Przejdź do treści
Strona główna

menu-top1

  • Blogerzy
  • Komentarze
User account menu
  • Moje wpisy
  • Zaloguj

Skoro Niemcy chcą do Trójmorza, to chyba nie jest to ...

Zbigniew Kuźmiuk, 31.08.2018
Skoro Niemcy chcą do Trójmorza, to chyba nie jest to „papierowy” projekt

1. W ostatnim tygodniu minister w Kancelarii Prezydenta Krzysztof Szczerski poinformował, że Niemcy zgłosiły chęć bycia państwem partnerskim w ramach inicjatywy Trójmorza.

Dodał, że Polska poparła ten wniosek i jeżeli zgodzi się na to pozostałe jedenaście krajów, to być może delegacja niemiecka weźmie już udział w szczycie Trójmorza, który obędzie w dniach 17-18 września w Bukareszcie.

Do tej pory ta inicjatywa była kontestowana przez kraje Europy Zachodniej, a także instytucje europejskie, a część zachodnich polityków wręcz twierdziła, że jest to inicjatywa, która osłabia jedność Unii Europejskiej.

2. Przypomnijmy, że idea Trójmorza, to inicjatywa gospodarczo - społeczna 12 państw Europy, członków Unii Europejskiej, położonych w pobliżu mórz Bałtyckiego, Czarnego i Adriatyckiego w skład, której ostatecznie weszły: Litwa, Łotwa, Estonia, Polska, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Słowenia, Chorwacja, Rumunia i Bułgaria.

Pierwszy szczyt tej grupy odbył się w Dubrowniku (Chorwacja) w sierpniu 2016 roku, a jego inicjatorami byli prezydent Chorwacji Kolinda Grabar-Kitarowic i prezydent Polski Andrzej Duda.

Właśnie w Dubrowniku przyjęto tam deklarację, w której wskazano cele współpracy w dziedzinie energetyki gazowej, transportu (Via Carpatia), komunikacji cyfrowej oraz gospodarki i wyrażono przekonanie, że Europa Środkowa i Wschodnia staną się bardziej bezpieczne i bardziej konkurencyjne oraz przyczynią się tym samym do wzmocnienia Unii Europejskiej, jako całości.

Kolejny szczyt odbył się w lipcu 2017 roku w Warszawie, a jego gościem honorowym był prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump, który zdecydowanie poparł tę inicjatywę.

Trójmorze to 12 krajów członków UE, jego terytorium to 1210 tysięcy km2 (27% powierzchni całej UE), zamieszkałe przez 112 mln ludności (22% populacji całej UE), z PKB w wysokości 1,6 bln euro (10% PKB UE).

3. Podczas najbliższego szczytu krajów Trójmorza w Bukareszcie, instytucje bankowe 12 państw członkowskich planują podpisanie listu intencyjnego w sprawie powołania funduszu inwestycyjnego, który będzie finansował strategiczne inwestycje infrastrukturalne i energetyczne w tym regionie.

Fundusz Trójmorza, będzie dysponował budżetem w wysokości 5 mld euro i będzie swoistym wehikułem inwestycyjnymi, który może wygenerować inwestycje o wartości przynajmniej 100 mld euro.

Jest on wzorowany do pewnego stopnia na Funduszu Marguerite, który tworzy pięć największych banków rozwoju w Europie (w tym polski BGK) oraz Europejski Bank Inwestycyjny, a jego celem jest finansowanie inwestycji infrastrukturalnych oraz energetycznych, głównie w energię odnawialną w poszczególnych krajach UE.

4. Wspomniany fundusz, będzie mógł finansować ważne przedsięwzięcia infrastrukturalne dla całej 12-stki w tym w szczególności w zakresie transportu jak i energetyki.

Sztandarowym przykładem ponadnarodowego projektu, wspólnego dla całego regionu Trójmorza jest wspomniana już Via Carpatia, szlak drogowy łączący Kłajpedę (Litwa), z portem w Salonikach (Grecja), które jest już realizowane, szczególnie intensywnie na terenie naszego kraju.

Podobne inwestycje są przewidziane w infrastrukturze kolejowej 12 krajów, ponieważ brak połączeń pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych krajów regionu powoduje, że podróż pociągiem z Tallina do Sofii trwa aż 3 dni, podczas gdy na przykład podróż z Berlina do Madrytu tylko kilkanaście godzin.

Najważniejsze jednak przynajmniej dla kilku krajów w ramach tego porozumienia jest zbudowanie odpowiednich połączeń energetycznych, w tym w szczególności Polsce i Chorwacji zależy na połączeniu gazoportów w Świnoujściu i na wyspie Krk, oraz na rozbudowie sieci dystrybucji gazu w całym regionie.

Wprawdzie dla takich krajów jak Austria, Węgry czy Bułgaria to nie jest priorytet, ale pozostałe kraje są zainteresowane budowaniem mostów energetycznych, aby uzyskać niezależność od dostaw rosyjskiego gazu.

Stworzenie wehikułu inwestycyjnego o tak ogromnych możliwościach finansowania projektów infrastrukturalnych, stworzy wreszcie realne warunki to realizacji wielu przedsięwzięć na terenie krajów Trójmorza.
  • Zaloguj lub zarejestruj się aby dodawać komentarze
  • Odsłony: 3386
zbychbor

Zbychbor

31.08.2018 09:20

Wpuścić Niemcy do projektu, to jak wpuścić wilka do owczarni.
Skierują projekt na manowce pilnując tylko swoich interesów.
Oczywiście też będą blokować, szkodzić, sabotować.
I oczywiście przy tym pouczać.
Marek1taki

Anonymous

31.08.2018 11:42

"Wprawdzie dla takich krajów jak Austria, Węgry czy Bułgaria to nie jest priorytet" pisze Pan o Via Carpatia w sensie drogowym i kolejowym oraz rurze Świnoujście-Krk.
To tym bardziej nie jest to priorytet dla Niemiec pogrążonych w umowach z Rosją z rurą Nordstream na czele.
Trzeba powiedzieć jasno, że Trójmorze jest projektem przeciwko obecnej polityce realizowanej przez Berlin z Moskwą, a który dopiero po zrealizowaniu pozwoli Niemcom i Rosji korzystać z jego dobrodziejstw, tak jak w czasach, gdy te narody nie miały wpływu na politykę europejską.
Zarzut jaki mogą postawić Niemcy i Rosjanie jest taki, że oni już mają doświadczenie z inwestycjami geostrategicznymi z Wall Streat i Broadway od 100lat, a nas dopiero mają zrobić na szmaty.
Czesław2

Czesław2

31.08.2018 16:09

Tylko Sośnierz to podnosi. Innym europosłom wszystko pasuje? Czy ich nie ma na głosowaniach?
https://nczas.com/2018/0…
Domyślny avatar

szara_komórka

31.08.2018 18:43

Właśnie PAD uwalił projekt wpuszczając niemców i to nie ważne w jakim charakterze.
Es

Es

31.08.2018 19:34

Panie Kuźmiuk i jest pan naprawdę taki wniebowzięty,że nawet Niemcy są zainteresowani wejściem do "Trójmorza"? A zastanawiał się Pan z jakiego powodu ,po co i jaki jest ich w tym interes inny niż neutralizowanie całego projektu?Czy gdzieś tak za dziesięć,dwadzieścia lat dopiero pan "załapie"?Właśnie tym pomysłem dopuszczenia Niemiec do najważniejszego dla nas projektu,razem z najlepszym prezydentem od groźnych min i bezsensownego bajdurzenia,zamykacie ogromną szansę wydobycia polskiej gospodarki z marazmu, wykorzystania ogromnego potencjału Polski i Polaków,szansę na sukces gospodarczy całego regionu,nie tylko Polski.
Wyskakując z takim pomysłem działacie wbrew pierwotnym planom i intencjom i nadziejom sygnatariuszy projektu ucieczki od wpływów hegemona.Ale jest jeszcze gorzej.Dajecie znać pozostałej jedenastce, że nie warto was,a tym samym Polski jako politycznego partnera traktować poważnie i tej utraty wizerunku Polacy wam nie wybaczą.Miało być wstawanie z kolan, a my niedługo będziemy leżeć na łopatkach,właśnie dzięki polityce chłoptasiów w krótkich porciętach.I taki obraz dostajemy codziennie z Brukseli gdzie jakiś rozczochrany "z nikąd" i inny tuman z marginalniym poparciem nawet we własnym kraju czołga was codziennie ile wlezie i nie ma żadnego wśród was zdolnego trzasnąć pięścią w mównicę.Co więc pozostało z tej szumnej "dobrej zmiany"?Zastanawiam się w czym jesteście lepsi od po-wskiej zarazy.bo 500+,rzucone dla gawiedzi, nie da rady zamydlić oczu na dłużej
Marek1taki

Anonymous

01.09.2018 07:38

Dodane przez Es w odpowiedzi na Panie Kuźmiuk i jest pan

"Dajecie znać pozostałej jedenastce, że nie warto was,a tym samym Polski jako politycznego partnera traktować poważnie"
- samo sedno.
Domyślny avatar

xena2012

31.08.2018 21:26

To Niemcy jedną nóżką w Trójmorzu a drugą w Nord Stream?
Zbigniew Kuźmiuk
Nazwa bloga:
Blog autorski
Zawód:
Zbigniew Kuźmiuk
Miasto:
Radom

Statystyka blogera

Liczba wpisów: 5, 835
Liczba wyświetleń: 10,380,665
Liczba komentarzy: 15,527

Ostatnie wpisy blogera

  • Przez ponad 30 lat dług publiczny urósł do 1,6 bln zł, a przez 3 lata rządów Tuska aż o 1,1 bln zł
  • Plan inwestycyjny do pożyczek z SAFE już w Brukseli, ale czy zostanie zaakceptowany przez KE?
  • W 2026 roku drastyczne oszczędności na pacjentach na ponad 10 mld zł

Moje ostatnie komentarze

  • Ja jestem teraz posłem do polskiego Sejmu  a w Parlamencie europejskim pracowałem do roku 2009
  • Jak dogonimy Niemcy pod względem poziomu infrastruktury technicznej i społecznej to wtedy zaczniemy mieć budżety zrównoważone. Pozdrawiam

Najpopularniejsze wpisy blogera

  • Kogo my mamy za prezydenta?
  • Czy śmierć Andrzeja Leppera spowoduje polityczne trzęsienie ziemi?
  • Za gaz płacimy jak za przysłowiowe zboże

Ostatnio komentowane

  • Alina@Warszawa, KKP składa wniosek w sanepidzie o kontroli transportu zboża: https://www.youtube.com/shorts/MmdEOnZAjpc 
  • Jabe, Deficyt może się po prostu brać z rolowania długu poupychanego po rozmaitych funduszach.
  • Alina@Warszawa, Czyżby wszystkie największe afery finansowe na świecie zbiegały się w jednym małym państewku? Czy tylko te "polskie". Nasz obecny deficyt budżetowy też? 

Wszystkie prawa zastrzeżone © 2008 - 2025, naszeblogi.pl

Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | tvrepublika.pl | albicla.com

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się tu. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek. | Polityka Prywatności

Footer

  • Kontakt
  • Nasze zasady
  • Ciasteczka "cookies"
  • Polityka prywatności