Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Polska mogłaby być bogata, ale sama sobie wiąże ręce. Dlaczego stoimy, choć powinniśmy biec?

mjk1, 11.12.2025

Zróbmy krótkie ćwiczenie.

Wyobraźmy sobie Polskę, w której:
– pociągi jadą 200–250 km/h między głównymi miastami,
– towary z portów w Gdańsku i Gdyni jadą prosto do Czech, Austrii, Słowenii i Chorwacji,
– zarabiamy więcej, bo staliśmy się krajem tranzytu, a nie peryferią,
– polskie firmy nie muszą przebijać się przez korki i ograniczenia,
– a my sami widzimy realne efekty rozwoju, nie tylko slogany w telewizji.

Wydaje się nierealne? To spójrzmy na Litwę, Czechy, Estonię, Chorwację. One były za nami.
A dzisiaj w wielu obszarach nas wyprzedzają. Dlaczego? Bo wiedzą jedno: rozwój dzieje się tam, gdzie są szlaki transportu, porty, energia i ludzie. My to też mamy. Mamy i to nawet więcej niż oni. Tylko nic z tym nie robimy.

Dziś Polska nie stoi dlatego, że brakuje nam pieniędzy. Stoi dlatego, że brakuje nam kierunku.

Mamy: największe państwo Trójmorza, dostęp do morza, największy rynek pracy w regionie, strategiczne położenie między Bałtykiem a Karpatami, potencjał kolejowy, drogowy i portowy i dostęp do funduszy UE, któruch inni nam zazdroszczą.

A jednocześnie Czechy budują szybkie koleje. Chorwacja kończy porty na Adriatyku. Rumunia rozwija szlak czarnomorski. Litwa rozwija Rail Baltica. Słowenia modernizuje port Koper. Austria i Słowacja przejmują coraz więcej ruchu towarowego.

A my?
Kłócimy się o wszystko, zamiast zrobić to, co przyniosłoby nam największe zyski w historii III RP.

Największy paradoks: mamy wszystko, czego potrzeba, żeby być bogatym krajem. Tylko nikt nie łączy tych elementów.

Weźmy trzy fakty, które zupełnie zmieniają perspektywę:

1. Przez Polskę może biec najkrótszy szlak Północ–Południe Europy.

Porty Bałtyku - Czechy - Austria – Adriatyk. To jest złota żyła. Korytarz, który może nas uczynić liderem regionu.

2. Polska jest największym rynkiem Trójmorza.

To 120 milionów ludzi i jedna z najszybciej rosnących części UE.

3. Towary z Azji mogą przypływać do Gdańska, a nie do Rotterdamu czy Hamburga.

I już zaczynają. Ale bez połączeń kolejowych w głąb Europy - nie skorzystamy.

Te trzy fakty razem, to gotowy przepis na skok cywilizacyjny.

To nie jest wizja dla ekspertów. To wizja dla zwykłych ludzi.

Dlaczego? Bo jeśli Polska stanie się europejskim hubem logistycznym, to wzrosną płace, powstaną nowe firmy, towary będą tańsze, regiony poza Warszawą będą się rozwijać, gospodarka stanie się odporna na kryzysy a młodzi nie będą wyjeżdżać, bo tu też będzie praca i perspektywy.

To oznacza konkretny, namacalny wzrost jakości życia.

Ale żeby to osiągnąć, musimy zrobić jedną rzecz: zrozumieć, że Polska stoi nie dlatego, że „się nie da”, tylko dlatego, że nikt o to nie walczy.

Nie walczą politycy. Nie walczą partie. Nie walczą media.

Oni zajmują się sobą. Tym, co przynosi kliknięcia. Tym, co podgrzewa emocje tu i teraz.

A rozwój kraju to temat na 10–15 lat. To dla polityków stanowczo za długo.

Dlatego zaczynam serię „Polska jako Hub Trójmorza 2035”.

Bo jeśli nikt o tym nie mówi, to gdzieś i od kogoś trzeba zacząć.

W kolejnych wpisach pokażę:

- na czym polega idea hubu Trójmorza,

- jak wyglądałaby Polska, gdybyśmy ją zrealizowali,

- jak wyglądałaby, gdybyśmy NIC nie zrobili,

- jakie projekty dają największy zwrot,

- co mogą zrobić zwykli ludzie,

- jak wygląda realna mapa przyszłości naszego kraju.

Chcę, żeby po tej serii każdy wiedział jedno:

Polska nie jest skazana na stagnację. Polska jest skazana tylko na brak ambicji.

I to możemy zmienić, jeśli zaczniemy o tym rozmawiać.

I teraz pytanie do Ciebie (i prośba o komentarz):

Czy Twoim zdaniem Polska ma potencjał, by stać się liderem Trójmorza, czy jesteśmy skazani na bycie krajem tranzytowym drugiej kategorii?

Twoja opinia to głos, który może ruszyć dyskusję, bo od dyskusji zaczyna się zmiana.

  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 112
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

11.12.2025 16:10

mjk1

To są takie proste rzeczy.

O tym pisano już dziesiątki lat temu i nic! 

Jaki wniosek?

mjk1

mjk1

11.12.2025 19:26

Dodane przez rolnik z mazur w odpowiedzi na mjk1To są takie proste…

Ano taki Mazurze, że o wielu tych rzeczach mówiono od lat, ale to, że mówiono, wcale nie oznacza, że temat jest „prosty” ani że był kiedykolwiek poważnie realizowany. Wniosek nie jest taki, że „nic się nie da”, tylko że dotychczas brakowało trzech elementów jednocześnie:

- ciągłości politycznej,

- presji społecznej,

- odpowiednich warunków geopolitycznych.

I dopiero teraz te trzy rzeczy zaczynają się układać. Kiedy te pomysły pojawiały się 10–20 lat temu, to była głównie publicystyka. Dziś, po wojnie na Ukrainie, rozszerzeniu Trójmorza, wzroście roli portów na Bałtyku i zmianie kierunków handlu, mamy realne okno możliwości, które wcześniej nie istniało. Różnica jest prosta:
to nie są już „marzenia”, tylko konieczność strategiczna dla całej Europy Środkowej.

Dlatego teraz dyskusja ma sens i dlatego warto ją zacząć od nowa, ale poważniej niż kiedykolwiek.

Ijontichy

Ijontichy

11.12.2025 16:24

Była szansa...8 lat przefrymarczono bo Covid19 [pod koniec tych lat] i premier dla którego było 

wszystko inne ważniejsze [UE i kamienie+podpisy]...teraz ten dostał rozkaz: ZLIKWIDOWAĆ TEN DZIKI 

KRAJ,KTÓRY PRZESZKADZA W ŁĄCZNOŚCI NIEMIEC I ROSJI! 

I ten wykonuje ten rozkaz....z przyjemnością...i ma zezwolenie w naszym "społeczeństwie" u "naszych"

partii i tych,których Polska przyjęła średniowieczu...

rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

11.12.2025 16:35

Dodane przez Ijontichy w odpowiedzi na Była szansa...8 lat…

@ itichy

Skoro dają się wziąć pod but to niech pełzają jak robaki i tyle.

Byle piwo w biedrze i dziesięć razy myte mięso na grilla!

I czego tu nie rozumieć?

mjk1

mjk1

11.12.2025 19:37

Dodane przez rolnik z mazur w odpowiedzi na @ itichySkoro dają się wziąć…

Widzę, że temat budzi emocje i to zrozumiałe, bo każdy ma prawo do swojej oceny ostatnich lat i obecnej sytuacji. Tylko że jeśli chcemy poważnie rozmawiać o przyszłości transportu, portów i roli Polski w regionie, to potrzebujemy spojrzeć trochę szerzej niż przez pryzmat konkretnych polityków czy bieżących sporów.

Dwa fakty są obiektywne:

- Żaden rząd, ani poprzedni, ani obecny, nie zrealizował długoterminowej strategii transportowej na miarę potencjału kraju. Powody były różne: pandemia, konflikty polityczne, brak ciągłości, brak priorytetyzacji.

- Polska ma realny, geograficzny potencjał, który nadal jest do wykorzystania i to niezależnie od tego, kto rządzi.

W tym sensie klucz nie leży w tym, aby wskazywać „kto zawalił”, tylko jak stworzyć taki nacisk społeczny, debatę ekspercką i świadomość publiczną, żeby każdy kolejny rząd, bez względu na barwy, musiał wreszcie traktować ten temat strategicznie. Oskarżenia, etykiety, czy porównania do „pełzania” niczego nie zmienią. To tylko zniechęca ludzi, którzy mogliby chcieć coś poprawić.

Ja próbuję rozpocząć rozmowę o tym, co możemy zrobić teraz. Jak odzyskać kierunek. Jak wykorzystać Trójmorze, porty, połączenia kolejowe i geografię. Jak wyjść ponad partyjne emocje i wrócić do myślenia państwowego. Bo jeśli zostaniemy tylko przy wzajemnych oskarżeniach, to niezależnie od tego, kto rządzi, nic się nie zmieni, a czas nam ucieka. Chętnie usłyszę Wasze konkretne propozycje: co według Was powinno być priorytetem, jeśli chcemy, żeby Polska w 2035 faktycznie była hubem Trójmorza?

Jabe

Jabe

11.12.2025 16:55

Trójmorze nie istnieje.

mjk1

mjk1

11.12.2025 19:45

Dodane przez Jabe w odpowiedzi na Trójmorze nie istnieje.

Sam wielokrotnie pisałeś, że biblioteki omijasz z daleka, ale Ty się nawet do garów nie nadajesz Dżabe. Wystarczy, że palniesz tylko trzy słowa i wychodzi całe twoje nieuctwo. 

A tak już całkiem poważnie. Trójmorze jak najbardziej istnieje, to formalna inicjatywa 12 państw UE, z własnymi szczytami, funduszem inwestycyjnym i projektami infrastrukturalnymi. To nie slogan, tylko działająca platforma współpracy.
Pytanie nie brzmi „czy istnieje”, tylko czy Polska chce w niej odgrywać główną rolę, czy siedzieć na widowni.

Jak nie masz nic do powiedzenia, to się przynajmniej nie kompromituj.

spike

spike

11.12.2025 20:58

@kolegen, masz rację, tylko że przyczynę szukasz jak zwykle nie tam gdzie trzeba, to jest nie tylko głupie, ale też prymitywne. Spałeś cały ten czas jak choćby w czasach gdy PiSiory rządziły? -.. ..- .--. .- , to wszystko o czym napisałeś, miało być realizowane, dlaczego nie widzisz, bo nie chcesz, że obecna szajka te wszystkie plany zakopała głęboko pod ziemią, oni zadowalają dewiantów, nie Polskę i Polaków, głownie pod dyktando Niemiec, którego Tyfus jest wykonawcą. -.. ..- .--. .- , Co do Covidu, to już jest w swej głupocie żenujące, by tym się podcierać, Polska nie była jedna, która dala się nabić w butlę, ale to wiemy obecnie, wtedy była autentyczna panika, łatwo się wymądrzać po czasie, podobnie jak wystrugani historycy, którzy co roku pieprzą co Polska powinna zrobić gdy Niemcy napadli, albo o strategii Powstania Warszawskiego, ja bym takich lał i patrzył czy równo puchnie.-.. ..- .--. .- ,
sake3

sake2020

11.12.2025 21:09

A kto  forsował i kto ośmieszał ideę Trójmorza? Warto przypomnieć.

mjk1
Zawód:
mjk1

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 155
Liczba wyświetleń: 247,064
Liczba komentarzy: 2,624

Ostatnie wpisy blogera

  • Jak Śląska Kasa Chorych pokazała, że system może działać i dlaczego właśnie musiała zniknąć.
  • Śląska lekcja, której nikt nie chciał i nie chce odrobić.
  • Polski pieniądz bilansowy, czy możemy zrobić to, co Chińczycy, ale demokratycznie?

Moje ostatnie komentarze

  • Sam wielokrotnie pisałeś, że biblioteki omijasz z daleka, ale Ty się nawet do garów nie nadajesz Dżabe. Wystarczy, że palniesz tylko trzy słowa i wychodzi całe twoje nieuctwo. A tak już całkiem…
  • Widzę, że temat budzi emocje i to zrozumiałe, bo każdy ma prawo do swojej oceny ostatnich lat i obecnej sytuacji. Tylko że jeśli chcemy poważnie rozmawiać o przyszłości transportu, portów i roli…
  • Ano taki Mazurze, że o wielu tych rzeczach mówiono od lat, ale to, że mówiono, wcale nie oznacza, że temat jest „prosty” ani że był kiedykolwiek poważnie realizowany. Wniosek nie jest taki, że „nic…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Wotum zaufania
  • Jakiego Państwa tak naprawdę chcemy?
  • Czy za rządzenie odpowiedzialny jest rząd?

Ostatnio komentowane

  • sake2020, A kto  forsował i kto ośmieszał ideę Trójmorza? Warto przypomnieć.
  • spike, @kolegen, masz rację, tylko że przyczynę szukasz jak zwykle nie tam gdzie trzeba, to jest nie tylko głupie, ale też prymitywne. Spałeś cały ten czas jak choćby w czasach gdy PiSiory rządziły…
  • mjk1, Sam wielokrotnie pisałeś, że biblioteki omijasz z daleka, ale Ty się nawet do garów nie nadajesz Dżabe. Wystarczy, że palniesz tylko trzy słowa i wychodzi całe twoje nieuctwo. A tak już całkiem…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności