Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

W co gra Mateusz Morawiecki? SAFE PSL jako polityczna pułapka, na którą trzeba uważać.

mjk1, 01.04.2026

 W polityce najgroźniejsze nie są frontalne ataki. Najgroźniejsze są sytuacje, w których przeciwnik bierze Twój pomysł, poprawia go i oddaje Ci z powrotem w takiej formie, że cokolwiek zrobisz, możesz przegrać.

Dokładnie w takim miejscu znalazł się dziś spór o SAFE 0% w wersji PSL.

 Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z czymś pozytywnym: projekt wraca, pojawiają się nowe propozycje, część polityków, także z PiS, sygnalizuje gotowość do rozmów. Ale im głębiej się w to wchodzi, tym wyraźniej widać, że to nie jest zwykła korekta ustawy. To jest sytuacja, która może okazać się klasyczną polityczną pułapką. I właśnie dlatego trzeba uważać na każdy szczegół.

Od SAFE 0% do SAFE PSL - zmiana, która zmienia wszystko.

 Pierwotny projekt SAFE 0% miał jasną logikę, Pieniądze z NBP trafiają do specjalnego mechanizmu i są wyraźnie oznaczone jako środki na bezpieczeństwo. Prezydent ma wpływ na kierunki ich wydatkowania a całość działa częściowo poza klasycznym budżetem. Był to projekt kontrowersyjny, ale politycznie spójny. Obiecywał realne, dedykowane finansowanie wojska i wzmacniał rolę prezydenta.

PSL nie odrzucił tej koncepcji. Zrobił coś znacznie bardziej wyrafinowanego.

 Zachował nazwę i ogólny sens, ale zmienił mechanikę. Usunięto realny wpływ prezydenta na wydatkowanie środków. Pieniądze z NBP trafiają do budżetu państwa. Zniknął „oznaczony” charakter środków na wojsko i jednocześnie rozszerzono katalog wydatków i zwiększono ich elastyczność. To nie jest lifting. To jest zmiana fundamentu.

Gdzie pojawia się „mina”.

 Jeżeli spojrzeć na to czysto technicznie, to można powiedzieć, że projekt został „ucywilizowany”. Trafia do budżetu, znika ryzyko konstytucyjne, rośnie kontrola parlamentarna. Ale polityka nie działa tylko na poziomie technicznym. Problem pojawia się w momencie, gdy zaczniemy patrzeć na konsekwencje polityczne. Bo projekt PSL tworzy sytuację, w której każda decyzja PiS i prezydenta może zostać wykorzystana przeciwko nim.

Scenariusz pierwszy: poparcie projektu PSL.

 Załóżmy, że PiS, idąc za sygnałami części swoich polityków, mówi: „popieramy”. Na pierwszy rzut oka wygląda to racjonalnie. Projekt bazuje na ich własnym pomyśle. Wraca temat pieniędzy na bezpieczeństwo i można pokazać konstruktywną postawę. Ale w tym momencie uruchamia się mechanizm, który może okazać się niebezpieczny. Popierając projekt PSL, PiS de facto akceptuje brak realnego wpływu prezydenta, brak gwarancji, że pieniądze trafią bezpośrednio do wojska i włączenie środków do budżetu, który jest pod presją. I wtedy pojawia się narracja, którą bardzo łatwo zbudować:

„Miały być miliardy na armię. Skończyło się na zasilaniu budżetu.”

 To jest pierwszy wymiar „miny”. Drugi jest jeszcze bardziej subtelny. Pierwotny projekt traci swoją wyjątkowość. Różnica między SAFE 0% a klasycznym finansowaniem zaczyna się zacierać. W efekcie można postawić pytanie: czy ten projekt w pierwotnej formie w ogóle miał sens?

Scenariusz drugi: odrzucenie projektu PSL.

Jeżeli PiS i prezydent powiedzą „nie”, sytuacja wcale nie staje się lepsza, bo wtedy powstaje druga, równie groźna narracja:

„Blokują pieniądze na bezpieczeństwo.”

 Co więcej, PSL i rząd mogą powiedzieć, że „naprawili projekt”, a PiS odrzuca go mimo usunięcia wad. I w tym momencie cały SAFE 0% może zostać przedstawiony jako: pomysł nierealny, konstrukcja polityczna i coś, co nie wytrzymuje konfrontacji z rzeczywistością. To jest drugi wymiar „miny”.

Scenariusz trzeci: poparcie warunkowe.

 Najbardziej racjonalna droga to próba manewru: „tak, ale pod warunkami”, powrót do części pierwotnych rozwiązań i próba przywrócenia roli prezydenta lub oznaczenia środków. Problem w tym, że to wymaga bardzo precyzyjnej komunikacji, szybkiego działania i spójności całego obozu. Bez tego łatwo wpaść w chaos przekazu, że jedni mówią „popieramy”, inni „to nie to samo”, a przeciwnik wykorzystuje każdą niespójność.

Dlaczego ta sytuacja jest tak trudna?

Bo nie chodzi tylko o ustawę. Chodzi o trzy rzeczy naraz:

  1. kontrolę nad pieniędzmi - czy są „oznaczone”, czy budżetowe,
  2. rolę prezydenta - czy jest współdecydentem, czy nie,
  3. wiarygodność polityczną - czy SAFE 0% był realnym projektem, czy tylko narracją.

Projekt PSL dotyka wszystkich trzech jednocześnie. I właśnie dlatego jest tak niebezpieczny politycznie.

Czy to było zamierzone? Nie da się tego jednoznacznie rozstrzygnąć.

Można przyjąć trzy interpretacje:

- techniczną: poprawienie wad projektu,

- pragmatyczną: zwiększenie elastyczności budżetu,

- polityczną: stworzenie trudnej sytuacji dla przeciwnika.

Najbardziej realistyczne jest to, że wszystkie trzy elementy występują jednocześnie. Ale z punktu widzenia skutków to nie ma większego znaczenia, bo niezależnie od intencji, efekt jest ten sam: powstaje układ, w którym każda decyzja niesie ryzyko straty.

Moment, który może przesądzić.

 Sygnały poparcia ze strony części polityków PiS są tu szczególnie istotne, bo jeżeli to poparcie będzie szybkie, ogólne i bez wyraźnych warunków, to ryzyko wejścia na „minę” rośnie bardzo wyraźnie. Jeżeli natomiast pojawi się precyzyjne rozróżnienie między wersją prezydencką a PSL, twarde warunki i spójna narracja, to pole manewru nadal istnieje.

Nie każda poprawka jest ulepszeniem.

 Historia tego projektu pokazuje coś ważniejszego niż sam SAFE. W polityce największym zagrożeniem nie jest to, że ktoś atakuje Twój pomysł. Największym zagrożeniem jest to, że ktoś go przejmuje, zmienia jego sens i zmusza Cię, żebyś się do niego odniósł.

 SAFE PSL może być właśnie takim przypadkiem. Nie dlatego, że jest jednoznacznie zły lub dobry. Tylko dlatego, że stawia przeciwnika w sytuacji, w której każdy ruch może zostać wykorzystany przeciwko niemu. I w takich momentach najważniejsze pytanie nie brzmi: czy projekt jest słuszny, tylko: czy ktoś właśnie nie ustawił planszy tak, żebyś nie miał dobrego ruchu.

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 184
spike

spike

01.04.2026 21:33

"PSL nie odrzucił tej koncepcji." - - - - - - - - - - - - - - - "Wróg jest wobec ciebie najbardziej uprzejmy wówczas, gdy zamyślał bądź już zaplanował twoją zgubę." James Clavell. - - - - - - - - - - - Kluczem miny jest tu fakt, że PSL nic nie uzgadniał poprawek z Prezydentem, może być tak jak kolego piszesz, chyba mozna założyć, że nie obronność Polski tu chodzi, a o przyszłe wybory, PSL tonie, potrzebuje nabić sobie punktów, jaki on dobry był, a jaki zły i prorosyjski PiS z Prezydentem na czele. - - - - - - Już pisałem, słyszałem od PiSowców, że wiedzą o tej pułapce, do tego dochodzi kolejna sprawa, dla równowagi, powinno się procedować dwie ustawy prezydencką i PSLu, wtedy będzie klarowność intencji PSLu i całej szajki Tyfusa, inaczej oni wszystko zakrzyczą.
NASZ_HENRY

NASZ_HENRY

01.04.2026 21:38

Time to say goodbye SAFE PSL 🖤
Ijontichy

Ijontichy

02.04.2026 07:01

Morawiecki to jest gnida,który zawsze szuka miodu i kasiory. Wszystkich sprzeda dla kilku $$ i szekli.

Jak można było dopuścić żyda do rządu,skoro nawet Tusk go wywalił? 

salon24.pl.

I jeszcze sie Mateuszek  uśmiecha swoim krzywym uśmieszkiem...

Tezeusz

Tezeusz

02.04.2026 07:56

Dodane przez Ijontichy w odpowiedzi na Morawiecki to jest gnida…

@ Iljo..

Odwaliło od rana. Przestań pić i wytrzeźwiej bo zgłupiejesz do reszty. Materiał dotyczy SAFE 0 procent Prezydenta RP

mjk1

mjk1

02.04.2026 08:19

Dodane przez Tezeusz w odpowiedzi na @ Iljo..Odwaliło od rana…

Jeżeli wiekszość nie widzi w tym wpisie krytyki Morawieckiego, to naprawdę należy się martwić o przyszłość naszej ojczyzny Zeus. Mam nadzieję, że kiedyś to zrozumiesz, oby jak najszybciej, bo kraj w niebezpieczeństwie.

sake3

sake2020

02.04.2026 10:58

Dodane przez Tezeusz w odpowiedzi na @ Iljo..Odwaliło od rana…

Czy rzeczywiście zapoznał się pan z wypowiedziami Kosiniaka-Kamysza? Nie wie pan,że ten ni to wojak ,ni o chłop,ni to lekarz spełnia rozkaz Tuska uderzając w prezydenta? Dlaczego prezydent ma być wyeliminowany z projektu skoro jest jego autorem? Przecież w ten sposób SAFE 0% rozmyje się bez żadnej kontroli na potrzeby Koalicji a prezydent nie będzie miał żadnego wpływu w tej sprawie.Morawiecki wpisując się w narrację Kosiniaka-Kamysza i jego plany jest przeciwko projektowi prezydenta i prezesa .

sake3

sake2020

02.04.2026 12:49

@mjk1......Pisze pan o przeciwniku który nie tyle bierze ,,Twój pomysł'' co go bezczelnie przejmuje i udając że nanosi poprawki przedstawia jako swój? Chyba nie sądzi pan że nasze Lelum-Polelum wpadłoby nawet na taki wyrachowany plan. Tusk w niewygodnych dla niego decyzjach zawsze posługuje się tym miernym ale wiernym.Już wcześniej widać było ruchy wobec SAFE0%.Tusk nagle odstąpił od wyprowadzania prezesa Glapińskiego siłą ,pozbawieniem stanowiska i od straszenia TS właśnie po to by wypchnąć Kosiniaka-Kamysza z jego niby planem. Tu jeszcze inny czynnik jest dla Tuska ważny ,nawet arcyważny -upokorzenie prezydenta odsuniętego od wpływu  na decyzje w sprawach przeznaczenia polskiego złot i przejęcie go na swoje i niemieckie potrzeby. Przecież Niemcy mają w Polsce budować swoją kolej i zarabiać, któż jak nie Polska ma płacić? W to wszystko wpisuje się Morawiecki.Naiwniak czy zwolennik? 

mjk1

mjk1

02.04.2026 13:17

Dodane przez sake3 w odpowiedzi na @mjk1......Pisze pan o…

Przecież ja o tym piszę cały czas i pytam w co gra PiS, dlaczego nic nie robi i na co czeka? Polska jest na ścieżce drugiej Grecji i to w przyspieszonym tempie a PiS robi wszystko. aby przerżnąć wybory. Do Ciebie naprawdę to nie dociera?

mjk1
Zawód:
mjk1

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 195
Liczba wyświetleń: 265,957
Liczba komentarzy: 3,194

Ostatnie wpisy blogera

  • Czy PiS wejdzie na minę PSL? Polityczna pułapka wokół SAFE 0%
  • Jak Prezydent Zabezpieczył Polskę i Ograł Układ Rządzący: SAFE 0% jako Narzędzie Patriotycznej Strategii.
  • SAFE czy finansowy zamach na Polskę? Czy klasa polityczna w ogóle myśli?

Moje ostatnie komentarze

  • Przecież ja o tym piszę cały czas i pytam w co gra PiS, dlaczego nic nie robi i na co czeka? Polska jest na ścieżce drugiej Grecji i to w przyspieszonym tempie a PiS robi wszystko. aby przerżnąć…
  • Jeżeli wiekszość nie widzi w tym wpisie krytyki Morawieckiego, to naprawdę należy się martwić o przyszłość naszej ojczyzny Zeus. Mam nadzieję, że kiedyś to zrozumiesz, oby jak najszybciej, bo kraj w…
  • Nie "byliśmy słabi" tylko jesteśmy słabi. Jak w tym momencie nie zrobimy porządku z "leśnymi dziadkami" w polskiej piłce kopanej, a teraz jest ku temu najlepsza okazja, to nic na lepsze się nie…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Wotum zaufania
  • Jakiego Państwa tak naprawdę chcemy?
  • Czy za rządzenie odpowiedzialny jest rząd?

Ostatnio komentowane

  • mjk1, Przecież ja o tym piszę cały czas i pytam w co gra PiS, dlaczego nic nie robi i na co czeka? Polska jest na ścieżce drugiej Grecji i to w przyspieszonym tempie a PiS robi wszystko. aby przerżnąć…
  • sake2020, @mjk1......Pisze pan o przeciwniku który nie tyle bierze ,,Twój pomysł'' co go bezczelnie przejmuje i udając że nanosi poprawki przedstawia jako swój? Chyba nie sądzi pan że nasze Lelum-Polelum…
  • sake2020, Czy rzeczywiście zapoznał się pan z wypowiedziami Kosiniaka-Kamysza? Nie wie pan,że ten ni to wojak ,ni o chłop,ni to lekarz spełnia rozkaz Tuska uderzając w prezydenta? Dlaczego prezydent ma być…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2026, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności