Witaj: Niezalogowany | LOGOWANIE | REJESTRACJA
Trzeci Rzym - Putin - Dzień Jedności Narodowej.
Wysłane przez Zbigwie w 04-11-2013 [22:10]
Kwiaty składa prezydent Putin i patriarcha Cyryl http://www.newsru.com/data/video/14385.html.
Nagrodę stanowiła makieta pomnika 1000-lecia Rusi wzniesiono w Nowogrodzie w 1862 roku oraz dyplom.
Z okazji przypadającego święta Jedności Narodowej, Prezydent Rosyjskiej Federacji Władimir Putin, patriarcha całej Rusi Cyryl i przedstawiciele innych wyznań położyli kwiaty na placu Czerwonym pod pomnikiem Minina i Pożarskiego.
Kwiaty składa prezydent Putin i patriarcha Cyryl http://www.newsru.com/data/video/14385.html.
Dzień Jedności Narodowej w Rosji jest świętowany 4 listopada od 2005 roku. I jest związany z pamięcią o zdarzeniach 1612 roku, kiedy to powstanie ludowe pod przywództwem Kuźmy Minina i Dymitra Pożarskiego wyzwoliło Moskwę od polskich interwentów.
Nieco wcześniej, na Kremlu patriarcha Cyryl wręczył Putinowi nagrodę Światowego Rosyjskiego Soboru Ludowego za zachowanie mocarstwowości Rosji. Patriarcha podkreślił, że uczestnicy soboru zwracają wielką uwagę na mocarstwowość Rosji, która jest „bardzo bliska sercu uczestników soboru”. „Pod mocarstwowością rozumiemy potężne i silne państwo, które szanuje siebie i które szanują wszyscy na świecie. Wiemy, że pan jak nikt inny w końcu XX wieku, wniósł swój wkład w to, aby Rosja stała się mocarstwem, żeby powróciła do swojego dawnego znaczenia.” – powiedział patriarcha.
Nagrodę stanowiła makieta pomnika 1000-lecia Rusi wzniesiono w Nowogrodzie w 1862 roku oraz dyplom.
Jednak jak pokazują badania, Rosjanie nie bardzo wiedzą z jakiej okazji 4 listopada jest dniem wolnym od pracy. 46% Rosjan nie wie z jakiej okazji mają to święto i sądzi, że to Dzień Konstytucji, Dzień Rosji, Dzień Niepodległości. 81% respondentów nie świętuje tego dnia w ogóle. 45% Rosjan uważa, że ważniejszym świętem jest rocznica rewolucji Październikowej, a ponad 50% twierdzi, że świętowanie 7 listopada zostało zlikwidowane niesłusznie. ZSRR był przecież wielkim mocarstwem!
Mocarstwowość swojego państwa jest ciągle dla Rosjan najważniejsze. Żywa jest także idea Moskwy – Trzeciego Rzymu. Ta idea ma już prawie pół tysiąca – 490 lat.
Wiele wody upłynęło w rzekach od czasów gdy mnich Filoteusz sformułował narodową ideę dla Wielkiego Księcia Moskiewskiego „Dwa Rzymy upadły, a trzeci stoi, a czwartego nie będzie.” I od tego czasu pojawiły się ruskie dążenia do osiągnięcia statusu mocarstwa światowego. Porodziło się rosyjskie marzenie o hegemonii światowej. Realizację tego celu Rosja dostrzegała w postaci Wszechsłowiańskiego mocarstwa. Za czasów Piotra I ta idea przycichła. Samookreślenie się Rosji poprzez przeciwstawienie się Zachodowi, wydawało się twórcy rosyjskiej mocarstwowości szkodliwym. Idea III Rzymu odżyła z nową siłą dopiero w końcu XVIII wieku. Projekt słowiańskiej konfederacji pod auspicjami Moskwy ze stolicą w Carogrodzie miał szanse zakończyć się sukcesem 120 lat przed pojawieniem się Unii Europejskiej, kiedy to Dostojewski pisał: „Konstantynopol, wcześniej, czy później, powinien być nasz.” Przeszkodziła temu wówczas brytyjska flota, która pojawiła się w cieśninie Dardanelskiej. I Rosjanie odstąpili od swojego wielkiego geopolitycznego projektu. Konstantynopol, pomimo tego, że mógł być zdobyty, wojska odstąpiły – zawarto pokój z udziałem Anglii. Niepodległość dzięki Rosji uzyskali jedynie Bułgarzy i Serbowie. Jedności Słowian nie osiągnięto.
I dopiero Pakt Warszawski stworzył niby tę jedność w specyficznej formie: bez Konstantynopola, prawosławia, a nawet słowianizmu, a za to z socjalizmem i komunizmem. Nie trwało to jednak długo. Pamięć o niewolniczym charakterze Paktu Warszawskiego przeszkadza dzisiaj stosunkom Rosji z Polakami i Bułgarami. Władze Rosji z drugiej strony nie mogą wybaczyć Bułgarii i Polsce wejścia do NATO, mówi Aleksander Pierendżijew – ekspert Stowarzyszenia Wojskowych Politologów Rosji http://milpol.ru/. Kraje te oczekują od Rosji jakichś propozycji, ale problem w tym, że Rosja ich nie ma. Rosja wymyśliła tylko ideę Euroazjatyckiej Unii. Idea słowiańskiej solidarności wciąż jest niezagospodarowana. Teraz, gdy członkostwo w Unii Europejskiej przestaje być tak atrakcyjne, Rosja powinna zaproponować tym krajom swoją alternatywę. Serbia, Bułgaria, Czarnogóra, Macedonia są niezwykle przyjazne Rosji. Wschodni Europejczycy są uważani przecież za ludzi drugiej kategorii. Turcja oblizuje się na swoje byłe kolonie Bułgarię i Serbię, a ma przecież drugą armię w NATO, zaraz po Amerykanach. A Stosunek NATO do świata Słowian jest powszechnie znany – nie przyjdą ich wojska nikomu z pomocą!
Przeciwstawić się współczesnym neoosmanom może tylko III Rzym! Czyli Rosja z głównym nośnikiem idei III Rzymu – Rosyjską Prawosławną Cerkwią.
Przecież Rosja jest wielkim mocarstwem razem z Rosyjską Prawosławną cerkwią! Tak odbiera Rosje ogromna część społeczeństwa, niezależnie od wielu rosyjskich problemów: korupcji, łapownictwa, usłużnego sądownictwa, czy ograniczeń praw człowieka oraz braku modernizacji państwa. A pod słowem „mocarstwo” należy pojmować światową potęgę. Nie potrzeba wcale rozumieć wysokiego poziomu życia, socjalnej sprawiedliwości ani też praw człowieka. Może to być historyczne „samodzierżawie” współczesnej władzy. Tak wysokie notowania władzy jak w XXI wieku jeszcze nigdy nie zaistniały w historii Rosji. Antyamerykanizm władzy w Rosji jest przeznaczony przede wszystkim na użytek wewnętrzny. Większość Rosjan jest gotowa wybaczyć władzy wszystkie jej grzechy i nadużycia, za wrażenie absolutnej niepodległości i niezależności Rosji, za możliwość poczucia się pełnoprawnymi konkurentami upadającego światowego hegemona – USA. Taki są cechy charakteru rosyjskiego wyborcy.
Wie o tym doskonale Władimir Putin. Dzisiaj w swojej mowie na Kremlu wspominał o „wielkości Rosji i wielkości rosyjskiego narodu”, który w 1612 roku zmobilizował się i przegnał precz polskich najeźdźców. I dlatego też Putin przeznacza ogromną część budżetu Rosyjskiej Federacji na zbrojenia dla zapewnienia mocarstwowości Rosji. Idea III Rzymu jest ciągle żywa również w umyśle Włodzimierza Putnia. Jako spadkobierca i następca domu Romanowych http://www.vesti.ru/only_video.html?vid=550228 oraz właściciel kopii czapki Monomacha,Putin dobrze pamięta słowa Dostojewskiego, że „Słowianie uratują Europę przed jej duchową katastrofą”, które mogą okazać się słowami proroczymi. Przecież współcześnie w zachodnioeuropejskich krajach obserwuje się ogromny kryzys wiary. Świątynie pustoszeją, kościoły są zamykane, duchowni wynajdują sobie inne zajęcia. Władza niszczy religię chrześcijańską. Ludność Europy jest zamieniana ludnością innych kultur. Pojawia się problem zachowania europejskiej cywilizacji. I wtedy wielka odpowiedzialność spadnie na Rosję jako nośnika jedynej prawdziwej idei III Rzymu.
Przedstawiłem niektóre poglądy funkcjonujące w rosyjskiej prasie i w niektórych środowiskach wśród wojskowych politologów Rosji. Jak łatwo zauważyć, idea mocarstwowości jest dla Rosji ideą narodową i jest związana z ideą III Rzymu. Przesycona tą ideą jest także Rosyjska Prawosławna Cerkiew.
Pragnę zwrócić uwagę na kilka słów w wypowiedzi patriarchy Cyryla dotyczących marzeń o mocarstwowości Rosji: „Pod mocarstwowością rozumiemy potężne i silne państwo, które szanuje siebie i które szanują wszyscy na świecie.
Nasze aktualne marzenia są bardzo skromne i dotyczą tylko części tych słów. Chcielibyśmy przecież wszyscy żyć w „państwie, które szanuje siebie”.
Resztę pozostawiamy sobie na potem…
Komentarze
05-11-2013 [00:06] - Ma-Dey | Link: zbig..,
w okresie zaborów, Warszawa należała do trzech najważniejszych miast w Rosji.Dzisiaj jest prowincjonalnym "gorodkiem" upadającego anglosasko-amerykańskiego imperium- na obrzeżach cywilizacji chrześcijańskiej Europy..Czeka nas niewątpliwie trudny wybór, jeśli w ogóle obudzimy się jako naród na czas...!
05-11-2013 [05:42] - dogard | Link: chyba ci sie POrabalo cosik
jaki wybor nas czeka--my NIEPODLEGLOSCIOWCY JUZ DOKONALISMY wyboru, jednoznacznego i nieodwracalnego...wiec nie zawracaj kijem wisly.
05-11-2013 [11:34] - Ma-Dey | Link: dogard,
nie rozumiesz że toczy się wojna cywilizacyjna ?tu nie mówimy już o przestawianiu granic!. Bez wsparcia z zewnątrz zginiemy!Jak myślisz, kto nas na dzisiaj może wesprzeć w walce ze zmasowanym atakiem na Kościół, tradycyjny model rodziny,etc..etc..?Zachód?Europa?Lewacka coraz bardziej Ameryka? A może Chiny albo Korea ?Przypadek Alicji "tauzen" w Rosji??? -nie ma takiej możliwości.! Jesteśmy cywilizacyjnie wciąż atrakcyjni dla Rosji, dlatego jeszcze jest to nasz ważny atut- nasz argument do wzajemnej współpracy na tym polu-i pozyskania niezbędnego sojusznika w tych sprawach-za chwilę i tam dostaniemy kopa!
05-11-2013 [11:52] - WESOŁY TROLL WANIA | Link: Jesteśmy cywilizacyjnie wciąż atrakcyjni dla Rosji
Wreszcie ktoś tu dostrzegł coś, co wydaje się być oczywiste.
Choć zauważył to już Mikołaj I, mówiąc o Polakach w kontekście powstania listopadowego:
"Ja wam wszystko przebaczam, bunt, detronizację… ale czego nie mogę to – żeście mi zwichnęli plan panowania. Ja chciałem przez was cywilizować Rosję. Wyście temu stanęli na przeszkodzie przez waszą głupią rewolucję!"
Warto zwrócić szczególną uwagę na ostatnie słowo tej wypowiedzi.
05-11-2013 [12:34] - NASZ_HENRY | Link: Dawaj @Wania
A wcześniej Dekabryści też staneli w poprzek planu panowania Mikołaja I. A Lech Kaczyński stanął w POprzek czyjego planu ;-)
05-11-2013 [21:21] - Ma-Dey | Link: Henry,
jesteś niestety niekonsekwentny, ponieważ twój "guru " w książkach wraz z Braunem starają się udowodnić iż te powstania były nam niejako podstępnie zapodane przez Anglię a potem Prusy i tylko "nasze" nierozpoznanie właściwego inspiratora i przeciwnika pchnęły ludzi z bagnetami na bezsensowna walkę i niepotrzebną klęskę i straty w tkance ludzkiej..polskiej.Więc się zdecyduj jaka wersje historii w końcu podzielasz..?
05-11-2013 [10:08] - NASZ_HENRY | Link: Prawosławie w Rosji
jak Anglikanizm w Anglii ;-)
05-11-2013 [13:05] - Teresa Bochwic | Link: To święto wprowadzono
To święto wprowadzono stosunkowo niedawno, chyba nie ma 20 lat, ludzie nie przywykli. Wspaniale opisał to (Polaków na Kremlu) genialny pierwszorzędny pisarz drugorzędny, czyli Borys Akunin w którejś z powieści o Fandorinie.
Dziękuję za linki do "Jabłoczka". Nie mówię już o cyrylicy, ale nie przyszło mi do głowy wpisać "yablochko".
Jak wspaniale tańczą, naprawdę mistrzostwo świata. 70 rocznica rewolucji, 1987 rok, bardzo marnie ubrani.
A w Warszawie wszędzie już słyszę rosyjski, na ulicach, na uczelniach, w metrze. Oni najwyraźniej tu się masowo przenoszą.
Ktoś z Berlina nie zauważył, że tam tylu Rosjan, jak pisałam w reportażu dla WSieci. A ja jak słyszę tam zaciągające "Włas włolljen siiiiiiie?" to przechodzę na rosyjski, co jest witane z ulgą...
05-11-2013 [13:17] - WESOŁY TROLL WANIA | Link: cyrylica
Jeżeli szuka Pani czegoś w rosyjskim internecie, to najprościej jest wirtualnie "przestawić" klawiaturę, np. korzystając ze strony www.translit.ru. A potem wystarczy skopiować i wrzucić do wyszukiwarki.
05-11-2013 [14:15] - NASZ_HENRY | Link: @Wania mało, że wesoły
to jeszcze jaki uczynny ;-)
06-11-2013 [11:23] - Zbigwie | Link: Wesoły troll Wania,
Czy występuje Pan także pod nickiem "Prosto Ivan"? Na S24 zbanowałem Pana jako "Prosto Ivana". Tak przyjąłem, choć nic w pańskich wpisach, o ile pamiętam, nie przemawiało za banem.
06-11-2013 [11:36] - WESOŁY TROLL WANIA | Link: Czy występuje Pan także pod nickiem "Prosto Ivan"
Skąd to przypuszczenie?
Z tego co sobie przypominam, przyczyna zbanowania była dla mnie niejasna.
06-11-2013 [12:03] - WESOŁY TROLL WANIA | Link: Skąd to przypuszczenie? Z
Skąd to przypuszczenie?
Z tego co sobie przypominam, przyczyna zbanowania była dla mnie niejasna.
06-11-2013 [16:24] - Zbigwie | Link: Nie odpowiedział Pan na moje pytanie.
Nadal nie jestem pewien, czy "Prosto Iwan" i "Wesoły troll Wania" to jedna i ta sama osoba.
06-11-2013 [21:41] - WESOŁY TROLL WANIA | Link: Nadal nie jestem pewien...
Odpowiedziałem, choć nie wprost, na co z kolei Pan nie odpowiedział. :)
Uczyniłem tak z dwóch względów.
Pierwszy z nich, to niejasna przyczyna zbanowania (a właściwie brak uchwytnej przyczyny, bo jakaś przecież być musiała).
Drugi, to samo pytanie - w zasadzie w każdym z dwóch teoretycznie możliwych przypadków należałoby się spodziewać odpowiedzi przeczącej.
Ale dobrze - napiszę to wyrażnie: nie, nie ta sama.
07-11-2013 [13:51] - Zbigwie | Link: Chodziło mi o prostą i jednoznaczną odpowiedź wprost
Tak, albo nie.
Teraz Pan odpowiedział jednoznacznie.
Przyjmuję pańską odpowiedź i ban zdejmę.
A moja odpowiedź na pańskie pytanie jest ciągle taka sama:
"Wydawało mi się, że nick pański oraz "Prosto Iwan" dotyczą tej samej osoby."
07-11-2013 [14:29] - Zbigwie | Link: To nie przypuszczenie.
To była intuicja.
05-11-2013 [17:54] - Teresa Bochwic | Link: Dziękuję!
Dziękuję!
06-11-2013 [17:49] - Zbigwie | Link: ZAGADKA DLA TERESY BOCHWIC! Także dla wszystkich,
Święto jest bardzo młode!
Cправкa:
День народного единства утвержден Федеральным законом от 29 декабря 2004 года № 201-ФЗ «О внесении изменений в статью 112 Трудового кодекса Российской Федерации», который установил новые праздничные даты и выходные дни. История праздника связана с событиями 1612 года, когда бойцы народного ополчения под предводительством Кузьмы Минина и Дмитрия Пожарского штурмом взяли Китай-город, и гарнизон Речи Посполитой отступил в Кремль, после чего сдался.
A TERAZ ZAGADKA:
PROSZĘ ODGADNĄĆ KTO WŚRÓD OBLEGANYCH PRZEZ ROSYJSKIE WOJSKA W 1612 ROKU W MOSKWIE BYŁ NAJWAŻNIEJSZĄ OSOBĄ?
Zagadka jest bardzo trudna dla czytelników i dlatego od razu pierwsza podpowiedź:
Proszę mierzyć wysoko. Bardzo wysoko!
Jeśli nikt nie odgadnie w przeciągu pół godziny, to opublikuję drugą podpowiedź!
06-11-2013 [11:47] - Zbigwie | Link: BŁĄD ROSJI. Mogli kupić Polskę!
Jesteśmy w UE zupełnie świadomie!
Masz rację Dogardzie!
Dokonaliśmy wyboru zupełnie jednoznacznego!
Rosjanie mieli jedyną i niepowtarzalną szansę podjęcia próby kupienia nas. Kupienia Polski dla siebie.
Nie zdradzę teraz na czym polegał błąd i nadal ten błąd Rosji trwa w jej polityce w stosunku do Polski.
Mogę tylko powiedzieć, że Rosja z powodu małej wyobraźni swoich polityków przeoczyła szansę kupienia sobie Polski kosztem akceptowalnym przez całe społeczeństwo rosyjskie.
Mogę tylko dodać, że realizacja tego pomysłu zapewniłaby wieczystą przyjaźń pomiędzy Polską, a Rosją.
Wszystkie urazy historyczne mogłyby zniknąć.
Szansę taką miał Gorbaczow, a tym bardziej Jelcyn. Może jeszcze raz taka możliwość się powtórzy?
- Prawdopodobieństwo jest niewielkie.
Psssst!
Cicho sza! Bo jeszcze ktoś się domyśli o czym mówię!
Pewnie notkę na temat napiszę i wtedy się dowiecie wszyscy!
Mogę tylko dodać, że to "kupienie" Polski stanowiłoby kupienie Polaków w sensie mentalnym.
Na ten temat już ani słowa!
06-11-2013 [12:14] - NASZ_HENRY | Link: Niderlandy rosyjskie
to jedynie obwód kalingradzki ;-)
06-11-2013 [16:26] - Zbigwie | Link: Pssst!
Tak, to te rosyjskie Niderlandy.
Ale miało być pssst!