KORONAWIRUS - ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE. Podpowiedź dla rządu..

Właśnie wysłuchałem komunikatu rządowego zawieszającego od poniedziałku – w związku z epidemią koronawirusa – wszystkich zajęć w polskich przedszkolach, szkołach i na uczelniach wyższych. Na razie ponoć tylko na dwa tygodnie (w co bardzo powątpiewam). Od poniedziałku polska młodzież będzie całymi dniami (a może tygodniami/miesiącami?) przesiadywać w domach; bez pomysłu, bez celu i bez nadzoru… 

Nie wierzę, żeby pozostawione poza kontrolą szkoły i rodziców dzieciaki same z siebie czytały wartościowe książki, przerabiały samodzielnie lektury czy "uczyły się pilnie przez całe ranki" (i popołudnia)… Przypuszczam, że pod nieobecność rodziców internet (You Tube, Facebook, Instagram itp. itd., że o grach komputerowych i portalach porno nie wspomnę) przeżywał będzie istny stan oblężenia!

Ale internetowa sieć – to nie tylko samo zło. Umiejętne wykorzystanie jej w procesie edukacji może zminimalizować spodziewane straty edukacyjne. Dlatego wysyłam dziś oficjalny komunikat do Zarządów: TVP SA, Polskiego Radia, do Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o zwołanie w trybie pilnym spotkania na szczycie. I rozpoczęcia jak najszybciej edukacji szkolnej na wydzielonym kanale telewizyjnym, radiowym, w internecie. Podstawowe lekcje historii, geografii, biologii, matematyki, języków obcych (j.polski w radiowej Jedynce przyda się wszystkim!), fizyki i czego tam jeszcze trzeba, realizowane na wszystkich poziomach nauczania przez najlepszych pedagogów online dałby podstawę do sprawdzenia wiedzy w realu, już po odwołaniu edukacyjnego alertu.
Oczywiście – dla higieny zdrowia – zarządzałbym co jakiś czas przerwę w nadawaniu lekcji, przeznaczoną na ogólnorozwojowe ćwiczenia gimnastyczne (prowadzone np. przez jakąś znaną i lubianą gwiazdę sportu). Zamieszczanie linków do wyemitowanych już lekcji/wykładów (w internecie lub na stronach instytucji rządowych) umożliwiałoby uczniom powtarzanie/utrwalanie materiału.

Jeśli ten eksperyment się uda (a dlaczego miałby się nie udać?) - to polski rząd będzie miał plus jeśli chodzi o innowacyjność zarządzania kryzysowego, dzieciaki dostaną zajęcia na najwyższym poziomie edukacyjnym, a starsi będą mieli święty spokój z korepetycjami i zapewnieniem dzieciom nadzoru na czas kwarantanny… W zdumionej Europie rozlegnie się wielkie „WOW!” (że jednak Polak potrafi)... I tak to wirusową plagę przemienimy w edukacyjny sukces!…

PS Wiem, że ww. lekcje pozostaną tylko moim naiwnym życzeniem. Szkoda, bo edukacja wpisana jest w misję mediów publicznych. Ale mam nadzieję, że prezes Telewizji Polskiej SA p. Maciej Łopiński zadba przynajmniej o to, aby w dni powszednie w godz. 8.00 - 16.00. w Telewizji Polskiej emitowano maksymalnie dużo atrakcyjnych filmów familijnych, historycznych seriali, ciekawych programów przyrodniczych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Bo - parafrazując słowa znanej piosenki - „W czasie epidemii dzieci się nudzą”...

A przy okazji polecam moje "Królewskie nauki w służbie przyszłości"; na powtórkę materiału z historii jak znalazł:
http://fmm.org.pl/projekty/krolewskie-nauki-w-sluzbie-przyszlosci/

Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, komentarzy, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Dlatego eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób. Bezwzględnie będziemy zwalczali trollowanie, wszczynanie awantur i prowokowanie. Jeśli czyjaś opinia nie została dopuszczona, to znaczy, że zaliczona została do jednej z wymienionych kategorii. Jednocześnie podkreślamy, iż rozumiemy, że nasze środowisko chce mieć miejsce odreagowywania wielu lat poniżania i ciągłej nagonki na nas przez obóz "miłości", ale nie upoważnia to do stosowania wulgarnego języka. Dopuszczalna jest natomiast nawet najostrzejsza krytyka, ale bez wycieczek osobistych.

Komentarze

Obrazek użytkownika Marek1taki

11-03-2020 [12:10] - Marek1taki | Link:

Przecież wypracowania i zadania domowe mogą pisać w komputer a nauczyciel sprawdzić. Zadań domowych jak nie będzie chmara to będą latały i kontakowały się z rówieśnikami, a potem dziadków zaszczycać koronawirusem.

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

11-03-2020 [13:33] - Imć Waszeć | Link:

Już o tym kiedyś pisałem, że zarówno wykłady na uczelni, jak i lekcje w szkole można nagrać jako film, dźwięk oraz dodatkowo przygotować w formie pliku PDF (dlaczego nie DOC, to osobna sprawa - patrz serwery automatyzacji w Windows ;). Zresztą i tak wszystko już jest w Internecie, więc nawet kontakt z co bieglejszymi odpada. Najistotniejszym problemem pozostaje, jak nauczyć ludzi się uczyć. To jest pięta achillesowa współczesnej edukacji. Po prostu trzeba przestawić się z trybu bezmyślnego powtarzania i zakuwania, na tryb pracy aktywnej i o zgrozo twórczej. Przykładowo wymyślmy sobie jakąś lekcję matematyki lub informatyki (bo to akurat moja działka). Powiedzmy liczby całkowite i liczby pierwsze:

1. Materiał do lekcji można przygotować w formie listy linków z dodanym komentarzem i rozwiązanymi przykładami, która to lista będzie prowadziła od zagadnień prostych do coraz trudniejszych. Na koniec trzeba zarezerwować jeszcze miejsce na parę informacji dla szczególnie uzdolnionych, bo się znudzą i pójdą na piwo. Musi być wszystko w jednym bez określania jakiejś granicy.
2. Materiały do ćwiczeń muszą zawierać trzy rodzaje zadań: a) dużą ilość zadanek dla "powtarzaczy", czyli bez wydziwiania dla wytworzenia u delikwenta odpowiedniej mnemotechniki; b) zadanka dla trochę myślących, gdzie przynajmniej połowa jest rozwiązana i skomentowana, zadania do samodzielnego dopasowania podanych "wzorów"; c) zadania dla twardzieli z podpowiedziami i naprowadzeniami (jak ktoś nie wie jak to ma wyglądać, to polecam zajrzeć do książek Donalda E. Knutha).
3. Skoro to ma być nauczanie domowe, to konieczna jest jakaś forma oceny i punktacji. Trzymanie wszystkich na jakimś czacie to kompletny bezsens i po prostu wkurza. Najlepiej wyznaczyć godziny kontaktu dla każdego z osobna i to nie jedną dziennie, powiedzmy 3 tak żeby nie skoczył na piwo ;) A zatem punktacja ma obejmować uczestnictwo w zajęciach i oceny z ćwiczeń i zadań. To można zrobić zwykłym e-mailem albo komunikatorem. Trzeba znaleźć metodę sprawdzenia, czy klient sam zrobił zadanie, czy zadzwonił do kumpli. Na przykład kazać mu rozwiązać identyczne zadanie, ale ze zmienionymi danymi.
4. Jak dobierać materiał, żeby lekcja była zarówno przystępna, jak i ciekawa? Ja to akurat wiem i nawet prowadziłem nauczanie zdalne, ale obawiam się, że nauczyciele nie są w tym celu i kierunku "wyszkoleni". Tylko niektórzy są w stanie sami wyjść poza szablony, bo takie mamy niestety szkolnictwo. Z braku miejsca mogę napisać więcej później ;)

Tu jest praktyczny przykład jak to powinno wyglądać od strony materiałowej: http://tutorial.math.lamar.edu/

Na przykład lekcja o równaniu kwadratowym:
Cz. 1: http://tutorial.math.lamar.edu...
Cz. 2: http://tutorial.math.lamar.edu...

Obrazek użytkownika Lech Makowiecki

11-03-2020 [14:36] - Lech Makowiecki | Link:

Imć Waszeci! Moi nauczyciele w LO kładli nacisk  na zaszczepienie  nam umiejętność samouczenia się właśnie. Dzięki temu zmieniałem zawody "jak rękawiczki", gdy tylko pojawiały się szanse na lepszą pracę pod warunkiem szybkiego przekwalifikowania się... Np. z inżyniera na muzyka :)))...

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

11-03-2020 [17:50] - Imć Waszeć | Link:

No właśnie. Chodzi o to, żeby ludzie przynajmniej po studiach byli samodzielni. A co do muzyki, to polecam świetną serię wykładów na temat kompozycji we współczesnych nurtach, którą można wygooglować pod hasłami "Ionian, Dorian, Lydian, Mixolydian, Phrygian, Aeolian, Locrian". Albo też "Modal Music Theory". Kiedyś tego na pewno nie było na wykładach z muzyki ;))

1. Wstęp: https://www.youtube.com/watch?...
2. Szokująco prosty przykład:) https://www.youtube.com/watch?...
Ten facet niżej pokazuje na palcach, jak naprawiać np. ten ostatni kakofoniczny przykład (locrian).
https://www.youtube.com/watch?...
3. Albo lepiej ten kanał (Rick Beato): https://www.youtube.com/watch?...
4. Tutaj jest pełna profeska: https://www.youtube.com/watch?...

Polecam i pozdrawiam :]

PS: teraz to jest już takie proste, że aż powala. A ja się latami zastanawiałem nad tym, że ja pewne rzeczy w muzyce słyszę, zaś kumplom moja lista A nawet po dużej wódce nie wchodzi ;))))

5. https://www.youtube.com/watch?...
6. https://www.youtube.com/watch?...
7. https://www.youtube.com/watch?...
8. Trochę niedopracowane, ale w drugiej połowie już nieźle wkręca: https://www.youtube.com/watch?...
(ten facet wyżej bawi się syntezatorem modularnym; w oryginale jest jeszcze taki powalający "power" rytm hiphopowy)

Obrazek użytkownika Marek1taki

11-03-2020 [21:44] - Marek1taki | Link:

Bez krótkich, szybkich codziennych kartkówek samo zadawanie materiału nic nie da. Oczywiście będą ściągali więc jak się robi telekartkówki? Odpowiedzi muszą się mieścić w jednej minucie? Każdy z osobna to byłaby "ścieżka zdrowia"dla nauczycieli a nie "szkółka dla kotów".
Przepisywanie to w wypadku indywidualnego podejścia wydaje się rozwiązanie. Każdy inny tekst i po kwiatkach. Gęsim piórem albo na benedyktyn.edu.pl.

Obrazek użytkownika Pani Anna

11-03-2020 [13:55] - Pani Anna | Link:

Zachęcona tytułem przeczytałam i dziwię się, że Pan nie podpowiedział rządowi, żeby przeprowadził co najmniej repolonizację mediów korzystając z zamiesznia. W obecnej sytuacji masowej głupawki pewnie nikt by nawet nie zauważył.

Obrazek użytkownika Lech Makowiecki

11-03-2020 [14:37] - Lech Makowiecki | Link:

Pani Anno! Rozszyfrowała Pani mój niecny zamiar... :))) Podejrzewam, że nic z tego nie wyjdzie, niestety... :(

Obrazek użytkownika Jabe

11-03-2020 [16:19] - Jabe | Link:

Dzieci same dobrowolnie będą oglądać lekcje? Jeśli obowiązkowo, to co z tymi, które nie mają telewizji i internetu? Kto to sprawdzi?

Obrazek użytkownika Lech Makowiecki

11-03-2020 [17:01] - Lech Makowiecki | Link:

Zlituj się, Jabe! Jeszcze nie ma takiego, co by wszystkim dogodził... Liczy się statystyka; większość dzieci ma w domu TVP lub/i internet, a informacja o egzaminach po przejściu zarazy  może zmobilizować dzieci do udziału w tele-lekcjach. A po pracy rodzice też mogą przysiąść ze swymi pociechami do powtórek (linki do lekcji). Sytuacja jest wyjątkowa i tymczasowa, więc nie ma co szukać dziury w całym, tylko przetrwać ten czas z najmniejszymi stratami...

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

11-03-2020 [17:12] - Imć Waszeć | Link:

@Jabe, jako liberał o poglądach korwinistycznych chyba znasz odpowiedź. Wtedy te dzieci, które nie zechcą się podporządkować regulaminowi, pójdą pasać gęsi oraz krowy, a nie studiować medycynę, inżynierię i prawo, jak jest obecnie. Chyba to uczciwe podejście, prawda? Jak taki nygus kupi bilet na jakieś balety, to go z kolejki ciągnikiem nie wyciągnie. Niech więc nauka stanie się równie pociągająca, albo gęsi posłuszne ;)))

Obrazek użytkownika Jabe

11-03-2020 [17:42] - Jabe | Link:

Wolność przez przymus, co?

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

11-03-2020 [19:36] - Imć Waszeć | Link:

Wolność tylko po zdobyciu certyfikatu odpowiedzialności. Reszta musi się więc zadowolić skakaniem po drzewach ;)

Obrazek użytkownika Jabe

11-03-2020 [19:53] - Jabe | Link:

Ci niewolni skaczą po drzewach, a wolni zdobywają certyfikaty? Ależ ma Pan sieczkę w głowie!

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

11-03-2020 [20:46] - Imć Waszeć | Link:

Ci "wolni" zabili właśnie kilkaset osób we Włoszech swoją "wolnością". Sieczkę we łbach to macie wy liberałowie i marksiści. ;)

Obrazek użytkownika Jabe

11-03-2020 [21:01] - Jabe | Link:

Którzy wolni?

Obrazek użytkownika Jan1797

11-03-2020 [18:50] - Jan1797 | Link:

Ależ nie denerwujcie się, proszę, właśnie czytam, że będą lekcje telewizyjne w programie
„Kultura" i zajęcia dla najmłodszych w programie ABC, ale internet jest tu rzeczywiście
bezkonkurencyjny. Czyli reakcja natychmiastowa. Oczywiście przykłady Waszeci znakomite
pragnę przypomnieć, co uczynił przy innej okazji Sekator, niegdyś emitowane regularnie
„Telewizyjne Technikum Rolnicze krzewiące branżową wiedzę" i inne przedmioty, również
matematykę i historię już korzystając z dzisiejszych zasobów.  
Dobrze byłoby odświeżyć archiwa, ale równie dobrze Państwa czytać w tej dyskusji.

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

11-03-2020 [19:45] - Imć Waszeć | Link:

Obecnie wcale nie trzeba chodzić na wykłady na uniwersytet, żeby zdobywać wiedzę np. matematyczną, fizyczną itp. Youtube jest jednym wielkim uniwersytetem. Przykład:

1) https://www.youtube.com/watch?...
2) https://www.youtube.com/watch?...
3) https://www.youtube.com/watch?...
4) https://www.youtube.com/watch?...
5) https://www.youtube.com/watch?...

Obrazek użytkownika Jan1797

11-03-2020 [21:03] - Jan1797 | Link:

Fascynuje mnie temat, dokładnie to czy młodzi ludzie podejmą rękawicę wsparcia rozwoju
takiej edukacji w języku polskim również. Można raz na zawsze szkodliwy mit Słowenia
czy Słowacja odesłać w przeszłość.

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

12-03-2020 [15:59] - Imć Waszeć | Link:

Już odpowiedziałem. Do tego celu należy uczyć młodzież się uczyć, a nie zakuwać i powtarzać głupoty po marksistach. Pierwszym krokiem jest złamanie tego post-polskiego obyczaju, że jak dozorca nie patrzy, to się obija i miga. Samokształcenie wymaga żelaznej dyscypliny, samodzielnego wyznaczania sobie celów oraz stawiania zadań na odpowiednim poziomie trudności, pilnowania ustalonych przez samego siebie zasad i terminów, praktycznej umiejętności samooceny, a także uczciwego podejścia do samego siebie w sensie wiedzy o własnych ograniczeniach. Oczywiście nie każdy, albo raczej prawie nikt (prócz twórców programów i dobrej kadry zarządzającej) nie potrafi sam z siebie funkcjonować w takim reżimie, dlatego pewne ramy muszą narzucić instytucje. Skoro tworzymy szkolnictwo rozproszone, to stwórzmy też rozproszoną strukturę awansu w tej dziedzinie, która nie da się zablokować przez zasiedziałe kliki, kasty i koterie, z których "plemię" oraz marksiści są najgorszą plagą. Zarówno bowiem uwalanie nie-swoich, jak i marsze przez instytucje dla siania zamętu powinny zostać uznane za zjadliwe wirusy w takim systemie. Jeśli już posługujemy się terminem "swoi", to powinien on obejmować ogół Polaków, a nie np. resortowych, albo jakąś wybraną przez samą siebie mniejszość, jak jest obecnie.

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

12-03-2020 [18:21] - wielkopolskizdzichu | Link:

"a nie np. resortowych, albo jakąś wybraną przez samą siebie mniejszość, jak jest obecnie."
Obecnie rządząca kamaryla, zasługuje jak najbardziej, by nazywać ją resortową, wszak weszła w byty poprzedniej, wychodząc z założenia, iż skoro przez wiele lat lokatorzy państwowych instytucji defekowali z okien na  przechodniów, to nie należy czepiać się, że nowi lokatorzy zachowują się podobnie.

Obrazek użytkownika Lech Makowiecki

12-03-2020 [18:53] - Lech Makowiecki | Link:

Imć Waszeć! Wszyscy wybitni ludzie, jakich poznałem w życiu bardzo szanowali swój czas. Nie mieli konta na FB, nie oglądali seriali, zwykle nie zajmowali się polityką. Jeśli zaś chodzi o ich pasję - byli tytanami pracy. I ta przyjemność z wykonywania swego ulubionego zawodu powodowała, że mogli uczyć się i zgłębiać wiedzę z interesującego ich zagadnienia na maksa, nie śpiąc, nie odpoczywając, znajdując wręcz przyjemność w tym działaniu... I tylko to daje efekty...

Obrazek użytkownika wielkopolskizdzichu

12-03-2020 [20:05] - wielkopolskizdzichu | Link:

 "Wszyscy wybitni ludzie, jakich poznałem w życiu bardzo szanowali swój czas. Nie mieli konta na FB..."
Zakamuflowana samokrytyka Pana Piosenkarza.
https://www.facebook.com/lech....

Obrazek użytkownika Jan1797

12-03-2020 [21:25] - Jan1797 | Link:

Samokształcenie wymaga żelaznej dyscypliny, samodzielnego wyznaczania sobie celów
oraz stawiania zadań na odpowiednim poziomie trudności, pilnowania ustalonych przez
samego siebie zasad i terminów, praktycznej umiejętności samooceny, a także uczciwego
podejścia do samego siebie w sensie wiedzy o własnych ograniczeniach.

Oczywiście tak i nie podlega to dyskusji, lecz z drugiej strony całkiem spora grupa ludzi
bardzo dobrze opisana przez Lecha Makowieckiego w komentarzu potrafi sama z siebie
funkcjonować w takim reżimie a instytucje, mogą skorzystać z ich doświadczeń lub nie
i dla tych pierwszych ma to drugorzędne znaczenie, bo są jak windziarz w „Nie lubię poniedziałku".

Zarówno bowiem uwalanie nie-swoich, jak i marsze przez instytucje dla siania zamętu
powinny zostać uznane za zjadliwe wirusy w takim systemie. Jeśli już posługujemy
się terminem "swoi", to powinien on obejmować ogół Polaków,

Kompletnie nie zrozumiałeś Waszeć, równo tydzień wstecz pisałeś coś zgoła innego.
Mówimy o szkolnictwie rozproszonym u Ciebie, doraźnym u mnie interesuje mnie
konkretnie inicjatywa uczniów przy udziale nauczycieli, nie zaś korporacyjne czy
partyjne popychanie.

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

12-03-2020 [22:14] - Imć Waszeć | Link:

A gdzie ja napisałem, że szkolnictwo ma być w łapskach korporacji lub jakiejś jedynej partii? Uczniowie najczęściej nie mają żadnych inicjatyw, prócz zrywania się z zajęć. Wiem, bo mam stały kontakt z takimi właśnie młodymi. To jest wiek, gdzie patrzy się na kumpli i dlatego obciachem jest nie ganianie z gołą du.. po śniegu z fryzem od barbera, bo moda... To są właśnie prawdziwe problemy młodzieży, a nie jakieś wygórowane edukacje. Dlatego też młode przynoszą ze szkoły do domu cały ten książkowy marksistowski chłam o "uwolnić orka" i widać wyraźnie, kto i jak ich nakręca. Tam się na tym znają, bo marksiści mają "pierwszorzędnych fachowców". Celem jest więc wyrwanie szkolnictwa z marksistowskich (unijnych) łap, żeby nie mieli wpływu na kształtowanie postaw młodych, nawet gdyby powodziła im się marszruta przez instytucje z częstotliwością wygranych w Totolotka przez Wałęsę. Równo tydzień temu mówiłem dokładnie to samo, co myślał dr Przybył. Nie widzę sprzeczności, prócz tej, że PIS to też jest partiokracja i niech stworzy warunki do tego, a nie wyciąga łapska po kontrolę. Nie trzeba być jasnowidzem, żeby przewidzieć, że kolejna partiokracja wyciągnie łapska po jeszcze więcej, zachęcona "takim klimatem", aż w końcu zostanie goła du..., a nie rozproszone szkolnictwo. Najpierw trzeba postawić prawidłową diagnozę, a ta brzmi "kolejna kasta", "kolejne duraczenie".

Obrazek użytkownika Marek1taki

13-03-2020 [14:58] - Marek1taki | Link:

Dlatego niech rodzice "trwonią" bony oświatowe na "nieodpowiedzialnych" prywatnych nauczycieli. "Żeby było jak było" też może być dopuszczalnym wyborem i dla rodziców i dla nauczycieli. Teraz wyborem nie jest bo jest jedyną opcją.

Obrazek użytkownika Imć Waszeć

13-03-2020 [20:21] - Imć Waszeć | Link:

Nie ma "prywatnych" nauczycieli. Przynajmniej tu u mnie. Są tylko normalni nauczyciele, którzy po sukcesach w pracy pedagogicznej w szkołach, przyjmują tłumy młodzieży w domu za konkretne pieniądze. Pięć dych to minimalna stawka za "dzieńdobry".

Obrazek użytkownika Jabe

13-03-2020 [20:48] - Jabe | Link:

Socjalizm ma to do siebie, że na posadzie się pracuje, a zarabia gdzie indziej.

Obrazek użytkownika Marek1taki

13-03-2020 [21:42] - Marek1taki | Link:

@Imć Waszeć Czy normalni nauczyciele nie mogą pracować prywatnie? Prywatność to nienormalność?  ;-)

Obrazek użytkownika Jan1797

13-03-2020 [19:19] - Jan1797 | Link:

Wstęp Waszeci pomijam, choć cel mi się podoba, musielibyśmy się sprzeczać i zgadzać
na przemian o portret młodzieży to mnie jednak interesują rozwiązania, które młodym wkują
w duszę odpowiedzialną wolność. Nadchodzący czas jest najpoważniejszym testem nas
wszystkich. O ten test młodzieży dziwnie jestem spokojny, zdadzą egzamin.
Lobby oświatowe od poniedziałku otrzyma dostęp do rozkładu zajęć online a rodzice możliwość
bezpośredniego wsparcia.

Proszę Marka, gdzież u mnie akceptacja dla"żeby było jak było", to właśnie dzisiejszy brak wyboru
jest w ogniu naszej krytyki a edu online spodziewanym miłym novum. Tu nie ma zwarcia między nami.

Obrazek użytkownika Marek1taki

13-03-2020 [21:38] - Marek1taki | Link:

@Jan 1797 Pewnie, że nie ma zwarcia. To nie było pod Pańskim adresem ani niczyim w szczególności. Pozdrawiam