Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

„To niemożliwe, żeby bank tworzył pieniądze”

mjk1, 15.07.2025
   Rozmawiam o tym z ludźmi od lat. Z przedsiębiorcami, inżynierami, lekarzami, wykładowcami. Z osobami z tytułami naukowymi, certyfikatami, medalami i dyplomami. Wydawałoby się – elita intelektualna. I za każdym razem reakcja jest niemal identyczna: uniesienie brwi, protekcjonalny uśmiech, a czasem wręcz irytacja. „Banki nie tworzą pieniędzy, człowieku! Przecież to brednie!”. Gdy próbuję tłumaczyć, że bank komercyjny kreuje nowe pieniądze w momencie udzielania kredytu — z powietrza, na podstawie obietnicy spłaty — słyszę, że „czytałem za dużo teorii spiskowych”. A przecież nie mówię niczego, czego nie potwierdziłby raport Banku Anglii czy publikacje NBP.
Dlaczego więc tak trudno przebić się z tą wiedzą? Bo uderza w coś znacznie bardziej wrażliwego niż niewiedza — w nasze poczucie, że żyjemy w logicznym, uczciwym i przewidywalnym świecie.

Wiedza, której nikt nas nie nauczył

   Od dziecka uczymy się wielu rzeczy: że trzeba ciężko pracować, oszczędzać, być odpowiedzialnym. Uczymy się o liczbach, procentach, a potem o inflacji i podatkach. Ale nikt — ani w szkole, ani na studiach — nie tłumaczy, skąd naprawdę bierze się pieniądz. Nie uczy się, że niemal cały pieniądz w gospodarce to dług wygenerowany przez banki komercyjne, które przyznają kredyty, tworząc środki, których wcześniej nie było.
Zamiast tego mamy ekonomiczne bajki: że państwo „drukuje pieniądze”, że trzeba „zaciskać pasa”, że deficyt to zawsze zło. Te frazesy działają jak mantry – i kiedy ktoś je kwestionuje, pojawia się naturalny opór. Bo przecież gdyby to była prawda, to mówiono by o tym głośno, prawda?

No właśnie: dlaczego nikt o tym nie mówi?

Wiedza niewygodna jest spychana do narożnika

   Gdyby społeczeństwo naprawdę zrozumiało, jak działa obecny system finansowy — że działa niczym odkurzacz zasysający pieniądz od dołu do góry; że dług publiczny jest nie do spłacenia nie dlatego, że „państwo jest rozrzutne”, ale dlatego, że system tak został zaprojektowany — to legitymacja dla obecnej elity władzy ekonomicznej rozpadłaby się jak domek z kart.
Zrozumienie natury pieniądza zniszczyłoby zaufanie do banków, obnażyłoby impotencję polityków i kompromitowałoby media powtarzające przez dekady, że „nie ma pieniędzy”. A więc... lepiej milczeć.

Dlatego śmieszymy, drażnimy, irytujemy

   Osoby, które próbują tłumaczyć problem długu systemowego, niewydolności gospodarki i konieczności reformy pieniądza, traktowane są jak dziwacy. W najlepszym razie jak idealiści bez kontaktu z realiami. W najgorszym – jak groźni szarlatani.
To mechanizm obronny. Ludzie nie chcą wiedzieć, że pracują w systemie, który ich wykorzystuje. Że nawet jeśli przedsiębiorstwo działa świetnie, to cała gospodarka nie może się zbilansować, bo w systemie brakuje pieniędzy na spłatę odsetek. Że wzrost jest nie opcją, lecz koniecznością, bo bez niego wszystko się zawali.

Ale to nie znaczy, że mamy milczeć

   Wiedza na temat systemu pieniądza dłużnego, automatyzacji, strukturalnego bezrobocia i suwerenności ekonomicznej musi wyjść poza niszowe kręgi. Bo bez tej świadomości – ani obecny rząd, ani żaden przyszły nie będzie w stanie uniknąć katastrofy. Już teraz Polska znalazła się w fazie nadmiernego deficytu. Już teraz spłacamy długi, zaciągając nowe. Już teraz płacimy za system, który nie działa.
Jeśli się nie obudzimy, obudzi nas inflacja, kryzys i społeczne rozruchy.
Więc mówmy — nawet jeśli nas wyśmiewają. Historia pokazuje, że prawda zawsze zaczyna się od niewygodnych pytań.

Praeterea, puto Kaczyński discedere debere et Sakiewicz veniam petere.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 1335
spike

spike

15.07.2025 11:51

"„Banki nie tworzą pieniędzy, człowieku! Przecież to brednie!”. Gdy próbuję tłumaczyć, że bank komercyjny kreuje nowe pieniądze w momencie udzielania kredytu — z powietrza,..."
Problem w rozumieniu problemu leży w wyrażaniu, wyjaśnianiu nieodpowiednimi wyrazami, które mają różne znaczenie, "tworzyć" nie jest równe "kreować".
mjk1

mjk1

15.07.2025 16:26

Dodane przez spike w odpowiedzi na "„Banki nie tworzą pieniędzy,

Spike.
Przestudiuj materiały o kreacji pieniądza na stronach NBP, albo gdziekolwiek w sieci. Zapytaj AI o problem pieniądza dłużnego, jak mnie radziłeś
Jak się naumiesz i zrozumiesz, możemy podyskutować.
spike

spike

15.07.2025 20:35

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Spike.

by dyskutować, należy rozmawiać w tym samym języku, nawet nie raczyłeś się odnieś do tego napisałem.
Dawnymi czasy, lichwiarz pożyczał pieniądze, które miał, potem powstały banki, zapewniające ochronę posiadanych pieniędzy, ludzie zaczęli wpłacać, zauważono, że zdeponowane pieniądze można pożyczać na procent, system działał i działa do dziś, chyba że nastąpi panika i ludzie zaczną wycofywać pieniądze, wtedy bank pada, teraz są zabezpieczenia do określonych gwarantowanych  kwot, które są gwarancją, że nie wszystko się straci. Dlatego ludzie lokują kasę w kilku bankach, by rozłożyć ryzyko i wielkość straty.
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

15.07.2025 13:30

Mjk1 
Piszę o tym od lat i też z marnym skutkiem.Nikogo to nie interesuje, nawet posłów.
mjk1

mjk1

15.07.2025 16:21

Dodane przez rolnik z mazur w odpowiedzi na Mjk1 

Wybacz, ale teraz nie rozumiem.
Byłeś jedyny na tym portalu, który pod jednym z poprzednich moich wpisów, próbował podjąć dyskusję. 
Wycofałeś się, jak zacząłem pytać o konkrety a na koniec prawie zrobiłeś ze mnie komucha.
A teraz pełna zgoda?
Zdumiewające.
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

15.07.2025 18:56

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Wybacz, ale teraz nie

@ mjk 1
A co tu nie rozumieć?
Piszesz o fiat money to się zgadzam. Puszesz o tzw.pieniadzu suwerennym to mam wątpliwości i tyle.
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

15.07.2025 18:56

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na Wybacz, ale teraz nie

@ mjk 1
A co tu nie rozumieć?
Piszesz o fiat money to się zgadzam. Puszesz o tzw.pieniadzu suwerennym to mam wątpliwości i tyle.
mjk1

mjk1

15.07.2025 19:14

Dodane przez rolnik z mazur w odpowiedzi na @ mjk 1

@Mazur.
Przykro mi, ale to nie jest wpis o pieniądzu fiducjarnym (taka jest polska nazwa), to jest wpis (wpisy) o systemie kreacji pieniądza obciążonego długiem i sposoby zmiany tego systemu.
Chętnie poznam inne propozycje na zmianę systemu pieniądza dłużnego, jeżeli ktoś je przedstawi.
Swoją drogą pieniądz oparty na złocie już przed wojną był przeżytkiem. W Europie stosowała go tylko Francja Wielka Brytania i Polska. 
Dla przypomnienia: Polska miała w 39 czterokrotnie większe rezerwy złota, niż dwa razy bogatsza III Rzesza i w tydzień było pozamiatane.
To jednak temat na zupełnie osobne wpisy, choć ze sobą ściśle powiązane.
u2

u2

15.07.2025 19:23

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na @Mazur.

"Polska miała w 39 czterokrotnie większe rezerwy złota, niż dwa razy bogatsza III Rzesza i w tydzień było pozamiatane."
No nie w tydzień, tylko w dwa tygodnie od wypowiedzenia wojny Niemcom przez Anglię i Francję 3-4 września 1939 roku. Tyle czasu mieli alianci Polski do podjęcia działań militarnych. Oczywiście olali Polskę i wtedy chitry Stalin zadał zd-radziecki cios w plecy 2RP.
Polskie złoto wzmocniło finalnie Anglię, które przeszmuglowano przez Francję, ale Francja nie chciała "mourir pour Danzig" - to była arcymistrzowska akcja propagandy niemieckiej, która zniechęciła tym hasłem Francuzów, którzy okopali się linią Maginota :)
mjk1

mjk1

15.07.2025 19:42

Dodane przez u2 w odpowiedzi na "Polska miała w 39

@U2
Ja tego co napisałeś nie neguję z małymi poprawkami.
Faktycznie dopiero po dziesięciu dniach Niemcy proponowali rozejm. Śmigły oczywiście go odrzucił, bo siedział już w Zaleszczykach. Tak przy okazji, do Zaleszczyk wszyscy wiali już trzeciego dnia wojny. Ciekawe skąd wiedzieli, że Anglia i Francja nie ruszą?
Nie mam zamiaru wybielać tego ludobójcę Stalina, ale uderzył swoimi wojskami dopiero, jak rząd sanacyjny sp...lił (spieprzył) do Rumunii, choc nam się wmawia, że było odwrotnie.
u2

u2

15.07.2025 20:58

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na @U2

"uderzył swoimi wojskami dopiero, jak rząd sanacyjny sp...lił (spieprzył) do Rumunii"
Nie było większych bitew z Rosjanami oprócz opisanych przez Tezeusza n.p. obrona Grodna. Polacy otrzymali rozkaz nie bronić się przeciwko Rosjanom. Skończyło się Katyniem, Starobielskiem, Ostaszkowem i Charkowem. 
Marszałek Rydz-Śmigły z całym sztabem stchórzył, bo wiedział, że nie będzie żadnej odsieczy z Anglii i Francji. Nie ma znaczenia, czy Stalin wkroczył zanim oni stchórzyli, czy po tym fakcie :)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Edward_Rydz-%C5%9Amig%C5%82y
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

15.07.2025 19:46

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na @Mazur.

@ mjk 1
Jak zwal tak zwal. Poczytaj moje wpisy sprzed lat to moze coś zrozumiesz. Pieniadz z natury jest pieniądzem dłużnym. Jak myślisz skad nazwa Geld? Od złota  ? Nie od gilt - dług.  To sprawy trywialne i nie musisz się obrażać, jak nasz tezeuszek.
mjk1

mjk1

15.07.2025 19:52

Dodane przez rolnik z mazur w odpowiedzi na @ mjk 1

@Mazur.
To nie to samo. Jeżeli pieniądz musi być pieniądzem dłużnym to napisz, jak w tym systemie się nie zadłużać.
Ja podałem propozycję. Przedstaw swoją. Proste jak drut.
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

15.07.2025 20:48

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na @Mazur.

@ mjk1 
Fej lun. Odwrócenie systemu. Pieniądz jako kredyt.
rolnik z mazur

rolnik z mazur Waldek Bargłowski

15.07.2025 20:48

Dodane przez mjk1 w odpowiedzi na @Mazur.

@ mjk1 
Fej lun. Odwrócenie systemu. Pieniądz jako kredyt.
mjk1
Zawód:
mjk1

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 151
Liczba wyświetleń: 245,975
Liczba komentarzy: 2,572

Ostatnie wpisy blogera

  • Kapitalizm, którego nikt nie projektował. I dlaczego dziś musi nauczyć się liczyć.
  • Dlaczego Chińczyk jest bogatszy u siebie niż Polak we własnym kraju
  • Plan, który przestraszył Bieruta, a zachwyciłby Denga

Moje ostatnie komentarze

  • Masz absolutną rację, jeśli strategiczne aktywa są sprzedawane w imię szybkiego zysku lub wygody, każdy mechanizm bilansowy czy stymulujący popyt wewnętrzny napotka fundamentalną barierę. Tak długo,…
  • Masz rację, konkurencja walutowa istnieje i działa na poziomie międzynarodowym - firmy wybierają waluty, rezerwy są dywersyfikowane, kursy reagują na rynek. To prawda. Jednak obserwując realną…
  • Dzięki za rozbudowaną odpowiedź, ale ja nie prowadzę tu sporów o idealne modele, które nigdzie na świecie nie zostały wdrożone nawet w mikroskali. Konkurencja walutowa w czystej formie istnieje…

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Wotum zaufania
  • Jakiego Państwa tak naprawdę chcemy?
  • Czy za rządzenie odpowiedzialny jest rząd?

Ostatnio komentowane

  • mjk1, Masz absolutną rację, jeśli strategiczne aktywa są sprzedawane w imię szybkiego zysku lub wygody, każdy mechanizm bilansowy czy stymulujący popyt wewnętrzny napotka fundamentalną barierę. Tak długo,…
  • mjk1, Masz rację, konkurencja walutowa istnieje i działa na poziomie międzynarodowym - firmy wybierają waluty, rezerwy są dywersyfikowane, kursy reagują na rynek. To prawda. Jednak obserwując realną…
  • tricolour, Elektryczne autobusy, fajny przykład naszej rodzimej produkcji, największej w Uni - właścicielem firmy Solaris Bus & Coach S.A. jest hiszpańska grupa kolejowa CAF (Construcciones y Auxiliar de…

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności