Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Kapitalizm dyspozytariuszy

Zbyszek, 04.12.2023
Kapitalizm dyspozytariuszy tym się różni od kapitalizmu akcjonariuszy, że wpływ fizycznych akcjonariuszy unieważniono.

Bloger @Ryuk opłakuje poczynania Disneya, która to firma wyspecjalizowała się w woekizowaniu swojej produkcji, co nieuchronnie przynosi straty finansowe, na wokeistycznych przebojach filmowych, których ludzie nie chcą za bardzo oglądać. @Ryuk zdaje się upatrywać nadziei w tym, że straty finansowe na tej produkcji, spowodują "nawrócenie" się Disneya na robienie normalnej rozrywkowej produkcji filmowej.

Do tego potrzebny byłyby głos akcjonariuszy, ale o to będzie bardzo trudno lub inaczej - na to nie należy liczyć. Dlaczego?

Jak zniwelowano wpływ akcjonariuszy na kapitał?

Zrobiono to dwoma sposobami:
  1. Możliwość zakupu akcji przez podmioty gospodarcze, a nie tylko przez osoby fizyczne.
  2. Powstanie ogromnych funduszy inwestycyjnych.
#Ad1. Powiedzmy, że mamy dwie firmy: A i B, każdą wartą 1 mld złotych. Firma A wypuszcza nowe akcje o wartości 1 mld złotych. Firma B, bierze kredyt w banku i kupuje akcje firmy A. Teraz... firma B, wypuszcza akcje o wartości 1 mld złotych. Firma A, która zgromadziła kapitał wskutek nowej emisji swoich akcji na sumę 1 mld złotych, kupuje emisję akcji firmy B. Teraz... kto jest właścicielem firmy A? Kto jest właścicielem firmy B?

Właścielem firmy A, jest firma B, bo ma dokładnie 50% akcji, a drugie 50% raczej się nie zbierze w całości i w całości nie zmotywuje, zresztą można do tej nowej emisji dodać +1 i to rozstrzygałoby formalnie, ale to niepotrzebne. Zatem zarządzający firmą B, deleguje do rady nadzorczej firmy A większość przedstawicieli i decyduje o tym, kto zarządza firmą A. Ale odwrotnie jest dokładnie tak samo. Wskutek opisanej operacji, poprzedni indywidualni właściciele firm A i B zostali pozbawieni wpływu na te firmy, zaś kontrolę, a więc w przełożeniu - własność, mają osoby zarządzające tymi firmami. Własność firm A i B należy teraz kolektywnie do zarządów tych firm, bo nie da się usunąć żadnego z nich, jeśli działają w porozumieniu.

W rzeczywistości nie trzeba aż tak dużych emisji, żeby osiągnąć efekt kontroli depozytariuszy nad majątkiem należącym dawniej do akcjonariuszy. Równie ciekawym jest mechanizm zakupu własnych akcji przez firmę tzw. "buyback".

#Ad2. Ogromne fundusze inwestycyjne, to firmy, które gromadzą masowe inwestycje ludzi. Czy są to pieniądze z "planów emerytalnych", czy zwykłe inwestycje jest bez znaczenia. Dość, że trzy z tych firm: Black Rock, Vanguard i State Street mają jakieś monstrualne fundusze, przy których jakiś tam Bill Gejts, to może być czyścicielem butów co najwyżej.

Firmy te inwestują pieniądze ludzi m.in. w akcje przedsiębiorstw i uzyskują a ten sposób kontrolę nad dużą (większą?) częścią gospodarki. Oczywiście na trzech wymienionych firmach się nie kończy bo jest np. Berkshire i inne.  To te firmy wprowadzają np. "standard" ESG, czyli nowe kryteria oceny podmiotów gospodarczych, obejmujące takie zagadnienia jak inkluzywność, dywersywność (cokolwiek by to miało znaczyć), kwestie CO2, gender i temu podobne.

Można traktować to ze śmiechem lub wzruszeniem ramion, można i należy mieć nadzieję, że to się nie przyjmie. Można też dostrzegać, że nagle, jeśli twój biznes nie uzyska wysokiej noty ESG, to bank nie da ci finansowania, a to oznaczać może - i najczęściej to właśnie oznacza - zamknięcie twojego biznesu.

Na przykładzie Disneya łatwo pokazać, że największy inwestor indywidualny, zresztą CEO tej firmy ma 0,06% akcji. Następna osoba z największym portfelem akcji, ma ich 0,01%. Natomiast 3 wymienione wyżej fundusze inwestycyjne mają blisko 20% akcji Disneya. Kto jest właścicielem firmy Disney? Zarządy funduszy inwestycyjnych Vanguard, BlackRock i State Street.


Ludzie, którzy oferują gospodarowanie oszczędnościami innych uzyskali wpływ na świat. To nie jest tak, że zupełnie bez znaczenia jest to, że obsadzając na kierowniczych stanowiskach wokeistyczne persony produkujące wokeistyczne filmowe gnioty, przynoszące straty, zarząd Disneya ma zupełnie wolną rękę. Jednak może spokojnie sobie na takie straty pozwolić, w szczególności jeśli je po części rekompensuje dochodami z innych dziedzin, np. parki rozrywki, prawa autorskie itd. Więcej. Disney może sobie pozwolić na straty naruszające jego stan finansowy, bo banki również albo są kontrolowane przez w/w fundusze albo współuczestniczą w krucjacie "postępu". Jeśli więc nawet Disneyowi zabrakłoby pieniędzy, to bank mu je pożyczy. A bank nie może upaść, bo państwo czyli politycy zależni od mediów, które są zależne od funduszy inwestycyjnych, ów bank poratuje publicznymi funduszami.

I tak kółko się zamyka. Celem zarządzających tymi ogromnymi pieniędzmi, którzy ustanawiają nowe polityki, nowe kierunki, nowe postawy, nie jest, albo przynajmniej nie jest wyłącznie i na pierwszym miejscu, mnożenie ich fortun. Oni mają tyle pieniędzy, że i tak nie byliby w stanie ich wydać. Celem takich ludzi jest to, co się osiąga poprzez pieniądze - władza, kontrola, nad.... hmmm.... może wszystkim?

Stąd aby kontrolować ludzi, trzeba ich kształtować. Kształtować ich wrażliwość, myślenie, percepcję, wartości. Kasa nie jest bez znaczenia, ale ona wcale nie jest najważniejsza. Ona się tak czy inaczej znajdzie, zwłaszcza wtedy, gdy podmioty zarządzające danym obszarem tworzą oligopol i nie ma autentycznej, realnej konkurencji.

Kapitalizm dyspozytariuszy oznacza przechwycenie władzy nad gospodarką przez "urzędników" biznesu, przez "zarządców" biznesu, w miejsce, dawnych właścicieli kapitału. Własność stała się rozmyta. Kontrola stała się scentralizowana, zmonopolizowana. Skutki możemy obserwować np. na ekranach kin, telefonów, monitorów, telewizorów. Dwa wstrząsające przykłady tego, że nie chodzi o rozrywkę i zarabianie na niej, tylko o coś zupełnie innego opisałem TUTAJ.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1608
Czesław2

Czesław2

04.12.2023 16:53

W pierwszym zdaniu chyba błąd? Dyspozytariusze z akcjonariuszami zamienieni. Inaczej dalsza część jest bez sensu.
Zbyszek_S

Zbyszek

04.12.2023 19:29

Dodane przez Czesław2 w odpowiedzi na W pierwszym zdaniu chyba błąd

Tak. Błąd.
Czesław2

Czesław2

04.12.2023 16:56

Jeszcze trzeba podać narodowość pomysłodawców tej mafii.
Zbyszek_S

Zbyszek

04.12.2023 19:29

Dodane przez Czesław2 w odpowiedzi na jeszcze trzeba podać

Nie. Narodowość nie ma tu znaczenia.
Czesław2

Czesław2

04.12.2023 20:03

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Nie. Narodowość nie ma tu

Statystyka mówi coś innego. Ale artykuł daje do myślenia. W koncu ktoś banki do tego dopuścił.
smieciu

smieciu

04.12.2023 20:29

W tym tekście jest kluczowy błąd. Nie ma złych Niemców! ;) Przecież każdy wie że na tym świecie chodzi o to że złe Niemce rządzą UE i chcą rozdrapać Polskę.
A to że są firmy (podaje ich wytwory a nie nazwy by było łatwiej) takie jak Google, Facebook czy Microsoft, które mają w swoich bazach życie niemal każdego człowieka. Albo że są te giga fundusze, które wymieniłeś to bez znaczenia. Choć wszystkie amerykańskie! Taki Black Rock przykładowo układał się świetnie z Putinem (jeszcze do niedawna). Oraz był na czele postępu rewolucji LGBT (Tak samo jak amerykański Disney - który to promuje do porzygania)  I dostał od Zełeskiego w zarząd Ukrainę to znaczy że ... Niemce są złe :)
Tak tak, Zbyszek, tylko to się liczy. Niemce. Żydzi ewentualnie ale już nie tak bardzo.
Otworzysz jutro NB i znów będzie: Niemiecka UE i zły Tusk chce zdeptać Polskę!
Czesław2

Czesław2

04.12.2023 20:32

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na W tym tekście jest kluczowy

To się da leczyć. A brak złych niemców, to oczywiście błąd.
smieciu

smieciu

04.12.2023 20:42

Dodane przez Czesław2 w odpowiedzi na To się da leczyć. A brak

Nie, tego się nie da wyleczyć. Ludzie tutaj będą wierzyć że Tusk to Oskar, agent STASI mimo że to bzdura ale nie będą wierzyć że Morawiecki jest czyimś agentem. Mimo że i są na niego papiery STASI i jeszcze przyznaje się do żydostwa. Dwa w jednym :) I jeszcze jest bankierem. I łykał szkolenia z których wiedział długo przed 2015 że Murzyny ruszą na Europę. I nagle został zarządcą rządu PiS. To i tak będzie oznaczać że PiS jest tutejszy, rodzimy i patriotyczny, walczący z obcymi siłami złego niemieckiego Tuska.
Czesław2

Czesław2

05.12.2023 10:17

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Nie tego się nie da wyleczyć.

masz rację, niemca nie da się wyleczyć z bycia hitlerowcem.
sake3

sake2020

04.12.2023 20:37

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na W tym tekście jest kluczowy

@smieciu......Lekcja krytyki udzielona panu przeze mnie jak widać panu się przydała.Mniej patosu i wazeliny widoczne, chociaż poprawa jeszcze nie do końca udana choćby przez powtórki..Ale i nadal brak treści.Znowu do poprawki ,marsz!
smieciu

smieciu

04.12.2023 20:47

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @smieciu......Lekcja krytyki

Niemcy są złe i rządzą światem. Już dobrze?
sake3

sake2020

04.12.2023 22:00

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Niemcy są złe i rządzą

@smieciu......Niedobrze.Dwója.Powtarza się pan,z tą ironia w kązdym wpisie to samo.Niemcy nie są ani dobrzy ani źli Sa tacy sami jak my,Naród nie odpowiada za polityków.ani za sposób ich rządzenia.Nie obarczam współczesnych Niemców za tragedię Polaków w czasieII-iej Wojny Światowej,ale mogę się dziwić że współczesni Niemcy tak niewiele o tej wojnie wiedzą.Ale nie możemy na nich patrzeć jako na nadludzi tylko dlatego,że ich gospodarka jest bardziej rozwinieta.Ich politycy też nie mają prawa patrzeć na nas jak na jakąs gorszą rasę.To własnie politycy pogłębiają podziały.Jest wiele spraw które warto w tej kwestii poruszyć bo bez tego o żadnej przyjaźni mowy być nie może.Ja zresztą jestem zwolenniczką stosunków poprawnych ale chłodnych,bez egzaltacji czy wzniosłych słów o pojednaniu.Nie można oceniać i kochać całego narodu tylko jakoś żyć obok siebie we wzajemnym szacunku.Niestety poltycy niemieccy szacunku raczej do Polaków nie żywią.I tu tkwi przyczyna.Czy Niemcy rządzą światem? Znowu niepotrzebna ironia.Nie rządzą ale chca rządzić,politycy jeśli nie światem to Europą.Pan tego nie widzi ja tak.Choćby wpływanie na wybory w Polsce jest przykładem że nadal poltiycy niemieccy chca Polskę podporządkować.,.  ..
smieciu

smieciu

04.12.2023 22:51

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @smieciu......Niedobrze.Dwója

@sake Niech będzie czwórka. Zapominasz o jednym elemencie. Czy też po prostu nie dostrzegasz że świat sięga dalej, że za naszą zachodnią granicą są kolejne. Z tego powodu uznajesz Niemcy za jakiś kraj wyjątkowy. W którym przykładowo politycy działają na innej zasadzie niż w Polsce czy innym kraju Europy. Widzisz tylko jak Niemcy się patrzą na ciebie. Nie widzisz co jest dalej za nimi, bo wydaje ci się że na Niemcach świat się kończy. Więc mają one inne, jakieś specjalne, wyjątkowe zasady gry.
Zbyszek_S

Zbyszek

05.12.2023 09:19

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na W tym tekście jest kluczowy

Można odnieść wrażenie, że powtarzanie pewnych narracji o polityce i rzeczywistości  w jakiś sposób pana irytuje. Rolą narracji nie jest "mówienie prawdy" czy bycie w zgodzie z logiką lub faktami. Rolą narracji jest promowanie korzystnego dla narratora punktu widzenia. Celem jej jest efekt pedagogiczny. Próby dyskusji na argumenty z promotorami narracji to jak szermierka na szpady z czołgiem. Zamiarem czołgu nie jest fechtunek tylko rozjechanie tego, co naprzeciwko.
Alina@Warszawa

Alina@Warszawa

05.12.2023 12:25

Dodane przez Zbyszek_S w odpowiedzi na Można odnieść wrażenie, że

[09:19] - Zbyszek_S 
Jeśli mowa o "narracji" to trzeba koniecznie ustalić co to jest. Najlepiej na przykładzie z życia wziętym. 
I tak kiedyś kiedyś oglądam sobie jakiś film przyrodniczy o tropikalnych kotach, chyba pumach. Lektor - Krystyna Czubówna. Zdjęcia nocne, w podczerwieni, a lektorka czyta co to widzimy na wizji. A mamy widzieć kocicę, która idzie na polowanie. Ujęcie zwierzaka jest z dość bliska, od tyłu i widać doskonale, że to dość dorodny samiec, a nie samica, co mógł stwierdzić każdy, kto miał kiedyś kota. 
Bo nieważne co jest naprawdę, ważne, żeby była jakaś historyjka (bajka), czyli narracja, do niej posklejali zdjęcia, jakie się udało zrobić filmowcom. Czasem te "kompilacje" są denerwujące, bo matołki nie dbają nawet o jedność pór roku, które widać w tle. Tę samą metodę stosują wszelkie telewizje od początku istnienia na zamówienie speców od  propagandy. Ostatnio celem propagandowej narracji jest wybielenie Donalda T. odcięcie od poprzedniej 8 letniej historii jako premiera Polski z serią politycznych zbrodni. Z typową "narracją" mamy do czynienia w wystąpieniach telewizyjnych wirusologów, którzy każą się szczepić na covid 19.
Pamiętam zdjęcia jakie pojawiły się w serwisach informacyjnych po ataku na "terrorystów czeczeńskich" w teatrze na Dubrowce 21 lat temu (Nort-Ost). Wszyscy narratorzy mówili o ataku Czeczeńców, którzy zabili zakładników. Ja zanotowałam co widzę: wszyscy spokojnie siedzą, wyglądają jakby spali. Po jakimś czasie okazało się, że siły specjalne wrzuciły do czerpni wentylacyjnej trujący środek usypiający, na skutek którego Rosjanie zatruli i Czeczeńców i znaczną liczbę rosyjskich zakładników. Czyli zamordowali wszystkich. 
Nie doczekaliśmy się wyjaśnień, że to jest rosyjska doktryna walki z terroryzmem, całkiem taka jaką teraz stosuje Izrael w strefie Gazy.
Zbyszek_S

Zbyszek

05.12.2023 14:45

Dodane przez Alina@Warszawa w odpowiedzi na Jeśli mowa o "narracji" to

Narracja to obraz świata, może nawet hagada. To zbiór słów, pod wpływem którego, człowiek widzi świat w pewien sposób, czasem niezależnie od swoich zmysłów i rozumu. Co do polskich uczelni, to plandemia okazała się być takim ogromnym, panoramicznym lustrem, w którym wszyscy się przejrzeliśmy i zobaczyliśmy - jak jest naprawdę. Z lekarkami, lekarzami, politykami, ekspertami, naukowcami, okazuje się, ze studentami - owszem pewnie przymuszanymi jakoś tam. Przejrzeliśmy się w tym lustrze też sami, z różnym skutkiem, dla własnego postępowania i samopoczucia.
Zbyszek
Nazwa bloga:
W drodze
Zawód:
wolny
Miasto:
Lublin

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 602
Liczba wyświetleń: 919,167
Liczba komentarzy: 4,655

Ostatnie wpisy blogera

  • Co przetwarza człowiek
  • Straszne zagrożenie
  • Metanoia czyli przemiana #1

Moje ostatnie komentarze

  • Trzeba się skupić na piętnowaniu! Innych!
  • "Obawiam się, że ówczesna 'pańszczyzna' była dużo korzystniejsza niż współczesne podatki."Ale pani wie, czy pani nie wie tylko się obawia, ile pańszczyzny musiała odrobić dla "dworu" chłopska rodzina?
  • Czy w pisaniu tekstu posiłkował się pan i w jakim zakresie jakimś LLM czy AI?

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Czy da się żyć bez Boga?
  • Prawda o nas - głupi, nieodpowiedzialni i źli
  • Pożegnanie roku 2021 i powitanie 2022 w 6 punktach

Ostatnio komentowane

  • keram, Tak, dusza Rosjanina jest przeżarta nienawiścią do Polaków !!  Jeśli ktoś z Polski jeszcze tego nie wie, jest głupcem !
  • Grzegorz GPS Świderski, Ale to wcale nie koniec naszych trosk, bo oto czai się nowe, jeszcze przeraźliwsze zagrożenie: LIBERALIZM. Tak, to nie żarty. Już za rogiem, tuż tuż, pojawi się wolność gospodarcza, pluralizm…
  • Ijontichy, Pytanie do Admina: Jak długo będzie Pan tolerował i puszczał wypociny tego trolla ze stajni Giertychalub innej....np.rosyjskiej? Przecież tam jest tylko nick ZBYSZEK a pod tym nickiem całe stado…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności