Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Wojna na Ukrainie przegrywa z międzynarodowym biznesem!

krzysztofjaw, 13.02.2023
"Wraz z początkiem wojny 24 lutego ubiegłego roku, wiele firm deklarowało zawieszenie bądź całkowite zaprzestanie dalszej działalności na terenie Rosji. Miał być to sposób na wyrażenie potępienia rosyjskiej napaści na Ukrainę. 

Jak się jednak okazuje - w trakcie trwającej blisko rok agresji rosyjskiej na Ukrainę wycofało się z Rosji dziewięć procent firm światowych, a niektóre banki zachodnie odniosły w Rosji w tym czasie duże zyski. O takim stanie rzeczy poinformował doradca ukraińskiego prezydenta Mychajło Podolak. 

Prawie rok wojny i tylko 9 proc. z blisko półtora tysiąca światowych firm opuściło rynek Federacji Rosyjskiej. Wśród firm zachodnich, które nadal pracują w Rosji najwięcej jest niemieckich (19,5 proc.), 12,4 proc. to firmy amerykańskie, a 7 proc. - japońskie. (...)  Niektóre banki zachodnie w ciągu roku wojny na pełną skalę odniosły nadwyżki w Rosji. Niemiecki Raiffeisen zwiększył dochody w Rosji o 313 procent. Ocenił, że za sprawą podatku zapłaconego w Rosji bank ten oddał państwu rosyjskiemu kwotę 94,8 mln euro. Zdaniem doradcy Zełenskiego to jest podatek na wojnę, na zabijanie Ukraińców. 

Podolak argumentował, że działając w FR, firmy międzynarodowe płacą podatki do budżetu rosyjskiego, które są wykorzystywane dla produkcji (rosyjskiego) kompleksu przemysłowo-obronnego. Zgodnie z nowymi rosyjskimi przepisami korporacje działające w Rosji są zmuszone wspierać wezwania pracowników do armii i finansować ich wyposażenie wojskowe. Ocenił, że pozostanie w Rosji w trakcie obecnej wojny jest świadomym stanowiskiem, a pasywna bezczynność również jest zbrodnią" [1].

W sumie jest to bardzo przykra wiadomość, ale przede wszystkim dla Ukraińców. Światowy biznes ze szczególnym wskazaniem na sektory: finansowy i zbrojeniowy może się tylko cieszyć, bo zawsze zarabiał krocie na różnego rodzaju kryzysach, rewolucjach oraz wszelkich wojnach i na tej też ostatecznie zarabia. 

W dużej mierze na nic więc zdały się wszelkie pakiety sankcji wobec Rosji, których elementem było też ograniczenie lub nawet zakaz kontaktów i biznesowej współpracy zachodnich firm z Federacją Rosyjską. 

Pieniądz znów wygrywa w konfrontacji z etyczno-moralnymi i teoretycznie pięknymi postulatami aksjologicznymi. Powtórzę więc, czy nie było tak zawsze? Niestety pytanie wydaje się retoryczne. 

Z reguły było (i chyba jest) tak, że określone firmy były na tyle bezczelne, że pośrednio i bezpośrednio wspomagały zbrojnie i finansowo przeciwstawne strony wojennego konfliktu. Chociaż stwierdzenie, że "wspomagały" jest raczej niewłaściwe, bo ta pomoc polegała po prostu na sprzedaży swoich finansowych i rzeczowych usług a tym samym na zadłużaniu obydwu stron konfliktu.  A wartość tego zadłużenia ubezwłasnowolniała poszczególne kraje (lub organizacyjnie inne walczące ze sobą podmioty) na dziesiątki lat a nawet na zawsze. 

Jaskrawym tego przykładem jest np. żydowska bankierska rodzina Rothschildów, która np. w 1814 roku sfinansowała obie strony konfliktu podczas kampanii napoleońskiej i zarobiła na tym fortunę [2]. I sądzę, że tak działa do dziś a jej majątek uważa się za największy na świecie, choć Rothschildowie - zgodnie z nakazem seniora rodu Mayera Amschela Rothschilda - nigdy o jego wartości nie wspominają i go nie ujawniają. Na rewolucjach i zbrojnych  konfliktach majątek zbiły też inne żydowskie rodziny: Rockefellerowie czy Morganowie. 

Warto też wspomnieć o sektorze zbrojeniowym, który równie jak finansowy czerpie niewyobrażalne zyski z każdej wojny. Tutaj przeważają firmy amerykańskie takie jak:  największy na świecie Lockheed Martin,  Boeing, Northrop Grumman, Raytheon, General Dynamics. W czołówce znajdują się też firmy z innych krajów co przedstawia tabela poniżej:



Źródło: https://www.sipri.org/da…

Gdyby tak dla każdej z tych firm wyrysować wieloletni wykres ich produkcji i sprzedaży to jestem pewien, że zawsze szczyty tych wielkości wypadałyby w tej sinusoidzie właśnie w okresach różnych konfliktów zbrojnych i to niezależnie czy lokalnych czy globalnych. 

Często też tak bywa, że wojna pozwala tym firmom i państwom, na terenie których działają, po prostu wyczyszczenie magazynów ze zbrojnych staroci, by móc je znowu zapełnić nowo wyprodukowanym uzbrojeniem.  A to też napędza koniunkturę nie tylko zbrojeniówki, ale też sektora finansowego a przy okazji wzmacnia siłę militarną państw kupujących nowe uzbrojenie. 

Ale na wojnie nieetycznie zarabia nie tylko sektor zbrojeniowy czy finansowy. Również robią to inne firmy reprezentujące niemal wszystkie sektory, od przemysłu motoryzacyjnego poprzez budowlany aż do spożywczego i medyczno-farmaceutycznego. 

Niemniej jednak powinny być jakieś moralno-etyczne granice działania wojennego biznesu. Nie może być tak, że - tak jak teraz - firmy nic sobie nie robią z nakładanych na nich i na Rosję sankcji, i dalej współpracują z rosyjskim agresorem, pośrednio przyczyniając się do zwiększenia jego militarnej siły. To powinno być w końcu dokładnie prawnie określone wraz z możliwością nałożenia na te firmy takich kar, których wysokość powodowałaby nieopłacalność współpracy z państwem-agresorem, takim jak teraz Rosja. 

Czy tak się stanie? Nie wiem, ale analizując przeszłość oraz dziejącą się teraźniejszość, jestem raczej pesymistycznie nastawiony, bo biznes ma pieniądze a one podobno rządzą światem.

[1] https://niezalezna.pl/47…
[2] https://pl.wikipedia.org…


Zostaw za sobą dobra, miłości i mądrości ślad... 
© Krzysztof Jaworucki (krzysztofjaw) 
http://krzysztofjaw.blog…;
[email protected] 

Jeżeli moje teksty nie są dla Państwa obojętne i szanują Państwo moją pracę, to mogą mnie Państwo wesprzeć drobną kwotą. 

Z góry wszystkim darczyńcom dziękuję! 
Nr konta - ALIOR BANK: 58 2490 0005 0000 4000 7146 4814 
Paypal: paypal.me/kjahog
 
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2160
sake3

sake2020

13.02.2023 15:39

W końcu to pieniądz rządzi światem więc czego pan oczekuje?
Chatar Leon

chatar Leon

13.02.2023 16:57

"Niemiecki Raiffeisen zwiększył dochody w Rosji o 313 procent. Ocenił, że za sprawą podatku zapłaconego w Rosji bank ten oddał państwu rosyjskiemu kwotę 94,8 mln euro."
No proszę... Pewnie w tym banku w ramach jakichś "planów odbudowy, europejskości, zdrowia i szczęścia" rząd pana Morawieckiego weźmie jakąś chwilówkę, a zysk banku posłuży w jakich interesach niemiecko ruskich.
Równocześnie gawiedź będzie się zachwycać, jak to jakaś cipcia, będąca ukraińską odpowiedniczką Marty Lempart robi zadymę na granicy polsko białoruskiej albo oblewa farbą jakichś ruskich dyplomatów,
smieciu

smieciu

13.02.2023 18:19

Dodane przez Chatar Leon w odpowiedzi na "Niemiecki Raiffeisen

Ten bank nie jest niemiecki. Wciskają wam kit a wy standardowo łykacie.
u2

u2

13.02.2023 18:26

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Ten bank nie jest niemiecki.

Ten bank nie jest niemiecki
Tak jak Hitler najpierw był Austriakiem, a dopiero potem Niemcem ? :-)
smieciu

smieciu

13.02.2023 18:29

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Ten bank nie jest niemiecki

Nie, zgodnie z twoją logiką, tak jak Tusk jest najpierw Polakiem.
Z mojej strony koniec. Resztę popisów twoich typowych dla pisowców przemyśleń zostawiam innym.
u2

u2

13.02.2023 18:41

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Nie, zgodnie z twoją logiką,

Tusk jest najpierw Polakiem
To dlaczego wszystko robi fiur Dojczland ? :-)
smieciu

smieciu

13.02.2023 18:56

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Tusk jest najpierw Polakiem

Ku... u2, mimo całego twojego pisowskiego i innego skażenia umysłowego dobrze wiesz że Austria to nie Niemcy. Sam podawałeś przykład roli Polaków w Austrii z czasów kiedy Niemcami kierował Bismarck.
Później po II WŚ najważniejsza część Austrii, wokół Wiednia i z połowa Wiednia była okupowana przez Rusków. Którzy zainstalowali tam różnych kretów. Austria i Wiedeń stały się poligonem treningowym wszelkich szpiegów. We Wiedniu zaczynał swoją karierę Solorz (który stawszy się bossem miał przykładowo starcie z Deutsche Telekom) a kończył Kulczyk.
Ten bank równie dobrze może być zwyczajnie pod ruską kontrolą. Podobnie jak cała Austria.
Niemcy miały trochę lepiej gdyż były zbyt ważne by można było je oddać Ruskom. Ci z pewnością mieli i tam swoich kretów. Ogólnie jednak amerykańskie bazy, CIA potrafiło zadbać o swoje. Niemcy, wbrew całej mitologii opartej na postaci Schroedera były sceptyczne wobec Rusków. Podobnie zresztą jak Merkel, która jedynie działała w takt tego co narzucali w stosunku do Rusków Amerykanie.
u2

u2

13.02.2023 19:20

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Ku... u2, mimo całego twojego

Austria to nie Niemcy
Oczywiście, ale ty uparcie imputujesz w liczbie mnogiej, że użytkownicy NB łykają jak pelikany, że to bank niemiecki, a tak nie jest, co najwyżej Chatar łyknął. Twoje wyobrażenia o użytkownikach NB mijają się z rzeczywistością.
krzysztofjaw

krzysztofjaw

13.02.2023 18:58

Dodane przez smieciu w odpowiedzi na Ten bank nie jest niemiecki.

Masz rację, to bank austriacki, ale sam bank informuje, że swoją nazwę nosi od Friedricha Wilhelma Raiffeisena, który był niemieckim reformatorem społecznym uznającym za swój główny cel rozwiązanie poważnych problemów ekonomicznych i społecznych w swojej strefie wpływów. Jako burmistrz gminy w regionie Westerwald na co dzień stykał się z losem rolników, robotników i rzemieślników. Po kilku stosunkowo nieudanych akcjach charytatywnych przekonał się, że ludzkie problemy można rozwiązać jedynie poprzez pomoc w pomaganiu sobie samym. Zgodnie z modelem opracowanym przez Raiffeisena, rolnicy tworzyli spółdzielnie, które nie były nastawione na zysk, ale na wspieranie swoich członków. Oszczędności członków były gromadzone w tak zwanych stowarzyszeniach funduszy pożyczkowych i były dostępne do dystrybucji wśród członków w postaci tanich pożyczek długoterminowych. Dało to wielu ludziom pierwszą możliwość pożyczenia pieniędzy na inwestycje lub przetrwania lat skąpych zbiorów. Za: https://www-rbinternational-com.translate.goog/en/who-we-are/facts-figures/history.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc. Więcej informacji można uzyskać na przedstawionej stronie. W sumie tu nawet nie chodzi czy to jest akurat bank w pełni niemiecki, ale o fakt kontaktów i zarabianiu na współpracy z Rosją. 
Pzdr
u2

u2

13.02.2023 19:25

Dodane przez krzysztofjaw w odpowiedzi na Masz rację, to bank

Zgodnie z modelem opracowanym przez Raiffeisena, rolnicy tworzyli spółdzielnie, które nie były nastawione na zysk, ale na wspieranie swoich członków.
Bank Raiffeisen daleko wyewoluował od tego modelu. Mój kolega zaciągnął pożyczkę na mieszkanie w Raiffeisen we frankach szwajcarskich, bo pani z banku powiedziała mu, że ma zdolność kredytową we frankach, ale w złotówkach, w których zarabia, już nie ma. Typowe bankowe oszustwo. Teraz, tj. od kilku lat, Raiffeisen został połknięty przez BNP Paribas, trzecie miejsce w rankingu najgorzej ocenianych banków w Polsce po ING i Citi. :-)
krzysztofjaw

krzysztofjaw

13.02.2023 20:18

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Zgodnie z modelem opracowanym

ING i Citi i Paribas to naprawdę wedle mnie i subiektywnie finansowe hieny...
Pzdr
u2

u2

13.02.2023 17:28

Ocenił, że za sprawą podatku zapłaconego w Rosji bank ten oddał państwu rosyjskiemu kwotę 94,8 mln euro. Zdaniem doradcy Zełenskiego to jest podatek na wojnę, na zabijanie Ukraińców. 
Niby sporo, ale na samym handlu ropą i gazem kacapia zarabia wielokroć wiecej :
Według dostępnych danych, dochody Rosji ze sprzedaży ropy i gazu, które tuż w po agresji Rosji na Ukrainę, na skutek paniki na rynkach i gwałtownego wzrostu cen sięgały nawet 1,8 mld USD dziennie (w maju 2022 roku), w październiku wynosiły jeszcze 1,2 mld USD dziennie, w styczniu tego roku, spadły do zaledwie 0,4 mld USD dziennie, po embargu na ropopochodne spadną jeszcze bardziej.
https://naszeblogi.pl/65…
Maverick

Maverick

14.02.2023 05:12

Dodane przez u2 w odpowiedzi na Ocenił, że za sprawą podatku

Na poszerzenie horyzontów. https://rumble.com/v297d…
Maverick

Maverick

14.02.2023 03:38

Polecam jako materiał do leczenia polskiej ignorancji:
https://www.youtube.com/…
Es

Es

14.02.2023 11:35

Wyszedł Pan że swoimi rozważniami z niewłaściwego punktu. Ta wojna od początku była biznesem. Niezależnie jaką tragedią jest dla ofiar.
krzysztofjaw
Nazwa bloga:
Zostaw za sobą dobra, miłości i mądrości ślad..
Zawód:
ekonomista

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 515
Liczba wyświetleń: 5,777,075
Liczba komentarzy: 19,680

Ostatnie wpisy blogera

  • Premier D. Tusk chce płacić za niemieckie zbrodnie pieniędzmi Polaków!
  • "Desipere est juris gentium"*, ale nie może świadomie szaleć na szczytach władzy!
  • NIE! Komuch Włodzimierz Czarzasty nie może zostać Marszałkiem Sejmu!

Moje ostatnie komentarze

  • Mam takie samo zdanie i naprawdę boję się o życie naszego Prezydenta.Pzdr
  • A... Witam serdecznie...W tekście celowo pominąłem animozje po konserwatywnej stronie naszej sceny politycznej. Skupiłem się na pozytywach i na Prezydencie Karolu Nawrockim, w którym upatruję lidera…
  • @Sake"Czyli w obawie przed konsekwencjami ze strony reżimu mamy się ograniczać w jego krytyce lub w zawoalowanej formie przemycać w postaci piosneczek, wierszyków i wypowiedzi?".Aż tak daleko nie…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Szatańskie dręczenie, nękanie, opętanie. Jak się bronić?
  • Nocne głosowania nad losem naszej ziemi i lasów...
  • Żydzi wśród komunistów II RP i w aparacie NKWD i UB

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, Z rozmowy ze zwolennikiem rządzącej mafii, dowiedziałam się, że oni - jej wyborcy - nie wierzą w obietnicę Tuska zapłaty odszkodowań Polakom poszkodowanym przez Niemców w czasie III Rzeszy,…
  • sake2020, Jakoś Merz nie był szczególnie zawstydzony ,,prowokacją intelektualną'' premiera Tuska.Na próżno Bartoszewski i Kosiniak -Kamysz stawali na uszach by wytłumaczyć ten nadmiar intelektu.No i skoro…
  • JzL, Wyobraźcie sobie że prezydentem jest syn esbeckiej donosicielki Rafau Czaskoski. To byłaby tragedia

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności