HISTORIA OD PIERWSZYCH WIEKÓW DOGMATU NIEPOKALANEGO POCZĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY. Opowiem wam dziś o historii tego święta. Jak to z nim było przez całe wieki i epoki. Dogmat ogłosił papież Pius IX, 8 grudnia 1854 r. Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi była kilkukrotnie potwierdzana w zatwierdzanych przez Kościół objawieniach maryjnych.
„Dzięki cudownemu działaniu Boga Maryja, poczęta w łonie swojej matki, św. Anny, została zachowana od grzechu pierworodnego i jego skutków” TAK BRZMI ISTOTA DOGMATU o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, ogłoszonego 8 grudnia 1854 r, przez papieża Piusa IX
.
HISTORIA DOGMATU
Matka Jezusa była wolna od grzechu pierworodnego ze względu na świętość jej syna Chrystusa, to przekonanie istniało od pierwszych wieków Kościoła.
W VII wieku w Kościele greckim, a w VIII w. w Kościele łacińskim ustanowiono święto Poczęcia Maryi.
W VII-VIII w. też we wschodnim chrześcijaństwie zaczęto celebrować tajemnicę poczęcia Marii w liturgii, nazywając ten dzień Świętem poczęcia Najświętszej, bądź Świętem poczęcia Najczystszej. W IX w. przeszło ono do liturgii zachodniej jako Święto poczęcia.
.
ŚREDNIOWIECZE
Bernard z Clairvaux, mistyk i teolog znany z gorącej czci do Marii, uznawał, że należy odrzucić twierdzenia o niepokalanym poczęciu.
Również Tomasz z Akwinu nie przyjmował niepokalanego poczęcia. Komentując nauczanie Augustyna zawarte w dziele O naturze i łasce, uznawał łaskę absolutnej, niepokalanej świętości Marii, mającej źródło w Chrystusie i będącej odbiciem jego świętości.
Franciszkanin Jan Duns Szkot zm. 1308 w swym dziele ,,Opus Oxoniense" wprowadził pojęcie „Chrystusa doskonałego Odkupiciela”, twierdząc, że do doskonałości odkupienia należy całkowite zachowanie Marii od grzechu, także w poczęciu. Odwoływał się do chwały Chrystusa. Był to przełom w refleksji wybitnych teologów.
.
OKRES ODRODZENIA I PÓŹNIEJ.
W 1439 dogmat o niepokalanym poczęciu ogłosił Sobór w Bazylei, jednak był on soborem schizmatyckim. W 1477 Sykstus IV, franciszkanin, jako pierwszy z papieży, konstytucją Cum praeexcelsa zatwierdził Święto Poczęcia i zabronił atakowania nauki o niepokalanym poczęciu.
Stwierdzając, że jest to powszechne przekonanie wiernych, wyrażające się m.in. w liturgii mszalnej i brewiarzowej. Sam obchodził święto uroczyście w Kurii Rzymskiej 8 grudnia. Papież ten potwierdził swoje nauczanie w 1483 w konstytucji Grave nimis.
W 1538 papież Paweł III w konstytucji Breviarium Divini Officii zatwierdził oficjum brewiarzowe, które wyraźnie mówiło o niepokalanym poczęciu.
W 1546 Sobór Trydencki, wykładając naukę o powszechności grzechu pierworodnego, zastrzegł, że nie dotyczy on osoby Marii. Było to jednoznaczne opowiedzenie się po stronie przekonania o wyjęciu jej spod skutków grzechu pierwszych rodziców.
Pius V, dominikanin, który wdrażał postanowienia Soboru, w bulli Super Speculum (1570), przypomniał postanowienia Sykstusa IV sprzed stu laty i również zakazał dyskusji, z wyjątkiem dyskusji akademickich.
W 1708 papież Klemens XI wpisał dzień 8 grudnia na listę świąt obowiązkowych. W 1879 papież Leon XIII podniósł Święto Niepokalanego Poczęcia do rangi zdwojonego rytu pierwszej klasy (duplex primae classis) i rozciągnął na cały Kościół.
.
OGŁOSZENIE DOGMATU.
Do ogłoszenia dogmatu doszło w XIX w. Papież Pius IX w encyklice Ubi primum 2 lutego 1849 poprosił biskupów całego Kościoła o pisemną opinię. Otrzymał 604 odpowiedzi.
Jedynie 4-5 biskupów nie widziało możliwości ogłoszenia dogmatu. Dalszych 24 nie negowało samej prawdy wiary, ale dystansowało się od ogłoszenia jej jako prawdy dogmatycznej. Pozostali dali pozytywną odpowiedź.
Pius IX uznał to za najważniejszy i wystarczający argument teologiczny: jednomyślną interpretację Tradycji i wiary Kościoła oraz tekstów Pisma Świętego. 8 grudnia 1854 bullą Ineffabilis Deus ogłosił dogmat mający rangę uroczystego nauczania wiary.
W 4 lata po ogłoszeniu dogmatu przez Piusa IX Matka Boża miała ukazać się Bernadetcie Soubirous. Było to w Lourdes 11 lutego 1858. Część katolików uznaje, że wypowiedziane przez Matkę Bożą słowa „Ja jestem Niepokalane Poczęcie” są potwierdzeniem dogmatu.
Na Placu Hiszpańskim w Rzymie na pamiątkę ogłoszenia dogmatu wystawiono figurę Niepokalanego Poczęcia. Od tego czasu papieże 8 grudnia składają u jej stóp wiązanki kwiatów.
Dogmat o Niepokalanym Poczęciu Maryi Panny nie jest uznawany przez Kościoły prawosławne podkreślają one jednak wolność Marii od grzechu osobistego, protestanckie oraz Świadków Jehowy. Dogmat ten odrzucają również Kościoły starokatolickie.
*********
Maryjo, śliczna pani, Matko Boga i ludzi na ziemi, prosimy Cię, wyproś nam u syna swego potrzebne nam łaski. Spraw, byśmy z całych sił pragnęli oglądać Boga, Stwórcę wszystkiego, co dobre i piękne. Maryjo, naucz nas dbać o piękno naszych wzajemnych relacji.
Naucz nas dbać o piękno naszych sumień i dusz. Naucz nas pięknie żyć, a po śmierci spotkać się z Twoim Synem Jezusem Chrystusem w niebie. Amen.
Niepokalane Poczęcie to :
"katolicka doktryna i dogmat wiary, oznaczający, że Najświętsza Maryja Panna od samego momentu swojego poczęcia (z ciała św. Anny) była wolna od grzechu pierworodnego i wszelkich grzechów, co jest darem Boga dla przyszłej Matki Jezusa, a nie efektem jej własnych zasług, co podkreśla jej wyjątkowość jako stworzenia. Jest to odrębne od poczęcia Jezusa (poczęcia przez Ducha Świętego) i wyjaśnia, że Maryja została zachowana od skazy grzechu od pierwszej chwili istnienia, co miało umożliwić jej bycie bez grzechu podczas noszenia Syna Bożego".