odpowiedzi na I po co pan wymysla nowe teorie ?

06:40:03 TAWS 34 CAUTION -> ROC, brak reakcji
06:40:29 TAWS 35 CAUTION -> ROC, powtorka TAWS 34, brak reakcji
Już wcześniej zostałeś przyłapany na "pomyłkach" mających zdyskredytować wartość zapisów TAWS ze szczególnym uwzględnieniem #38. Jak widzę robisz to nadal więc najpierw proste wyjaśnienie:
TAWS 35 nie jest powtórzeniem TAWS 34, w obu TAWS-ach podane zostało zupełnie inne miejsce zderzenia z ziemią:
TAWS 34
Terr Conflict Latitude: 54.825680 deg
Terr Conflict Longitude: 32.099149 deg 
TAWS 35
Terr Conflict Latitude: 54.825430 deg
Terr Conflict Longitude: 32.066094 deg 
Według "logiki", którą zaprezntowałeś, piloci w samolocie, który na 30 sekund przed przeszkodą leci kursem, który ją omijaja, zmienąi kurs w ciągu następnych kilku-kilkunastu sekund i samolot teraz leci wprost na nią, nie zostaną o tym uprzedzeni  przez TAWS - mimo, że przeszkoda jest w odległości około 1 km.
Widzę, że celem jaki sobie postawiłeś jest nie tylko zdyskredytować TAWS-y; ale również mnie:
"Zamiast tworzyc legendy, moze zapisal by sie pan na kurs TAWS do UASC?"
w tym miejscu nie pozostaje mi nic innego jak zakończyć dyskusję.
EOT
Domyślny avatar

Bogdan2

07.06.2012 17:26

widać, jak Pańskie badania doprowadzają tego oszusta, debeściaka Artymowicza do białej gorączki. Jak dzieciak "dowala' pod każdym postem. I to w taki dzień święty jak dzisiaj, nienawiśc zalewa mu rozum. Na blogach pluje ale do Pasadeny już nie dojechał ? Jego podłe zachowanie skłania mnie do uwierzenie o podawanych w necie informacjach o ubeckich korzeniach jego rodziny. Proszę o cierpliwość i kontynuowanie swoich badań dla dobra Polski. Za to Panu dziękuję. Pozdrowienia
Domyślny avatar

Gościówa-Misiówa

11.06.2012 17:35

Dodane przez Bogdan2 w odpowiedzi na Pan Profesor Nowaczyk

Dużo zdrowia Panie Profesorze. Ależ się "eksperci" uaktywnili...
Domyślny avatar

Pandorra

08.06.2012 16:41

Chciałam tylko odhaczyć się na liście czytaczy. By Pan wiedział, że czytelnicy Pana znajdą wszędzie. Świat blogerski nie zaczyna się i nie kończy się na s24. :)
Domyślny avatar

Gość

14.06.2012 07:24

kolega Matołkiewicz...
Domyślny avatar

Szpilka

14.06.2012 08:19

Dodane przez Gość w odpowiedzi na Jesteś Nowaczyk poyebem. Ni mniej ni więcej:-D Coś jak twój kozi

Modelowy komentarz przedstawiciela obozu "miłości".

Stronicowanie

  • Pierwsza strona
  • Poprzednia strona
  • Wszyscy 1
  • Wszyscy 2
KaNo
Nazwa bloga:
tak ciężko myślom patrzeć w oczy

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 148
Liczba wyświetleń: 863,439
Liczba komentarzy: 823

Ostatnie wpisy blogera

  • Brzoza iglasta
  • Zespołowe przeciążenie Laska i Millera
  • Augsburg - Accident Investigation

Moje ostatnie komentarze

  • Zajrzałem do Coryllusa i zaniemówiłem, ale jak dotarłem do fragmentu "Powtórzę raz jeszcze – artyści nie są kształceni po to, by z nich szydzić, ale po to, by ich wykorzystywać do różnych…
  • "a ten szlaja się po dyskotekach, wystawia na odstrzał V kolumny," Czy tak trudno oddzielić ziarna od plew? Jaką wartość mają wnioski oparte na takich "wprasowanych" informacjach?
  • Celem jest nie tylko min. Macierewicz, ale przy okazji podkomisja smoleńska.

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Trotyl – wyniki pierwszego testu
  • Czego TAWSy nie powiedziały, wiecie komu
  • Zdjęcie satelitarne z 10 kwietnia?

Ostatnio komentowane

  • namir.tabaka, Została podważona już dawno (08.09.2011 23:37) przez blogera o nicku Paes64 na portalu Salon24: https://www.salon24.pl/u… "... FMS-stop Szerokość geograficzna:  N 54° 49.483' Długość…
  • 3rdOf9, Nie no ja myślę, że "brzoza iglasta" to całkiem fajna nazwa i wejdzie do obiegu :) Choć może nie będzie tak popularna jak "brzoza pancerna"...
  • , Zdzichu z Niemiec -Zdzichu z Polski -Zdzichu z Wielk... Jaki nick nastepny? Proponoje Zdzichu zPhenianu? Boleslaw z Oslo

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności