Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

"New Deal" w UK - jakbym słyszał A. Dudę i M. Morawieckiego

krzysztofjaw, 03.07.2020
Prezydent A. Duda i premier M. Morawiecki od dawna mówią o konieczności równego rozwoju gospodarczego w naszym kraju. Równego dla wszystkich i we wszystkich regionach. Oprócz tego tłumaczą, że Polsce potrzebne są - oprócz lokalnych - także centralne inwestycje, które mają podnieść ekonomicznie nasz kraj do poziomu krajów wysokorozwiniętych. Mają one być kołem zamachowym dla gospodarki w czasie wychodzenia z kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa.

Chodzi o centralne inwestycje w postaci potężnego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Przekopu Mierzei Wiślanej, budowy Baltic Pipe i Via Baltica, nowego pływającego terminalu do odbioru gazu LNG w Gdańsku czy rozbudowy już istniejącego w Świnoujściu.

Takie podejście do tych centralnych inwestycji jawnie nazywa gigantomanią kandydat na prezydenta Polski R. Trzaskowski wskazując, że niektóre z nich są już w Berlinie więc nam nie są już potrzebne. No cóż można i tak minimalistycznie i zwijająco patrzeć na rozwój Polski, ale warto też wskazywać co chcą robić inne o wiele od nas bogatsze kraje jak np. Wielka Brytania. 

""Premier Boris Johnson zapowiedział przyspieszenie realizacji projektów infrastrukturalnych, dzięki którym Wielka Brytania wyjdzie z kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa. Jak przekonywał, to jest moment, w którym trzeba być ambitnym. "Nie możemy nadal być po prostu więźniami kryzysu. Musimy działać szybko (...) "To jest moment, aby być ambitnym i wierzyć w Wielką Brytanię" - powiedział, ogłaszając "rewolucję infrastrukturalną". Tłumaczył, że Wielka Brytania musi wykorzystać obecny moment, aby rozwiązać problemy, które zostały uwypuklone przez epidemię, przede wszystkim nierówność szans, i dlatego plany inwestycyjne muszą zostać przyspieszone. Hasłem przewodnim rządu ma być "budować, budować, budować". Inwestycje, które w szczegółach ma w przyszłym tygodniu przedstawić minister finansów Rishi Sunak, opiewają na kwotę 5 mld funtów.  Premier po raz kolejny zapewnił, że odpowiedzią na kryzys nie mogą być oszczędności, lecz większa aktywność państwa w gospodarce. Porównał swój plan do tego, który w latach 30. ubiegłego wieku realizował ówczesny prezydent USA Franklin D. Roosevelt. "New Deal", który obejmował projekty robót publicznych, pomógł Stanom Zjednoczonym wyjść z wielkiego kryzysu. "Brzmi jak olbrzymia ilość interwencji rządowej, brzmi jak New Deal. I tak to ma brzmieć, bo tego wymagają czasy" - przekonywał Johnson. Podkreślił, że rewolucja infrastrukturalna ma na celu wyrównywanie szans między poszczególnymi częściami kraju, ponieważ zbyt wiele z nich zostało "pozostawionych w tyle, zaniedbanych, niekochanych". Wskazał, że przez to wiele talentów w kraju marnuje się. Zwrócił też uwagę, że chociaż Wielka Brytania ma jedne z najlepszych uniwersytetów na świecie i jest jednym z liderów innowacji, problemem jest wcielanie tych pomysłów w życie w kraju. "Choć nie jesteśmy już militarnym supermocarstwem, możemy być naukowym supermocarstwem, ale musimy położyć kres przepaści między wynalazkiem a jego zastosowaniem. Co obecnie oznacza, że genialne brytyjskie odkrycie znika w Kalifornii i staje się amerykańską firmą wartą miliard dolarów - lub chińską. Potrzebujemy teraz nowego, dynamicznego ducha komercyjnego, aby jak najlepiej wykorzystać brytyjskie odkrycia, aby brytyjskie pomysły rozwijały nowe brytyjskie gałęzie przemysłu i tworzyły brytyjskie miejsca pracy" - mówił''' [1].

Czy słowa premiera Borisa Johnsona nie brzmią znajomo, także w zakresie zwiększania innowacyjności brytyjskiej gospodarki? Przecież niemal identycznie od dawna mówią PAD i PMM. Zresztą od jakiegoś czasu takim językiem mówią też elity unijne, które chcą przeznaczyć miliardy Euro na inwestycyjne ratowanie europejskich krajów po kryzysie pandemicznym.

Przytaczam te słowa nie bez przyczyny, bo należy wyjaśnić, że tak naprawdę w gospodarce wszystko już było, tyle tylko, że trzeba umiejętnie korzystać z dobrodziejstwa historii gospodarczej oraz umieć to robić. I myśleć ambitnie i strategicznie.

Polska jest krajem na dorobku. Ostatnie pięć lat jednak udowodniły, że fundamenty gospodarki naszego kraju są bardzo silne i należy na nich budować naszą świetność i rozwój tak, abyśmy bardzo szybko osiągnęli poziom takich gospodarek jak Niemcy czy UK.

Jest to oczywiście proces powolny, ale nie możemy sobie dziś pozwolić na bierność, musimy ambitnie rozwijać Polskę a w kryzysie popandemicznym naprawdę duże inwestycje centralne i lokalne to najlepsza droga do wzrostu i rozwoju naszego kraju. Musimy wykorzystać ten czas a nie defensywnie skazywać się na stagnację gospodarczą.

Bo przecież budowa takiego CPK to setki firm budowlanych i tysiące miejsc pracy a później znajdzie tam zatrudnienie setki tysięcy osób. Infrastrukturalne inwestycje lokalne to też setki firm i tysiące miejsc pracy.

Ponadto wymogiem współczesnych gospodarek jest postawienie na innowacyjność, co też robi obecny rząd a podkreśla prezydent A. Duda.

Taką wizję naszego kraju chce realizować prezydent A. Duda. A jaką wizję ma R. Trzaskowski?

[1] https://forsal.pl/swiat/…

Zostaw za sobą dobra, miłości i mądrości ślad...
© Krzysztof Jaworucki (krzysztofjaw)
http://krzysztofjaw.blog…
[email protected]
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3322
Marek1taki

Anonymous

03.07.2020 21:23

New Deal to katastrofa gospodarcza. Ideologia nie nauka. pretekst by ekonomię wolnorynkową zastąpić interwencjonizmem. Pojawił się po kryzysie spowodowanym ustawą z 1913r. o FED, czyli wskutek interwencjonizmu w finansach i emisji waluty.
Możemy to wałkować, ale każdy zostanie przy swoim. Wiadomo, że kryzys trwa od dawna. Lekarstwo to samo: jeszcze więcej regulacji. Nowe hasła o równym rozwoju to nic innego niż sterowanie centralne komu ile wolno, czyli restrykcje gospodarcze.
Jawne drukowanie kasy ma zbawić gospodarkę a z Wałęsy się śmiali, że miliony rozdawał. Takie Emilewicze się śmiały po Gazetach wyborczych. Za czasów Wałęsy było na to pokrycie, i teraz też by się znalazło, ale ten parytet komu innemu się należy.
Potem się powie "prawica rządziła" i widzicie co porobiła, trza rządów lewicy aby to naprawić. To tradycyjna ustawka, nawet za naszego życia to już grali. Trzaskowski jest na wabia dla publiki, aby wybrała mniejsze zło, które Pan zapowiada.
Marek1taki

Anonymous

03.07.2020 21:51

"Gospodarka ma być napędzana zwiększonymi wydatkami państwa oraz rosnącą konsumpcją. Brzmi znajomo? Nic dziwnego. To podejście tzw. Keynesistów, czyli zwolenników Johna Maynarda Keynesa, jednego z najbardziej znanych ekonomistów XX wieku. W zdecydowanej większości przypadków to właśnie oni doradzają politykom rządzącym najważniejszymi państwami na świecie.
Znacznie mniejszą rolę odgrywają ekonomiści, którym bliska jest idea leseferyzmu. Zakłada ona, że udział państwa w gospodarce powinien być ograniczony do minimum. Ich zdaniem okresy słabszej koniunktury są czymś normalnym i pozwalają na oczyszczenie gospodarki z nieefektywnych firm, na których miejsce mają wskoczyć nowe, bardziej innowacyjne przedsiębiorstwa. Takie podejście dopuszcza możliwość bankructw także tych największych firm, co jest niepopularne politycznie (rządzący nie chcą dopuścić do głośnych bankructw, gdyż mogłoby to odbić się na ich popularności). Dlatego też leseferyzm cieszy się niemal zerowym zainteresowaniem wśród polityków."
W analizie Independent Trader same świetne cytaty więc dodam tylko jeszcze ten:
"zupełnie inaczej Wielki Kryzys przeszła Wielka Brytania. Oczywiście w tym kraju konsumpcja na kredyt nie przyjęła aż tak dużych rozmiarów, natomiast zapaść gospodarcza i tak była gigantyczna. A mimo to żaden z rządzących w UK nie wprowadził polityki podobnej do tej, jaką stosowano w USA. Bezrobocie w Wielkiej Brytanii osiągnęło szczyt w 1932 roku i zaczęło spadać. Cała recesja trwała 4 lata, a w Stanach Zjednoczonych - ponad dwa razy dłużej. Była to również pierwsza dekada, kiedy Amerykanie poszli w kierunku gospodarki centralnie sterowanej, czyli po prostu wybrali więcej socjalizmu zamiast kapitalizmu."
https://independenttrade…
Efekt jest przewidywalny: recesja i inflacja, bezrobocie i więcej propagandy. Nikt nie będzie bronił śmieciowej waluty jaką staną się obecne i to najmniejsza z rewolucji jaka nas może spotkać. A wszystko to bo rządzi "prawica" a ekonomię wykłada Michał Wiśniewski.
Domyślny avatar

angol

03.07.2020 23:25

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na "Gospodarka ma być napędzana

Ma Pan racje, zwazywszy jak preznie rozwijala sie W Brytania w XX-tm wieku tylko z niej nalezy brac przyklad.
Marek1taki

Anonymous

04.07.2020 07:41

Dodane przez angol w odpowiedzi na Ma Pan racje, zwazywszy jak

@angol Chyba po II wojnie światowej Keynes dopadł jednak Wielką Brytanię razem z zadłużeniem u Amerykanów, rządzili socjaliści, a przełomem były rządy Margaret Thatcher. Nawet ona, która dała rady strajkującym z silnym poparciem związków z silnym poparciem KGB, nawet ona nie dała rady organizacjom pozarządowym. Mam w pamięci, że zlikwidowała w czasie swoich rządów dotowanie tylko bodajże 7% z nich. Tam też odbywa się marsz przez instytucje.
Domyślny avatar

angol

05.07.2020 01:45

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na @angol Chyba po II wojnie

Co do kierunku w jakim idzie Jonson, pelna zgoda, Tylko detail, od kiedy finanse trzymaja w UK nastepcy tego ktory uczynil Wiktorie cesarzowa, a City "daje" 30% do budrzetu, to beda uny swoja pazernoscia ale i glownie niekompetencja dolowac te i nasza i inne gospodarki swiata. To jest tak ich jak i nasz problem. Pozdrawiam
angela

angela

04.07.2020 06:47

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na "Gospodarka ma być napędzana

Widzę że Marek1,  to taki Omnibus NBlogowy.
Marek1taki

Anonymous

04.07.2020 07:34

Dodane przez angela w odpowiedzi na Widzę że Marek1,  to taki

Starość Pani Angelo, starość. Już wiele spraw miało miejsce za naszego życia. I internet - łamie cenzurę politycznej poprawności i jest źródłem cytowań.
krzysztofjaw

krzysztofjaw

04.07.2020 12:02

Dodane przez Marek1taki w odpowiedzi na "Gospodarka ma być napędzana

"Historia myśli ekonomicznej" - to przedmiot, który za moich czasów studiowania był koszmarem na egzaminach. Mieliśmy bardzo wymagającego wykładowcę i z tego powodu do tej pory pamiętam większość z tego, co się uczyłem. Johna Maynard Keynes faktycznie był jednym z najwybitniejszych ekonomistów i - choć kiedyś uważałem jego podejście za zbyt socjalistyczne - to teraz jest taka potrzeba, aby wykorzystać jego metody. Moglibyśmy dyskutować o innych ideach ekonomicznych, ale to by przerastało możliwości komentarza. 
Tak jak napisałem. W ekonomii wszystko już było. Trzeba tylko umiejętnie z tego dobrodziejstwa korzystać i wiedzieć kiedy i jak. 
Pozdrawiam
mjk1

mjk1

05.07.2020 14:05

Dodane przez krzysztofjaw w odpowiedzi na "Historia myśli ekonomicznej"

Proszę się nie gniewać, ale czytając pańskie felietony, odnoszę wrażenie, że ten wymagający wykładowca, jednak nie wyłożył Panu całej historii myśli ekonomicznej. Zanim sprawdzę, pozwoli Pan, że sprostuję. Jeżeli angielski baron był wybitnym ekonomistą, to większym był nasz Michał Kalecki, który dokładnie to samo sformułował kilka lat wcześniej. Niestety dla przeciętnego polskiego głąba mieniącego się prawdziwym polskim patriotą, jakikolwiek Angol zawsze będzie wybitnym naukowcem w porównaniu z rodakiem, może z wyjątkiem jakiegoś „Kacapa”, „Pepika”, czy „Szwaba”, choć i to nie jest wcale takie pewne. Jeżeli dodam do tego, że Michał Kalecki zamiast dla Angoli na zmywaku pracować, wrócił do kraju i pracował dla dobra socjalistycznej ojczyzny, to w ocenie prawdziwego polskiego patrioty, jest człowiekiem niegodnym miana Polaka. Jednak przed nimi i to kilkadziesiąt lat wcześniej, dokładnie to samo sformułował, twórca niemieckiej narodowej ekonomii, profesor uniwersytetu w Strasburgu - Georg Friedrich Knapp. Dlaczego na uniwersytecie w Strasburgu tworzono niemiecką narodową ekonomię pytał nie będę, bo to wprawdzie historia, ale nie historia myśli ekonomicznej. Tyle wyjaśnienia, teraz pytanie: w jakim państwie i z jakim skutkiem w pierwszej połowie XX wieku zastosowano rozwiązanie profesora Knappa? Dla ułatwienia dodam, że zarówno amerykański i angielski New Deal, jak i radziecki NEP razem wzięte w porównaniu z rozwiązaniem Knappa, były nic nieznaczącymi epizodami w dziedzinie ekonomii.Ma Pan oczywiście rację, że rozwiązania Keynesa, mają wady, choć socjalistycznymi bym ich nie nazwał.  Wad tych jednak pozbawione jest rozwiązanie zaproponowane przez Friedmana, tak tego Friedmana, którego sam jestem zwolennikiem. Jeżeli napisze Pan, co proponował „Uncle Mieltie”, gdzie i z jakim skutkiem rozwiązania te wprowadzono, udowodni Pan, że historia myśli ekonomicznej jest Panu znana. Takie tuzy myśli ekonomicznej, jak Marek 1 taki i Dżabe na pewno pomogą.
Jabe

Jabe

04.07.2020 07:29

Nie ma kryzysu – można szastać,
Jest kryzys – trzeba szastać.
angela

angela

05.07.2020 00:48

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Nie ma kryzysu – można

Trzaskac Jabe. To szast .
krzysztofjaw
Nazwa bloga:
Zostaw za sobą dobra, miłości i mądrości ślad..
Zawód:
ekonomista

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 1, 515
Liczba wyświetleń: 5,776,900
Liczba komentarzy: 19,678

Ostatnie wpisy blogera

  • Premier D. Tusk chce płacić za niemieckie zbrodnie pieniędzmi Polaków!
  • "Desipere est juris gentium"*, ale nie może świadomie szaleć na szczytach władzy!
  • NIE! Komuch Włodzimierz Czarzasty nie może zostać Marszałkiem Sejmu!

Moje ostatnie komentarze

  • Mam takie samo zdanie i naprawdę boję się o życie naszego Prezydenta.Pzdr
  • A... Witam serdecznie...W tekście celowo pominąłem animozje po konserwatywnej stronie naszej sceny politycznej. Skupiłem się na pozytywach i na Prezydencie Karolu Nawrockim, w którym upatruję lidera…
  • @Sake"Czyli w obawie przed konsekwencjami ze strony reżimu mamy się ograniczać w jego krytyce lub w zawoalowanej formie przemycać w postaci piosneczek, wierszyków i wypowiedzi?".Aż tak daleko nie…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Szatańskie dręczenie, nękanie, opętanie. Jak się bronić?
  • Nocne głosowania nad losem naszej ziemi i lasów...
  • Żydzi wśród komunistów II RP i w aparacie NKWD i UB

Ostatnio komentowane

  • JzL, Wyobraźcie sobie że prezydentem jest syn esbeckiej donosicielki Rafau Czaskoski. To byłaby tragedia
  • u2, ***ZACHÓD POWINIEN POLICZYĆ SZABLE!*** Jeśli traktować mnie Jerzego Ciruka z Dowspudy, to Zachód dawno policzył szable. Rosję czeka zagłada. Bynajmniej nie życzę tego Rosji, ale sama się o to prosi.
  • Alina@Warszawa, Z tym komuszym, głownie rusko-chazarskim "człowieczeństwem" nie przesadzajmy. Jak ono wygląda we współczesnej praktyce można sobie poczytać tu: https://naszeblogi.pl/66879-jestesmy-z-roznych-…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności