Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Polskie konstrukcje lotnicze podbijały świat
Wysłane przez Tezeusz w 02-02-2025 [15:06]
Najlepszy polski samolot myśliwski w ogóle nie bronił polskiego nieba. Choć powstały 184 egzemplarze, z zalet szczytowego osiągnięcia inżyniera Puławskiego i wytwórni PZL korzystały inne państwa. Nawet gdy wybuch wojny był już pewny, Polska do ostatniej chwili pozbywała się samolotów lepszych, niż sama miała do dyspozycji.
Dlaczego to pytanie zadaje wielu historyków. Jaką konstrukcją był zatem ten samolot i czym się wsławił postaram się odpowiedzieć na podstawie dostępnych materiałów.
Metalowy górnopłat zastrzałowy z płatem Puławskiego (lub „płatem polskim”). Podwozie samolotu klasyczne dwukołowe stałe z płozą ogonową. Kabina pilota jednomiejscowa, zamknięta. Uzbrojenie stanowiły dwa działka kaliber 20 mm i 2 karabiny maszynowe kal. 7,9 mm lub 4 km-y oraz 50 kilogramów bomb. Silnik gwiazdowy w P.24A, B, C i E Gnome-Rhône 14K (930 KM), w P.24F i G Gnome-Rhône 14N o mocy 970 KM.
Przepiękny PZL P-24 - jedyny zachowany na świecie egzemplarz tego samolotu polskiej konstrukcji i produkcji znajduje się w Turcji, w Istanbul Havacilik Muzesi w miejscowości Yesilköy koło Stambułu.
Polski konstruktor inż. Wsiewołod Jakimiuk rozwinął konstrukcję PZL P-11 inż. Zygmunta Pulawskiego.
Kpt. pil. Bolesław Orliński osiągnął prędkość na drugim prototypie w czerwcu 1934 r. 414 km/h, pobijając tym samym światowy rekord prędkości w klasie samolotów z silnikiem gwiazdowym! Trzeci prototyp PZL-24 bis był pierwszym na świecie myśliwcem uzbrojonym w działka.
Ostatecznie powstała kilka wersji jak PZL-24a uzbrojony w dwa 20 mm działka i dwa 7.92 mm km czy PZL-24c uzbrojony w cztery 7.92 mm km. PZL-24 f i g wyposażono w silnik o większej mocy (Gnome-Rhone 14N07) pozwalający na osiąganie prędkości maksymalnej ok. 435 km/h.
Eksportowe samoloty myśliwskie zakupiły: Bułgaria - 12 szt. PZL-24b, Turcja - 40 szt. PZL-24 a i c oraz licencję na uruchomienie produkcji, Rumunia zakupiła 5 szt. PZL-24e, a na podstawie licencji zbudowała kolejnych 25 szt.
Licencyjny egzemplarz stanowił bazę do zbudowania własnego myśliwca IAR-80 (zachowano kadłub i silnik wprowadzając układ dolnopłata). Ostatnim krajem który zakupił samoloty PZL-24 fgi G, była Grecja - 36 szt.
Obecnie w Polsce nie konstruuje się i nie produkuje własnych samolotów bojowych...
W Turcji natomiast tak, dzięki polskiej kadrze inżynierów, którzy pomogli rozwijać turecki przemysł lotniczy w latach II wojny światowej.
W latach trzydziestych ubiegłego wieku najbardziej znanym na arenie międzynarodowej polskim samolotem był myśliwiec PZL-24. W dużym stopniu wynikało to z faktu, że był on prawdziwym przebojem eksportowym naszego przemysłu lotniczego. PZL-24 znalazły się w uzbrojeniu czterech państw bałkańskich – Bułgarii, Grecji, Rumunii i Turcji. Kilka innych krajów, m.in. Jugosławia, wykazywały duże zainteresowanie tą konstrukcją. W działaniach bojowych „pezetele” zostały wykorzystane przez Rumunów i Greków. W przypadku lotnictwa greckiego PZL-24 stał się bez mała symbolem oporu przeciwko Regia Aeronautica.
Jeden samolot PZL P-24 wziął udział w kampanii wrześniowej w 1939 r. Walczył na nim por. pil. Henryk Szczęsny startując z lotniska Wielicka k. Kowla. Nie jest to zgodne z prawdą, ponieważ por. pil. Szczęsny walczył na prototypie samolotu PZL P-11 ”Kobuz”, który rzeczywiście był bardzo podobny do PZL P-24.
PZL P-24 był niewątpliwie najbardziej znanym i doskonałym jak na ówczesne czasy samolotem z rodziny myśliwców Puławskiego.
Komentarze
02-02-2025 [16:11] - Pers | Link: Zgadnijcie kto zamknął
Zgadnijcie kto zamknął program rozwoju lotnictwa przed wojną żeby postawić na konie?
Wasz ukochany Ziuk.
02-02-2025 [21:12] - Tezeusz | Link: @Pers vel @Kapeć vel
@Pers vel @Kapeć vel @Ruszkiewicz zgadnijcie dlaczego wyleciał na kopach z NEon24, Salon24, Wykop, Niepoprawni ? Rusofilek biedaczek. Historię roSSji to znasz Polski gorzej a historia lotnictwa dla ciebie to już utopia intelektualna. No chyba ,że scierwa kacapskiego !
03-02-2025 [16:55] - Tomaszek | Link: Tez
Tez
Ty sobie film z mojego linka obejrzyj to zupełnie jak dzisiaj . Czołgiem T14 Armata cały świat straszyli a na defiladzie to nawet na pych i rozciąg nie mogli odpalić https://www.youtube.com/watch?... . Ciekawe jak samoloty na pych odpalają . Ich potęgę to tyrzuby dronami z Allegro regularnie rozpieprzają . A czego nie rozpiędrolą to cyganie zajumają . "Tiechnika balszaja" , na kilogramy to złomiarze mają największą radość . Po wojnie to na UPAdlinie będą największe na świecie złoża żelaza , bez kopania rudy . Będą zbierać jak kartoszkę .
02-02-2025 [21:45] - Tomaszek | Link: Pewnie u was to jakiś
Kapeć
Pewnie u was to jakiś Samolotow albo inny Wiertolotow . Temu u niemieckich asów frontu wschodniego II WŚ takie cyfry po kilkaset zestrzeleń . Niektórzy w swoich pamiętnikach wspominają o 5 do 8 w ciągu jednego lotu bojowego . Nawet jak srać chodzili to strącenia mieli .. Rzeczywiście koń chujem je strącał takie fajne były https://www.youtube.com/watch?... a Ziuk to przewidział . Widziałem film na Youtubie gdzie autor sugerował że sowieckim pilotom jako zestrzelenie wroga zaliczano nawet swoich . To walili , konie miały mniej do roboty .
03-02-2025 [10:55] - sake3 | Link: @Pers......No jak tu nie
@Pers......No jak tu nie skorzystać z okazji by pośmiać się z Ziuka i jego Kasztanki. Czemu pan jednak nie spojrzy w dzisiejsze czasy i nie pośmieje się z waaaadzy która tak ochoczo likwiduje program CPK? W końcu chyba rozwój cywilizacyjny powinien być priorytetem,a nie przeszkodą w funkcjonowaniem państwa. Co ma przynieść dyskusja skupiająca się wyłącznie na obśmiewaniu przeszłości? Żyjemy tu i teraz i bieżące problemy powinny być przedmiotem rozważań.
03-02-2025 [11:50] - wielkopolskizdzichu | Link: "No jak tu nie skorzystać z
"No jak tu nie skorzystać z okazji by pośmiać się z Ziuka "
Z faktami się nie polemizuje. Ziuk i jego towarzycho tak bardzo nienawidzili wszystkiego na zachód od Wisły że woleli zaciągnąć długi u Anglików i Francuzów by zbudować fabryki na wschodzie, niż dać zarobić Wielkopolanom i Ślązakom.
Efekt był taki że Cegielski został zmuszony do otwarcia fabryki w Rzeszowie, wyprodukowali tam ponad 300 dział z których większość trafiła do do UK i Holandii w ramach spłaty długów.
03-02-2025 [16:23] - Tomaszek | Link: Cegielski był firmą prywatną
Cegielski był firmą prywatną i działał w innej branży . Działa miał to sprzedał komu chciał czy musiał . Przemysł lotniczy to nie fabryka lokomotyw czy kopalnia albo huta . Inna para kaloszy . To nie tak jak u Zdzicha .Może jakieś oferty były czy choć plany na papierze ? Na Śląsku w biznesie królowali Niemcy i robili swoje , żadnego samolotu nie chcieli nikomu sprzedać . Może jeszcze od ruskich mieli kupić ? Cegielski otworzył tą fabrykę w Rzeszowie A armaty to mu za prywatne długi zabrali bo interes szedł jak szedł . Nie jego branża , To się błędem biznesowym nazywa i on to zrozumiał a ty piędrolisz głupoty .
03-02-2025 [12:04] - Pers | Link: @sake
@sake
Notka jest o przedwojennym lotnictwie.
Z rządów obecnych czasów śmieje się przy innej okazji. Taki śmiech przez łzy.
Kaczor Donald wyląduje na śmietniku historii.
03-02-2025 [13:27] - sake3 | Link: @Pers.....Wiem o czym jest
@Pers.....Wiem o czym jest notka,ale to nie znaczy ,że mamy udawać ,że dziś jest wspaniale albo się wcale nie odnosić.Nasza obojętność którą Polacy wykazują w każdej niemal sprawie spowoduje ,że to Polska wyląduje na śmietniku historii.
03-02-2025 [13:43] - Pers | Link: @sake
@sake
Pisanie nie na temat to trollowanie.
Napisz notkę na temat nędzy rządów RP to chętnie skomentuję.
02-02-2025 [21:54] - wielkopolskizdzichu | Link: "Przepiękny PZL P-24"
"Przepiękny PZL P-24"
tezeuszek zapomniał wspomnieć ile P - 24 było na wyposażeniu WP i dlaczego było tych samolotów "tak wiele"
BTW
Na bazie Cegielskiego i przejętych przez III Rzeszę warsztatów w Wielkopolsce, przy skromnej inwestycji w prasę której fundamenty do dziś są na terenie Krzesin Niemcy produkowali seryjnie " Foki"
03-02-2025 [16:26] - Tomaszek | Link: Na jednej prasie to se mogli
Na jednej prasie to se mogli gruchę wyklepać . albo tackę z foką . Durny luju . Łosia unikam bo to poczciwe zwierzę a i o lotnictwie dyskusja .
Wypierdalaj na szparagi , to twój poziom .
02-02-2025 [21:56] - Tomaszek | Link: Rozwinięcie p7 i p11 zwanego
Rozwinięcie p7 i p11 zwanego Puławszczakiem czyli rumuński IAR80 przewyższało osiągami w konkursie ofert Heinkla 112 rywala ME 109 który nie był wtedy dostępny . Walczyły one na froncie wschodnim a rumuński as myśliwski książę Constantin Cantacuzene na tym samolocie zanotował więcej niż połowe ze swoich 60 zestrzeleń sowieckich samolotów . Pewnie Ruszkiewicza wujek też tam latał , sorry się na glebę zjebał . Ale to inna historia "chwały".https://www.youtube.com/watch?.... Putin teraz też takie robi że Upadlińcy je tryzubami strącają .
02-02-2025 [22:57] - Pers | Link: @tomuś i ten drugi matołek
@tomuś i ten drugi matołek
Pouczcie się historii i nie kompromitujcie się.
Polska mogła być potęgą lotniczą ale Ziuk wolał kobyły.
03-02-2025 [16:34] - Tomaszek | Link: Sowiety wtedy zostały , na
Sowiety wtedy zostały , na polach to było widać , lądowali gdzie chcieli , znaczy samolot chciał . Albo Ziuka kobyła zestrzeliła . Antonescu też miał takie kobyły .
02-02-2025 [23:50] - wielkopolskizdzichu | Link: Coś się tobie Tomaszku
Coś się tobie Tomaszku pomieszało. P-11 był produkowany na licencji w Rumunii ale IAE80 to zupełnie inna konstrukcja nie mająca wiele wspólnego z jedenastką.
To nie było żadne rozwinięcie, to była zupełnie inna konstrukcja, której elementem wspólnym z P-11 był producent silnika.
03-02-2025 [14:39] - Tomaszek | Link: P24 był rozwinięciem P11
P24 był rozwinięciem P11 Zygmunta Puławskiego do wersji eksportowej z mocniejszym silnikiem . i innymi modernizacjami i bazował na p7 właściwie .O tym świadzczy chociażby oznaczenie P przed P7 , P11 , P 24 co oznacza konstrukcję inż Zygmnta Puławskiego . Kształt skrzydła Puławskiego zwanego polskim lub mewim skrzydłem sobie pooglądaj i źródła poczytaj , może w swojej nawet szkopskiej wersji . Inż Jakimiuk dokończył rozwój serii po śmierci Puławskiego i zmodernizował . Jak na to nie partrzeć to PZL P24 był oststanim rozwinięciem puławszczaków i juz były zaawansowane prace w fazie prototypów nad następcą czyli PZL 50 . Trzonem bojowym w zmodernizowanym lotnictwie II RP miały być PZL 37 łoś ( w służbie i w produkcji ), PZL 46 Sum ( oblatany zatwierdzony zamówiono 260 a wiosną 300) i do czasu rozwoju konstrukcji Morane Saulnier ( zamówiono i wysłano 160 sztuk w i zamówienie było zwiększone , jednak nie dotarły na czas) a w perspektywie Dewoitine 520) . Inż Jakimiuk był z resztą konstruktorem PZL 50 . Szybki rozwój sytuacji politycznej i szwabsko sowieckie konszachty wyprzedziły jednak tą wielką modernizację w trakcie . PZL P24 był również produkowany na licencji w IAR jako IAR P24 w liczbie 23 sztuk . IAR 80 przejął z niego kadłub ze sterami i po przedłużeniu przodu przodu do zastosowania układu dolnopłatu i zastosowaniu mocniejszego silnika wyszedł nowoczesny i dobry samolot nawet w porównaniu z najlepszymi . O sukcesach rumuńskich lotników na froncie wschodnim pisałem a gdzie indziej nie latali , . Rumuni po ewakuacji 27 Łosi przejęli je i używali skutecznie do bombardowań Odessy . Fakt że Rumuni mieli dość wzorców samolotów francuskich , których serie licencyjne produkowali i niemieckich oferowanych Heinkli 112 wybrali produkcję własną opartą na doświadczeniu i wzorcach i konstrukcji polskiej mówi sam za siebie . Piękni i "nowocześni" Szwedzi mieli do zaproponowania wtedy "jakieś cosie " na podobieństwo sowieckich latadeł co lądowały tylko raz i nie zawsze tam gdzie trzeba a osiągi teoretyczne to piloci osiągali tylko jak se narysowali . Dopiero kolaboracja z Hitlerem i produkcja wielkich serii silników i samolotów pod nadzorem hitlerowców Jumo i Heinkla nauczyła ich trzymać śrubokręty . I stąd się wzięła później potęga Volvo czy Saaba , SKF i innych również . A za to powinni byc rozliczeni w Norymberdze podobnie jak np Quandt czy Flick . Premier Szwecji Hansson z królem Gustawem V powinni byc zapudłowani i sądzeni razem z Himmlerem i Goeringiem . Tyle że z Quandtem i Flickiem nawet słabo aliantom też wyszło . Do produkcji masowej samolotu i nie tylko potrzeba setki pras i setek obrabiarek i linii montażowych , nie jednego fundamentu . Napisz jeszcze że jest tam gruszka a pod tą gruszką sikał Kościuszko .
O mądrzejsze milczenie nie pytam , ale mógłbyś choć głupoty piędrolić mniejsze . Ot choćby jak Ruszkiewicz o kobyłach .
03-02-2025 [23:31] - wielkopolskizdzichu | Link: Tak sie sklada że produkcja
Tak sie sklada że produkcja wojenna w III Rzeszy była zdecentralizowana. Dzięki temu nawet w 44 ich produkcja była na tyle duża ze alianci mieli problem z pokonaniem Niemców. Mieszkam na Starym Mieście w Poznaniu, w promieniu jednego kilometra od mojej miejscówki było 5 warsztatów produkujących na rzecz sil zbrojnych, w których pracowali Polacy.
Największy był w piwnicach obecnej 23 lutego gdzie dzieci i młodzież polska montowały radia używane w samolotach i czołgach.
W każdej miejscowości Wielkopolski były najczęściej niewielkie zakłady które produkowały części miedzy innymi do samolotów, tokarki, obrabiarki, prasy, odlewnie etc były czymś normalnym w Wielkopolsce jeszcze przed II WŚ i Niemcy doskonale to wykorzystali.
04-02-2025 [09:29] - Tomaszek | Link: C ty pierdolisz ? A moż
Co ty pierdolisz ? A może`jeszcze z pyrów paliwo pędzili ? Produkcja i zakłady były przeniesione z Bremy z maszynami i inwentarzem . Aby uniknąć bombardowań . to nie było nic wielkopolskiego . To był Focke Wulf Firma i fabryka niemiecka . Dali Poznaniakom zarobić ? Rzeczywiście . Praca była , w Auschwitz też była . Dziś zostało z tego lotnisko Krzesiny . A .to o czym piszesz ciulu to rozproszenie fizyczne , nie decentralizacja . I służy czemu innemu . Ale to już inny objaw zakucia łba . Do ślusarza bym sugerował .
Aha
Napisz jeszcze Zdzisiu że pierwowzór UE pod wodzą Hitlera zapewniła miejsca pracy trzem milionom Polaków . i tylko paręset tysięcy z tego zmarło . Bo oni "umierali" Jeszcze niedawno mój dziadek figurował na stronie obozu Auschwitz jako "zmarły wyrokiem Sądu doraźnego przy naczelniku Gestapo ". Zmarły kurwa , co ?
Ty naprawdę masz we łbie nasrane .
04-02-2025 [10:38] - Pers | Link: Zdzichu
Zdzichu
Tracisz czas na dyskusję z gimbazą.
04-02-2025 [12:15] - Tomaszek | Link: Tylko o nasraniu napisałem to
Tylko o nasraniu napisałem to "pszczółka " przyleciała . Jaki miód takie pszczółki .
04-02-2025 [13:28] - Tezeusz | Link: @Ruszkiewicz straciłeś czas w
@Ruszkiewicz straciłeś czas w NEon24, Salon24, Niepoprawni, Wykop bo był kop...na gimbuzie, kop w rusofilowe dupsko..
03-02-2025 [02:40] - Kamil Olszówka | Link: Jedną z moich ukochanych
Jedną z moich ukochanych książek o Kampanii Wrześniowej jest ,,Samolot bombowy PZL P-37 Łoś" autorstwa Jerzego B. Cynka. Jeszcze w latach szkolnych przeczytałem ją całą z wypiekami na twarzy jednym tchem bez mrugnięcia okiem… Tak barwnych opisów Kampanii Wrześniowej widzianej oczami polskich pilotów bombowców PZL P-37 Łoś do tego okraszonych przepięknymi zdjęciami nie znajdziemy chyba w żadnej innej książce na całym świecie! Zarazem jest to także jedna z moich ukochanych książek popularnonaukowych o tematyce historycznej! Gorąco każdemu polecam! Co prawda obecnie nie do kupienia w sklepach, ale za to dwa egzemplarze w świetnym stanie prezentują się oczom zazdrośników na honorowym miejscu na mojej półce!
03-02-2025 [15:07] - Tomaszek | Link: Łoś był PZL 37 . Literka P
Łoś był PZL 37 . Literka P przed wzorem 37 była zarezerwowana dla samolotów konstrukcji inż Puławskiego .
03-02-2025 [02:40] - Kamil Olszówka | Link: Wyobraźmy sobie że tuż przed
Wyobraźmy sobie że tuż przed wybuchem II Wojny Światowej podpisano kontrakt na zakup przez wojsko polskie 128 sztuk samolotów myśliwskich PZL.50 Jastrząb, które skutecznie zastąpiły wykorzystywane w polskim lotnictwie przestarzałe powolne PZL P.11c. Wyobraźmy sobie że w 1938 roku 128 sztuk przestarzałych, niemodernizowanych latami samolotów myśliwskich PZL P.11c zastąpiło tyleż samo najnowocześniejszych samolotów myśliwskich typu PZL.50 Jastrząb całkowicie polskiej produkcji… Jakże wspaniale wyglądałyby Polskie Siły Powietrzne w Kampanii Wrześniowej!
To była nasza wielka niewykorzystana szansa...
03-02-2025 [11:55] - Jabe | Link: Kogo winić?
Kogo winić?
03-02-2025 [12:07] - Pers | Link: Jabe Kogo? Selmana.
Jabe
Kogo?
Selmana.
03-02-2025 [15:10] - Tomaszek | Link: KO
KO
160 Morane Saulinerów było zawróconych w drodze z Francji do Konstancy w Rumunii . To efekt knucia ruskich z gebelsami . P 50 wymagał jeszcze dopracowania i mocniejszego silnika . Ale PZL 46 Sum lekki bombowiec liniowy i szturmowy (dziś to by było wsparcia pola walki ) zamiast P 23 Karasia był cackiem jak Łoś . Poczytaj jeszcze wyżej co pisałem . Ale czymś budującym była pozycja istniejącego paręnaście lat zaledwie przemysłu lotniczego II RP skutecznie konkurującego na rynkach z samolotami francuskimi czy niemieckimi . Rozwój silników wymagał większych nakładów i czasu ale tam też sie działo .
03-02-2025 [15:30] - Alina@Warszawa | Link: Autor jak zwykle nie podaje
Autor jak zwykle nie podaje źródeł, z których korzysta trochę jak złodziej.
Oto jedno z takich źródeł w dodatku z obrazkami:
PZL-24 – eksportowy myśliwiec II RP
autor MAREK DĄBROWSKI 27.07.2019 godz. edycji 09:41
03-02-2025 [15:39] - Tomaszek | Link: Napisz coś Aluńka o
Napisz coś Aluńka o gazrurkach jak sie na tem wiesz .
03-02-2025 [15:46] - Alina@Warszawa | Link: Nie zajmuję się gazrurkami,
Nie zajmuję się gazrurkami, ale ty o tym też nie masz pojęcia Tomaszku
03-02-2025 [17:01] - Tomaszek | Link: Jak się nie wiesz na tem to
Jak się nie wiesz na tem to trudno . Ale wkleić też możesz . Ja się trochę wiem na tych rurkach nie tylko gaz .
Spoko moge pomóc .
03-02-2025 [17:10] - Alina@Warszawa | Link: Ssssss... To z tych twoich
Ssssss... To z tych twoich rurek syczy....
03-02-2025 [20:47] - Tezeusz | Link: @alina
@alina
"Autor jak zwykle nie podaje źródeł, z których korzysta trochę jak złodziej.
Oto jedno z takich źródeł w dodatku z obrazkami:"
To nie jest źródło to wiedza takie proste ale widocznie nie każdy ją posiada..Trzeba było się uczyć. Jesteś złodziejem, jak piszesz o sobie ? takie masz tradycje rodzinne ?
Polecam to źródło :
https://x.com/NaszeBlogiPL/sta...
03-02-2025 [23:01] - Alina@Warszawa | Link: Autor MAREK DĄBROWSKI 27.07
Autor MAREK DĄBROWSKI 27.07.2019 godz. 09:41
Gdzie to źródło? Obcy tekst podpisany jako Tezeusz, jest źródłem tego tekstu? Człowieku! Psychiatra czeka...
04-02-2025 [08:55] - Tezeusz | Link: @Alina Wytrzeżwiej wreszcie.
@Alina
Wytrzeżwiej wreszcie.