Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Los stoczni w Gdyni i Szczecinie przesądzony?

Zbigniew Kuźmiuk, 07.08.2009

1.Kilka razy już pisałem o poważnych wątpliwościach dotyczących transakcji w której Skarb Państwa sprzedał majątek po stoczniach w Gdyni i Szczecinie inwestorowi katarskiemu(choć podmiotem kupującym jest firma zarejestrowana w raju podatkowym tj. na Antylach Holenderskich).

Dwukrotnie już przesuwano datę wpłacenia kwoty 380 mln zł za majątek obydwu stoczni,kolejny termin mija 17 sierpnia. Zwracałem również uwagę,że trudno sobie wyobrazić,żeby katarski inwestor zaczął budować statki w oparciu o zakupiony majątek jeszcze w tym roku skoro nikt do tej pory nawet nie rozmawiał z najlepszymi fachowcami z obydwu stoczni bez których proces budowy statków jest po prostu niemożliwy.

Minister Skarbu idzie jednak w zaparte i nie dalej jak przed kilkoma dniami przekonywał związkowców z obydwu stoczni,że nie ma powodów do niepokoju,inwestor wpłaci pieniądze w sierpniu i na jesieni zacznie budować statki. Mniej stanowczy w tej sprawie był już sam Premier,który stwierdził,że jeżeli transakcja niedojdzie do skutku to będzie musiał odejść z rządu Minister Skarbu. Zadna to pociecha dla kilkunastu tysięcy stoczniowców zwolnionych ze stoczni w Gdyni i Szczecinie,ze minister chwilowo będzie bez pracy. Oni nie pracują już parę miesięcy,a obiecane im zatrudnienie w nowej stoczni przez Premiera i Ministra Skarbu staje coraz bardziej iluzoryczne.

2.Potwierdza to niestety raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dotyczący przyszłości przemysłu stoczniowego na świecie,który ukazał się pod koniec lipca tego roku. Zdaniem OECD światowa recesja mocno zaszkodziła przemysłowi stoczniowemu, atrwała poprawa jest niemożliwa w najbliższych latach. Skalę kryzysu,który dotknął także transport morski towarów i surowców najlepiej obrazuje spadek wielkości przeładunków w I połowie tego roku w największym w Europie porcie,holenderskim Rotterdamie. Wyniósł on 13,5%,a w przypadku kontenerów aż 15% a do tej pory z roku na rok systematycznie rósł. Właśnie to skłoniło wielu inwestorów i armatorów do mnożenia zamówień na statki ponad aktualne potrzeby. Doszło nawet do tego,że w budowanie statków zaangażowały się liczne podmioty finansowe nie mające wcześniej nic wspólnego z transportem morskim (np. bank Merrill Lynch). Zaczęły one zamawiać i kupować statki,zakładając,że ich wartość będzie rosła. W efekcie na przykład zamówienia na masowce do przewozu ładunków luzem (zbóż,surowców) doszły do 70% pojemności istniejącej floty,która już wcześniej miała kłopoty z pełnym wykorzystaniem możliwości transportowych.

Gdy w gospodarce światowej nastąpił kryzys armatorzy i okazjonalni inwestorzy zaczęli pośpiesznie anulować kontrakty. Z ponad 10 tys. statków zamówionych na świecie w I połowie tego roku anulowano około 600 przy czym zdaniem znawców tego rynku to dopiero początek. Do końca roku liczba anulowanych zamówień sięgnie co najmniej 20%. Konsekwencją będzie likwidowanie stoczni zwłaszcza nowych budowanych pośpiesznie pod wpływem spekulacyjnego zapotrzebowania na nowe statki. Zagrożone są zarówno stocznie azjatyckie (Korea,Chiny,Japonia)jak i europejskie (Norwegia,Francja,Niemcy,Chorwacja).

3.W tej sytuacji nie najlepszym interesem jest budowanie statków w Gdyni i w Szczecinie bo zwyczajnie nie ma ich kto zamawiać. Chyba,ze majątek po stoczniach nie będzie wykorzystywany do budowy statków,zostanie sprzedany na złom,a tereny postoczniowe położone w centrach Gdyni i Szczecina okażą się atrakcyjnymi miejscami do budowy centrów handlowych i mieszkań na wynajem.

Kilka razy już pisałem o poważnych wątpliwościach dotyczących transakcji w której Skarb Państwa sprzedał majątek po stoczniach w Gdyni i Szczecinie inwestorowi katarskiemu(choć podmiotem kupującym jest firma zarejestrowana w raju podatkowym tj. na Antylach Holenderskich).

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 673
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 841
Liczba wyświetleń: 10,382,306
Liczba komentarzy: 15,551

Ostatnie wpisy blogera

  • Na wyciągniętą rękę prezydenta Nawrockiego premier Tusk odpowiada zaciśniętą pięścią
  • Rządzący znowu kłamią- o zwolnienie z kosztów nie przyjęcia imigrantów dopiero poprosimy
  • Tusk nagrywa infantylne filmiki, a o naszym bezpieczeństwie mają decydować Marcon, Merz i Starmerr

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Tomaszek, Nie ekscytuj się Droga Sake tym rankingiem . Politico to to co nazywam dzwony gumowe , tyle że duże i do tego co najmniej różowe . Można se poczytać ich ocenę i opis postaci klikając w nazwisko "…
  • Mrówka, Nie trzeba tyle razy powtarzać :)Cholernie ciężko mi liczenie na melodię przerobić.
  • sake2020, W rankingu najbardziej wpływowych 28 osób w Europie na pierwszym miejscu znalazł się D Trump.Na tę prestiżową listę sporządzoną przez ,,Politico'' dostał się prezydent Nawrocki.Jakoś w rankingu ,,…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności