Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Szlak Odra-Łaba-Dunaj połączy transport z Bałtykiem

Maciej Pawlak, 03.02.2017
Minął z górą rok od reaktywacji resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej po ośmiu latach nieistnienia w czasie rządów PO-PSL. Ostatnie dni przekonują, że jego przywrócenie miało głęboki sens. Przyniosły informację o kolejnej ważnej inwestycji, która - dzięki jej podjęciu przez to na nowo istniejące ministerstwo - ma dużą szansę powodzenia. Tym razem we współpracy z odpowiednikami naszego resortu w państwach Grupy Wyszehradzkiej.
To resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej koordynuje tak istotne przedsięwzięcia o znaczeniu ponadregionalnym, jak budowa tunelu łączącego wyspy, na których leży Świnoujście, wzniesienie przekopu przez Mierzeję Wiślaną, umożliwiającego pełne wykorzystywanie portu w Elblągu, bez oglądania się na zgodę Rosji, czy konsolidację polskiego przemysłu stoczniowego, zwłaszcza obronnego, dzięki reaktywacji stoczni w Szczecinie.
W tym tygodniu, w Warszawie, ministrowie państw członkowskich z Grupy Wyszehradzkiej odpowiedzialni za żeglugę, z Markiem Gróbarczykiem, szefem polskiego resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podpisali memorandum o współpracy. Chodzi m.in. o możliwość powstania transportowego połączenia rzecznego: Odra-Łaba-Dunaj.
Czeski minister żeglugi Dan Ťok przyznał, że na czeskich rzekach trzeba zrealizować wiele istotnych projektów w celu zwiększenia żeglowności. - Jesteśmy zainteresowani połączeniem Odra-Łaba-Dunaj – mówił. – Zleciliśmy przygotowanie studium wykonalności. Dokumentacja powinna być gotowa w połowie przyszłego roku. Ze stroną polską rozmawiamy o połączeniu Ostrawa-Koźle-Odra, które otwiera nam drogę do Bałtyku.
Z kolei słowacki minister Arpád Érsek podkreślał, że Dunaj, największa rzeka środkowej Europy przepływa i przez Słowację, i przez Węgry. – Będziemy dążyć do tego, by była żeglowna przez 300 dni w roku. Powinniśmy maksymalnie wykorzystywać drogi rzeczne – dodał - oferujące najbardziej ekologiczny transport. Mówił też o planach słowackiego rządu dotyczących rozwoju portów rzecznych.
Według węgierskiego ministra László Mosóczi. – Europa musi stworzyć pełną sieć połączeń rzecznych. A Dunaj musi być w pełni wykorzystany. Dlatego musimy poprawić parametry żeglugowe na tej rzece, infrastrukturę portów. Chcemy też użeglownić inne rzeki.
W opinii ministra Gróbarczyka warszawska konferencja stanowi otwarcie współpracy przy wspólnej realizacji projektów poszerzających sieć europejskich dróg wodnych. Zdaniem polskiego ministra warto rozbudowywać transport wodny, najbardziej ekologiczny, stanowiący dopełnienie transportu kolejowego i drogowego. - Wpisujemy się w tworzenie intermodalnych sieci, na które UE przeznacza ogromne fundusze. W ramach polskiej prezydencji w Grupie Państw V4 żegludze nadaliśmy priorytetowe znaczenie - dodał.
Konferencja pokazała, że rozwojowi infrastruktury dróg wodnych towarzyszy większy popyt na usługi transportowe w sektorze transportu śródlądowego oraz na środki transportowe, a także rozwój turystyki i rekreacji, będące źródłem dochodów budżetu państw i budżetów samorządów. Co istotne, dla europejskich portów morskich transport śródlądowy może zapewnić efektywne połączenie z ich zapleczem.
Polskie ministerstwo dodatkowo przypomniało, że na naszym terytorium, znajdują się odcinki trzech głównych, europejskich szlaków wodnych, tj.:
droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie;
droga wodna E40 – łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie;
droga Wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 2077
Czesław2

Czesław2

04.02.2017 08:01

Przypominam, że nie została dokończona kaskada górnej Wisły. Od Oświęcimia do Krakowa straszy pusty kanał dla wędkarzy z kilkoma śluzami.
Maciej Pawlak
Nazwa bloga:
Maciej Pawlak
Zawód:
dziennikarz
Miasto:
Błonie

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 645
Liczba wyświetleń: 1,351,952
Liczba komentarzy: 2,246

Ostatnie wpisy blogera

  • Mężczyźni w prywatnych zakładach górniczych zarabiają najlepiej
  • Profilaktyka wad słuchu na wyciagnięcie ręki
  • Nie jesteśmy skazani na Niemcy czy Francję

Moje ostatnie komentarze

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Coraz bliżej okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej
  • Mniejsze zło?
  • Pracują i wydają w Polsce pieniądze

Ostatnio komentowane

  • Hornblower, Najlepiej w naszym bantustanie zostać politykiem lub tzw. samorządowcem. Praca super płatna, bez żadnej odpowiedzialności przed nikim i niczym, nie wymagane żadne umiejętności i kwalifikacje. Do tego…
  • NASZ_HENRY, .,......,.. "A jednocześnie w budownictwie wynagrodzenie kobiet było wyższe niż mężczyzn" 😉 – 16,1% na korzyść kobiet. GUS na zamówienie Tuska łże jak on sam 😎
  • Anonymous, Parytet płci w górnictwie! To jest to!Pisz Pan na Wiejską.Potem, a nuż, w Pałacu zaświerzbi długopis.

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności