Podróbki archeologiczne jak świeże bułeczki

Oszustów w polityce jest sporo. Ale nie tylko w polityce. W sporcie faszerują się dopingiem zarówno początkujący sportowcy ,jak i największe sławy. Ba, na dopingu wpadają również paraolimpijczycy ( skądinąd sport ludzi „sprawnych inaczej” już dawno stał się – na poziomie paraolimpiad - sportem w pełni zawodowym , a nie amatorskim).
     Dziś jednak napiszę o oszustwie w sferze sztuki. Historii sztuki. Dziś mija 64 rocznica ,gdy znany włoski rzeźbiarz Alfredo Fioravantini spotkał się w Rzymie z amerykańskimi dyplomatami i wyspowiadał się im, że dwadzieścia osirm lat wcześniej wraz z kolegami wziął udział w gigantycznym oszustwie archeologicznym ! Chodzi o podrobienie a w zasadzie spreparowanie trzech rzekomo etruskich wojowników z terakoty, które potem za olbrzymie pieniądze kupiło Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku . AKAPIT. Był rok 1933 . W Italii rządził niepodzielnie Benito Mussolini „Duce”, Włosi szykowali się do podboju Abisynii ( czyli Etiopii) ,ale niektórzy włoscy artyści robili w konia Jankesów. Nie był to jednak jednorazowy (wy) skok. Był to cały proceder, który trwał, nie mniej nie więcej prawie ćwierć wieku.
        Jak doszło do jednego z największych i najbardziej znanych oszustw archeologicznych w dziejach? Antykwariusz z Rzymu Domenico Fuschini zamawia podróbki waz rzymskich u rzeźbiarzy z Orvieto- braci Alfonsa i Piusa Riccardich. Ponieważ niby -starożytne wazy szły w antykwariacie w ówczesnym Rzymie ,jak ciepłe bułeczki to bracia poczuli smak wielkiego szmalu. Zaczęli działać na skalę międzynarodową. I to z przytupem: już sześć lat przed pierwszą wojną światową nabrali łatwowiernych synów Albionu z British Museum w Londynie. Wcisnęli im rzekomy etruski rydwan z brązu mający liczyć dwa i pół tysiąca lat! Sprzedając ów rydwan wcisnęli Brytyjczykom kit, że dopiero co został on odkryty w czasie wykopalisk archeologicznych.
Następnie utalentowani bracia poszli za ciosem. Najpierw poszerzyli „archeologiczny gang” o wspomnianego już Alfredo Fioravantiniego, a następnie gdy ich manufaktura wyprodukowała, co potrzeba ogłosili wszem i wobec „odkrycie” olbrzymich figur etruskich wojów. W ciągu czterech lat wyprodukowali trzy rzeźby , z których najmniejsza liczyła półtora metra.
Gdy wokół trwała Wielka Wojna, która dopiero po II Wojnie światowej została nazwa Pierwszą, oszuści z Italii nie próżnowali. W 1915 roku wykonali mierzącą ponad dwa metry figurę . Nazwali ją „Starym Wojownikiem”. Żeby zwiększyć autentyczność posagu wykonali go… bez prawej ręki. „Stary Wojownik” miał ją stracić na przestrzeni dwóch tysięcy pięciuset lat.
Światowa wojna trwała w najlepsze, gdy w 1916 roku pomysłowi Włosi wyprodukowali mierzącą ponad 1,5 metra głowę w hełmie. Jednocześnie wymyśli legendę, że jest to pozostałość po monumentalnym posągu ,liczącym siedem metrów. Były to sprytne ruchy, które miały uwiarygodnić ich oszustwa: jedna figura nie miała ręki, a druga całego tułowia... 
Już po zakończeniu I wojny światowej włoscy zdolni - do wszystkiego- artyści wyprodukowali trzeciego etruskiego woja. Nazwali go "Wielkim Wojownikiem".
Wszystkie trzy posągi na pniu kupili Amerykanie . Zapłacili jak za zboże. Za samego tylko "Wielkiego Wojownika" oszuści z Półwyspu Apeninskiego wyrwali kolosalna ma ówczesne czasy kwotę 40 tysięcy dolarów- na dzisiejsze pieniadze byłobybto parę razy więcej
Nowojorskie Metropolitan Museum of Art z dumą wystawiło swoje "etruskie nabytki" w roku dojścia Hitlera do władzy czyli 1933. Cztery lata później wyszła poświęcona owym "wiekopomnym odkryciom" monografia. Byli jednak tacy ,którzy kwestionowali autentyczność "etruskich". Byli- ale w wyraźnej mniejszości. Publiczna debata na temat "etruskich" wojów trwała z różnym natężeniem do początku lat 1950-ch. I ucichła. Nagle w 1960 nastąpił w tej sprawie wybuch "bomby atomowej"- przeprowadzono badania chemiczne. Okazało się,że rzekomo starożytne rzeźby mają domieszkę manganu. Tyle,że Etruskowie go nie znali...
 Rok później w konsulacie USA w Rzymie zjawił wspomniany rzeźbiarz Alfredo Fioravantini i oświadczył niczym sienkiewiczowski Kmicic - Babinicz : " jam to uczynił". To on bowiem był autorem wszystkich trzech rzeźb ! Tak zakończyła się historia jednego z największych oszustw archeologicznych w historii. Połączenie włoskiego geniuszu i anglosaskiej , o dziwo, naiwności, przyniosło piorunujący efekt.
*Artykuł ukazał się na portalu "Do Rzeczy "



Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Kaper

07-01-2025 [09:05] - Kaper | Link:

Oszukać największych złodziei w historii ludzkości to zbożny uczynek.
Bravo ragazzi!

Obrazek użytkownika sake3

07-01-2025 [11:00] - sake3 | Link:

@Kapr.....Ma pan pewność co do tych ,,największych złodziei'' w świecie? Wygląda bowiem na to, że podrabianymi dziełami oszukuje się raczej największych dyletantów i nie ma w tym nic zbożnego.

Obrazek użytkownika Kaper

07-01-2025 [11:14] - Kaper | Link:

sake3
Mam pewność. Poza tym najwięksi zbrodniarze.

Obrazek użytkownika spike

07-01-2025 [12:58] - spike | Link:

Fałszywych dzieł sztuki "jest ci w świecie dostatek".
Swego czasu oglądałem dok. o pewnym genialnym fałszerzu obrazów, który został osadzony w więzieniu, ale to nie zatrzymało procederu fałszowania obrazów. Jego geniusz polegał nie tylko na idealnym fałszowaniu, ale także umiejętności oszukania systemu analizy autentyczności obrazu.
Innym razem oglądałem dok. o "malarzach" z Chin, którzy podejmują się podrabiać znanych malarzy, na podstawie przysłanego zdjęcia. Pokazano ich "dzieła" porównując z oryginałami, laik da się nabrać, ale nikt ich nie ściga, swoje działa nie podpisują autografem autora, Malarze twierdzą, że mają zamówienia z całego świata.
Najbardziej zaskakująca jest "artystyczna pracowania", zlokalizowana w bramie jakiego domu, obrazy stoją byle gdzie, w nieładzie, a dzieła są malowane na posadce, wykonują je ludzie bez szkół, znajomi, znajomych, którzy to potrafią.

Podobnie są wykonywane inne "dzieła sztuki", jak rzeźby z drewna, kamienia czy metali szlachetnych, trzeba przyznać, że robią to perfekcyjnie, co specjalnie nie dziwi, wiele "dzieł" jest na poziomie "malowideł dziecka", dzieła sprzed wieków, gdzie widać mistrzostwo, praktycznie się nie podrabia, są za doskonałe, a więc trudne, a nawet niemożliwe do podrobienia.